Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå søkt om seperasjon, sendte inn i kveld. Skal søke stønader fra nav, og der kan jeg velge "jeg er separert" eller "brudd i samboerforhold". Når regnes seperasjonen for å være godkjent, og jeg kan velge det?

Anonymkode: 48d52...402

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nå søkt om seperasjon, sendte inn i kveld. Skal søke stønader fra nav, og der kan jeg velge "jeg er separert" eller "brudd i samboerforhold". Når regnes seperasjonen for å være godkjent, og jeg kan velge det?

Mente brudd i gift forhold.

Skrevet

Tror etter 1 år ...

Anonymkode: 37fdc...e78

Skrevet

Du får ikke noe stønad fra NAV før du har meklingsattest. Du må bestille time til mekling allerede i morgen.

• Nyttig 2
Skrevet

Du får vedtak fra Statsforvalteren. 

Anonymkode: 62621...e24

• Liker 1
Skrevet

Man er formelt separert når man har fått separasjonsbevillingen fra Statsforvalteren. 

• Nyttig 2
Skrevet

Du er separert når du får brevet at separasjonen er registrert. Tar ikke lang tid. 

Anonymkode: 54877...8b3

Skrevet

Du får ikke søkt uten meklingsattest. En venninne prøvde, men fikk avslag.

Anonymkode: e6982...930

Skrevet

Jeg har meklingsattest. Det ble sendt ved seperasjonssøknaden.

Ts

Skrevet

Separasjonstidspuntet er når du sender inn søknad og flytter ut, eller han flytter ut. Men stønader osv får du ikke før du har attesten fra statsforvalteren. Dette er ganske teit, eksen min nektet å signere og kunne dermed trenere hele økonomien min. Han fikk til og med politiet på døra med beskjed om å signere men han nektet. Til slutt gjorde statsforvalteren (da fylkesmannen) tvangsvedtak. Men da hadde det gått et halvt år. Håp på at eksen signerer.... 

Anonymkode: 365c9...e6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Separasjonstidspuntet er når du sender inn søknad og flytter ut, eller han flytter ut. Men stønader osv får du ikke før du har attesten fra statsforvalteren. Dette er ganske teit, eksen min nektet å signere og kunne dermed trenere hele økonomien min. Han fikk til og med politiet på døra med beskjed om å signere men han nektet. Til slutt gjorde statsforvalteren (da fylkesmannen) tvangsvedtak. Men da hadde det gått et halvt år. Håp på at eksen signerer.... 

Jeg fikk altså beskjed fra nav om at jeg ikke fikk noe før den endelige separasjonsattesten var på plass. Og for å få den så må begge signere, eller fylkesmannen må gjøre tvangsvedtak. Og det siste kan ta litt tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk altså beskjed fra nav om at jeg ikke fikk noe før den endelige separasjonsattesten var på plass. Og for å få den så må begge signere, eller fylkesmannen må gjøre tvangsvedtak. Og det siste kan ta litt tid. 

Ok, takk for info! Eksen er heldigvis samarbeidsvillig :)

Skrevet

du får beskjed når den er godkjent, så kan du vente 1 år før du skiller deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...