Gå til innhold

Jenter og pubertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når var den verste tiden for deres jenter med tanke på humørsvingninger, drama osv.

Jeg har ei på 10 år (5 trinn) som er har startet på puberteten. Jeg synes det er alt for tidlig. Hun begynner å utvikle seg og ikke minst hun har endret seg i humøret. Mutt, er på rommet mye og har voldsomme humørsvingninger. Flau over foreldre, og forteller ikke like åpent om ting. 

Husker selv godt tiden på slutten av barneskolen som svært krevende, det var mye såre følelser og drama, mye av det inne i hodet mitt😇 Så jeg forstår godt at det er en litt lei tid. Og det blir vel verre av at de er så unge, de forstår vel ikke alt som skjer og hodet og kroppen henger ikke helt i hop sånn er det jo den tiden.

Når var deres jenter ferdige med de mest krevende pubertetsårene? 

Anonymkode: 3101d...b1e

Skrevet

Er da vel ikke for tidlig? Høres ut som.o. hun er helt i rute. Varer vel 6-7 år til.

Anonymkode: 625da...987

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er da vel ikke for tidlig? Høres ut som.o. hun er helt i rute. Varer vel 6-7 år til.

Anonymkode: 625da...987

Hadde gjerne sett at hun var liten en stund til jeg. Og så er jeg redd for at lengdeveksten stopper opp tidlig. Selv vokste jeg omtrent ikke noe på ungdomskolen.

Anonymkode: 3101d...b1e

Skrevet

Helt normalt dette. Har ei på 9 som går i 4. klasse (10 i februar) Hun er på samme måte. Selv var jeg også i puberteten som 9 åring. Fikk mensen da jeg var 11. Noen er tidlig ute, noen sent.. Kom brått på for meg også, selvom jeg burde sett det komme ettersom jeg selv var ganske tidlig ute. Hun ble plutselig så stor med pupper og hormoner.

Selv husker jeg puberteten som et helvete. Alt gikk fint frem til 12 års alderen egentlig. Fra 12 til 16 var jeg ikke noe særlig å ha i hus. Stakkars mamma 😁

Anonymkode: a70a0...84e

Skrevet

Mine jenter var vel vanskeligst fra 13-17. Yngste hadde en periode på slutten av barneskolen der det var ille, men da var det ikke fordi hun var kommet i puberteten, men fordi alle andre var det. Hun gikk i en klasse der de fleste jentene utviklet seg tidlig. Hun følte seg utenfor fordi hun ikke hadde fått mensen, ikke hadde begynt å få bryst osv. Jenter på den alderen kan være slemme og jenta mi sa at når hun ikke hadde på seg topp/bh ropte jentene "æsj bruker du ikke bh!", men når hun brukte bh ble hun ledd av fordi hun ikke hadde store nok bryster til å bruke bh. De hadde en egen jenteklubb for de som hadde fått mensen.. Det er klart at de kan bli mutte når det foregår slikt på skolen. Det ble mye bedre da hun begynte på ungdomsskolen og så at flere jenter ikke hadde utviklet seg så mye. 

Ellers synes jeg at jeg har hatt veldig greie jenter, pubertet eller ei. Litt på man regne med, men våre jenter har aldri fått lov til å "herse" med oss og har måttet oppføre seg. Legg til rette for at hun alltid kan snakke med deg. Jeg hadde ikke fått vite om det de andre jentene drev med på barneskolen om jeg bare lot jenta være i fred og slippe å snakke om det. 

Anonymkode: 3564e...ddc

Skrevet

Min begynte med samme humør i samme alder som ts, blir 14 i februar og har fortsatt ikke fått mensen så puberteten kan vare leeenge.. Jeg forventer humørsvingninger i mange år til.

Anonymkode: 9e44e...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...