Gå til innhold

Diskrimineres hvite på det franske landslaget i forball?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La merke til at 8-9 av spillerne ute på banen var svarte. Ikke noe galt i det i utgangspunket, men burde man ikke kvotere inn spillere slik at det blir rettferdig fordeling. Jeg syntes det. At kun et par franske spillere er hvite virker noe rart.

Anonymkode: 22308...27e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen burde kviteres inn på bakgrunn av hudfarge. Hudfarge burde spille null rolle. Ærlig talt. Den best kvalifiserte bør spille

Anonymkode: e9df9...3cb

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Dust

Anonymkode: e5ff7...176

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Lol

Anonymkode: 59c69...a53

• Hjerte 1
Skrevet

De er franske. 

• Liker 1
Skrevet

Ja litt rart til å være Frankrike 

Anonymkode: b09b2...f83

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen burde kviteres inn på bakgrunn av hudfarge. Hudfarge burde spille null rolle. Ærlig talt. Den best kvalifiserte bør spille

Anonymkode: e9df9...3cb

Dust

Anonymkode: e5ff7...176

Men det er et problem her i Norge.

https://www.aftenposten.no/sport/i/G35X0m/det-kritthvite-landslaget

Håndballen har bommet på integrering av minoritetsjenter. 

Aldri har Norges kvinnelandslag i håndball hatt en spiller med en annen hudfarge enn hvit.

– Jeg tror at enda flere ville blitt bitt av håndballbasillen hvis det var mulig å få opp flere med en annen hudfarge enn hvit, sier landslagskaptein Stine Bredal Oftedal.

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært håndballkultur der innvandrere er fra skulle jeg klaget på blendahvitt landslag, men når det ikke er innvandrere i håndballen, de velger andre idretter så får det være. Innvandrerjenter på de lokale skolene driver minimalt med idrett i det hele tatt. De innvandrergutter som er i idretten er fordelt på fotball og basket.

Anonymkode: 13da0...2a9

• Liker 1
Skrevet

Det er også visstnok et stort problem for den norske kvinnefotballen.

https://www.dagsavisen.no/sport/2017/07/11/helhvitt-norge-til-fotball-em/

Det multikulturelle Norge ikke er representert når fotballjentene jakter EM-suksess. Det først og fremst er et etnisk norsk lag som stiller i EM. En tropp som ikke speiler et moderne, norsk samfunn.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde det vært håndballkultur der innvandrere er fra skulle jeg klaget på blendahvitt landslag, men når det ikke er innvandrere i håndballen, de velger andre idretter så får det være. Innvandrerjenter på de lokale skolene driver minimalt med idrett i det hele tatt. De innvandrergutter som er i idretten er fordelt på fotball og basket.

Hvor er innvandrer jentene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er også visstnok et stort problem for den norske kvinnefotballen.

https://www.dagsavisen.no/sport/2017/07/11/helhvitt-norge-til-fotball-em/

Det multikulturelle Norge ikke er representert når fotballjentene jakter EM-suksess. Det først og fremst er et etnisk norsk lag som stiller i EM. En tropp som ikke speiler et moderne, norsk samfunn.

Her snakkes det om Frankrike og ikke Norge.

De mest kvalifiserte spiller for landslaget uavhengig av hudfarge.

Anonymkode: c912d...83c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er et problem her i Norge.

https://www.aftenposten.no/sport/i/G35X0m/det-kritthvite-landslaget

Håndballen har bommet på integrering av minoritetsjenter. 

Aldri har Norges kvinnelandslag i håndball hatt en spiller med en annen hudfarge enn hvit.

– Jeg tror at enda flere ville blitt bitt av håndballbasillen hvis det var mulig å få opp flere med en annen hudfarge enn hvit, sier landslagskaptein Stine Bredal Oftedal.

Kjører man over artikkelens bilde av håndballandslaget med en digital fargemåler vil man finne at ingen av spillerne har hvit hudfarge. De er mer brunaktige enn hvite alle sammen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er innvandrer og var absolutt ikke interessert i idrett. Ikke alt dreier seg om kultur og religion. 

• Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er innvandrer og var absolutt ikke interessert i idrett. Ikke alt dreier seg om kultur og religion. 

Hvis det ikke dreier seg om kultur og religion hvorfor er så få innvandrerjenter med i idrett?

• Liker 1
Skrevet

Om dere ser på de yngre landslagene så er det maange med utenlandske navn, mange ikke-hvite gutter kommer mye tidligere i puberteten og er derfor overrepresentert på disse landslagene, men det trengs mye støtte fra familien om man skal nå ekstra langt.

For å bli god som jente i Norge kreves det mye, alle må jobbe/studere ved siden av, det prioriteres ikke av alle.  

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her snakkes det om Frankrike og ikke Norge.

De mest kvalifiserte spiller for landslaget uavhengig av hudfarge.

Selvfølgelig, men her i Norge klages det på fargesammensetningen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De sitter inne og eventuelt jobber med skolearbeid. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det ikke dreier seg om kultur og religion hvorfor er så få innvandrerjenter med i idrett?

Jeg skrev jo det. Jeg var ikke interessert i idrett. Jeg hadde gym på skolen hvor vi spilte håndball,fotball etc., men det var ikke slik at jeg ville gjøre karriere ut av det. De fleste gjør nok ikke det uavhengig om de er etnisk norske eller ei. Jeg var skoleflink og valgte karriere ut i fra det. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Generaliserer nå ut fra hvordan jeg (som trener, lagleder og forelder ser det) Innvandrergutter får drive med idrett når de klarer seg selv, jenter får ikke lov i det hele tatt. Foreldre har nok med seg selv. 

Det er maaange barn som ikke driver idrett, og det er bare ikke prioritert i mange grupper.  Dess mer penger i familien, jo lettere er det å velge idrett for barna. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skrev jo det. Jeg var ikke interessert i idrett. Jeg hadde gym på skolen hvor vi spilte håndball,fotball etc., men det var ikke slik at jeg ville gjøre karriere ut av det. De fleste gjør nok ikke det uavhengig om de er etnisk norske eller ei. Jeg var skoleflink og valgte karriere ut i fra det. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

La meg spille spørsmålet slik: Hvorfor er innvandrerjenter *underrepresentert* i idrett?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...