Gå til innhold

Er lærernes karakterer helt subjektive?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge nyere forskning så falt karakterene til attraktive kvinnelige studenter drastisk (jevnført med andre elever) da utdanningen foregikk på nett under pandemien.

Noe som får meg til å lure på om lærere setter karakterer basert på trynefaktor og helt subjektivt?

https://www.psypost.org/2022/11/attractive-female-students-no-longer-earned-higher-grades-when-classes-moved-online-during-covid-19-64251

Student beauty and grades under in-person and remote teaching
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016517652200283X
(Under punkt 5 er konklusjonen kort forklart)

Anonymkode: 0ffe8...6aa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hjelper vel litt når eksamen er anonymt?

Anonymkode: 7b4aa...a4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hjelper vel litt når eksamen er anonymt?

Anonymkode: 7b4aa...a4d

Hvis du tenker på universitet når en lever inn? Det er jo ikke så vanskelig å forstå hvem som er bak hvilken anonymkode.

Skrevet

Jeg er lærer på vgs, og vurderingene og karakterene settes på grunnlag av en rekke kriterier, ikke subjektive inntrykk. Når vi kryssretter (leser og vurderer de samme anonymiserte tekstene hver for oss), ender vi som regel på den samme karakteren, kanskje av og til en pluss eller minus i forskjell. 

På min arbeidsplass kryssretter vi ofte, og vi diskuterer ofte elevtekster. Mange lærere er også sensor på eksamen. Vi gjør dette fordi vi er svært opptatt av å vurdere riktig, gi gode tilbakemeldinger, og at elevene skal få riktig katakter på kompetansen de viser. 

Anonymkode: 0212e...2e5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer på vgs, og vurderingene og karakterene settes på grunnlag av en rekke kriterier, ikke subjektive inntrykk. Når vi kryssretter (leser og vurderer de samme anonymiserte tekstene hver for oss), ender vi som regel på den samme karakteren, kanskje av og til en pluss eller minus i forskjell. 

På min arbeidsplass kryssretter vi ofte, og vi diskuterer ofte elevtekster. Mange lærere er også sensor på eksamen. Vi gjør dette fordi vi er svært opptatt av å vurdere riktig, gi gode tilbakemeldinger, og at elevene skal få riktig katakter på kompetansen de viser. 

Om det subjektive påvirker eller ikke kan du jo ikke vite med 100% sikkerhet. Når noen uttaler seg så skråsikkert så blir jeg bekymret. Det er derfor dere samarbeider, for å unngå å skape situasjoner der det subjektive får påvirke så veldig mye.

Forskning har altså konkludert med at subjektivitet spiller en rolle her. Derfor er det viktig å være bevisst det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg lar meg vel ikke påvirke av utseende og oppførsel til elevene, håper jeg inderlig iallefall. 

På skolen jeg jobber ønsket elevene anonym gjennomføring av tentamen et år og det gjennomførte vi. Alle på et trinn fikk anonymkoder, de satt blandet i rom og vi lærere fikk en bunke prøver som tilsvarte det antall elever vi har til vanlig som vi skulle rette. Det var deilig for oss å gjøre det på den måten, men elevene ble ikke fornøyd. Flere av de opplevde å få litt dårligere resultat enn vanlig. 

For det er jo klart, når jeg ser Per sin prøve og ser at han nesten får nok poeng til å få en 4, jeg ser også at endelig ser det ut som om brøkregning løsner litt for han, da ser jeg gjennom prøven 1-2 ganger til for å se om det er noe der som kan hjelpe meg å sette 4. Dersom jeg ikke vet at det er Per med de utfordringene han har, så retter jeg prøven og lar det være. 

Jeg tror iallefall ikke at oppførsel eller utseende til Per har noe å si for at jeg dobbeltsjekker om han kanskje kan få et poeng eller to på prøven for å få en bedre karakterer. 

Anonymkode: 48caa...0ae

Skrevet

Jeg er lærer i et fag, hvor mye er vurdert etter skjønn. Vi jobber hardt med å utarbeide gode vurderingskriterier, vi samarbeider med nærliggende skoler, for at det skal være så "likt" som mulig. Vi er også på vårt trinn 4 lærere som setter karakter på elevene ved terminslutt og til standpunkt. 

Til jul, som er en midtveisvurdering settes elevene som vipper, ned. Kort forklart. Vipper du mellom 3-4, vil du få 3 til jul, med en begrunnelse om oppnådd mål og en fremover melding for å nå neste mål. Til standpunkt skal tvilen komme eleven til gode og eleven vil settes til 4. 

vi jobber også mye med egenvurdering og vurdering av våre tilbakemeldinger til elevene ( fra elevene) 

Men å si at det ikke er noen form for subjektiv vurdering inn i bildet, blir feil. Men det er en kvalitetssikring, at vi er flere om å vurdere elevene. 

Anonymkode: e6fb6...46e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er lærer i et fag, hvor mye er vurdert etter skjønn. Vi jobber hardt med å utarbeide gode vurderingskriterier, vi samarbeider med nærliggende skoler, for at det skal være så "likt" som mulig. Vi er også på vårt trinn 4 lærere som setter karakter på elevene ved terminslutt og til standpunkt. 

Til jul, som er en midtveisvurdering settes elevene som vipper, ned. Kort forklart. Vipper du mellom 3-4, vil du få 3 til jul, med en begrunnelse om oppnådd mål og en fremover melding for å nå neste mål. Til standpunkt skal tvilen komme eleven til gode og eleven vil settes til 4. 

vi jobber også mye med egenvurdering og vurdering av våre tilbakemeldinger til elevene ( fra elevene) 

Men å si at det ikke er noen form for subjektiv vurdering inn i bildet, blir feil. Men det er en kvalitetssikring, at vi er flere om å vurdere elevene. 

Jeg tenker fag som veldig basert på skjønn burde vært bestått/ikke bestått ikke tallkarakterer.

• Liker 1
Skrevet
mitch92 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker fag som veldig basert på skjønn burde vært bestått/ikke bestått ikke tallkarakterer.

Det har jeg ønsket meg lenge! 

Spesielt i faget YFF er det for meg helt meningsløst med tallkarakter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper de er.

Jeg studerte i for noen år siden i England og alle essay og eksamen var jo anonyme...til en grad.

Tre år, og foreleserene begynte jo å bli kjent til hvordan vi utførte oppgavene. Noen har en spesiel skrivestil. Jeg var en av dem. En av mine forelesere fortalte meg at da han leste en av mine eksamener, visste han hvem det var som hadde skrevet den. Anonymitet? 

Vel, jeg fikk en OK karakter, B, men jeg tror ikke det var på trynefaktor eller at han visste hvem jeg var. Den eksamen fortjente en B.

Ei jeg studerte med kom faktisk med det at jeg fikk bedre karakter i flere fag på grunn av "favouritism '.

Det er ikke sant. Det er en massiv fornærmelse til våre forelesere. Grunnen? Jeg var en Internasjonal Student som dessverre gjorde det bedre enn henne!

Anonymkode: 31c01...bc3

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk på vgs fikk jeg ofte bedre karakter i karakterboka enn jeg fikk på prøvene, men prøvene var ikke eneste form for vurdering. Jeg var ekstremt godt forberedt til timer og var aktiv og hadde god arbeidsbok så gikk på det meste opp to karakterer fra prøve til karakterboka.  Jeg var ikke den søte pene jenta, jeg utfordret lærerne faglig, men var ikke sur og frekk. 

Merker også på ungene at prøver teller mindre nå, de har kanskje bare en prøve i et fag pr termin og skulle man kun gått etter det hadde vurderingsgrunnlaget blitt tynt.   De praktiske fagene er det vanskeligere å vurdere individuelt, gjøres gjerne i en gruppe og gym er ganske ullent også. Har en datter som får 6 i fysak, men kun 4 i gym og de har hatt nesten samme aktiviteter, bare ulik lærer (og gjerne mye vikar i gym) 

Har jobbet med høyere utdanning både i Norge og land uten anonym eksamen og for meg var største forskjellen de enorme kostnadene vi har i Norge til blind sensur.  Det er også veldig tidkrevende og jeg er ikke så sikker på at de enorme kostnadene veier opp for at andre retter. Noen fag er lette å rette, andre veldig vanskelig og det er ofte så sjelden sprik mellom sensor i vurderingene, men alle de kollegaene mine som var sensorer i utlandet kikket lite på navn og ville som norske sensorer komme seg fortest gjennom bunken.  

Anonymkode: 97b49...659

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du tenker på universitet når en lever inn? Det er jo ikke så vanskelig å forstå hvem som er bak hvilken anonymkode.

Tøys, man har ingen mulighet til å vite hvem som er hvem bak en kode. Jeg har nettopp rettet 20 eksamener anonymt, ingen sjans til å vite hvem som var hvem. Noen av studentene ba om begrunnelse og da får jeg opp navnene, som jeg faktisk ikke visst hvem var.

Anonymkode: 53ea9...04f

Skrevet

Følte tvilen kom meg til gode et par ganger på VGS. Jeg holdt ganske høyt nivå, og når jeg en sjelden gang bommet litt eller hadde en dårlig dag, fikk jeg noe bedre karakter enn jeg skulle hatt, da jeg tror lærer ikke ville sette ned snittet mitt ettersom jeg egentlig hadde gjort det veldig godt jevnt over ellers. 

Anonymkode: 1d6b9...db0

• Hjerte 1
Skrevet

Hva hvis læreren er skikkelig woke og man skriver en oppgave med et konservativt syn eller motsatt? 

Anonymkode: 1c4d0...e62

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tøys, man har ingen mulighet til å vite hvem som er hvem bak en kode. Jeg har nettopp rettet 20 eksamener anonymt, ingen sjans til å vite hvem som var hvem. Noen av studentene ba om begrunnelse og da får jeg opp navnene, som jeg faktisk ikke visst hvem var.

Anonymkode: 53ea9...04f

Så selvfølgelig kan du vite det!

I alle fall hvis det for eksempel er en Bachelor grad  som er tre år og du bryr deg.

Hvis du gir tutorials og hjelper dem med tekster.( Nå vet jeg kun at det fikk jeg hjelp til i England). Og noen studenter har en spesiel skrivestil som kan gjennkjennes.

• Nyttig 1
Skrevet

Da jeg gikk på skole, var det åpenbart mye trynefaktor. Jeg hadde for eksempel 6 på mange spanskprøver, var aktiv i timene, jobbet meg så fort gjennom pensum at jeg fikk ny skolebok for litt mer avansert spansk, likevel fikk jeg 4 både til jul og standpunkt. 

• Liker 1
Skrevet

Jepp, subjektivt. Veldig greit å være bevisst dette som lærer. 

Anonymkode: 411bc...4de

• Liker 1
Skrevet

Det har vært kjent at gutter får dårligere karakter når det er navn på prøvene. 

Funnet på denne siden: https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/larere-favoriserer-jenter/

- Det vil si at atferden elevene utøver vil ha en direkte innflytelse på hvordan lærerne vurderer elevenes skolefaglige prestasjoner. Utfallet er at jenter i snitt får bedre skolefaglige karakterer enn de fortjener og guttene får dårligere karakterer enn deres faglige nivå egentlig tilsier.

Det er altså en reell fare for at lærerne selv bidrar til å opprettholde kjønnsforskjellene i skolen.

Anonymkode: 7f474...769

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da jeg gikk på vgs fikk jeg ofte bedre karakter i karakterboka enn jeg fikk på prøvene, men prøvene var ikke eneste form for vurdering. Jeg var ekstremt godt forberedt til timer og var aktiv og hadde god arbeidsbok så gikk på det meste opp to karakterer fra prøve til karakterboka.  Jeg var ikke den søte pene jenta, jeg utfordret lærerne faglig, men var ikke sur og frekk. 

Merker også på ungene at prøver teller mindre nå, de har kanskje bare en prøve i et fag pr termin og skulle man kun gått etter det hadde vurderingsgrunnlaget blitt tynt.   De praktiske fagene er det vanskeligere å vurdere individuelt, gjøres gjerne i en gruppe og gym er ganske ullent også. Har en datter som får 6 i fysak, men kun 4 i gym og de har hatt nesten samme aktiviteter, bare ulik lærer (og gjerne mye vikar i gym) 

Har jobbet med høyere utdanning både i Norge og land uten anonym eksamen og for meg var største forskjellen de enorme kostnadene vi har i Norge til blind sensur.  Det er også veldig tidkrevende og jeg er ikke så sikker på at de enorme kostnadene veier opp for at andre retter. Noen fag er lette å rette, andre veldig vanskelig og det er ofte så sjelden sprik mellom sensor i vurderingene, men alle de kollegaene mine som var sensorer i utlandet kikket lite på navn og ville som norske sensorer komme seg fortest gjennom bunken.  

Anonymkode: 97b49...659

På min skole (vgs) opplever vi at å være sensor på eksamen er viktig for å kvalitetssikre de vurderingene vi gjør, og for å sikre at vi ligger på riktig "strenghetsnivå" når vi setter karakterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...