Gå til innhold

Vet ikke politikerne hvilket regler de selv lager - trekk i føretrygd

MorTil2

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel om noen som ble trukket i uføretrygd pga arbeid. Et faktum som burde vært kjent for de fleste med denne ytelsen, men som tydeligvis kom som et sjokk på de det gjelder. Og tydeligvis også på politikerne. At får du deg jobb iløpet av året, og inntekten overstiger det beløpet uføre har "lov" å tjene, ja, da trekkes du ikke bare trygd, men også skatt. Av både trygden og inntekten.

Etter den artikkelen, kommer da politiker etter politiker løpende og forteller hvor urimelig dette er. At dette ikke er motiverende for å jobbe.

Det de tydeligvis glemmer, er hvordan systemet fungerer. NAV ønsker at alle skal melde ifra helst før inntekten kommer, altså f eks nå i desember om man vet at man vil få jobb som gir inntekt over det som er grensen, pr nå 40% av Grunnbeløpet. Så kan man altså vente til man begynner i den jobben, f eks i mars. men trekket vil da bli høyere pr måned. Eller, sånn som disse, ikke melde ifra i det hele tatt, og få krav i et etteroppgjør året etter.

Og da kommer politikerne og mener at de som ikke følger hovedregelen, altså melder i fra helst før, eller ihvertfall i det inntekten kommer, skal slippe og betale tilbake?????? Er de regelrett helt idiot disse som tjener flere hundretusen på Stortinget???? Skal ærlighet ikke lønne seg, men lar du være å melde i fra, så skal det lønne seg?????

Jeg blir så forbanna og oppgitt over politikernes manglende kunnskap om egne vedtak at jeg får helt vondt. Så hva skjer nå da? Bør man vente med å melde i fra og håpe på at NAV ikke krever ikke inn året etter? For slik det virker på det som blir sagt nå, så er det ikke trekket generelt man vil endre på, men kun de som finner dette smutthullet.

https://www.nrk.no/vestland/tilbakebetaling-av-uforetrygd_-guri-anne-fekk-krav-om-a-betale-tilbake-trygd-da-ho-fekk-fast-jobb-1.16218834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble nesten en av dem. Det året jeg fikk fast jobb hadde jeg fått 70 000 utbetalt frem til juni. Måtte ta 7 vakter fri uten lønn for å ikke måtte betale tilbake alt...

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 minutter siden):

Jeg ble nesten en av dem. Det året jeg fikk fast jobb hadde jeg fått 70 000 utbetalt frem til juni. Måtte ta 7 vakter fri uten lønn for å ikke måtte betale tilbake alt...

Poenget er at politikerne tydeligvis ikke vet hvilket regler de selv vedtar. Når så noen lager en artikkel om det, en artikkel som inneholder noe som er velkjent for de fleste uføre, så kommer de på banen og mener at man ikke skal trekkes i etterkant. Men hva da om man melder inn i forkant?

Det mest horrible med dette trekket, er at først trekkes man i trygd, f eks 70%, og så trekkes man skatt! Totalt kommer man kjapt over 100% trekk totalt! En "vanlig" person som jobber overtid, hadde aldri godtatt at overtiden skulle "kompenseres" ved å trekke i grunnlønnen. Og så betale skatt på både grunnlønn og overtid.

Men det er altså ok for uføre!

Selvsagt skal man trekkes. Men enten skatt eller trygd. Ikke to trekk på samme inntekt/trygd.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (56 minutter siden):

Poenget er at politikerne tydeligvis ikke vet hvilket regler de selv vedtar. Når så noen lager en artikkel om det, en artikkel som inneholder noe som er velkjent for de fleste uføre, så kommer de på banen og mener at man ikke skal trekkes i etterkant. Men hva da om man melder inn i forkant?

Generelt skal man ikke trekkes. Det er et helt idiotisk system. Vi innfører in ny terskel for å få uføre i jobb, som ikke tilfører noen som helst samfunnsøkonomisk gevinst.

Politikerene vedtar en intensjon, det er NAV som etterpå gjør vedtak, forskrifter og lover til regler. Og den avdelingen i NAV som er ment å gjøre dette har nå så mange striper i lakken at det ligner et totalkrasj.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (16 minutter siden):

Vi innfører in ny terskel for å få uføre i jobb, som ikke tilfører noen som helst samfunnsøkonomisk gevinst.

Det mest fantastiske, er at politikerne, da denne regelen om 40% av G ble vedtatt, i sin virkelighetsfjerne verden mente at dette skulle motivere til å jobbe. Å ja - jeg som har så lite fra før synes det er helt supert at jeg skal trekkes i trygd, så skattes av trygden og skattes av inntekten, og betale reiseutgifter for å komme meg på jobben. Det er supermotiverende å sitte igjen med mindre enn jeg hadde før jeg passerte 40% av G.

NAV kan jeg derimot ikke laste. De får så mange regler å forholde seg til, som til dels strider imot hverandre, at skulle de forstå alt sammen, ville de ikke fått tid til menneskene de er til for. Det er politikerne som har dype riper i lakken. Mens de vedtar sine egen godtgjørelser og inntekter, vedtar de samtidig regler som gjør fattige enda fattigere. Og så lager de støy om regler de selv har vært med på å lage, når de i en nyhetsartikkel får med seg deler av virkeligheten.

Som uføretrygdet lurer jeg på hvorfor det er greit at noen som altså er så heldig å få 100% jobb ikke skal trekkes i forutgående trygd, mens noen som er så uheldig å kun tjene f eks kr 50 000 skal trekkes fullt ut for det som overstiger dagen 43 931 (40% av G)? Hvor er logikken i det? Eller er kanskje den som er i 100% jobb mer verdt enn den som kun klarer en dag i uken?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Tror du virkelig at alle politikere har mulighet til å ha stålkontroll på alle lover og regler?

Ikke alle forskrifter er vedtatt av politikerne heller, de har delegert fullmakt til f.eks. departement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vilkåret

Er nok mer at politikere flest ikke bryr seg noe særlig om de som har minst. AAP, uføre, lavtlønnede osv- de er ikke mennesker på samme nivå som dem selv. De er en slags udyr man ikke trenger bry seg mye om. Å kutte penger i tjenester som de hovedsaklig er avhengig av, er noe mange politikere lever veldig fint med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 timer siden):

Nå er det ikke politikerne som vedtar og utarbeider detaljene da.

Så hvem mener du vedtok uførereformen i 2015?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Tror du virkelig at alle politikere har mulighet til å ha stålkontroll på alle lover og regler?

Ikke alle forskrifter er vedtatt av politikerne heller, de har delegert fullmakt til f.eks. departement.

Uførereformen er ikke en forskrift. Og ja, før man uttaler seg for bastant i media, forventer jeg at politikere setter seg inn i realitetene. Hvis meningene baserer seg på mediaoppslag og ikke reell kunnskap, så er vi virkelig ille ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (45 minutter siden):

Så hvem mener du vedtok uførereformen i 2015?

Stortingsflertallet i 2012, eller var det 2011? Det har imidlertid ingenting med min kommentar å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (44 minutter siden):

Uførereformen er ikke en forskrift. Og ja, før man uttaler seg for bastant i media, forventer jeg at politikere setter seg inn i realitetene. Hvis meningene baserer seg på mediaoppslag og ikke reell kunnskap, så er vi virkelig ille ute.

Lov om folketrygd kommer selvsagt med både tilhørende forskrifter og veiledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 timer siden):

Generelt skal man ikke trekkes. Det er et helt idiotisk system. Vi innfører in ny terskel for å få uføre i jobb, som ikke tilfører noen som helst samfunnsøkonomisk gevinst.

Politikerene vedtar en intensjon, det er NAV som etterpå gjør vedtak, forskrifter og lover til regler. Og den avdelingen i NAV som er ment å gjøre dette har nå så mange striper i lakken at det ligner et totalkrasj.

Spesielt ille er det for de med kompensasjonsgrad over 69% (de aller fleste, og oftest de på minstesats). Der sitter du igjen med så lite at du basically jobber gratis om du velger å bruke bilen. Det skal jo skattes også. 

Jeg forstår godt at man må trekke litt i uføretrygden hvis den uføre har en arbeidsinntekt, men må det være så høyt? Og kan det ikke være likt trekk for alle? Det skal jo lønne seg å jobbe sier de.

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det rett, slik enkelte hevder i denne tråden, at politikerne ikke har ansvaret for hverken lover, regler, forskrifter eller andre "detaljer", så er det merkelig at det er nettopp regjeringen  og politikerne høyres nestleder Henrik Asheim,Kjersti Bergstø fra SV og FRP  Dagfinn Olsen og Venstres Sveinung Rotevatn sier må på banen, for å ,sitat, "endre lovverket" (NRK nyheter kl 7 i morges).

Enda merkeligere at enkelte mener at våre folkevalgte ikke kan forventes å kjenne til detaljer i reglene de er med på å godkjenne, når en stakkers NAV bruker risikerer fengsel for ikke å ha satt seg inn i både den store og den lille skriften i vedtak, lovverk, forskrifter osv.

Uansett hvem som fremmer hvilket forslag og vedtar hva, så er det skremmende at et mediaoppslag får noen av våre fremste politikere til å ha en mening om saken, og så åpenlyst viser hvor lite de kan om det de har så sterke meninger om. https://www.nrk.no/vestland/krever-at-reglene-endres-etter-at-guri-anne-_40_-matte-betale-tilbake-uforetrygd-1.16225427

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
MorTil2 skrev (4 timer siden):

Hvis det rett, slik enkelte hevder i denne tråden, at politikerne ikke har ansvaret for hverken lover, regler, forskrifter eller andre "detaljer", så er det merkelig at det er nettopp regjeringen  og politikerne høyres nestleder Henrik Asheim,Kjersti Bergstø fra SV og FRP  Dagfinn Olsen og Venstres Sveinung Rotevatn sier må på banen, for å ,sitat, "endre lovverket" (NRK nyheter kl 7 i morges).

Enda merkeligere at enkelte mener at våre folkevalgte ikke kan forventes å kjenne til detaljer i reglene de er med på å godkjenne, når en stakkers NAV bruker risikerer fengsel for ikke å ha satt seg inn i både den store og den lille skriften i vedtak, lovverk, forskrifter osv.

Uansett hvem som fremmer hvilket forslag og vedtar hva, så er det skremmende at et mediaoppslag får noen av våre fremste politikere til å ha en mening om saken, og så åpenlyst viser hvor lite de kan om det de har så sterke meninger om. https://www.nrk.no/vestland/krever-at-reglene-endres-etter-at-guri-anne-_40_-matte-betale-tilbake-uforetrygd-1.16225427

Lover blir laget av embetsverket og det er slett ikke enkelt å forutse alle konsekvenser av lover og forskrifter selv om de har vært ute på høring hos aktuelle høringsinstanser.

En lov er ikke bare en lov, den har forarbeider som kan være ganske lange og tar tid å sette seg inn i.

Jeg jobber med lover, og vi sender inn forslag til lov- eller forskriftsendringer når vi ser at lover/forskrifter som er vanskelig å tolke/gir utilsiktede konsekvenser eller er vanskelige å praktisere. Da må forslaget innom flere overordnede nivåer for det evt. blir en lovendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
*blueberry* skrev (7 timer siden):

Spesielt ille er det for de med kompensasjonsgrad over 69% (de aller fleste, og oftest de på minstesats). Der sitter du igjen med så lite at du basically jobber gratis om du velger å bruke bilen. Det skal jo skattes også. 

Jeg forstår godt at man må trekke litt i uføretrygden hvis den uføre har en arbeidsinntekt, men må det være så høyt? Og kan det ikke være likt trekk for alle? Det skal jo lønne seg å jobbe sier de.

Jeg synes det er helt greit å trekke noen uføretrygd hvis man kan jobbe noe. Men det blir for dumt når trekket blir så.stort at du like godt kunne motta trygd og bostøtte heller enn å jobbe ved siden av. 

At jeg ikke får noe i uføretrygd nå er helt naturlig, da jeg ligger så godt som akkurat på snittet av norsk lønn,  dvs medianen eller hva de kaller det. 

Det som ikke er greit er at jeg måtte ta ut 7 vakter i oktober og november for å ikke måtte betale tilbake det jeg fikk i januar til juni. Men fordi jeg da kom under grensen måtte jeg ikke betale tilbake 70 000, jeg fikk 19 000 etterbetalt.  Det er forsåvidt også unødvendig. NAV må begynne å se an praktiske situasjoner og ikle bli så firkanta at det er umulig å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (9 timer siden):

NAV må begynne å se an praktiske situasjoner og ikle bli så firkanta at det er umulig å forholde seg til. 

Men hvis NAV skal bruke skjønn i hvert tilfelle hvor en som er uføretrygdet jobber litt over grensen, så vil det gå ut over andre oppgaver NAV har. 

Da jeg nærmet meg grensen på 40% av G, fikk jeg det jeg oppfatter som et automatisk generert brev hvor det står at jeg vil trekkes i trygd om jeg overstiger grensen. Legger jeg inn i inntektsplanleggeren at jeg kommer til å tjene over grensen, får jeg også et automatisk utsendt brev. Det samme skjer nok ifh til etteroppgjør. Systemet får tallene, og sender ut brev med beregninger.

Vi kan ikke ha et system der noen får beholde trygden sin, til tross for inntekt over en grensen, fordi dette er en "fast" jobb (slik som i artikkelen), mens andre, som kanskje jobber litt sommer og jul, får trekk for å overstige samme grense. Slik jeg ser det, må enten grensen økes, trekket reduseres, eller det må enten trekkes skatt eller trygd. Slik det er nå, ender ihvertfall jeg opp med å trekkes over 100% totalt (trygd 70%, skatt 32% x 2 (trygd og inntekt)). Det gir ikke motivasjon til å jobbe utover 40% av G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...