mingus Skrevet 28. desember 2022 #61 Skrevet 28. desember 2022 (endret) Har piggfri for første gang, og jeg hater det. Holder på å skli ut av rundkjøringen når jeg kjører 5kmt, holdt 30 på 60veien da det var så glatt før jul og hadde null kontroll, og seilet nesten forbi avkjørselen min i 20kmt da jeg nesten hadde kommet meg trygt hjem. Savner piggdekkene til den gamle bilen, dette er søppel for meg. Endret 28. desember 2022 av mingus 3
Spiff84 Skrevet 28. desember 2022 #62 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (3 minutter siden): Dette er et annet poeng. Piggdekk forfaller raskere. De begynner å mister pigger med én gang, og da har man bare et dårlig vinterdekk med hard gummi. Piggfrie dekk slites sakte med uniform gymmikvalitet. Hvis piggdekkene mister pigger med en gang bruker man de feil. At det finnes så dårlige bilførere tviler jeg dessverre ikke på. 1
mingus Skrevet 28. desember 2022 #63 Skrevet 28. desember 2022 Spiff84 skrev (22 timer siden): Hvorfor skal jeg tro noe, når jeg i stedet kan vite noe? Holdwr med deg her jeg, har erfaring med begge, og piggene reddet meg fra situasjoner mine nye dekk lett hadde skaffet en bulk og to.
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #64 Skrevet 28. desember 2022 Spiff84 skrev (Akkurat nå): Hvis piggdekkene mister pigger med en gang bruker man de feil. At det finnes så dårlige bilførere tviler jeg dessverre ikke på. En kraftig nedbremsing er ikke å bruke dekkene feil. Det er å bruke dem til hva de er ment å brukes til. Å stoppe bilen.
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #65 Skrevet 28. desember 2022 mingus skrev (Akkurat nå): Holdwr med deg her jeg, har erfaring med begge, og piggene reddet meg fra situasjoner mine nye dekk lett hadde skaffet en bulk og to. Du har jo ikke erfaring med begge typer dekk i samme situasjoner. Du kommer ikke med kunnskap, du kommer med synsing.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #66 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (1 time siden): Fordi piggfritt er bedre enn pigger alle andre dager enn de to dagene hver vinter hvor det er våt holke. Piggdekk er dårligere enn piggfritt under alle andre forhold. På Østlandet hvor det stort sett er bare veier eller pakket snø er piggdekk idioti. Piggdekk gir vesentlig lenger bremselengde enn piggfritt på bar asfalt. Piggfritt sparer både liv og verdier. To dager? Vi bor ikke så langt fra Oslo, og her er det ennå isete veier, for vår del på andre uka. Og det er meldt mildvær/kulde om hverandre som ofte fører til mer isete/våt vei. Nei, piggdekk er ikke farlig på asfalt, piggfritt på is er farligere enn det pigger er på asfalt, og bor man sånn til at det er en del av det, så bør man kjøre med pigg hvis man faktisk trenger å ha stabil tilgang på bil om vinteren. Så nei, i vårt område sparer pigg liv og verdier, ikke motsatt. Anonymkode: cd0dc...651 2
Spiff84 Skrevet 28. desember 2022 #67 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (Akkurat nå): En kraftig nedbremsing er ikke å bruke dekkene feil. Det er å bruke dem til hva de er ment å brukes til. Å stoppe bilen. Å låse hjulene ved bremsing er å bruke hele bilen, inkludert dekkene feil. Holder man på slik vil selvsagt ikke piggene vare lenge, men ingen holder jo på slik. 1
Spiff84 Skrevet 28. desember 2022 #68 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (1 minutt siden): Du har jo ikke erfaring med begge typer dekk i samme situasjoner. Du kommer ikke med kunnskap, du kommer med synsing. Du kommer med synsing.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #69 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (1 minutt siden): Du har jo ikke erfaring med begge typer dekk i samme situasjoner. Du kommer ikke med kunnskap, du kommer med synsing. Hvorfor har han ikke det? Jeg har også sklidd i 30 kmt med piggfritt, der jeg ikke skled med pigg hos oss.... Anonymkode: cd0dc...651
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #70 Skrevet 28. desember 2022 Spiff84 skrev (1 minutt siden): Å låse hjulene ved bremsing er å bruke hele bilen, inkludert dekkene feil. Holder man på slik vil selvsagt ikke piggene vare lenge, men ingen holder jo på slik. Som regel tar ABS seg av det, sjelden man får fullstendig låsning av hjulene i disse dager med mindre det er noe feil med ABS eller man har en veldig gammel bil uten ABS. Anonymkode: cd0dc...651 1
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #71 Skrevet 28. desember 2022 Spiff84 skrev (8 minutter siden): Å låse hjulene ved bremsing er å bruke hele bilen, inkludert dekkene feil. Holder man på slik vil selvsagt ikke piggene vare lenge, men ingen holder jo på slik. Det er ingen som snakker om å låse hjulene. Man har ikke låst hjulene ved nedbremsing siden slutten av 80-tallet, og man sluttet å spinne ved akselerasjon ca 10 år senere. Google ABS og ESP. Likevel spytter nye dekk pigger. Ligger du bak en bil på motorveien så knatrer det i frontruta.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #72 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (1 minutt siden): Det er ingen som snakker om å låse hjulene. Man har ikke låst hjulene ved nedbremsing siden slutten av 80-tallet, og man sluttet å spinne ved akselerasjon ca 10 år senere. Google ABS og ESP. Likevel spytter nye dekk pigger. Ligger du bak en bil på motorveien så knatrer det i frontruta. Da har du kjøpt piggdekk av dårlig kvalitet. Man kan fint se om man har mistet mange pigger, våre har knapt mistet en pigg på de snart fire årene vi har hatt dem.... Anonymkode: cd0dc...651 2
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #73 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har du kjøpt piggdekk av dårlig kvalitet. Man kan fint se om man har mistet mange pigger, våre har knapt mistet en pigg på de snart fire årene vi har hatt dem.... Anonymkode: cd0dc...651 Jeg har ikke kjøpt piggdekk siden 1998. Jeg liker å komme fram på en trygg måte.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #74 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke kjøpt piggdekk siden 1998. Jeg liker å komme fram på en trygg måte. Det forklarer jeg det sannsynligvis, for det er ikke bare piggfrie dekk som har blitt bedre, men også piggdekk. Kjøper du piggdekk av god kvalitet, så er tapsraten av pigger veldig lav. Jeg liker også å komme frem på en trygg måte, og der vi bor akkurat nå, så er det en del blank is + bratte bakker. Der har det ikke vært noen piggfrie som duger på samme måte (Og ja, de piggfrie vi prøvde var også nye og moderne, ikke fra nittitallet...) Anonymkode: cd0dc...651 2
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #75 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forklarer jeg det sannsynligvis, for det er ikke bare piggfrie dekk som har blitt bedre, men også piggdekk. Kjøper du piggdekk av god kvalitet, så er tapsraten av pigger veldig lav. Jeg liker også å komme frem på en trygg måte, og der vi bor akkurat nå, så er det en del blank is + bratte bakker. Der har det ikke vært noen piggfrie som duger på samme måte (Og ja, de piggfrie vi prøvde var også nye og moderne, ikke fra nittitallet...) Anonymkode: cd0dc...651 Jeg har kjørt masse med piggdekk selv om jeg ikke har kjøpt. Jeg er dessuten helt enig i at på våt holke er pigger best. Det er bare det at piggfritt er best under alle andre forhold, og på det sentrale Østlandet er det nesten aldri våt holke. Forholdene de siste dagene er helt spesielle. Å bremse med piggdekk på bar asfalt er jo helt krise. Bar asfalt er underlaget for 90% av all veitransport på det sentrale Østlandet.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #76 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (5 minutter siden): Jeg har kjørt masse med piggdekk selv om jeg ikke har kjøpt. Jeg er dessuten helt enig i at på våt holke er pigger best. Det er bare det at piggfritt er best under alle andre forhold, og på det sentrale Østlandet er det nesten aldri våt holke. Forholdene de siste dagene er helt spesielle. Å bremse med piggdekk på bar asfalt er jo helt krise. Bar asfalt er underlaget for 90% av all veitransport på det sentrale Østlandet. Ja, våt holke er piggdekk best, men ofte også på vanlig holke i min erfaring. Nei, det går helt fint å bremse på bar asfalt også med piggdekk. Og i vårt område er det ikke akkurat noe som heter spesielt bart uansett, nå som de har sluttet å salte av miljøvernhensyn og heller ikke brøyter spesielt ofte.....Det gjør at det legger seg et fint islag i lengre tid.... Anonymkode: cd0dc...651 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #77 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (24 minutter siden): Det er ingen som snakker om å låse hjulene. Man har ikke låst hjulene ved nedbremsing siden slutten av 80-tallet, og man sluttet å spinne ved akselerasjon ca 10 år senere. Google ABS og ESP. Likevel spytter nye dekk pigger. Ligger du bak en bil på motorveien så knatrer det i frontruta. Hvis man kjører helt på grensen sånn at ESP og ABS slår ut så kjører man enten feil eller så er dekkene av dårlig kvalitet, kanskje en kombinasjon av begge deler. Hold avstand, det er ikke pigger som flyr men sand, grus, is og andre ting som legger seg i mønsteret på dekkene. Det er forresten et tegn på at mønstret på dekkene fungerer siden det er laget for å rense seg selv. Anonymkode: 15a8e...9a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #78 Skrevet 28. desember 2022 Har holdt på å kjøre utfor med piggfrie dekk. Ble skikkelig skremt, så etter det er det pigger som gjelder👍 Anonymkode: 6badd...d42 1
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #79 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis man kjører helt på grensen sånn at ESP og ABS slår ut så kjører man enten feil eller så er dekkene av dårlig kvalitet, kanskje en kombinasjon av begge deler. Dette er jo bare tull.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #80 Skrevet 28. desember 2022 Jeg kjører varebil med piggfrie dekk i Oslo området , og den kjennes innimellom ut som en kjelke på glatta. Men det er så mange dager her med bar asfalt at piggdekk og piggdekkavgift hadde vært veldig dårlig og dyr kombo. Kjører sakte inn mot piggdekk-frie-polerte rundkjøringer, som om jeg har ett egg under pedalen og unngår turer på fjellet med "kjelken" Til jul sjekket jeg heldigvis værmeldingen og tok toget på juleferie for å unngå mye dårlig føre. Anonymkode: ed30c...570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå