AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Hei, Skatteutvalget skal 19.12.2022 kl. 10 vise sin utredning til Vedum. Boliger skattes for lavt. Det er ventet at det skal foreslås å øke beskatningen på boliger f.eks. ved å øke verdisettingen for formueskatt og kutte i fradrag for gjeldsrenter. Et annet alternativ er å gjeninnføre arveavgiften. Målet er å øke det samlede skattenivået i Norge, så noe spennende må vi få. Anonymkode: d29c8...b76
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Beklager, 20.12.2022, den 19. er en søndag gikk litt fort i svingene... Sent. Anonymkode: d29c8...b76
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Skatteutvalget skal 19.12.2022 kl. 10 vise sin utredning til Vedum. Boliger skattes for lavt. Det er ventet at det skal foreslås å øke beskatningen på boliger f.eks. ved å øke verdisettingen for formueskatt og kutte i fradrag for gjeldsrenter. Et annet alternativ er å gjeninnføre arveavgiften. Målet er å øke det samlede skattenivået i Norge, så noe spennende må vi få. Anonymkode: d29c8...b76 Boliger skattes allerede ihjel, og dette er ikke penger man har i hånda til å betale skatten. Så mer skatt på bolig er det siste vi trenger. Det straffer hardt folk med egen nedbetalt bolig og lav inntekt, feks pensjonister. Kutte i fradrag for gjeldsrenter er klokere, nå settes jo rentene opp for å senke inflasjonen, da er det tullete å gi store fradrag for renten man betaler. Gjeninnføre arveavgiften er vel selv AP motstandere av nå, men de er vel ikke så vanskelige å snu, tenker jeg. Anonymkode: 09220...915 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Det vil nok komme forslag om å øke skatt på bolig, noe vi burde ha (bolig skattes altfor lavt). Men det er nok så politisk uspiselig at det nok ikke blir noe av, det er politisk selvmord å gå inn for det. Anonymkode: 7d3ca...d2c
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil nok komme forslag om å øke skatt på bolig, noe vi burde ha (bolig skattes altfor lavt). Men det er nok så politisk uspiselig at det nok ikke blir noe av, det er politisk selvmord å gå inn for det. Anonymkode: 7d3ca...d2c Enig. Alle økonomer i alle år har sagt at bolig bør skattes hardere. Man trenger ikke noe skatteutvalg for å fortelle at man bør øke skatten på bolig. Men velgerne ønsker ikke statlig boligkatt og da kommer heller ikke politikerne til å tørre å innføre det. Anonymkode: 4abdc...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Hei, Skatteutvalget skal 19.12.2022 kl. 10 vise sin utredning til Vedum. Boliger skattes for lavt. Det er ventet at det skal foreslås å øke beskatningen på boliger f.eks. ved å øke verdisettingen for formueskatt og kutte i fradrag for gjeldsrenter. Et annet alternativ er å gjeninnføre arveavgiften. Målet er å øke det samlede skattenivået i Norge, så noe spennende må vi få. Anonymkode: d29c8...b76 Nå er det vanlige folks tur til å flås. Hilsen oss i Ap. Anonymkode: dd29b...77f 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Boliger skattes allerede ihjel, og dette er ikke penger man har i hånda til å betale skatten. Så mer skatt på bolig er det siste vi trenger. Det straffer hardt folk med egen nedbetalt bolig og lav inntekt, feks pensjonister. Kutte i fradrag for gjeldsrenter er klokere, nå settes jo rentene opp for å senke inflasjonen, da er det tullete å gi store fradrag for renten man betaler. Anonymkode: 09220...915 Bare 22% fradrag i skatten da. Men ja, ellers er jeg helt enig. Anonymkode: dd29b...77f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 Uff da, kun skattelette til folk som arbeider. Mens momsen på transport og mat går opp til 25%. Anonymkode: 9c00c...4d7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Uff da, kun skattelette til folk som arbeider. Mens momsen på transport og mat går opp til 25%. Anonymkode: 9c00c...4d7 Og økt barnetrygd, studiestøtte, boligstøtte osv Anonymkode: cb79f...959
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 Har de tenkt på at det skal BO folk i husene? Hvor mye blir din bolig * 0.005? Jeg solgte nettopp bolig og kjøpte ett til litt over 11M. Jeg må ut med over 50k i året om det der innføres. Mange eldre som bor i boliger som har steget i verdi siden de kjøpte det en gang for lenge siden. En tidligere nabo av meg i 70-årene vil måtte betale rundt 125k i året. Det tror jeg ikke hun greier så må kanskje selge huset – til en riking. Anonymkode: 1aa6b...38c 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har de tenkt på at det skal BO folk i husene? Hvor mye blir din bolig * 0.005? Jeg solgte nettopp bolig og kjøpte ett til litt over 11M. Jeg må ut med over 50k i året om det der innføres. Mange eldre som bor i boliger som har steget i verdi siden de kjøpte det en gang for lenge siden. En tidligere nabo av meg i 70-årene vil måtte betale rundt 125k i året. Det tror jeg ikke hun greier så må kanskje selge huset – til en riking. Anonymkode: 1aa6b...38c Har du råd til 11 mill, takler du fint 50k. Anonymkode: c0dfd...e16 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har du råd til 11 mill, takler du fint 50k. Anonymkode: c0dfd...e16 Huset jeg solgte var dobbelt så mye, og det var flere grunner til det. Det betyr derimot IKKE nødvendigvis at man har rævva full av penger. Anonymkode: 1aa6b...38c 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huset jeg solgte var dobbelt så mye, og det var flere grunner til det. Det betyr derimot IKKE nødvendigvis at man har rævva full av penger. Anonymkode: 1aa6b...38c Det går nok helt fint, med slike summer i spill. Anonymkode: c0dfd...e16 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du råd til 11 mill, takler du fint 50k. Anonymkode: c0dfd...e16 Vet ikke hvor 0,005 kom fra, men med den formelen så fikk jeg 24 000 på min bolig. Det er 24 000 jeg ikke har. Spesielt ikke om de tenker å øke mva og sette 25% på alt. I tillegg så skal avgifter på vann og avløp opp her med 20-30%. Jeg hadde for så vidt ikke hatt råd til å kjøpe det huset jeg bor i nå heller. Men utfra artikkelen så var vel planen å skattlegge boliger til full pris og gå bort fra likningsverdi, men samtidig setter de bunnfradraget opp til 6 mill. Da angår det ikke meg enda uansett da min bolig, i følge skattemeldingen, er verdt 4,8. Anonymkode: e855d...f34 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det går nok helt fint, med slike summer i spill. Anonymkode: c0dfd...e16 Veel, høres misunnelig ut for at noen har litt mer penger. Norge er jo kjent for Janteloven. Anonymkode: 1aa6b...38c 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #17 Skrevet 19. desember 2022 Å fjerne alle rabatter i formuesskatten. Det betyr blant annet at boliger og aksjer blir verdsatt til full markedsverdi. Øke bunnfradraget pr. person fra 1,7 millioner kroner i 2022 til 6,4 millioner kroner. Jeg hadde kommet bedre ut med det systemet ihvertfall. Anonymkode: dd29b...77f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Å fjerne alle rabatter i formuesskatten. Det betyr blant annet at boliger og aksjer blir verdsatt til full markedsverdi. Øke bunnfradraget pr. person fra 1,7 millioner kroner i 2022 til 6,4 millioner kroner. Jeg hadde kommet bedre ut med det systemet ihvertfall. Anonymkode: dd29b...77f Og videre. Sats på 0,5 prosent opp til 20 millioner kroner i formue og 0,85 prosent for formuen over dette. I gjeldende regler er laveste sats 0,95 prosent. Forslagene betyr at antall personer som betaler formuesskatt blir mer enn halvert. Anonymkode: dd29b...77f
Topsi Skrevet 19. desember 2022 #19 Skrevet 19. desember 2022 (endret) Fra vg ift utvalgets respons ift grensehandel Når det gjelder grensehandelen er utvalget åpen om at forslaget kan øke denne, men påpeker at det samtidig er begrenset hvor mange nordmenn som bor et sted som gjør at de kan benytte seg av muligheten Topsi: hvor kyniske er det mulig å være Endret 19. desember 2022 av Topsi 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #20 Skrevet 19. desember 2022 Øke matmomsen er neppe veien og gå. Får håpe regjeringen har bedre vett. Halvparten av inntektene skal gå til kompenserende tiltak som studiestøtte, barnetrygd og bostøtte. Mange som sliter verken studerer, har barn eller krav på bostøtte. Vi som eier bolig som faktisk er billigere enn å leie og man har trygghet sliter faktisk også nå. I tillegg skal vel matvareprisene opp 10% meg pga prisvekst så skal regjeringen ta 25% moms. De burde om noe kuttet matmomsen, alle må ha mat. https://www.nrk.no/norge/utvalg-vil-ha-25-prosent-moms-pa-alt-_-ogsa-mat_-kultur-og-kollektiv-1.16226074 Anonymkode: 60129...373 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå