minienthe Skrevet 12. desember 2005 #1 Skrevet 12. desember 2005 minnes med glede en julekake jeg smakte når jeg bodde i hallingdal for flere år siden.. tror den ble kalt for "stablebakkels". det var rektangulære flate "plater" av en slags deig som det var et slags fyll oppå (makronfyll?). hele greia mener jeg å huske ble stekt før de ble stablet oppå hverandre i et slags "firkanttastarrangement". noen som har peiling på hva jeg snakker om ?
Arkana Skrevet 12. desember 2005 #2 Skrevet 12. desember 2005 Kan det være disse du mener? Bordstabelbakkels 1 eggeplomme ½ ss kremfløte 60 g sukker 125 g hvetemel 125 g smør 2 eggehviter 120 g melis 150 g skåldede og malte mandler Visp sammen eggeplomme, fløte og sukker. Tilsett mel og mykt smør vekselvis. Elt deigen godt og la stå kaldt en stund. Lag fyllet ved å vispe eggehvitene stive med melis og ha så i mandlene. Kjevle deigen til en tynn leiv, ca 2 mm tykk. Skjær ut kaker med en bakkelspore 2 x 12 cm. Legg en skje fyll langs midten av hver kake. Stek ved 175 grader i ca 10 minutter. Avkjøl litt på stekeplaten før de legges på rist.
minienthe Skrevet 12. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2005 rart spørsmål kanskje... men har du et bilde av de ? de høres ut som de samme da *slafse*
Gjest Very Victoria Skrevet 13. desember 2005 #5 Skrevet 13. desember 2005 Det heter Bordstabelbakkels ja. Nydelige kaker dette.
minienthe Skrevet 14. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2005 he he, skal teste de i helg... husket bare at det var noe med stabling i navnet
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #7 Skrevet 14. desember 2005 Kan det være disse du mener? Bordstabelbakkels 1 eggeplomme ½ ss kremfløte 60 g sukker 125 g hvetemel 125 g smør 2 eggehviter 120 g melis 150 g skåldede og malte mandler Visp sammen eggeplomme, fløte og sukker. Tilsett mel og mykt smør vekselvis. Elt deigen godt og la stå kaldt en stund. Lag fyllet ved å vispe eggehvitene stive med melis og ha så i mandlene. Kjevle deigen til en tynn leiv, ca 2 mm tykk. Skjær ut kaker med en bakkelspore 2 x 12 cm. Legg en skje fyll langs midten av hver kake. Stek ved 175 grader i ca 10 minutter. Avkjøl litt på stekeplaten før de legges på rist. ← Kan jeg bytte den halve spiseskjeen med melk? var et merkelig mål...
gaja Skrevet 14. desember 2005 #10 Skrevet 14. desember 2005 lurt å bruke sprøytepose istedenfor skje for å fordele fyllet jevnere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå