Gå til innhold

Folk som ikke svarer på meldinger… Er det bare jeg som reagerer på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det skjedd tre ganger på rappen. Jeg sender en melding til noen, og de svarer ikke. Er det jeg som er rar, eller er det helt innafor å ikke svare? Meldingene jeg sendte var tre forskjellige til tre forskjellige personer og noe noe ala dette:

-Lenge siden sist. Hadde vært hyggelig å treffes i jula.

-Se på dette nydelige ekornet! (Etterfulgt av bilde.)

-Hei. Liten julegave på vei i posten til deg. 😊

Er det jeg som krever for mye av folk, kanskje?

Anonymkode: feee7...3b6

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er normalt å svare med engang man ser meldingen. Men dersom de ikke har sett det enda er det en annen ting 

Anonymkode: bf031...34c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Første hadde jeg nok svart på i løpet av dagen. 
Andre kommer det litt an på hvem som sender, er ikke sikkert jeg hadde svart. 
Tredje ville jeg svart på ganske raskt. 

Anonymkode: 4ab7c...cf1

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Den første meldingen hadde jeg svart på når jeg hadde tid og visste når jeg kunne treffes. Ikke nødvendigvis samme dag.

melding to hadde jeg ikke svart på

Melding tre hadde jeg svart på når pakken kom fram

Anonymkode: e0e83...55e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Første hadde jeg nok svart på i løpet av dagen. 
Andre kommer det litt an på hvem som sender, er ikke sikkert jeg hadde svart. 
Tredje ville jeg svart på ganske raskt. 

Anonymkode: 4ab7c...cf1

Samme her.

For å svare på den første må jeg sjekke jobbturnus og kalender, så det kan ta litt tid. Slike meldinger fører ofte til flere meldinger fram og tilbake for å finne et tidspunkt som passer, så det er ikke noe jeg svarer på mens jeg er på jobb eller opptatt med andre ting.
Bilder av den typen gidder jeg som regel ikke svare på. Hater å få slike ting. Et tips: hvis en person aldri svarer på slike meldinger, så slutt å sende slikt til den personen.
Siste melding hadde jeg svart på innen et par timer, sannsynligvis bare ok eller tommel opp.

Anonymkode: 0c54d...7bc

• Liker 11
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er normalt å svare med engang man ser meldingen. Men dersom de ikke har sett det enda er det en annen ting 

Anonymkode: bf031...34c

Vel litt både og på den, noen ganger kan man komme borti varselet som åpner meldingen, uten at man har verken tid eller en på en plass der man kan svare (kjøring av bil, av- og påstigning av buss/tog/trikk, midt i en samtale med noen andre, etc).

Men selvfølgelig av ren høflighet, burde man svare snarest etter man har lest meldingen, eller gi en reaksjon på at man har lest (hjerte, tommel opp). 

Anonymkode: 33a2b...7e0

• Liker 5
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Den første meldingen hadde jeg svart på når jeg fikk anledning. 

Den andre meldingen,  hadde jeg ikke svart på,  hadde bare tenkt fint ekorn det.

Den tredje meldingen hadde jeg svart med :hjerte: og sendt takkemeldning når gaven var åpnet.

Endret av Athena Catalina
Skrevet

Ok. Kanskje det bare er jeg som er litt sær. 😂

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke du er sær. Er vel ikke så jævlig vanskelig å svare. 

Jeg lurer på om mine eksempler er verre dog. 

Jeg er veldig syk for tiden, og ble kontaktet av venninne. Hun stiller noen spørsmål, og får svar, og det er en ganske sår og kjip beskjed som er svaret der, og så ignorerer hun dette nå på 5.dagen, er det en god venninne? 

En annen venn av meg brukte jeg en uke på å svare, og skrev at det var pga behandling, og hun hadde lurt på hvordan det gikk nå. Nå har det gått 2 uker uten svar. 

Altså, hvis dere bryr dere så kan dere vel svare innen rimelig tid? Og hvis dere ikke bryr dere hvorfor late som med å sende melding i utgangspunktet? er mye mer sårende at dere ikke gidder å følge opp, enn om dere ikke sendte i utgangspunktet? Eller?

Anonymkode: 40a6a...9f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Desverre er blir det mer og mer vanlig. Enhver besteforelder ville skammet seg over hvor uhøflig slekta har utviklet seg. Det er skammelig, og helt normalt at folk ignorerer folk nå. Vi har blitt et kaldt samfunn, og folk gir faen. De bryr seg bare om sitt eget speilbilde og sin egen nese. Det er den nye virkeligheten, og typisk norsk blitt.

Anonymkode: 23e78...260

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 7.34):

Nå har det skjedd tre ganger på rappen. Jeg sender en melding til noen, og de svarer ikke. Er det jeg som er rar, eller er det helt innafor å ikke svare? Meldingene jeg sendte var tre forskjellige til tre forskjellige personer og noe noe ala dette:

-Lenge siden sist. Hadde vært hyggelig å treffes i jula.

-Se på dette nydelige ekornet! (Etterfulgt av bilde.)

-Hei. Liten julegave på vei i posten til deg. 😊

Er det jeg som krever for mye av folk, kanskje?

1. Hadde svart når jeg visste hvordan planene i julen ble. Eller glemt det. Ikke en mld jeg hadde følt jeg MÅTTE svare på. 
2. hadde ikke svart. Hater å få sånt.

3. Hadde følt meg forpliktet til å svare med et hjerte eller noe sånt. 

Anonymkode: c6a3d...7ba

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nok svart på alle sammen, men kanskje ikke med en gang. Men hvis jeg ofte får sms-er av personer med bilder av ting og tang kan jeg nok bli litt sløv til å svare.  Liker ikke at folk forventer jeg sporenstreks skal legge til side det jeg driver med for å svare, men det er visst forventet.

Anonymkode: a1d66...4a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Desverre er blir det mer og mer vanlig. Enhver besteforelder ville skammet seg over hvor uhøflig slekta har utviklet seg. Det er skammelig, og helt normalt at folk ignorerer folk nå. Vi har blitt et kaldt samfunn, og folk gir faen. De bryr seg bare om sitt eget speilbilde og sin egen nese. Det er den nye virkeligheten, og typisk norsk blitt.

Besteforeldrene mine hadde utviklet angst og cPTSD om de hadde erfart hvor forbanna tilgjengelig vi skal være for tiden. Hver dag. Hele året.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ok. Kanskje det bare er jeg som er litt sær. 😂

Ts

Hvorfor sendte du bilde av et ekorn? 

Anonymkode: b1602...6a8

• Liker 9
Skrevet

Kommer veldig an på. Jeg føler at det ryr inn meldinger hele dagen gjennom alle mulige kanaler og 90% er ting som ikke krever umiddelbar respons. Meldinger som kommer på Snap eller Instagram tar jeg gjerne i bolker da jeg vet at det sjelden er noe som haster.

• Liker 4
Skrevet

Altså ; en melding til en venn er som en samtale face to face for meg og man svarer da på fysiske samtaler. SÅ jeg tar det som en selvfølge at folk skal svare meg på meldinger. Hvis ikke så kutter jeg ut folk, enkelt og greitt. 

Anonymkode: fc0ef...394

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uenig, de fleste besteforeldre synes ikke dette. De er vant til at man ikke er tilgjengelig til alle døgnets tider og må svare umiddelbart. Og liker ikke at vi ditter med nesa i telefonen.

Det er en uting at folk forventer at man alltid er på og klar til å svare.

Her prøver jeg å ha mobilfrie timer og tid med familien. Kan hende jeg ser en melding og velger å svare på den senere.

Ring om det er noe som haster.

Et bilde av ekorn svarer jeg ikke på, det er spam. Legg det på insta eller noe.

Anonymkode: 89e72...cf7

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Her var det jo "hummer og kanari" når det gjaldt meldinger også. 

Hva forventer du egentlig av svar på et bilde? 

Og av erfaring, så vet jeg at meldinger om "finne på noe" med udefinert tid og sted, er sånne meldinger som det må passe å svare på, og som krever at man sjekker kalender og med evt. samboer. Dermed utsettes det å svare, og kan fort gå i glemmeboka. (I det minste i noen dager.) 

Julegave på vei i posten kunne jeg svart på med hjerte hvis jeg hadde tid da den kom. Men det blir også en sånn "hva svarer jeg nå" greie, hvis det ikke var en gave jeg forventet, og jeg ikke visste om det var forventet en gave tilbake. 

Generelt, så kan jo folk være opptatt når en melding kommer, og ikke kunne svare der og da. Og har en lest meldingen midt i noe stress, så kan det være den går helt i glemmeboka. Så at noen meldinger står ubesvart, er kanskje ikke så rart. 
(Hos meg "forsvinner" alle meldinger som vekker meg på morgenen i helgen. Jeg vekkes, sjekker om det er viktig, og legger fra meg telefonen, og jeg sover videre. Om jeg husker meldingen når jeg våkner i 12-tida, kommer litt an på. 

Anonymkode: 3f760...06d

• Liker 6
Skrevet

Litt for mange meldinger i disse dager er søte videoer, bilder, reels, YouTube, Instagram, TikTok og gudene veit hva slags linker folk bare MÅ sende til folk. Det blir støy. Ingen besteforeldre hadde skammet seg over oss at vi ikke orker å svare på enda en morsom link eller bilde folk sender. 

Anonymkode: 402ab...7d5

• Liker 5
Skrevet

De to siste er jo i bunn og grunn unødvendige meldinger som ikke krever noe svar. Den første ville jeg nok svart på i løpet av dagen, mens jeg i mitt stille sinn irriterte meg litt over folk som sier "Vi må treffes en dag" uten å vise antydning til noe faktisk og konkret initiativ.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine besteforeldre svarte på meldinger når det passet dem, de hadde andre prioriteringer enn å følge med på telefonen til enhver tid. 

• Liker 11
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...