Gå til innhold

Fireåring med omgangssyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor slapp er det egentlig vanlig å bli? 
Han har sovet i nærmest hele dag, og når han ikke har sovet har han ligget helt stille og kikket på tv. Han hare sagt veldig lite, og vært for det meste stille. Får god kontakt med han, men er veldig sliten og slapp.

Hva er deres erfaring?

Vi har snakket med legevakten, ønsker bare høre andres opplevelser med omgangssyken.

Anonymkode: db54e...0eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde omgangssyke forrige uke, og var i hvert fall veldig slapp og trøtt og sov mye mer enn normalt selv da. Barna mine ble ikke smittet denne gangen. 

Anonymkode: c99ac...432

• Liker 2
Skrevet

Så bra at han sover 👍 Det hjelper godt på.

Omgangssyke kan være svært krevende for kroppen, liten som stor, og med litt feber i tillegg, er det ikke rart han er slapp.

Så dette er helt normalt. 

Når slapphet går over i apati og ikke-kontaktbar, er det noe helt annet. 

God bedring 🤩

Anonymkode: 3214b...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så bra at han sover 👍 Det hjelper godt på.

Omgangssyke kan være svært krevende for kroppen, liten som stor, og med litt feber i tillegg, er det ikke rart han er slapp.

Så dette er helt normalt. 

Når slapphet går over i apati og ikke-kontaktbar, er det noe helt annet. 

God bedring 🤩

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde omgangssyke forrige uke, og var i hvert fall veldig slapp og trøtt og sov mye mer enn normalt selv da. Barna mine ble ikke smittet denne gangen. 

Takk for svar. 

Han drikker godt, så jeg er ikke bekymret for uttørking. Men jeg bekymrer meg likevel veldig for den slappheten. Han har sikkert sovet 19-20 timer i dag/natt! Det begynte med oppkast på fredag, men grei form. Slapp, men grei form i går også. Kastet opp mye natt til idag, men ikke noe mer etter det. 

Mulig det blir en tur til legevakten.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. 

Han drikker godt, så jeg er ikke bekymret for uttørking. Men jeg bekymrer meg likevel veldig for den slappheten. Han har sikkert sovet 19-20 timer i dag/natt! Det begynte med oppkast på fredag, men grei form. Slapp, men grei form i går også. Kastet opp mye natt til idag, men ikke noe mer etter det. 

TS

Jeg tenker at dette er helt normalt, men dersom du er usikker og føler deg utrygg, så rådfører du deg selvsagt med legevakt 👍🤗

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. 

TS

Kan jo hende at kroppen driver å henter seg inn nå og da trenger den ekstra hvilen!

Har merket på kroppen min selv, og også ungene, at like før formen går oppover igjen, så trenger kroppen masse hvile først.

Skrevet

Ikke dra en med omgangssyken til legevakten da.

Tror ikke de er særlig villig til å få inn smitte 

Det er normalt å være slapp etter dette og du selv skriver jo at han drikker bra. 

Anonymkode: 6c8be...842

• Liker 4
Skrevet

Man drar ikke til legevakta pga omgangssyke.

Det er normalt å sove mye når man er syk. Da jobber kroppen bedre og blir fortere frisk. Ungen drikker vann og da er alt bra. 

Anonymkode: afdf0...b30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man drar ikke til legevakta pga omgangssyke.

Det er normalt å sove mye når man er syk. Da jobber kroppen bedre og blir fortere frisk. Ungen drikker vann og da er alt bra. 

Anonymkode: afdf0...b30

Det hadde jo isåfall vært av bekymring for om det har utviklet seg til å være noe mer enn bare omgangssyke! Jeg hadde ikke dratt på grunn av omgangssyke ene og alene. Da er det jo lite/ingenting de kan gjøre..

Han er så ukjent for meg nå, derfor er jeg urolig. Med tre barn, så har vi erfaring med sykdom altså! Og han har hatt omgangssyke før, men aldri vært så trøtt og slapp som han er nå. Ingen av de egentlig. 

TS

Skrevet

Ikke dra med omgangssyke til legevakten! Så lenge han får i seg væske så er det bra. Sørg også for noe salt, enten i væsken eller i form av kjeks, potetgull, mat etc. Slik at kroppen holder litt på væsken. 

Om han ikke er bedre til i morgen tidlig så ta kontakt med fastlege. Mulig de ønsker å ta en avføringsprøve for å utelukke annen sykdom (matforgiftning etc.) 

Anonymkode: 9ec4f...466

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hadde jo isåfall vært av bekymring for om det har utviklet seg til å være noe mer enn bare omgangssyke! Jeg hadde ikke dratt på grunn av omgangssyke ene og alene. Da er det jo lite/ingenting de kan gjøre..

Han er så ukjent for meg nå, derfor er jeg urolig. Med tre barn, så har vi erfaring med sykdom altså! Og han har hatt omgangssyke før, men aldri vært så trøtt og slapp som han er nå. Ingen av de egentlig. 

TS

Ikke under noen omstendigheter ta helsemessige råd fra et nettforum. Stol på din egen magefølelse, DU kjenner barnet ditt best. Om du kjenner på deg at noe er galt, du er bekymret for barnet ditt og barnet ditt virker unormalt slapp.. da ringer du legevakten som har mye mer kunnskap og fagkompetanse enn noen brukere på et nettforum har. Stol på deg selv. Foreldrene kjenner barnet sitt best og ser det i det daglige. Vær tydelig når du ringer, presiser hvorfor du er bekymret og allmenntilstanden til barnet ditt. Ring heller en gang for mye enn for lite!

Anonymkode: 1d703...f48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor slapp er det egentlig vanlig å bli? 
Han har sovet i nærmest hele dag, og når han ikke har sovet har han ligget helt stille og kikket på tv. Han hare sagt veldig lite, og vært for det meste stille. Får god kontakt med han, men er veldig sliten og slapp.

Hva er deres erfaring?

Vi har snakket med legevakten, ønsker bare høre andres opplevelser med omgangssyken.

DEHYDRERT

Anonymkode: ca1eb...309

Skrevet

Dra på apoteket og kjøp GEM, det hjelper. 

Anonymkode: cc8bc...973

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

DEHYDRERT

Anonymkode: ca1eb...309

Hvis du leser videre så ser du jeg skriver at han drikker mye (vi gir han Farris og eplejuice), og ikke kaster det opp igjen. Så jeg er ikke bekymret for dehydrering.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke under noen omstendigheter ta helsemessige råd fra et nettforum. Stol på din egen magefølelse, DU kjenner barnet ditt best. Om du kjenner på deg at noe er galt, du er bekymret for barnet ditt og barnet ditt virker unormalt slapp.. da ringer du legevakten som har mye mer kunnskap og fagkompetanse enn noen brukere på et nettforum har. Stol på deg selv. Foreldrene kjenner barnet sitt best og ser det i det daglige. Vær tydelig når du ringer, presiser hvorfor du er bekymret og allmenntilstanden til barnet ditt. Ring heller en gang for mye enn for lite!

Anonymkode: 1d703...f48

Absolutt ikke! Vi har diskutert med legevakten før jeg spurte her. De ville vi skulle gi han paracet og se om det hjalp noe på slappheten. Det var en liten endring der, og han reiste seg opp for å spise bittelitt. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Absolutt ikke! Vi har diskutert med legevakten før jeg spurte her. De ville vi skulle gi han paracet og se om det hjalp noe på slappheten. Det var en liten endring der, og han reiste seg opp for å spise bittelitt. 

TS

Det kan være helt vanlig ved omgangssyke med denne slappheten. Jeg holdt rett og slett på å sovne på jobb (i en barnehage) da jeg var tilbake 48 timer etter siste oppkast. Det kan ta tid å få matlyst og energi tilbake igjen. 

Men som andre er inne på, du kjenner barnet ditt. Så når du får en magefølelse på at noe ikke er normalt, så syns jeg det er ett å sjekke det ut. Men jeg ville ringt lege eller legevakt og diskutert med dem i første omgang, og ikke møtt opp med nå. Det er fryktelig smittsomt, og en veldig ugrei sykdom å få i hus.

Skrevet

Nå var det ikke omgangssyke, men bakteriell lungebetennelse, men mitt barn sov hele døgnet. Våknet kun med klynk da vi ga antibiotika, vann eller prøvde å få i næring. Han er 13 måneder da.

Uansett, vi var hos legen, og han fikk jo se han, og så lenge vi oppnådde kontakt i blant så var det vanlig. Den lille kroppen var bare helt utslitt.

Jeg har aldri sett et så slapt og sykt barn før, så det var veldig skummelt. Det var også vanskelig å stole på at det var normalt. Man sier man kjenner sine barn best, men jeg har som sagt ikke sett noe lignende, så det var veldig vanskelig å hele tiden vurdere hvor grensen for å slå alarm går.

Omgangssyke er jo veldig utmattende, så jeg vil jo tro at det er minst like normalt å bli så slått ut av det. Likevel ville jeg tatt en telefon til legen/legevakt og hørt om dette er normalt, og evt. når du burde bli bekymret for at det kan være noe mer.

Anonymkode: 9694e...126

Skrevet

Jeg sitter hjemme med en 5åring som kaster opp 2.dag på rad - slapp, stille, ligger kun på sofa - sover eller vil se på TV. Har spist 2 kjeks på de 2 dager som uansett kom opp, må mase for å få ham å drikke. Slikt er å være syk.

Anonymkode: e57c0...9d6

Skrevet

Kommer nok litt an på, sist yngste hadde omgangssyke var det veldig voldsomt, hun kastet opp HELE tiden, og lå ellers helt stille. Bare rant ut av henne stakkars. Hun var hos pappaen da og han fikk beskjed om å gi væske hvert 15 min i små doser. Nesten 3 døgn varte det og hun var helt slapp. Hadde omgangssyke her igjen nå akkurat, da var hun i veldig din form mellom oppkast. Verre med mora 😅 jeg sov veldig mye i går, var helt kraftløs. Jeg tror det er lurt å følge med på om ungen er slapp eller apatisk, er det vanskelig å få kontakt ville jeg ringt legevakt ja. Siden han drikker og holder på væske, så er det veldig bra. 

Anonymkode: cb40b...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...