AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Er det ikke på tide å slutte med begge? Ev begrense det til å ha et stort tre på torget? Som alle kan ha glede av. Istedenfor å bidra til å spre enda mer microplast? Eller okkupere jord som man kunne dyrket mat på, til trær som blir hugget for et par ukers innendørsbruk? Når skal vi ta ansvar for naturen? Det hjelper ikke å ytre seg i en demonstrasjon for miljøet, og deretter snu ryggen til og omgi seg med plast. Vi kan ikke forvente at våre barn skal ta ansvar for å rydde opp etter oss. Men det er de fremtidige som vil lide mest av dette. Hva slags forbilder er dere? Anonymkode: d59f3...fd5 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke på tide å slutte med begge? Ev begrense det til å ha et stort tre på torget? Som alle kan ha glede av. Istedenfor å bidra til å spre enda mer microplast? Eller okkupere jord som man kunne dyrket mat på, til trær som blir hugget for et par ukers innendørsbruk? Når skal vi ta ansvar for naturen? Det hjelper ikke å ytre seg i en demonstrasjon for miljøet, og deretter snu ryggen til og omgi seg med plast. Vi kan ikke forvente at våre barn skal ta ansvar for å rydde opp etter oss. Men det er de fremtidige som vil lide mest av dette. Hva slags forbilder er dere? Anonymkode: d59f3...fd5 Vel, siden vi allerede har et kunstig juletre og en kasse juletrepynt så blir det ikke mer miljøvennlig av å la være å sette det opp. Har hatt det over ti år og skal nok ha det i 40 år til hvis vi lever gjennomsnittlig lenge. Anonymkode: 78df4...3d9 7 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, siden vi allerede har et kunstig juletre og en kasse juletrepynt så blir det ikke mer miljøvennlig av å la være å sette det opp. Har hatt det over ti år og skal nok ha det i 40 år til hvis vi lever gjennomsnittlig lenge. Anonymkode: 78df4...3d9 Samme her. Kun hatt mitt i 4 år, men regner med å ha det i minst 30 til Anonymkode: 531a6...1af 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Juletrærne som vi har hatt er hugget i egen skog som uansett ikke hadde vært dyrket mark.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Har alltid trær fra egen naturlig vokst skog. I et terreng som er for bratt til å dyrke. Så nei, selvsagt kommer jeg ikke til å slutte med det. Er så lei av at folk tror at alle bor i byen og kjøper juletre, vi er mange som går i egne eller andres naturlige skog og plukker gratis tre. Anonymkode: 2982f...860 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Vi hugger også selv. Tar trær som står i veikanten, eller så tett på et annet tre at det likevel må bort 😊 Anonymkode: 31e87...a28 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Mitt juletre er over 20 år gammelt, og jeg håper å ha det i 40 år til. Jeg har julepynt som er fra mine besteforeldre, så har jeg kjøpt litt og, men tar godt vare på alt, og satser jo på å ha alt til den dagen jeg dør. Og kanskje jeg har noen barnebarn, som vil være glade for å arve det da. Anonymkode: 759ec...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 Her er det ingen som dyrker juletrær hvor det kunne vært en åker.. vi kjøper alltid ekte tre fra lokale selgere Anonymkode: 5dca2...a65 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 Trær som vokses til juletrær (som vi får tak i Norge) er ikke dyrket i jord som egner seg for mat dyrking uansett. Og om man beholder ett plast tre i en evighet (10+ år, som de aller fleste gjør i Norge), så er ikke det noe særlig mindre miljøvennlig. Vi må slutte å legge miljøkatastrofen bare over på vanlige folk, det er industri og næringslivet som må ta ordentlige grep. Små bedrifter er ofte flinkere til dette. De bruker mindre plast, mer øko vennlige materialer, osv. Ha heller fokus på at butikkene du handler på har miljøvennlige rutiner. Støtt de små bedriftene. Anonymkode: e3a91...12f 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 Alle har ikke glede av et stort tre på torget. Mange mennesker kommer seg ikke ut pga diverse helseutfordringer osv, da hjelper det ikke å vite at det er et fint tre der ute et sted. Anonymkode: 91d6f...eb3 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Vi burde forby plastjuletrær. De er en skikkelig miljøversting. Anonymkode: d9a7f...0a4 1 2
Fru Uperfekt Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det ikke på tide å slutte med begge? Ev begrense det til å ha et stort tre på torget? Som alle kan ha glede av. Istedenfor å bidra til å spre enda mer microplast? Eller okkupere jord som man kunne dyrket mat på, til trær som blir hugget for et par ukers innendørsbruk? Når skal vi ta ansvar for naturen? Det hjelper ikke å ytre seg i en demonstrasjon for miljøet, og deretter snu ryggen til og omgi seg med plast. Vi kan ikke forvente at våre barn skal ta ansvar for å rydde opp etter oss. Men det er de fremtidige som vil lide mest av dette. Hva slags forbilder er dere? Anonymkode: d59f3...fd5 La meg tippe du bor i Oslo…
Fru Uperfekt Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi burde forby plastjuletrær. De er en skikkelig miljøversting. Anonymkode: d9a7f...0a4 Feil. Plasttrær er ikke ille om en har de i noen år. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi må slutte å legge miljøkatastrofen bare over på vanlige folk, det er industri og næringslivet som må ta ordentlige grep. Små bedrifter er ofte flinkere til dette. De bruker mindre plast, mer øko vennlige materialer, osv. Ha heller fokus på at butikkene du handler på har miljøvennlige rutiner. Støtt de små bedriftene. Anonymkode: e3a91...12f Industri og næringsliv er vel mye basert på folks ønsker og etterspørsel. Slutter folk å kjøpe enkelte ting, så vil vel markedet også etterhvert minimaliseres. Juletrær er her bare et eksempel. Plast og unødvendige ting kryr det av overalt. Det er ikke snakk om å legge hele miljøkatastrofen over på vanlige folk, men et spørsmål om hva slags forbilder vi burde være/er. Anonymkode: d59f3...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi hugger også selv. Tar trær som står i veikanten, eller så tett på et annet tre at det likevel må bort 😊 Anonymkode: 31e87...a28 Luking der det likevel må bort, ser jeg på som et godt alternativ til kjøpetrær og plast. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Trær som vokses til juletrær (som vi får tak i Norge) er ikke dyrket i jord som egner seg for mat dyrking uansett. Anonymkode: e3a91...12f Det dyrkes juletrær i bygda her, på jord som kunne vært nyttet annerledes. Og om jorda ikke er god nok til mat, så trenger vi ved. Vi importerer ved. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alle har ikke glede av et stort tre på torget. Mange mennesker kommer seg ikke ut pga diverse helseutfordringer osv, da hjelper det ikke å vite at det er et fint tre der ute et sted. Anonymkode: 91d6f...eb3 Er det ikke da omsorgen i samfunnet det er noe feil med? Medmenneskelighet, og omtanke for hverandre? Det hjelper ikke å ha et tre, hvis det fundamentale svikter. Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden): La meg tippe du bor i Oslo… Nei. Jeg bor ikke i by. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi burde forby plastjuletrær. De er en skikkelig miljøversting. Anonymkode: d9a7f...0a4 Ja, jeg syns det burde bli forbudt. Enig i det. Det er en smule, på ei stor fjøl. Men det er likefullt en unødvendig smule. Og slik majoriteten her lever i dag, så blir det mange smuler og mange brød. Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden): Feil. Plasttrær er ikke ille om en har de i noen år. Plast er plast. Nå finnes det microplast overalt. I øde fjellvann, i blodårene våre, i morsmelken, i dyra, i maten vi spiser. Anonymkode: d59f3...fd5 2
Fru Uperfekt Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Luking der det likevel må bort, ser jeg på som et godt alternativ til kjøpetrær og plast. Det dyrkes juletrær i bygda her, på jord som kunne vært nyttet annerledes. Og om jorda ikke er god nok til mat, så trenger vi ved. Vi importerer ved. Er det ikke da omsorgen i samfunnet det er noe feil med? Medmenneskelighet, og omtanke for hverandre? Det hjelper ikke å ha et tre, hvis det fundamentale svikter. Nei. Jeg bor ikke i by. Ja, jeg syns det burde bli forbudt. Enig i det. Det er en smule, på ei stor fjøl. Men det er likefullt en unødvendig smule. Og slik majoriteten her lever i dag, så blir det mange smuler og mange brød. Plast er plast. Nå finnes det microplast overalt. I øde fjellvann, i blodårene våre, i morsmelken, i dyra, i maten vi spiser. Anonymkode: d59f3...fd5 Vel kaster ikke mine plasttrær, det eldste ble kjøpt inn i forigje årtusen. Behandler en de pent holder de veldig lenge. En bør slutte å gi skam til poletarene og heller gå på industrien. Feks at det vi sorterer faktisk blir gjenvunnet. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #17 Skrevet 19. desember 2022 Kun ekte tre hos oss. Elsker lukta av treet og elsker at det ikk er likt hvert år. Noen år vil vi ha stort tre, andre år litt slankere tre. Her dyrkes trærne på steder som ikke er dyrkbare. Av og til kjøper vi lokalt, av og til hugger vi selv. Anonymkode: e1c10...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 Fru Uperfekt skrev (23 minutter siden): Vel kaster ikke mine plasttrær, det eldste ble kjøpt inn i forigje årtusen. Behandler en de pent holder de veldig lenge. En bør slutte å gi skam til poletarene og heller gå på industrien. Feks at det vi sorterer faktisk blir gjenvunnet. Hvis noen føler skam her, så mener jeg at den er berettiget. Skal det bare fortsettes og fortsettes da, og ansvaret ligge på industrien? Er ikke det feil, når alle burde bidra på en positiv mer bevisst måte. Og forbruker faktisk har mye å si for utviklingen hvis de drar i samlet flokk. Flott at en gjenbruker plasttrær og ikke kjøper nytt hvert år, men det er likefullt søppel som er laget av plast. Og ditt tre vil før eller siden også bli kastet. Anonymkode: d59f3...fd5
Fru Uperfekt Skrevet 19. desember 2022 #19 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis noen føler skam her, så mener jeg at den er berettiget. Skal det bare fortsettes og fortsettes da, og ansvaret ligge på industrien? Er ikke det feil, når alle burde bidra på en positiv mer bevisst måte. Og forbruker faktisk har mye å si for utviklingen hvis de drar i samlet flokk. Flott at en gjenbruker plasttrær og ikke kjøper nytt hvert år, men det er likefullt søppel som er laget av plast. Og ditt tre vil før eller siden også bli kastet. Anonymkode: d59f3...fd5 Kjenner _ingen_ som kjøper nytt plastre hvert år. Halve greia med plast er jo at en slipper å stresse med å finne tre hvert år. Mesteparten av matsvinn skjer i industrien Mesteparten av forsøpling og forurensing skjer i industrien Legg skammen der den hører hjemme (hint det starter på indu og slutter på strien) 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #20 Skrevet 19. desember 2022 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Kjenner _ingen_ som kjøper nytt plastre hvert år. Halve greia med plast er jo at en slipper å stresse med å finne tre hvert år. Mesteparten av matsvinn skjer i industrien Mesteparten av forsøpling og forurensing skjer i industrien Legg skammen der den hører hjemme (hint det starter på indu og slutter på strien) Så unnskyldning for å bidra til å skade miljøet, er da at noen andre er verre. Og at det er stress å bidra til en sunnere jord? Ved å stanse noe som er unødvendig? Nå som vi begynner å bli mer opplyste og faktisk vet bedre. I blomsterindustrien tas det grep for å redusere plast, som feks oasis. Og flere kutter det ut. Men det er ikke nok å overlate alt til industrien alene. Ref: "Grønn oasis har vært brukt til blomster i snart 60 år, men miljøorganisasjoner mener plastproduktet nå må kuttes ut av hensyn til miljøet." https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/miljoorganisasjoner-vil-ha-slutt-pa-bruken-av-oasis-1.15819766 Når vi begynte med dette, så var vi uvitende. Men nå vet vi. Og når vi vet dette, så er skam på sin plass hvis vi fortsetter. Det er min mening. Anonymkode: d59f3...fd5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå