Gå til innhold

Trekker ovn på 35 grader mer strøm enn 22?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et veldig kaldt hus, og har fått meg en viftekonvektor som varmer helt ok. Jeg setter den på 35 grader i håp om at den skal varme huset raskere eller bedre, men temperaturen overstiger sjeldent 21 grader. Da det var -16 ute, hadde vi 15 grader inne. Det var selv om ovnen sto på 35. 

Mitt spørsmål knytter seg til strømpris. De sier at strømprisen øker 7% per grad, men gjelder det for temperaturen inne eller for det man har satt ovnen på? Jeg skjønner ikke helt. Betalte jeg vanvittig mye for strøm da vi hadde 15 grader inne, og vil strømprisen bli lavere om jeg setter ovnen på 22 grader (selv om temperaturen forblir den samme?)

Anonymkode: e66f1...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmeovnen vil konstant jobbe for å oppnå den temperaturen du har stilt innpå.
Om den ikke klarer holde temperaturen jevn, så er det for lite watt og den er ment for mindre rom. 
Den bruker full styrke all den tid den står på. Så nei, den vil ikke bruke mer bare fordi den står på varmere temperatur, men den vil gå absolutt konstant fordi den tror den skal avgi varme helt til omgivelsene rundt den er 35 grader. 

Anonymkode: 98096...68a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som forrige bruker svarer, betyr din erfaring at ovnen har for liten effekt til å varme opp rommet. En kraftigere ovn vil trekke mer strøm (noen ganger kan det kreve at du har større sikringer - f.eks. 16A i stedet for 10A). 

Hva det koster å heve temperaturen én grad kommer an på hvor stort rommet som skal varmes opp er og hvor godt isolert det er. Har du et trekkfullt, stort hus, er det rimelig å tro at du må øke forbruket med mer enn 7% for å øke temperaturen 1 grad. (Tenk på om du skulle varme opp en uisolert låve når det var minus ti ute. Du ville antakelig aldri klare å få 20 grader i låven, hvor mye du enn fyrte).

Jeg hadde engang en gammel sveitservilla, og brukte mye penger på oppvarming. Strøm sto for en grunnoppvarming på 12-15 grader i kuldeperiodene, mens vedovnene ga trivselsvarme i oppholdsrommene når man behøvde den, for eksempel om kvelden.

Endret av Axx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...