Gå til innhold

Venninne som ikke klarer å bryte med psyk og voldelig fyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nær venninne som har holdt på med en psyk fyr i noen måneder nå. Gradvis har det blitt verre hvor han har vært sykelig sjalu (dobbeltmoralsk og utro selv), manipulert og drevet med psykisk mishandling, og hun føler at hun går på nåler hele tiden. Det blir stadig verre og har gått over til fysisk vold. Både jeg, familien hennes og andre venner har rådet henne mange ganger til at hun må blokkere han og aldri se seg tilbake, men hun klarer ikke bryte. Hun klarer ikke forsone seg med at han aldri vil forstå henne og når han manipulerer og "forstår" henne vil hun så gjerne være sammen med han, men så eksploderer det igjen. Gang på gang. Og hun greier ikke ta innover seg at det eskalerer hver gang hun svarer han, og at det at han har mulighet til å kontakte henne bare ødelegger henne. Han terroriserer henne med titalls meldinger daglig. 

Hun setter pris på oss som støtter henne og jeg kommer ikke til å slutte med det, men hun klarer ikke å være mottakelig for det vi sier og følge rådene våre. Jeg har lest på nett og skjønner jo at jeg mest sannsynlig ikke kan gjøre noe mer enn dette, men likevel kjenner jeg belastningen av å være pårørende i dette (har vært det i et tidligere venninneforhold også, hvor jeg ikke nådde inn - men det var også en forferdelig dårlig venninne, noe hun jeg skriver om i denne tråden ikke er). Selv om jeg tror jeg har gjort og fortsatt gjør alt jeg kan, føler jeg for å spørre her på forumet om noen har forslag til noe mer jeg kan gjøre?? Å tvinge eller stille ultimatum er ikke aktuelt, da det kun vil gjøre vondt verre for henne. Jeg kommer heller ikke til å bryte kontakten eller bli sur for at hun ikke forlater han, jeg vet hvordan det dragsuget med manipulerende mennesker er.

Jeg er redd for hennes liv. Jeg har telefonnummeret til nærmeste pårørende og vedkommende har mitt telefonnummer også. Men jeg kan ikke gjøre noe bak ryggen hennes før det er akutt. Vi nærmeste rundt henne er avhengige av at hun har tillit til oss. 

Anonymkode: 20012...863

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg pauser fra denne pårørenderollen, så du ikke blir utslitt

Anonymkode: 28b3a...f54

Skrevet

Du får ikke gjort noe annet enn å la henne vite at du er der for henne. Du kan støtte og oppmuntre men å blande deg for mye kan terge han og hun får det verre. Jeg har vært der selv og vet.

Du kan fortelle og finne stedsangivelse og tlfnr til krisesenter osv. Men hun må bryte ut selv når hun finner motet. Ofte er det trusler om hva som skjer om den underkuede går sin veg som holder slike tilbake. Det kan gå årevis før man tør å rømme . Dette krever mer mot enn noen kan tenke seg. 

Anonymkode: 6a399...dd3

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg. Jeg er venninne til ei som opplever noe av det samme som din venninne, minus fysisk vold. Og hun har barn med ham også..vanskelig!

Skal hun ut av forholdet må hun ville det selv som du sier. Synes du er tålmodig som er der og støtter henne. Det betyr nok mere enn du tror! Du kan jo også ringe til krisesenteret for din egen del i tillegg til å høre med dem om det er noe spesielt du kan gjøre for din venninne. Jeg går selv hos en terapeut bare for å lufte meg angående dette, og det hjelper. Det verste som kan skje er at hun får barn med denne mannen, så får håpe det ikke går i den retningen..❤️

Anonymkode: bd6c6...710

Skrevet

Tilby deg å bli med henne på kurs på krisesenter. De kursene er utrolig nyttige og var det som gjorde at det gikk opp et lys for meg når jeg var i voldelig forhold. Ta kontakt med ditt lokale krisesenter og spør om kurset "Hva er vold?". Det går over 8 ganger. 

En annen ting som er viktig er å prøve å ikke la hun isolere seg med han men ta hun med ut på ting så mye som mulig, om det så bare er en tur på butikken for å handle brød. Ikke alltid snakke om forholdet men gjøre normale ting! Det å være med normale folk i normale omgivelser gjør at man innser at forholdet ikke er normalt eller det eneste man har. Når man derimot er isolert med voldsmannen så blir det en egen boble hvor man mister begrep om hva som er normalt og ikke, og hvor man føler at han er den eneste og nærmeste man har og det blir umulig å bryte ut.. 

Du kan også ringe VO linjen på 116006 å spørre om råd til hvordan du kan hjelpe. 

Jeg vet det er frustrerende å stå på sidelinjen og oppleve at venninnen din hele tiden går tilbake til han, men det er en lang og vanskelig prosess. I gjennomsnitt i følge forskning tar det 7 forsøk å komme seg vekk, for meg tok det sikkert 50.. Når hun prøver å slå opp, så om du orker det så er det bra for henne å ha noen rundt seg hele tiden de første ukene. Første tiden vil hun være glad for bruddet men så fort angeren,savnet og frykten slår inn så trenger man noen som om nødvendig drar telefonen ut av hendene på seg så man ikke får svart eller ringt gjerningsmannen. Det aller beste er om man bytter telefonnummer med en gang sånn at man ikke får meldinger og telefoner fra han som man til slutt får lyst til å lese og svare på. Da er man nemlig rett tilbake i manipulasjonen.. 

Du kan også snakke med henne om litt av de tingene man lærer på kurset jeg nevnte. Om hun vil leve et liv med ptsd og frykt uten frihet.. Det vil man jo ikke så da er det om å gjøre å lære hvorfor man allikevel blir. Det er traumebånd, stockholmsyndromet, og ikke kjærlighet. Når man begynner å forstå det så går kjærligheten mere over i hat og det er en del av prosessen for å gi slipp. Les dere også opp på voldssirkelen/circle of domestic abuse. Den tar aldri slutt. "Honeymoon fasen" betyr aldri bedring, det er en del av sirkelen før det går tilbake til latent vold og vold igjen. 

Sist men ikke minst! Fortell henne at kvinner er ikke rehabiliteringssentere for dårlige menn! Vi kan ikke endre dem! Det fins også en bok som Når kvinner ødsler sin kjærlighet på menn de gjerne vil redde

Bokbeskrivelse:" Når kjærlighet blir smerte: Forbausende mange kvinner knytter seg til menn som ikke bryr seg om dem, men bare utnytter dem i ødeleggende forhold. - Når de treffer en ny mann, fantaserer de om hvordan de skal endre ham eller hjelpe ham eller gjøre ham lykkelig. - Selv om han minner dem om andre menn som har gjort dem ulykkelig, har de likevel følelse av at denne gangen blir det annerledes. I denne internasjonale bestselgeren trekker familieterapeuten Robin Norwood grenser mellom sunn og syk kjærlighet. Gjennom sin tankevekkende bok hjelper forfatteren kvinner som ødsler sin kjærlighet til å se, forstå og endre den måten de elsker på. Ved hjelp av en lang rekke dyptgående og avslørende pasienthistorier og et detaljert selvhjelpsopplegg tilbyr Robin Norwood kvinner en sikker måte å fri seg fra ødeleggende kjærlighet på."

Den kan jeg tungt anbefale - til alle kvinner egentlig! Den er på tilbud akuratt nå. Kjøp den og les den, og gi den videre til henne. Om hun ikke tør å ta den med hjem tilfelle han oppdager den så kan du lese noen utdrag fra den til henne som gir hun noen aha-opplevelser ❤️

Anonymkode: 12763...3da

• Nyttig 1
Skrevet

Fortsett å støtt henne, en dag kommer hun seg vekk å da trenger hun deg !

❤️

Anonymkode: c677c...ae7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...