Bibbi_ Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Man skulle tro at alle vil ha elbil fordi det er mer miljøvennlig. Det virker på meg at mange elbileiere sier man må tenke på miljøet, derfor kjører de elbil. MEN nå som strømprisene er høye så er det mange som sier de føler seg lurt fordi det er blitt så mye dyrere å lade. At de vil bytte til diesel bil igjen. Da tenker jeg man faktisk ikke er så opptatt av miljøet som de i utgangspunktet hevdet. Så, kjører du elbil pga miljøet eller fordi det er billigere?
Gjest vilkåret Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Fordi jeg er fascinert av teknologi og var interessert i å prøve opplevelsen selv. Det føles også bra at man ikke spyr ut eksos ovenfor fotgjengere når man kjører forbi. At den er stille og fredelig er også et pluss.
MyCupOfTea Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Jeg synes de som styrer landet vårt er de som roper høyest om at vi må kjøre elbil for miljøet. For vår del, og andre elbileiere vi kjenner, gjør det først og fremst av økonomiske grunner. Miljøaspektet her har jeg for lite kunnskap til å ha noe mening om. 1
Me for life Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Selvfølgelig er det dyrere å lade nå enn da jeg kjøpte den for ni år siden, men den er fremdeles langt billigere i drift enn dieselbilen jeg hadde før den. Har ikke angret et sekund og kommer alltid til å fortsette å kjøre el da det i tillegg er så mye behagligere å kjøre. Kjøpte den aldri pga miljøet, det er bare en bonus, noe jeg aldri har lagt skjul på. 3
Athod Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 Transportutgiftene har nok økt mer for de med diesel og bensin enn for de med el-bil, mtp strømstøtten og at kostnadene til lading var veldig lave fra før av. Så selv om de kanskje har økt mer i % for el-biler så har de økt mer i rene kroner for de med fossilt drivstoff. De fleste som har kjøpt el-bil i Norge har nok hovedsakelig et økonomisk motiv, meg selv inkludert. 1
Angelheart2 Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 Kjøpte min første el-bil for litt over 5 år siden, på grunn av økonomi. Nå har jeg nettopp kjøpt min tredje elbil og har aldri vurdert annet. Nå er det ikke så mye økonomi lenger, for bilen var kjempedyr, men el-teknologien er rett og slett så mye bedre enn på fossilbiler, så jeg klarer ikke å gå tilbake til kald dieselbil med lukt, bråk og dårlige løsninger. Dessuten vil det fortsatt være mye billigere å kjøre el-bil enn fossilbil, når diesel/bensinprisene er som de er. Å lade en el-bil hjemme koster uansett ikke mange kronene. 2
LCFA Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 (endret) 8 minutter siden, Athod said: Transportutgiftene har nok økt mer for de med diesel og bensin enn for de med el-bil, mtp strømstøtten og at kostnadene til lading var veldig lave fra før av. Så selv om de kanskje har økt mer i % for el-biler så har de økt mer i rene kroner for de med fossilt drivstoff. De fleste som har kjøpt el-bil i Norge har nok hovedsakelig et økonomisk motiv, meg selv inkludert. Strømstøtten gjelder ikke de som ikke kan lade hjemme. Dvs ganske mange i de større byene som bor i leilighet. Oslo kommune har mer enn firedoblet prisen på sine ladestolper i 2022. Nå har det blitt dyrere enn bensin pr km å lade der. De økte også bompengene for elbiler. Tipper det vil merkes i elbilsalget snart! De med dårligere råd med eldre elbiler rammes særlig hardt. Siden elbilene ikke kan lade like raskt og Oslos kommuneladere tar betalt pr minutt, ikke pr energi. Endret 19. desember 2022 av LCFA
slask Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 Mistet interessen for mange av de elektriske leketøyene 15-20-års alder. 1
slask Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 1 hour ago, Me for life said: Kjøpte den aldri pga miljøet, det er bare en bonus, noe jeg aldri har lagt skjul på. Bonus-følelsen av å være med på en grønn løgn? Havnivået som aldri stiger. Temperaturen som er dønn stabil gjennomsnittlig, mens det har vært langt varmere og langt kaldere tidligere, lenge før noen brant olje. Jeg skal ikke kritisere de som har latt seg lure, for mesterløgnerne har tilgang på store mengder skattepenger for å arrangere løgnene som skal frata folket alle goder.
Gjest Dingeldangel Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 Fordi det er billigere. Bonusen er at det er mye mer behagelig.
slask Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 (endret) 11 minutter siden, LCFA said: Strømstøtten gjelder ikke de som ikke kan lade hjemme. Dvs ganske mange i de større byene som bor i leilighet. Oslo kommune har mer enn firedoblet prisen på sine ladestolper i 2022. Nå har det blitt dyrere enn bensin pr km å lade der. Tipper dette vil merkes i elbilsalget snart! De med dårligere råd med eldre elbiler rammes særlig hardt. Siden de elbilene ikke kan lade like raskt og kommuneladerne tar betalt pr minutt, ikke pr energi. Gode poenger. Hvis butikkene skulle gjøre noe tilsvarende idiotisk kunne de tatt betaling for melk og brød etter hvor lang tid folk må stå i kø før kassa. Endret 19. desember 2022 av slask
LCFA Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 3 hours ago, Bibbi_ said: Så, kjører du elbil pga miljøet eller fordi det er billigere? Begge deler. Hvorfor "eller" ?
Hedda-78 Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 Fordi det er billigere. Jeg hører ikke så mange som hevder at de gjør det pga miljø. Det er uansett omdiskutert om miljøgevinsten egentlig er så stor. Det er fortsatt billigere pr km med elbil enn med diesel (som vi hadde før), forutsatt at man kan lade hjemme og bestemme tidspunkt selv. I natt ladet vi bilen til en pris a kr - 0,40 pr kw/h. (Inkludert nettleie og (estimert) strømstøtte. Vi får altså betalt for å lade bilen. Kan spare mye penger på å velge riktig tidspunkt å lade, altså.
appelsinjuice Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 Vi har både elbil og dieselbil. 🤷♀️ Og elbilen har vi av økonomiske årsaker; Vi måtte ha en bil til for å få hverdagslogistikken til å gå opp, og bil nr. 2 kunne være en liten og rimelig bil. Så da valgte vi el. Vi bytter ikke ut dieselbilen med det første, da tilsvarende bil med 4x4 (som vi må ha for å komme oss på hytta) med elmotor koster for mye.
Viktualia Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 Bibbi_ skrev (4 timer siden): Man skulle tro at alle vil ha elbil fordi det er mer miljøvennlig. D Hvorfor skulle man tro det? Det kan jo være fordi man trenger en bil, og når man skulle velge bil så var det elbil som kom ut som det beste alternativet. Hvorfor skal akkurat elbileiere måtte forklare dette valget egentlig? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå