Gå til innhold

Diskrimineres hvite på det franske landslaget i forball?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er maaange barn som ikke driver idrett, og det er bare ikke prioritert i mange grupper.  Dess mer penger i familien, jo lettere er det å velge idrett for barna. 

Anonymkode: 13da0...2a9

Men innvandrergutter er da ikke underrepresentert innen idretten.

Anonymkode: 22308...27e

Skrevet

Det franske landslaget har hatt et sterkt innslag av etniske minoriteter siden 1980-tallet, og også før det. Mye av årsaken til at landslaget deres domineres av barn av innvandrere fra Afrika er nok at de i større grad spiller fotball enn hva etniske franskmenn gjør. Det utvikles mange gode fotballspillere i mindre ressurssterke områder i storbyenes forsteder. De bruker fritiden under oppveksten til å spille fotball.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men innvandrergutter er da ikke underrepresentert innen idretten.

Fordi gutter i mange grupper blir prioritert og får gjøre som de vil (om andre foreldre kjører de rundt)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La meg spille spørsmålet slik: Hvorfor er innvandrerjenter *underrepresentert* i idrett?

Jeg prøver jo å fortelle men du nekter å godta svaret mitt. Jeg snakker på vegne av meg selv og mine venner som er innvandrere. Vi var ikke nok interessert i idrett for å kunne gjøre karriere ut av det. Hadde nok ikke talent heller. Vi er i dag,leger,tannlege,siviløkonomer og lærere. Sier oss fornøyd med det.

Anonymkode: c912d...83c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver jo å fortelle men du nekter å godta svaret mitt. Jeg snakker på vegne av meg selv og mine venner som er innvandrere. Vi var ikke nok interessert i idrett for å kunne gjøre karriere ut av det. Hadde nok ikke talent heller. Vi er i dag,leger,tannlege,siviløkonomer og lærere. Sier oss fornøyd med det.

Det er forståelig, det er foreldre som introduserer barn for idrett og overfører litt av sin interesse, du har fått andre influenser.  Det er ingens feil.

Skrevet

Det er forståelig, det er foreldre som introduserer barn for idrett og overfører litt av sin interesse, du har fått andre influenser.  Det er ingens feil.

Nei,det er akkurat det. Mine barn spiller fotball. Og ja vi er med på alle kamper og treningen. Vi kjører også hvis noen lurer på det. Stiller også opp på dugnader.😉

Skrevet

Bytt ut Mbappe med Macron, så blir det fart på sakene tenker jeg. 

42TGZ65BNBMZTHHKJSU4GV2ZKA.jpg

Anonymkode: 609af...c2a

Skrevet

Spørsmålet er helt på sin plass. Det norske damelandslaget i håndball har fått spørsmål om de ikke burde kvotere inn minoritetsjenter for å få en bedre representasjon av det multikulturelle Norge. Da bør det gå an å stille spørsmål om ikke hvite burde kvoteres inn på det franske laget av samme grunn, for bedre representasjon.

Anonymkode: e4184...0f0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her snakkes det om Frankrike og ikke Norge.

De mest kvalifiserte spiller for landslaget uavhengig av hudfarge.

Selvsagt, men det er påfallende at 90% av et landslag fra Frankrike har sin opprinnelse fra Afrika. Mange er født i Frankrike, og like fransk som alle andre franskmenn. Likevel er det merkelig hvordan Afrika sprer seg nordover. Afrikanere er gode i idrett, det skal de ha. Ender vi opp på tribunen alle sammen til slutt? Og heier på Afrikanere fra ulike nasjoner? Det var forresten 10 av 11 spillere med afrikansk opprinnelse på det Franske laget i ekstraomgangene. Det er veldig spesielt, og absolutt ikke noe tegn på mangfold. Nesten det samme for Canada forresten. 

Anonymkode: ecc4c...2e7

• Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt, men det er påfallende at 90% av et landslag fra Frankrike har sin opprinnelse fra Afrika. Mange er født i Frankrike, og like fransk som alle andre franskmenn. Likevel er det merkelig hvordan Afrika sprer seg nordover. Afrikanere er gode i idrett, det skal de ha. Ender vi opp på tribunen alle sammen til slutt? Og heier på Afrikanere fra ulike nasjoner? Det var forresten 10 av 11 spillere med afrikansk opprinnelse på det Franske laget i ekstraomgangene. Det er veldig spesielt, og absolutt ikke noe tegn på mangfold. Nesten det samme for Canada forresten. 

Jeg er helt enig i det. Men slik jeg har forstått det så kvalifiserer de beste for landslaget. Da var det ingen "hvite" franske som var gode nok. Her debatteres med at det er ikke nok innvandrere som er representert,i Frankrike er det for mange. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er helt på sin plass. Det norske damelandslaget i håndball har fått spørsmål om de ikke burde kvotere inn minoritetsjenter for å få en bedre representasjon av det multikulturelle Norge. Da bør det gå an å stille spørsmål om ikke hvite burde kvoteres inn på det franske laget av samme grunn, for bedre representasjon.

Anonymkode: e4184...0f0

De sakene jeg har sett om det har handlet om hvordan rekruttere flere jenter fra innvandrermiljøer til idretten. Ikke om at man skal ta inn dårlige spillere med innvandrerbakgrunn på landslaget. Får man til å rekruttere spillere fra flere miljøer, vil landslagene også bli bedre på sikt. 

Anonymkode: 609af...c2a

Skrevet

Har du ikke merka at det er mer og mer slik at utlendinger bryr seg om fotball? Slik er det i Norge og, da jeg vokste opp var 100% av utlendinger fotballgutter, mot sånn 10-20% av etniske norske. Sikkert lignende fenomen i Frankrike.

Anonymkode: 4b153...ffa

Skrevet

Fotball er en vei oppover for mange med ikke-hvit bakgrunn i Frankrike og hvordan skolesystemet der er lagt opp gjør at hvite ikke prioriterer fotball, men skole.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La merke til at 8-9 av spillerne ute på banen var svarte. Ikke noe galt i det i utgangspunket, men burde man ikke kvotere inn spillere slik at det blir rettferdig fordeling. Jeg syntes det. At kun et par franske spillere er hvite virker noe rart.

Alle som spiller på det franske landslaget er franske - det er et kriterium for å kunne spille på et landslag. 

Man skal selvfølgelig ikke kvotere inn noen som helst på et landslag, dit skal bare de beste!

Skrevet

Aymeric Laporte byttet jo fra det franske landslaget til det spanske. Mulig det var fordi han ble diskriminert. Det kan jo spekuleres i det.

Anonymkode: 70a0f...8b5

Skrevet

Jeg kan ikke komme på noen etnisk franske spillere som kan sies å ha blitt forbigått i uttaket til VM-troppen. Så jeg tror ganske enkelt at det ikke er noen etnisk franske spillere som er gode nok av de som ikke ble med til VM. I hvert fall ikke noen som hadde tilført laget noe mer enn de som faktisk spilte. De eneste jeg kan komme på som ville vært med hvis de var tilgjengelige er Paul Pogba og Karim Benzema. Benzema hadde nok gjort laget bedre. Jeg er ikke så sikker på om Pogba hadde tilført laget noe. Jeg tror han like godt han kunne ha hatt en negativ effekt på laget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvis man ser tilbake på det franske landslaget på 1990-tallet, så tror jeg det var større etnisk mangfold  da enn på dagens franske landslag. De samme innvandrergruppene var representert med spillere da også. Men det var også spillere med bakgrunn fra andre deler av verden man ikke finner på dagens franske landslag. Tidligere var det spillere med bakgrunn fra land som Armenia, Polen, Tahiti, Ny-Caledonia og India med på landslaget. Det var mer variert enn nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Aymeric Laporte byttet jo fra det franske landslaget til det spanske. Mulig det var fordi han ble diskriminert. Det kan jo spekuleres i det.

Anonymkode: 70a0f...8b5

Så vidt jeg husker gikk han lei av å vente på at Deschamps skulle gi ham sjansen. Laporte har en baskisk tilknytning og er flasket opp i Athletic Bilbao. Det burde ikke ha talt imot ham, for det har jo til dels Deschamps også. Synes å huske at Athletic Bilbao uten hell forsøkte å hente Deschamps en gang i tiden, da han kvalifiserte på samme vis som eks-Bilbao-spiller Bixente Lizarazu gjorde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La merke til at 8-9 av spillerne ute på banen var svarte. Ikke noe galt i det i utgangspunket, men burde man ikke kvotere inn spillere slik at det blir rettferdig fordeling. Jeg syntes det. At kun et par franske spillere er hvite virker noe rart.

Hæ? Du vet at for å komme på landslag så er det talent og dyktighet innen den spesifikke idretten som gjelder og ikke hudfarge.

Skrevet (endret)

Ryddet for avsporinger. Lomvi, mod.

Endret av Lomvi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...