Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

BB4729C4-5EF8-46B1-B419-A5F6438FE446.jpeg

Sjokkerer meg ikke men det må da være trist for barna deres å bli lært opp til å tro på dette.

Endret av Sommer2464
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare rolig, TS. Dette er amerikanere. Ingen nordmenn tror noe slikt, uansett tro.

Anonymkode: 71e16...989

• Liker 4
Skrevet

Kan de bevise at julenissen ikke finnes og kan de bevise at gud finnes?.

Anonymkode: b1d34...09c

• Liker 1
Gjest Kristenmann
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du motbevise Gud?

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Amerikanere tror jo at  Norge er hovedstaden i Sverige, så 😂

Skrevet (endret)
Kristenmann skrev (2 timer siden):

Kan du motbevise Gud?

Det kommer an på din gudsdefinisjon.

Siden de fleste gudsdefinisjoner er ikke-falsifiserbare og ikke-bevisbare er det umulig å skille gudsdefinisjonen fra fri fantasi, men også umulig å motbevise.

Men innen rasjonell tenkning er det den som kommer med en påstand (f.eks. at Gud finnes eller at Julenissen finnes) som har bevisbyrden.

Tidspunktet for å tro på noe er når det finnes gode nok bevis for påstanden, ikke helt til påstanden kan motbevises.

Kan du motbevise Julenissen, eller at det lever enhjørninger på Pluto? Det er ganske åpenbart at det er jeg som ville hatt bevisbyrden hvis jeg påsto at det lever enhjørninger på Pluto, og ikke bare kan gjemme meg bak at du ikke kan motbevise det.

Endret av Capitan Fracassa
  • Nyttig 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

"Fordi derfor!" 

Anonymkode: cf808...c42

Skrevet

Det er de ekstreme evangeliske i USA, har ikke noe med de evangeliske kristne i Norge å gjøre.

Anonymkode: 05aab...ba1

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det er mye verre å lære barn at den onde guden som beskrives i bibelen er virkelig, enn å si at julenissen ikke finnes. 

Anonymkode: 0aa86...8bb

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kan han være satanisk hvis han ikke finnes?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at det er mye verre å lære barn at den onde guden som beskrives i bibelen er virkelig, enn å si at julenissen ikke finnes. 

Anonymkode: 0aa86...8bb

Gud er ikke ond det er en villfarelse av ateister og hedninger som ser Bibelen kun gjennom den grusomme delen av det gamle testamentet.

• Nyttig 1
Skrevet
Sommer2464 skrev (5 minutter siden):

Gud er ikke ond det er en villfarelse av ateister og hedninger som ser Bibelen kun gjennom den grusomme delen av det gamle testamentet.

nei, de leser ikke igjennom den grusomme delen av det gamle testamentet, men ondsinnede norske kristne som skulle ha kontroll over andres liv. Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 8deef...1e3

Skrevet
Sommer2464 skrev (20 timer siden):

BB4729C4-5EF8-46B1-B419-A5F6438FE446.jpeg

Sjokkerer meg ikke men det må da være trist for barna deres å bli lært opp til å tro på dette.

Kan ikke helt se hvor det påstås at julenissen er satanistisk?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

nei, de leser ikke igjennom den grusomme delen av det gamle testamentet, men ondsinnede norske kristne som skulle ha kontroll over andres liv. Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 8deef...1e3

Sånn til info så forholder moderne kristne seg til Det Nye testamentet. Noe annet ville vært helt håpløst.

Anonymkode: 96604...5b4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn til info så forholder moderne kristne seg til Det Nye testamentet. Noe annet ville vært helt håpløst.

Men hvorfor? Da er det ikke lenger Guds ord. Du kan ikke ta ut og legge til ting slik at det passer det "moderne" mennesket. En kristen fra Afrika og en kristen fra Norge har ikke samme bibel. Alt er jo endret.

Anonymkode: dcde9...be0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sånn til info så sier Jesus i følge NT at hele GT også gjelder. Kristne har en tolkning om en ny pakt med Jesus som gjør at man ikke trenger å følge lovene i GT og dermed kan ignorere de ti bud og andre lover der, men NT er da helt tydelig på at det er den samme guden, og at årsaken til at Jesus måtte dø, var for å bøte på arvesynden som ble innført av Adam og Eva i 1. Mosebok.

Så hvis du som moderne kristen ignorerer GT, så må du samtidig ignorere sentrale deler av NT.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det overnaturlige er Sannheten.

Spiritualitet/Ånd er Sannheten. 

Gud er Sannheten.

Ateist-materialisme er usant. Uten tvil. Absolutt usant.

Julenissen?

Jeg tror på ting mye mye mer sykt en det…

😉

Skrevet
12 hours ago, Capitan Fracassa said:

Sånn til info så sier Jesus i følge NT at hele GT også gjelder. Kristne har en tolkning om en ny pakt med Jesus som gjør at man ikke trenger å følge lovene i GT og dermed kan ignorere de ti bud og andre lover der, men NT er da helt tydelig på at det er den samme guden, og at årsaken til at Jesus måtte dø, var for å bøte på arvesynden som ble innført av Adam og Eva i 1. Mosebok.

Så hvis du som moderne kristen ignorerer GT, så må du samtidig ignorere sentrale deler av NT.

Folk som ikke er kristne har tydeligvis vanskelig for å forstå at siden Gud er evig, eksisterte både Jesus og Den hellige ånd i gammeltestamentlig tid, og at NT er videreføringen av GT; Jesus var selv jøde, og fulgte de gamle religiøse skikkene som er beskrevet der.

Hva Julenissen angår, er jo den moderne Coca Cola-nissen forskjellig fra den opprinnelige Julenissen som var den hellige  Nikolas av Myra og feires 6. desember, og Coca Cola er om ikke akkurat satanistisk for tennene, så en god inntektskilde for tannleger med tanke på leskedrikkens surhetsgrad.

Anonymkode: 71165...ec3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...