Gå til innhold

Ringe 113 ved mistanke om brukket fot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et litt teit spørsmål, men jeg er ikke så flink med normer så håper det går bra at jeg spør. 

Om man slår seg/faller å mistenker at man har brukket noe ringer man da 113? Jeg skadet med og hadde ingen jeg kunne ringe om hjelp, men det falt meg ikke inn å ringe nødnummeret. Kom meg ikke opp på beina, men tenkte den kanskje kunne bare være kraftig forstuet. Eller burde man ha litt mer lav-terskel når det kommer til å bruke nødnummeret? 

Fikk hjelp av en tilfeldig som kjørte forbi som tok meg med til legevakten hvor det viste seg at det var ankelbrudd. 

Hva ville du gjort i en lignende situasjon? 

Anonymkode: ff1b6...b4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,  ring legevakt. Brudd er ikke livsfarlig så sant det ikke er lårbeinet som er knekt.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Kommer ann på hvor du er tenker jeg. Er du midt i sentrum, ta en taxi. Er du ei mil inni fjellet,ring 113.

Anonymkode: bb8bb...939

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer litt an på situasjonen. Beinbrudd bør kvalifiserer til legevakt, men... faller du ute, og det er snø, kaldt og ingen som kan hjelpe, så ringer du 113, for et beinbrudd kan bli skummelt om du samtidig blir veldig kaldt, våt og nedkjølt. Men er du inne på stua og sklir, så ringer du legevakt.

Anonymkode: 21fbd...47f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet vårt knakk foten hjemme og vi ringte legevakta. Spurte faktisk når vi kom inn om vi burde ha ringt 113, men det var kun «nødvendig» hvis det var feks ute i akebakken eller slikt.

Anonymkode: 05358...5f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet vårt knakk foten hjemme og vi ringte legevakta. Spurte faktisk når vi kom inn om vi burde ha ringt 113, men det var kun «nødvendig» hvis det var feks ute i akebakken eller slikt.

Ah, jeg sklei på isen så jeg var ute. Heldigvis ikke så langt ifra folk. 
Mistet bevisstheten så vet ikke hvor lenge det tok før jeg var hos legevakten, men rakk ikke å bli så altfor kald. 

Anonymkode: ff1b6...b4d

Skrevet

Jeg har ringt 113, i en annen situasjon. De var veldig opptatt, hadde ikke biler inne da, og jeg ble spurt om jeg følte at jeg ville klare å sitte i en taxi. Men jeg måtte ha smertestillende, og bæres, så nei. Men hvis jeg hadde klart det, så hadde taxi kjørt meg til legevakta. Jeg var ikke døden nær, så måtte ligge å vente noen timer før de kom. Men det var sommer og pent vær. 

Ved direkte stygt brudd, bevisthetstap, kuldegrader, ring 113. Ved mindre skader, ring legevakt. Legevakt kan også kontakte taxi for deg, så får du det på egenandel/rekvisjon. 

Eller ring taxi selv. 

Anonymkode: 8bee3...cfa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn her knakk armen. Der armen normalt er rett, så var den knekt i 90 grader vinkel. Ambulansen prioriterte barnet, og var der på noen minutter. Det var sommer.  

Ved lårbrudd feks så ringer man 113. Man har pulsårer som kan påvirkes ved brudd.

• Liker 2
Skrevet

Er man ute alene i marka og brekker foten og ikke kan gå på den må man jo ringe 113 eller bruke appen hjelp113 fordi da må det jo evt komme redningshelikopter eller slikt. Er man ved vei og kan få ringt taxi kan man jo fint ta taxi til legevakt, så sant at man ikke bor så langt ut på bygda (og heller ikke kjenner noen i nærheten) at det vil ta altfor lang tid for å få hjelp slik at man blir nedkjølt når man ligger på bakken på vinterstid. 

Anonymkode: 57f16...691

• Liker 1
Skrevet

Noen venter for lenge med å oppsøke lege, ved brudd. Hvis det gror skjevt, så må det knekkes opp igjen. Dette kan unngås hvis man reagerer når det er ferskt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer litt an på situasjonen. Beinbrudd bør kvalifiserer til legevakt, men... faller du ute, og det er snø, kaldt og ingen som kan hjelpe, så ringer du 113, for et beinbrudd kan bli skummelt om du samtidig blir veldig kaldt, våt og nedkjølt. Men er du inne på stua og sklir, så ringer du legevakt.

Anonymkode: 21fbd...47f

Ja, men hvis det er beinbrudd så trenger du noen til å få deg løftet over på en båre og transportert til nærmeste sykehus. Så da trenger man jo en sykebil med ambulansearbeider til å hjelpe deg. Altså ringet man 113. Det et uansett ikke din eller min jobb å vurdere om det er behov for ambulanse. Det er en sykepleier på AMK som skal vurdere det. Så bare å ringe i vei til 113. Hvis det ikke passer med hva de skal hjelpe til med så overfører de samtalen videre til legevakten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kommer ann på hvor du er tenker jeg. Er du midt i sentrum, ta en taxi. Er du ei mil inni fjellet,ring 113.

Anonymkode: bb8bb...939

Nei, en ringer legevakten  ikke 113. Det nr er for ting som er livstruende.

Anonymkode: 126f7...8d4

Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...