AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Jobben min gikk konkurs for 2 år siden og jeg har ikke fått ny jobb etter det da det er mange om benet og jeg ble også gravid. Jeg har hatt dagpenger før, men har ikke rett på dette lengre og måtte ta ut engangstønad når jeg gikk gravid som har dekt mine utgifter en stund. Jeg har to barn fra før av og et felles barn med samboer. Til nå har min samboer betalt alt siden november, men over nyåret så må jeg ha en slags inntekt føler jeg. Jeg håper på å kunne jobbe kveld innen helse som vikar, for da kan jeg og samboer overlappe hverandre mtp at vi har en liten baby. Men hvis jeg ikke får noen vakter, har jeg rett på hjelp da? mtp at jeg har to barn som ikke er samboer sine og han har da ikke forseøgerplikt for meg heller. Kan jeg få dekt min del strømmen for eksempel og kan jeg få noe livsopphold? Samboer tjener veldig godt, så vi klarer oss altså. Men jeg vil gjerne bidra med penger jeg også. Anonymkode: f81a4...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Beklager noen skrivefeil i farta .. Ts Anonymkode: f81a4...6cc
Silva Pluvialis Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Nei. Du får ikke sosialhjelp når du har en samboer med god inntekt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Hvis du ikke har oppsparte penger, eier bil eller bolig, så kan du ha rett på sosialhjelp ja. De vil kun se på dine inntekter, har du ingen vil du få støtte til livsopphold, men de kan kreve at samboer forsørger deres felles barn og betaler boutgifter. Anonymkode: 3b468...207 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 For å få sosialhjelp, må du ... 1. Ha ingen eller så lav inntekt at både du og samboeren kommer under grensen. 2. Ha 0 kroner på konto; alt som kan selges må selges før man søker om sosialhjelp, inkludert bil. 3. Bo på et areal som er beskrevet i vilkårene for sosialhjelp; for en enslig er dette 1-roms, for to er det kanskje 2-roms. Har dere større bolig enn dette, må den selges. Pluss diverse andre krav. Anonymkode: 61bc7...496 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 Arbeidsledigheten er lav så du burde greie å få deg en jobb rimelig kjappt. Den som virkelig vil får det til Anonymkode: bab8e...78a 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 Tvillingsjel skrev (5 minutter siden): Nei. Du får ikke sosialhjelp når du har en samboer med god inntekt. Ok, jeg trodde ikke han hadde forsørgerplikt for meg og de to barna jeg har fra før av som ikke er hans. Boligen vi bor i er det kun han som eier, og akkurat nå er min eneste inntekt barnetrygd og det lille jeg får i forskuddsbidrag for de andre barna- men de pengene går jo til klær, busskort og dems basic behov. De er ungdommer. Men takk for svar, da vet jeg at jeg ikke har rett på sosialhjelp. Da får jeg gjøre alt jeg kan for å få jobb innen helse,har jobbet innen det før. Ts Anonymkode: f81a4...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsledigheten er lav så du burde greie å få deg en jobb rimelig kjappt. Den som virkelig vil får det til Anonymkode: bab8e...78a Jeg kan bare jobbe kveld mtp at min samboer jobber på dagtid. Babyen vår er 3 måneder gammel og siden jeg bare hadde rett på engangsstønad, så har ikke han rett på vanlig foreldrepermisjon. Dermed så må jeg overlappe han, og jobbe kveld. Kortvakter innen helse som starter 17.00 flere steder innen helse her jeg bor er det eneste jeg kan jobbe med da. Når barnet går i barnehagen så kan jeg jobbe med hva som helst. Ts Anonymkode: f81a4...6cc
Hannah80 Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 Tvillingsjel skrev (15 minutter siden): Nei. Du får ikke sosialhjelp når du har en samboer med god inntekt. Stemmer det? Man har jo kun forsørgerplikt hvis man er gift. 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre, så du kan søke på økonomisk hjelp til deg selv og barna dine som ikke er hans. Nav kan ikke be om å få hans kontoutskrift da det ikke er han som søker om økonomisk hjelp. Men du må dokumentere dine utgifter, som halvparten av boutgifter, strøm, forsikringer osv. Du vil nok ikke få noe for deres felles barn siden samboeren din sikkert kan forsørge dem. Anonymkode: f4c9e...2d8 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Tvillingsjel skrev (17 minutter siden): Nei. Du får ikke sosialhjelp når du har en samboer med god inntekt. Samboer har ikke forsørgerplikt for henne eller hennes barn, kun felles barn. Anonymkode: fd8f0...a01 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan bare jobbe kveld mtp at min samboer jobber på dagtid. Babyen vår er 3 måneder gammel og siden jeg bare hadde rett på engangsstønad, så har ikke han rett på vanlig foreldrepermisjon. Dermed så må jeg overlappe han, og jobbe kveld. Kortvakter innen helse som starter 17.00 flere steder innen helse her jeg bor er det eneste jeg kan jobbe med da. Når barnet går i barnehagen så kan jeg jobbe med hva som helst. Ts Anonymkode: f81a4...6cc Hvor lenge skulle engangsstønaden vare? Du fikk vel noe papirer på det… Anonymkode: fd8f0...a01
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 Anbefaler deg å melde deg inn i "Nav-Spørsmål" på facebook. Der vil du få svar og informasjon som stemmer, og ikke mye synsing og gjetting som du får her. Anonymkode: f4c9e...2d8 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre, så du kan søke på økonomisk hjelp til deg selv og barna dine som ikke er hans. Nav kan ikke be om å få hans kontoutskrift da det ikke er han som søker om økonomisk hjelp. Men du må dokumentere dine utgifter, som halvparten av boutgifter, strøm, forsikringer osv. Du vil nok ikke få noe for deres felles barn siden samboeren din sikkert kan forsørge dem. Anonymkode: f4c9e...2d8 Ok, takk for svar. Ts Anonymkode: f81a4...6cc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge skulle engangsstønaden vare? Du fikk vel noe papirer på det… Anonymkode: fd8f0...a01 Det har vært min inntekt siden jeg fikk summen utbetalt i juni, så jeg har betalt mine boutgifter, regninger og min andel av mat fra juni til november. Itillegg så betalte jeg min del av ting til baby for de pengene. De skulle vare i 6 måneder fra de ble utbetalt. Altså jeg fordelte dem ut på 5 måneder, livet kostet og jeg har jo to store barn også. Ts Anonymkode: f81a4...6cc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 Tvillingsjel skrev (1 time siden): Nei. Du får ikke sosialhjelp når du har en samboer med god inntekt. Slutt å spre feil informasjon. Har selv fått sosialhjelp når jeg har hatt samboer. Anonymkode: 8c2fb...00d 4 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. desember 2022 #17 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge skulle engangsstønaden vare? Du fikk vel noe papirer på det… Anonymkode: fd8f0...a01 Engangsstønad er erstatning for ubetalt foreldrepermisjon 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 Samboer kan ta foreldrepermisjon uavhengig av deg og engangsstønad. Ang sosialen så får du beskjed om at samboer skal forsørge deg og felles barn. Men det er ikke tilfelle da samboere ikke har forsørgerplikt. Så det er jo bare å søke. Husk at det er behandlingstid, så lurt å søke raskt. Anonymkode: c8956...0cd
Rucula Skrevet 19. desember 2022 #19 Skrevet 19. desember 2022 Samboere har ikke forsørgelseplikt for hverandre, så ja det kan godt hende du har rett på sosialhjelp! Men husk, sosialhjelpen dekker ikke bedbetaling av gjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #20 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ok, jeg trodde ikke han hadde forsørgerplikt for meg og de to barna jeg har fra før av som ikke er hans. Boligen vi bor i er det kun han som eier, og akkurat nå er min eneste inntekt barnetrygd og det lille jeg får i forskuddsbidrag for de andre barna- men de pengene går jo til klær, busskort og dems basic behov. De er ungdommer. Men takk for svar, da vet jeg at jeg ikke har rett på sosialhjelp. Da får jeg gjøre alt jeg kan for å få jobb innen helse,har jobbet innen det før. Ts Anonymkode: f81a4...6cc Søk, uansett! Samboer har ikke forsørgerplikt. Når det er sagt, heier jeg på deg og tror absolutt du skal klare å få deg inntekt Anonymkode: cdd70...b10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå