Gjest Warrior Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Vet ikke om jeg la tråden rett men får flytte den hvis det er feil. Flere steder og kommuner er de så dårlig på å måke veier og strø der det er glatt. Er det kun hovedveiene som er viktig? Hva med alle sideveiene, gangfelt og steder folk går og kjører? Noen steder er det alt for dårlig i hovedveiene også. I det siste har jeg både sett selv og hørt fra andre som er andre steder i landet at det er grusomt med is og spinnglatt. Humpete veier med is og snø for det er kanskje måkt en gang. Gangfelt som er som en skøytebane. Hvorfor? I år har det vært utrolig dårlig med måking og strø. I alle fall de stedene jeg har sett og vært. Folk må jo frem. Det er ikke farlig for oss som er unge og ikke har dårlig bein eller dårlig balanse. Men hva med de eldre og de som er handikappet? Skal ikke de få gå ut? Må de være hjemme hos seg selv til snøen og isen er borte? Hva med de som jobber? Nei kommunene må skjerpe seg mer! Hva synes dere andre? Endret 18. desember 2022 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Her er det klunk isbane deler av vinteren. Det er helt sikkert nedprioritert pga lite trafikk. Men burde vel få en høyere prioritet når det er parkering til kirkegård hvor eldre mennesker beveger seg, i juletider er det også flere andre som går der? Det er endel fottrafikk hele året. Skjønner det ikke hvorfor bilveier er så prioritert når disse har piggdekk e.l. Anonymkode: 1395a...a6c
Maskinfører Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Kommuner Fylker og Stat sender regninga over til forsikringsselskaper skal kjøre Bilberging i jula og mine kolleger har hatt over 100 oppdrag i dag det sier litt 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Jorden kaller, vi er faktisk i krisetid og dyrtid nå. Selvfølgelig påvirker det både kommunale og private tjenester. Folk blir også mer grådige, spesiel i yrker som er nødvendige som snømåking. Anonymkode: 2a838...3eb
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Er dette mye verre enn normalt hos dere andre også? Jeg bor på vestlandet og kjenner folk i de aller fleste kommuner på Haugalandet og Sunnhordland. Absolutt alle sier det samme, det er visst elendig over alt i år. Har aldri hørt så mye klaging på brøyting før, og jeg har heller aldri bitt meg merke i det selv heller. Det går nesten ikke an å gå noe sted lenger, ligger en halvmeter snø på hvert eneste fortau, og alle innkjørsler har høye brøytekanter. Frem til denne helga da, for nå regner alt endelig bort. Anonymkode: 1ca2c...292
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Problemet er at bakken er fryst og da får man underkjølt regn bla. Her jobber de døgnet rundt men alt fryser til bak ryggen på de. Anonymkode: 436b9...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 Warrior skrev (På 18.12.2022 den 20.09): Vet ikke om jeg la tråden rett men får flytte den hvis det er feil. Flere steder og kommuner er de så dårlig på å måke veier og strø der det er glatt. Er det kun hovedveiene som er viktig? Hva med alle sideveiene, gangfelt og steder folk går og kjører? Noen steder er det alt for dårlig i hovedveiene også. I det siste har jeg både sett selv og hørt fra andre som er andre steder i landet at det er grusomt med is og spinnglatt. Humpete veier med is og snø for det er kanskje måkt en gang. Gangfelt som er som en skøytebane. Hvorfor? I år har det vært utrolig dårlig med måking og strø. I alle fall de stedene jeg har sett og vært. Folk må jo frem. Det er ikke farlig for oss som er unge og ikke har dårlig bein eller dårlig balanse. Men hva med de eldre og de som er handikappet? Skal ikke de få gå ut? Må de være hjemme hos seg selv til snøen og isen er borte? Hva med de som jobber? Nei kommunene må skjerpe seg mer! Hva synes dere andre? Dette handler vel om penger og prioriteringer som alt annet. Litt mer til skole og sykehjem…og mindre til strøing, måking og salting? Evt litt mindre av alt😇😆 Anonymkode: a8f7d...14d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Maskinfører skrev (40 minutter siden): Kommuner Fylker og Stat sender regninga over til forsikringsselskaper skal kjøre Bilberging i jula og mine kolleger har hatt over 100 oppdrag i dag det sier litt Smart av forsikringsselskapene å ta regningen. De burde hatt egne folk som tok på seg dette forebyggende arbeidet også. Hadde de sluppet mange utgifter på ulykker på glatta. Anonymkode: a8f7d...14d 1
Maskinfører Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Smart av forsikringsselskapene å ta regningen. De burde hatt egne folk som tok på seg dette forebyggende arbeidet også. Hadde de sluppet mange utgifter på ulykker på glatta. Anonymkode: a8f7d...14d Som bilberger vil jeg si de burde sendt regninga til det offentlige for ulykker pga manglende strøiing det er vi bilistene som får økt premie en billykt kan koste så mye som 50 000,- jeg har sett kvestede døde personer jeg vet hva jeg snakker om Endret 20. desember 2022 av Maskinfører
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Fordi de som har jobben med brøyting og strøing ikke har mer enn 24 timer i døgnet de heller. Her har de holdt på i hele natt, men de klarer ikke å ta alt på en gang.
Snublefot62 Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 De er ikke dårlige, det er bare veldig vanskelig å gjøre alle fornøyd. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Her jeg bor er de veldig flinke! De starter med hovedveiene, og fortau langs disse, så videre til mindre brukte veier og fortau. De begynner brøyte i det det har kommet nok snø, og brøyter kontinuerlig til det er ryddet. Og siden det fote snør mens de rydder, så bare fortsetter de og fortsetter og fortsetter... Så må de ta seg enda noen runder når privatpersoner kaster snø fra innkjørsel ut i veien. De veiene de har måtte nedprioritere pga gateparkerte biler blir også tatt etterhvert. Så strør de selvfølgelig, spesielt i kryss og rundkjøringer, og så strør de igjen etter at folk spøler bort alt. De strør også på nytt etter at strø har snødd ned eller regnet bort. Jeg bor i en liten gate i en liten by. Snør det mye på natta, så er veien hos meg supert brøytet, skrapet og strødd innen 12-tiden. Anonymkode: 1075c...af0
Gjest Warrior Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 (endret) Anonym Brukar0 skrev (4 timer siden): Fordi de som har jobben med brøyting og strøing ikke har mer enn 24 timer i døgnet de heller. Her har de holdt på i hele natt, men de klarer ikke å ta alt på en gang. Jeg vet de kun har 24 timer i døgnet, men noen veier tar de ikke i det hele tatt. Bør jo finne tid til å ta viktige veier og gangfelt der mange går og kjører. Men det er vel kanskje penger som styrer alt for tiden? Penger ødelegger mye. Endret 20. desember 2022 av Warrior
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Warrior skrev (1 minutt siden): Jeg vet de kun har 24 timer i døgnet, men noen veier tar de ikke i det hele tatt. Bør jo finne tid til å ta viktige veier og gangfelt der mange går og kjører. Men det er vel kanskje penger som styrer alt for tiden? Penger ødelegger mye. Jeg vet ikke hvor du bor, men her jeg bor har de brøytet og strødd de "viktige" veiene.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 Problemet er økonomi. Enkelt og greit. Jeg bor i Bergen. Her er det alltid fullstendig kaos hver gang det kommer snø. Problemet er: det er svært få dager i året det ER snø. Da er det gjerne ikke økonomisk gunstig å ha investert masse masse penger i brøytebiler, eller å ha masse mannskap i beredskap til enhver tid. Det er også slik at her i byn er det masse private veier. Der er det beboerne selv som er ansvarlig for brøyting. Vi bor i en slik privat stikkvei. Vi har en vel-forening, og betaler inn penger til brøyting hvert år. Men, dette er til et privat selskap, som kjører rundt med små, lette pick-uper, som ikke klarer mer enn å skrape overflaten - og de har også alt for mange steder de skal brøyte, så de rekker ikke over alt. Anonymkode: 53662...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 Warrior skrev (1 minutt siden): Jeg vet de kun har 24 timer i døgnet, men noen veier tar de ikke i det hele tatt. Bør jo finne tid til å ta viktige veier og gangfelt der mange går og kjører. Men det er vel kanskje penger som styrer alt for tiden? Penger ødelegger mye. Penger styrer det ja. og det handler helt sikkert om innsparing. det er ikke nok folk til å gjøre jobben, og de få som skal gjøre den, klarer bare å være ett sted i gangen. Anonymkode: 8c19b...088 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #17 Skrevet 22. desember 2022 Visstnok ett av verdens rikeste land, og så klager man over glatt om vinteren... Anonymkode: 8b111...70f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå