yunayinu Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Det har seg slik at jeg er 26 år og fortsatt bor hjemme hos min 75 år gamle far. Jeg har vært arbeidsledig siden mars i år, har vært på flere intervju og 2. gangsintervju siden da, men jeg har ikke klart å få fast jobb. Enda. Etter fullført bachelorgrad har jeg hatt to kortere vikariater, men that's it av arbeidserfaring. Jeg har nå startet på et kurs innenfor fagfeltet jeg er utdanna i, i håp om at det vil skaffe meg flere intervjuer, i det minste. Jeg kan jo fortsette å ta vikariater, men det går som regel lang tid mellom disse og den økonomiske uforutsigbarheten gjør at jeg ikke kan flytte ut. Jeg er mye bekymret rundt dette med arbeidsledighet, at jeg bor hjemme og at pappa blir eldre. Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke får fast jobb snart? Skal jeg bo hjemme til pappa blir så gammel at jeg må bli værende her og ta vare på han? Uten noe form for inntekt? Enda mer engstelig er jeg for at han skal bli syk og dø fra meg, før jeg har klart å etablere meg. Jeg har også en mamma som er dement og bor på sykehjem, så det skaper naturligvis en del stress og bekymring i seg selv. Vet ikke helt hva jeg ønsker å få av svar, men jeg tar gjerne i mot alt av råd angående den situasjonen her.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Luksusproblem. Anonymkode: c8315...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Hvis det er svært vanskelig å få fast jobb innen det du er utdannet innenfor, så må du kanskje prøve noe annet. Det føles kanskje som en nedtur, men det er jo en løsning. Så kan du jo fortsette å søke mens du har den andre jobben. Jeg vet ikke hvor du bor, men om du bor i by, så skal det finnes en god del jobber hvis du ikke er for nøye. Og det tenker jeg at man kanskje ikke bør være når situasjonen er som den er. Anonymkode: a1593...19e 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Du må søke andre typer jobber, som du kan ha mens du fortsetter å søke på jobber du er utdannet til. Skoler, barnehage og helsevesen har stort behov for ekstrahjelp, som får tilbud om "vakter" stort sett daglig. Send ut åpne søknader. Det er også behov for ansatte i servicebransjen nå, hvis bar eller resturant kan være aktuelt. Anonymkode: 66628...0b7 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 Jeg syns du kunne nevne hva utdanningen din er, for da er det lettere å kunne gi deg tips og råd . Men hvis det er slik at det er vanskelig å få jobb innfor utdanningen ville jeg sett på andre jobber, om så det er matbutikk, lager, ikea, sfo, sykehjem o.s.v. Man kan tjene ganske godt i disse yrkene også. Det er ofte lettere å få jobb når man allerede er i en jobb. Syns heller ikke det gjør noe at du bor hjemme så du kan hjelpe din far som begynner å bli gammel. Det er virkelig noe å være flau over , tvert i mot burde du være stolt over at du kan være en hjelp for ham på sine gamle dager og at du kan gi ham en trygghet . Med mindre han vil ha deg ut da... 😮 Anonymkode: d21df...cec 3
c_buk Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 Ta en annen fast jobb. Flytt ut. Om du ønsker, søk utdanningsrrelaterte jobber mens du har sikker jobb. 1
yunayinu Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg syns du kunne nevne hva utdanningen din er, for da er det lettere å kunne gi deg tips og råd . Men hvis det er slik at det er vanskelig å få jobb innfor utdanningen ville jeg sett på andre jobber, om så det er matbutikk, lager, ikea, sfo, sykehjem o.s.v. Man kan tjene ganske godt i disse yrkene også. Det er ofte lettere å få jobb når man allerede er i en jobb. Syns heller ikke det gjør noe at du bor hjemme så du kan hjelpe din far som begynner å bli gammel. Det er virkelig noe å være flau over , tvert i mot burde du være stolt over at du kan være en hjelp for ham på sine gamle dager og at du kan gi ham en trygghet . Med mindre han vil ha deg ut da... 😮 Anonymkode: d21df...cec Jeg har en bachelorgrad i arkivvitenskap og har jobbet som arkivar i de tidligere vikariatene. Har forsøkt å søke helt andre type jobber, f. eks ikea som du nevner, matbutikker osv, men har ikke fått respons på noen av disse søknadene dessverre. De tenker vel at jeg kommer til å slutte når finner en jobb som er mer relevant, eller noe i den duren. Men jeg skal fortsette å søke!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 yunayinu skrev (7 minutter siden): Jeg har en bachelorgrad i arkivvitenskap og har jobbet som arkivar i de tidligere vikariatene. Har forsøkt å søke helt andre type jobber, f. eks ikea som du nevner, matbutikker osv, men har ikke fått respons på noen av disse søknadene dessverre. De tenker vel at jeg kommer til å slutte når finner en jobb som er mer relevant, eller noe i den duren. Men jeg skal fortsette å søke! På Finn.no kan du få varsel hver gang en jobb etter dine preferanser blir lagt ut. Trist at det skal være så vanskelig å få seg en jobb, en arbeidsgiver kan jo aldri vite hvor lenge noen blir i jobben uansett hvem de ansetter.. Anonymkode: d21df...cec 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 yunayinu skrev (3 timer siden): Jeg har en bachelorgrad i arkivvitenskap og har jobbet som arkivar i de tidligere vikariatene. Har forsøkt å søke helt andre type jobber, f. eks ikea som du nevner, matbutikker osv, men har ikke fått respons på noen av disse søknadene dessverre. De tenker vel at jeg kommer til å slutte når finner en jobb som er mer relevant, eller noe i den duren. Men jeg skal fortsette å søke! Tenkt på å søke jobb i IT? Den grunnkunnskapen vil kunne være svært ettertraktet i mange typer prosjekter. Større dataprosjekt handler stort sett om håndtering av og strukturering av informasjon. Ta et kurs i programmering av databaser. Eller kravinnhenting, kravspesifikasjon og systemanalyse. Eller prosjektledelse. Om så, ta en titt på denne typen stillinger (om du er interessert) selv om du ikke har alle tekniske ferdigheter som står i stillingsannonser. Søk uansett. De forventer ikke å finne kandidater som kan alle programmeringsspråk/databaser, stort sett alltid innebærer nyansettelser å sende folk på nødvendig kursing. Anonymkode: 256dd...ed9 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 Hvis du har hatt noen relevante jobber, kan det være at du trenger hjelp til søknadsskriving eller intervjutrening? Fylket har vel tilbud om sånne ting? Anonymkode: 63bb8...bc0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Hvis det er sånn at faren din begynner å trenge litt praktisk hjelp i hverdagen, så er det enklere for deg å utflre det når du bor sammen med ham enn når du bor et annet sted og må reise til og fra. Så tenker at det kanskje er like greit at du blir boende, selv når du får deg en jobb. Tenker det er fint for dere begge. Anonymkode: c1c49...a3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå