AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Leste for 2 uker siden at den hadde startet og at det var mye tidligere enn vanlig. Har derimot ikke hørt så mye mer. Og mange sier fortsatt den ikke har kommet ordentlig enda. Jeg kjenner derimot mange syke nå med i influensa lignende symptomer, men har tilgode å høre om noen som har blitt testet for influensa. Så hvordan kommer de frem til disse tallene og statistikken?🤔 Feks har jeg hørt at om folk går til legen med influensalignende symptomer så blir det ofte registret som influensa i statistikken. Men da gjetter de jo bare da? 🤔 Og de fleste går jo ikke til legen om de har influensa, så igjen, hvor få de tallene i fra? Anonymkode: 0c14a...d46
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Det har aldri vært rutine å teste folk med luftveissymptomer for å finne ut hvilket luftveisvirus de har vært infisert av. Hva i alle dager skulle være poenget med det? Hvilket luftveisvirus pasienten er infisert av har jo null praktisk betydning for behandlingen. Anonymkode: 94472...1c3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Hvis du går på FHI kan du lese ukentlige rapporter. Det er økning av pasienter med influensa og tallet er forventet å stige. Anonymkode: f186e...c54
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har aldri vært rutine å teste folk med luftveissymptomer for å finne ut hvilket luftveisvirus de har vært infisert av. Hva i alle dager skulle være poenget med det? Hvilket luftveisvirus pasienten er infisert av har jo null praktisk betydning for behandlingen. Anonymkode: 94472...1c3 Noen blir vel testet hos fastlegen, andre blir testet under innleggelse på sykehus. Anonymkode: f186e...c54
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det har aldri vært rutine å teste folk med luftveissymptomer for å finne ut hvilket luftveisvirus de har vært infisert av. Hva i alle dager skulle være poenget med det? Hvilket luftveisvirus pasienten er infisert av har jo null praktisk betydning for behandlingen. Anonymkode: 94472...1c3 Nei, vet jo det. Men hvor får de da tallene pg statiske fra? Når de påstår at influensabølgen har startet. Minien min var hos legen i dag og fikk vite at det ‘mest sannsynlig var influensa’. Så han bare gjetter da? Føres barnet mitt da i statistikken for influensa forekomster?🤔 Anonymkode: 0c14a...d46 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis du går på FHI kan du lese ukentlige rapporter. Det er økning av pasienter med influensa og tallet er forventet å stige. Anonymkode: f186e...c54 Og dette gjelder vel så og si kun de som blir lagt inn på sykehus? Mtp at så og si ingen blir testet for influensa på fastlegekontoret? Jeg ba faktisk spesifikt om en virusprøva da jeg var hos legen med minsten, men de sa ‘nei det gjør vi ikke her hos oss’… Likevel konkluderte legen med ‘mest sannsynlig influensa’. Anonymkode: 0c14a...d46
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og dette gjelder vel så og si kun de som blir lagt inn på sykehus? Mtp at så og si ingen blir testet for influensa på fastlegekontoret? Jeg ba faktisk spesifikt om en virusprøva da jeg var hos legen med minsten, men de sa ‘nei det gjør vi ikke her hos oss’… Likevel konkluderte legen med ‘mest sannsynlig influensa’. Anonymkode: 0c14a...d46 Men tallene på de innlagte vil jo gjenspeile smitte ellers i samfunnet. Så stiger de influensa-innlagte vil det jo helt klart være stigende smitte i samfunnet. Og nei, det sendes ikke inn tall på det som man tror er influensa, det sendes inn tall ved positive prøver. Anonymkode: f186e...c54 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men tallene på de innlagte vil jo gjenspeile smitte ellers i samfunnet. Så stiger de influensa-innlagte vil det jo helt klart være stigende smitte i samfunnet. Og nei, det sendes ikke inn tall på det som man tror er influensa, det sendes inn tall ved positive prøver. Anonymkode: f186e...c54 Hvordan testes man for influensa? Anonymkode: 94472...1c3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan testes man for influensa? Anonymkode: 94472...1c3 Med pinne i nesen, testen sendes til mikrobiologisk lab. Anonymkode: f186e...c54
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 De påviste tilfellene er bare toppen av isfjellet, men når antall påviste tilfeller øker, vet en at det øker totalt også. Ekspertene noen måter de beregner hvor mange de mener har influensa totalt, som jeg ikke forstår meg på, men de vet nok hva de gjør. Her vet vi at det er et påvist tilfelle i mine barns barnehage, uten at jeg vet hvorfor den personen ble testet. Barnehagen opplyste om det, så da vet vi at det er en viss sannsynlighet for at influensa er grunnen til at det ene barnet og mannen min ligger rett ut med høy feber. Jeg tror jeg hadde influensa i fjor, ut i fra symptomene, og at det ikke var covid. Når luftveisinfeksjonen starter med at en får feber og muskelverk som kommer brått, er det ganske sannsynlig at det er influensa. Anonymkode: 3d550...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #11 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ekspertene noen måter de beregner hvor mange de mener har influensa totalt, som jeg ikke forstår meg på, men de vet nok hva de gjør. Ekspertene vet nok hva de gjør. Det har vi sett de siste tre årene. Anonymkode: 94472...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 Har ikke merket stort til det enda. Jobber nordpå i helsevesenet på natt i en kommune. Har ikke fått noe mer forespørsler om å gå ekstravakter/overtid enn tidligere. Var mye mer av det under korona-nedstegningen. Anonymkode: 23022...4e8
always Skrevet 21. desember 2022 #13 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 0.23): Leste for 2 uker siden at den hadde startet og at det var mye tidligere enn vanlig. Har derimot ikke hørt så mye mer. Og mange sier fortsatt den ikke har kommet ordentlig enda. Jeg kjenner derimot mange syke nå med i influensa lignende symptomer, men har tilgode å høre om noen som har blitt testet for influensa. Så hvordan kommer de frem til disse tallene og statistikken?🤔 Feks har jeg hørt at om folk går til legen med influensalignende symptomer så blir det ofte registret som influensa i statistikken. Men da gjetter de jo bare da? 🤔 Og de fleste går jo ikke til legen om de har influensa, så igjen, hvor få de tallene i fra? Anonymkode: 0c14a...d46 https://www.fhi.no/sv/influensa/influensaovervaking/overvakingssystemet-for-influensa-/
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #14 Skrevet 21. desember 2022 always skrev (7 timer siden): https://www.fhi.no/sv/influensa/influensaovervaking/overvakingssystemet-for-influensa-/ Hos FHI står følgende: Sitat Tallene fra Sykdomspulsen reflekterer andelen legebesøk for influensalignende sykdom (R80 i kodeverket ICPC-2) i primærhelsetjenesten. Diagnosen settes av legen, baserer seg på symptomer som muskelsmerter, hoste, feber og generell sykdomsfølelse, og vil som oftest ikke være bekreftet med laboratorieundersøkelse. Ifølge FHI er tallene i infliuensastatistikken altså basert på at legen melder fra når det kommer innom en hostende pasient med feber. Hvis vi tenker tilbake til mars 2020, er det der rart. Da opphørte plutselig registreringen av influensatilfeller i Norge. Influensaen forsvant over natta som dugg for sola og ble helt borte i to år. Helt til legene slutta å teste for covid-19. Da gjenoppstå influensaen like mirakuløst. Influensastatistikken har aldri vært basert på fakta og målinger, men tallene diskuteres likevel som det var sannheten selv. Halleluja. Dette er religion, ikke vitenskap. Anonymkode: 94472...1c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå