Gå til innhold

Er det mye dyrere med hus enn med leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye snakker vi om i vedlikehold, avgift til kommunen, vann....osv. hva er deres erfaringer?

Noen som a gret på at de kjøpte hus? Blw det dyrere enn forventet?

Anonymkode: 26260...204

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mye dyrere. Det er ren matematikk, egentlig. Per kvadratmeter hus er det flere kvadratmeter vegg, tak, grunnmur etc som skal vedlikeholdes, sammenlignet med samme kvadratmeter leilighet. Det er også dyrere å varme opp et hus (samme matematikk). 

Anonymkode: 19671...98c

• Liker 2
Skrevet

Ja og mer arbeid.

Anonymkode: d766c...0b2

• Liker 2
Skrevet

Yes. I leiligheten i Oslo betalte jeg husleie som dekket oppvarming.

I huset jeg kjøpte er det vedlikehold (som jeg jo til en viss grad kunne forutse), men ting skjer stadig vekk. Legger av 14000 i mnd til regninger som vann/kloakk, søppeltømming, strøm, kommunale avgifter etc. Før var det meget mindre ja.. 

Anonymkode: 9d6e6...43d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja og mer arbeid.

Anonymkode: d766c...0b2

Ja, ikke minst! 

Anonymkode: 19671...98c

Skrevet

Mye dyrere men så utrolig verdt det. Valgte å kjøpe hus da vi skjønte at vi ville ha barn. 

Mye lettere å la barnet herje uten å tenke på stakkars naboen under oss😅

Anonymkode: df820...31d

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi angret på at vi kjøpte hus og solgte etter 3,5 år. Kjøpte da nytt rekkehus på prospekt ("vedlikeholdsfri" fasade så godt som og drift via sameie). Ikke bare var det mye dyrere å eie hus, men det var også mer uforutsigbart og tok veldig mye tid. Eide hus fra sent 80-tallet så det var alltid et eller annet som måtte gjøres av vedlikehold og løpende arbeid. Det stod mellom å bygge nytt hus og å kjøpe rekkehus (kjøpte tomt) men vi ville endt opp med den samme uendelige vedlikeholdsspiralen med enebolig til slutt uansett ble konklusjonen.

For oss hadde det absolutt ingen fordeler å bo i enebolig, vi er ikke spesielt opptatt av å bo så innmari romslig med langt til naboene. For oss med småbarn var det mye viktigere å ha nettverk og andre barnefamilier og lekeplasser og fellesområder som lettet hverdagen heller enn å ha egen hage vi kunne være i fred i.

Anonymkode: 21153...f3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Yes. I leiligheten i Oslo betalte jeg husleie som dekket oppvarming.

I huset jeg kjøpte er det vedlikehold (som jeg jo til en viss grad kunne forutse), men ting skjer stadig vekk. Legger av 14000 i mnd til regninger som vann/kloakk, søppeltømming, strøm, kommunale avgifter etc. Før var det meget mindre ja.. 

Anonymkode: 9d6e6...43d

Kommunale avgifter ER vann/kloakk og søppeltømming.. 

Det er ikke tre separete regninger det.

---

Det er billigere med hus hvis du leier ut en del av det ved siden av.

Anonymkode: bd51e...08e

Skrevet

Det kommer veldig an på. Hus ligger jo gjerne i mindre tett befolkede områder og lenger fra sentrum, med dertil lavere tomtepriser. Jeg måtte opp rundt en million for en leilighet som var 20 m2 enn huset jeg bodde i, men det var det verdt. Skal aldri ha hus igjen.

Anonymkode: 1826c...e8d

Skrevet

hvis du er en person som kjøper katta i sekken, ikke vet hvordan man skal behandle ting, så er det nok dyrere med hus ja

Anonymkode: 4930f...bfb

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kommunale avgifter ER vann/kloakk og søppeltømming.. 

Det er ikke tre separete regninger det.

---

Det er billigere med hus hvis du leier ut en del av det ved siden av.

Anonymkode: bd51e...08e

Det blir feil å si at det blir billigere. Når du har leietaker har du basically en ekstrajobb som dekker noe av kostnadene på huset, men selve vedlikeholdsposten øker, fordi utleie sliter veldig på inventar og flater.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...