AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #21 Del Skrevet 19. desember 2022 Nei, det synes jeg er frekt. At ansatte som har gjort en jobb, ikke får en gave selv er dårlig gjort. De som vil gi til frivillige organiasjoner kan gjerne gjøre det, men da kun på egne vegne og ikke ta fra midler som ansatte skulle fått. Anonymkode: e60c3...c60 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 19. desember 2022 #22 Del Skrevet 19. desember 2022 Nei, bedriften kan gi av andre midler om de ønsker å fremstå snille. De får heller la være å "gi" julegave til de ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #23 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva tenker dere om denne trenden? Synes dere det er greit at bedriften dere jobber gi velger å droppe å gi julegave til dere, men heller gi til veldedige formål på «deres vegne»? Anonymkode: 94c78...6d0 Jeg jobber i en stor bedrift, privat sektor. De gir gaver til veldedige formål som feks Redd Barna og Plan. Vi som er på jobb i julen får pepperkaker av billigste merke og klementiner. En jul fikk vi faktisk hele 2 twist biter til jul. Fikk ikke velge selv hvilke biter. Jeg snakket med en økonomisjef for ett annet firma om dette og han sa at om ansatte tviler på at de donerer penger, så kan vi be om bevis for det. Firmaet plikter å bevise at de donerer penger til organisasjoner. Jeg har aldri best om innsyn i dette. Firmaet er så gjerrig at de nå har kuttet ut å leie rommet vi hadde spisepause og andre pauser i. Vi må spise der vi jobber, samtidig må vi være forsiktige så vi ikke søler på tekniske utstyr. Anonymkode: b171a...e39 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #24 Del Skrevet 19. desember 2022 Jeg fatter ikke dette julegavehysteriet. Har alltid jobbet i det offentlige helsevesenet og aldri fått noe særlig, enkelte ganger ingentin. Da jeg jobbet i apotek var det kanskje en håndkrem eller en flaske vin fra sjefen. Min mann jobber i Equinor og der fikk alle 10 000,- hver. Helt sykt. Særlig med tanke på hvor mye andre sliter i disse tider. Argumentet var visst at "de ansatte hadde jobbet hardt" i år...Eh...Javel? Skal man ikke gjøre det uansett da? Tidligere vet jeg de har fått en viss sum og har kunnet velge mellom tre ulike veldedige organisasjoner å gi pengene til. Dette synes jeg godt bedrifter kunne fortsatt med. Å gi 10 000,- til ansatte som allerede fra før er høyt lønnet er bare tull. Min mann tjener over 1 million brutto. Anonymkode: 687d9...2ec 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #25 Del Skrevet 19. desember 2022 Bedrifter gjør dette mye for å spare penger. For det blir fort billigere å gi 20 000 til en organisasjon enn julegaver til ansatte. Og det blir sett på som smålig å klage. Har egentlig ikke noe i mot det, men jeg synes det skulle vært mulig å kunne være med på å bestemme hvilken organisasjon. Nå jobber jeg i en stor bedrift, men kunne sikkert vært mulig med en slags avstemming på nettet. Anonymkode: 1924e...daf 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #26 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Håper dere får noe bevis på at det faktisk er donert penger. Anonymkode: e42ce...d8c Hos oss blir det såpass tydelig dokumentert i sosiale medier at jeg er helt sikker på at det er reelt. Men samtidig så er det en sterk bismak, og jeg sitter med en følelse av at de gir først og fremst for å fremstå som et raust firma. Vi får lite her. De som jobber på hovedkontoret har stadige aktiviteter og utflukter, temadager og selskapeligheter. Vi på de andre kontorene har kun julebord. Hadde helt ærlig satt pris på julegave. Eller bonus. Eller noe som helst som viste at de satt pris på oss. De har penger nok til at donasjon til veldedige formål fint kunne gått av et annet budsjett. Anonymkode: 45aae...8a9 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #27 Del Skrevet 19. desember 2022 Jeg liker det ikke. Det har vært et hardt år og vi har virkelig jobbet og strukket oss langt for arbeidsgiver. Jeg synes faktisk vi som har arbeidet hele året godt kan få en liten gave. Hos oss har vi fått 250kr hver, så det er jeg fornøyd med. Det gjør at en føler seg sett og at jobben en gjør blir verdsatt. Da kan vi heller bestemme selv om vi vil gi bort de pengene. Liker heller ikke å få veldedighet i julegave av familie/venner. Når jeg har tenkt ut og brukt penger på å gi deg noe som jeg tror du vil like fordi jeg setter pris på deg, så synes jeg det er uhøflig å få tilbake "vi ga heller til noen andre i år vi, god jul". Anonymkode: 33101...8b6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #28 Del Skrevet 19. desember 2022 Helt greit. Vi får velge og standard julegaver er sjelden noe jeg har lyst på. Jeg svømmer i ting og donerer gjerne. Anonymkode: 9ecf3...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. desember 2022 #29 Del Skrevet 19. desember 2022 Jeg synes det å gi gaver på vegne av andre er litt rart. Det blir som den trenden med å gi ei geit til noen i et u-land på vegne av bestemor. Med mindre bestemor har ønska seg dette, bør man heller gi geiter på vegne av seg sjøl, og finne på noe annet til bestemor. Ellers fremstår det veldig gjerrig - man får gitt til veldedighet samtidig som man gir gave, til samme prisen. Det blir litt det samme i denne saken. Jeg føler det er litt sånn at bedriften vil score poeng ved å gi til veldedighet, men i stedet for å bruke av overskuddet, bruker man av pengene som var satt av til de ansattes gaver. Viktig å huske på også at langt fra alle ansatte er rikinger som ikke trenger noe. For mange i lavlønte yrker kan gaver som penger/bonus eller matkasser monne mye. Dessuten er det noe med å føle at man blir satt pris på. For min egen del hadde jeg ikke brydd meg så veldig mye, men jeg synes det er en dårlig trend at bedriften vil score moralske poeng på bekostning av de ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMunkholm Skrevet 19. desember 2022 #30 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Håper dere får noe bevis på at det faktisk er donert penger. Anonymkode: e42ce...d8c Gå til økonomi og be om bankutskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 19. desember 2022 #31 Del Skrevet 19. desember 2022 Har fått gave av arb.giver 1 gang og det var et vinglass. Noe jeg strengt talt ikke trenger. Så samma for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #32 Del Skrevet 19. desember 2022 4 hours ago, Sinte-my said: Syntes det er en kjempefin trend! Veldedige formål trenger gjerne de pengene mer enn jeg trenger gaven. Ja, Andreas Hus trenger flere dyre designermøbler, mens andre "veldedige" organisasjoner trenger flere "administrasjonskostnader" - de som styrer disse flotte organisasjonene med sine solide lønninger, ser ikke ut til å ha problemer med økonomien ... Anonymkode: 20344...26f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 19. desember 2022 #33 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fatter ikke dette julegavehysteriet. Har alltid jobbet i det offentlige helsevesenet og aldri fått noe særlig, enkelte ganger ingentin. Da jeg jobbet i apotek var det kanskje en håndkrem eller en flaske vin fra sjefen. Min mann jobber i Equinor og der fikk alle 10 000,- hver. Helt sykt. Særlig med tanke på hvor mye andre sliter i disse tider. Argumentet var visst at "de ansatte hadde jobbet hardt" i år...Eh...Javel? Skal man ikke gjøre det uansett da? Tidligere vet jeg de har fått en viss sum og har kunnet velge mellom tre ulike veldedige organisasjoner å gi pengene til. Dette synes jeg godt bedrifter kunne fortsatt med. Å gi 10 000,- til ansatte som allerede fra før er høyt lønnet er bare tull. Min mann tjener over 1 million brutto. Anonymkode: 687d9...2ec Helt enig - bare tull med julegaver fra arbeidsgiver. Også dette med julegave til veldedige organisasjoner by proxy. La gjerne bedriften gi så det monner av egen kasse, men ikke kall det for julegaver til ansatte. Det blir pinlig. Når det gjelder den Equinor-bonusen på 1000 dollar, så er jo det er privat selskap og kan da gjøre som de vil. Men ganske smakløst all den tid det er krigen i ukraina som gir dem et vanvittig inntektshopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #34 Del Skrevet 19. desember 2022 Jeg synes det er helt ok å ikke gi julegaver til de ansatte. Jeg vil derimot ha meg frabedt at noen skal gi til noen på mine vegne. Jeg sa ganske kraftig ifra et år da de hadde gitt til en kristen organisasjon som har et helt forkastelig syn på både kvinner og homofile... Og etter det sluttet de heldigvis å blandet navnet mitt inn i hva de valgte å gi. Anonymkode: 24052...47a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 19. desember 2022 #35 Del Skrevet 19. desember 2022 Jeg jobber i det offentlige og fikk ikke julegave fra arbeidsgiver i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #36 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det synes jeg er frekt. At ansatte som har gjort en jobb, ikke får en gave selv er dårlig gjort. De som vil gi til frivillige organiasjoner kan gjerne gjøre det, men da kun på egne vegne og ikke ta fra midler som ansatte skulle fått. Anonymkode: e60c3...c60 Nemlig. Bedriften kan gjerne gi en gave til et godt formål, men det er BS at de gjør det på vegne av de ansatte for mange av dem hadde satt pris på å få en oppmerksomhet - om så en liten en. Om jeg ønsker å gi til veldedige formål så klarer jeg fint å gjøre det på egenhånd. Anonymkode: 94c78...6d0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #37 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber i en stor bedrift, privat sektor. De gir gaver til veldedige formål som feks Redd Barna og Plan. Vi som er på jobb i julen får pepperkaker av billigste merke og klementiner. En jul fikk vi faktisk hele 2 twist biter til jul. Fikk ikke velge selv hvilke biter. Jeg snakket med en økonomisjef for ett annet firma om dette og han sa at om ansatte tviler på at de donerer penger, så kan vi be om bevis for det. Firmaet plikter å bevise at de donerer penger til organisasjoner. Jeg har aldri best om innsyn i dette. Firmaet er så gjerrig at de nå har kuttet ut å leie rommet vi hadde spisepause og andre pauser i. Vi må spise der vi jobber, samtidig må vi være forsiktige så vi ikke søler på tekniske utstyr. Anonymkode: b171a...e39 Tragisk at det skal være sånn. Bedriftene gir «på vegne av ansatte» for å fremstå bedre utad, ikke fordi de faktisk har fått en aksept fra de ansatte om å gjøre dette. De vet utmerket godt at de heller ikke vil få protester på det fordi det er politisk ukorrekt og «egoistisk» å reagere på det. Sleipinger! Anonymkode: 94c78...6d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #38 Del Skrevet 19. desember 2022 takinova skrev (2 timer siden): Helt enig - bare tull med julegaver fra arbeidsgiver. Også dette med julegave til veldedige organisasjoner by proxy. La gjerne bedriften gi så det monner av egen kasse, men ikke kall det for julegaver til ansatte. Det blir pinlig. Når det gjelder den Equinor-bonusen på 1000 dollar, så er jo det er privat selskap og kan da gjøre som de vil. Men ganske smakløst all den tid det er krigen i ukraina som gir dem et vanvittig inntektshopp. Equinor er i hovedsak fortsatt statseid ,det synes jeg gjør det enda mer smakløst å gi så store summer. De har i tillegg fått lønnsstigning og andre bonuser. Og så blir det jo enda mer smakløst når inntekstshoppet som du påpeker, i hovedsak skyldes krigen i Ukraina. Anonymkode: 687d9...2ec 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #39 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt greit. Vi får velge og standard julegaver er sjelden noe jeg har lyst på. Jeg svømmer i ting og donerer gjerne. Anonymkode: 9ecf3...630 DU donerer gjerne, det betyr ikke at alle andre ønsker det samme. Anonymkode: 94c78...6d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #40 Del Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, Andreas Hus trenger flere dyre designermøbler, mens andre "veldedige" organisasjoner trenger flere "administrasjonskostnader" - de som styrer disse flotte organisasjonene med sine solide lønninger, ser ikke ut til å ha problemer med økonomien ... Anonymkode: 20344...26f ..og behovet for «hjelp» fortsetter å være der uansett hvor mye man gir over flere år. Anonymkode: 94c78...6d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå