Gå til innhold

3 åringen min har hatt feber i 10 dager og får ikke ordentlig helsehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

To ganger har vi prøvd å få til en time for sjekk hos fastlegen, men de sier de har sprengt kapasitet og henviser oss videre til legevakten. Legevakten på sin side bagatelliserer situasjonen og sier at så lenge vi får i henne mat og drikke og almenntilstanden er grei/moderat, så er det ikke alvorlig og kan vente. De anbefaler å prøve fastlegen igjen på mandag. Så nå er jeg forberdt på nok en dag med times telefonkø og tilslutt få beskjed hos fastlegen at det er fullt og vi må kontakte legevakt. 

Legevakten nekter oss ikke direkte å ta imot oss, og viser forståelse for at vi ønsker å vite hva feberen som ikke forsvinner skyldes. Men de vektlegger samtidig at hun får i seg næring og kan leke osv. Så da er ikke situasjonen det ikke farlig og kroppen vil mest sannsynlig ta seg av det tilslutt enten det er virus eller bakterie. De bagatelliserer i tillegg med at ‘tp på 38 grader hos barn regnes ikke som feber hos oss».

Så de sier dermed at vi vil bli prioritert langt bak i helsekøen hos legevakten og kan regne mye ventetid. Ingen form for timebestilling er jo som kjent mulig der.

Nå ser det likevel ut som det er det vi må lande på. Timevis på venteværelse hos legevakten. Fordi fastlege systemet ikke fungerer nå. Ikke en gang for de små😔

Andre som opplever det samme nå? Hvorfor står det kke mer om det i media?

Vi er egentlig i mot privatisering. Men vurderer nå seriøst å kontakte privat lege heller, selv om det er svindyrt nå rett før jul. En fordel med å gå privat er at andre kommer fortere frem i køen.

Det burde derimot ikke være slik i helsenorge.

Hva ville der gjort i denne situasjonen?

Og del gjerne om dere har lignende erfaringer. Det kan være en støtte i seg selv.

Anonymkode: ae746...560

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere legevakt som man kan komme til på dagtid? Hvis ja, ville jeg prøvd det. Sannsynligvis vil det være mindre ventetid enn etter legekontorene er stengt. 

• Liker 1
Skrevet

Noen privatleger /spesialister har refusjonsordning og vanlig legetakst . 
Det kan ikke skade å undersøke 

Anonymkode: 7081c...414

• Liker 2
Skrevet

Det auler med virus i landet nå, og ungene er syke lenge for tiden. De har jo rett i at  når hun tar til seg vått og tørt og til og med leker så er tilstanden akseptabel. Men ringe legen i morgen du. Er det virus så er det ikke noe helseapparatet får gjort likevel.

Anonymkode: 38a35...619

• Liker 14
Skrevet

Jeg ville fortsatt med å ringe ned til fastlegekontoret hver morgen når de åpner for å spørre om de har fått noen avbestillinger. Tviler på at ALLE som har bestilt time møter til timen. 

Anonymkode: ed8b2...bda

• Liker 1
Skrevet

Skarlagensfeber går. Lurt å sjekke opp. Se etter symptomer. Røde utslett blant annet. Er det skarlagensfeber, så må barnet ha pensilin - for å unngå senvirkninger 

Anonymkode: b2241...f09

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skarlagensfeber går. Lurt å sjekke opp. Se etter symptomer. Røde utslett blant annet. Er det skarlagensfeber, så må barnet ha pensilin - for å unngå senvirkninger 

Anonymkode: b2241...f09

Skarlagensfeber innebærer halsbetennelse, høy feber og rødflammet utslett 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen privatleger /spesialister har refusjonsordning og vanlig legetakst . 
Det kan ikke skade å undersøke 

Takk for tips! Skal sjekke med en gang.

Skrevet

Til info så holder feberen seg lav, rundt 38 om morgenen/dagen og rundt 39 om kvelden/natten.

Hun våkner 3-5 ganger hver natt svett og urolig. Hun har vært hjemme fra barnehagen i snart 2 uker i strekk og vi har snart brukt opp sykt barn dagene😞

Skrevet

Gå privat. Vi har sluttet helt å bruke offentlig lege for barna våre. Vi orker ikke vanlig legevakt lenger etter vi måtte vente 6 timer etter at baby på 8mnd sluttet å puste pga tett av slim! Vi endte med å gå etter 6 timer og dro rett til privat lege som sendte oss på sykehuset umiddlbart.

Anonymkode: c09e5...031

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville tatt med barnet til legevakten, og fått tatt en crp test. 

Og det er utrolig at dette ikke har blitt gjort enda. 

Ev kan du kjøpe test selv på apoteket. 

Anonymkode: 240ae...def

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Begynn å ringe på slaget legekontoret åpner. De skal alltid ha et antall øyeblikkelig timer å gi ut hver dag.

Men av erfaring må man her starte å ringe kl 08 for å være sikker på å få time. 

Anonymkode: cf862...b4b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så lenge allmenntilstanden er god er det ikke så mye å gjøre dessverre, så lenge det er snakk om virus og ikke bakterieinfeksjon. Mitt barn på 3 år hadde feber i 17 dager for noen mnd siden. Fryktelig når det står på og man blir kjempebekymret, men det går over. 

Anonymkode: d0f33...909

• Liker 4
Skrevet

Ring legesenteret med en gang det åpner, ikke legg ut så mye om hva det gjelder, men si « Hei, det er *navnet ditt* som ringer, jeg har et barn på 3 år som er syk og vi behøver en ø hjelp time idag for å få legetilsyn, da hun har feber og nedsatt almenntilstand som ikke bedrer seg. 

Noen ganger må man være litt hard, så her må du faktisk bare kreve legetime på dagen. Jeg har aldri blitt nektet time på degen for hverken barn eller meg selv, syns det er litt rart om dere ikke får legetime til et barn som har hatt feber i 10 dager… hos oss var det ørebetennelse sist jenta hadde feber i over en uke. 

Anonymkode: 5e5f3...1e7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for mange gode råd❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

To ganger har vi prøvd å få til en time for sjekk hos fastlegen, men de sier de har sprengt kapasitet og henviser oss videre til legevakten. Legevakten på sin side bagatelliserer situasjonen og sier at så lenge vi får i henne mat og drikke og almenntilstanden er grei/moderat, så er det ikke alvorlig og kan vente. De anbefaler å prøve fastlegen igjen på mandag. Så nå er jeg forberdt på nok en dag med times telefonkø og tilslutt få beskjed hos fastlegen at det er fullt og vi må kontakte legevakt. 

Legevakten nekter oss ikke direkte å ta imot oss, og viser forståelse for at vi ønsker å vite hva feberen som ikke forsvinner skyldes. Men de vektlegger samtidig at hun får i seg næring og kan leke osv. Så da er ikke situasjonen det ikke farlig og kroppen vil mest sannsynlig ta seg av det tilslutt enten det er virus eller bakterie. De bagatelliserer i tillegg med at ‘tp på 38 grader hos barn regnes ikke som feber hos oss».

Så de sier dermed at vi vil bli prioritert langt bak i helsekøen hos legevakten og kan regne mye ventetid. Ingen form for timebestilling er jo som kjent mulig der.

Nå ser det likevel ut som det er det vi må lande på. Timevis på venteværelse hos legevakten. Fordi fastlege systemet ikke fungerer nå. Ikke en gang for de små😔

Andre som opplever det samme nå? Hvorfor står det kke mer om det i media?

Vi er egentlig i mot privatisering. Men vurderer nå seriøst å kontakte privat lege heller, selv om det er svindyrt nå rett før jul. En fordel med å gå privat er at andre kommer fortere frem i køen.

Det burde derimot ikke være slik i helsenorge.

Hva ville der gjort i denne situasjonen?

Og del gjerne om dere har lignende erfaringer. Det kan være en støtte i seg selv.

ville bare gått på legevakten og venta den tiden dere trenger jeg da men egentlig kan legevakten sette opp time på små barn slik at små barn slipper vente. Men hvis dere ikke kommer inn noe sted kan dere jo gå på privatklinikker slik som https://www.aleris.no/ 

Anonymkode: a393b...4be

Skrevet

iallfall det du må få tatt er en CRP test.

• Liker 2
Skrevet

dr.dropin er jo og et alternativ da for 350kr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt med barnet til legevakten, og fått tatt en crp test. 

Og det er utrolig at dette ikke har blitt gjort enda. 

Ev kan du kjøpe test selv på apoteket. 

Anonymkode: 240ae...def

Jeg har fått komme innom legekontoret og sjekke crp selv om jeg ikke hadde legetime. Crp var fin, men om den hadde vært høy ville de da satt meg opp på en hastetime. 

Anonymkode: de4b1...522

• Nyttig 5
Skrevet

Typisk Norge. Men som nevnt over er det veldig mange barn syk med skarlangefeber og strep A infeksjoner! Betale og gå privat. Offentlig her i Norge er ræva. 

Anonymkode: bfe49...6c4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...