Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk er noe dritt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha nye dekk neste år, blir pigg uten tvil. Har kjørt i dag på holka gikk greit, men var lite trafikk. En bråbrems kan en glemme med piggfritt og det har jeg hatt i mange nok år.

Bor i Asker.

Anonymkode: 6733c...4b5

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte ny bil sist vinter, og da stod det piggfrie vinterdekk på bilen. Bare på den korte strekninga fra forhandler og hjem mistet jeg veigrepet to ganger... Denne vinteren har jeg satt nye piggdekk på, og bilen er som klistret fast i veien. Aldri mer piggfritt!

Anonymkode: c9312...f17

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skal ha nye dekk neste år, blir pigg uten tvil. Har kjørt i dag på holka gikk greit, men var lite trafikk. En bråbrems kan en glemme med piggfritt og det har jeg hatt i mange nok år.

Bor i Asker.

Da regner jeg med du kjøper varebil siden du en gang i året skal laste noe stort i bilen også?

• Liker 1
Skrevet

Når d er grise glatt, så sklir du med piggdekk me. Pigger gir sån falsk sikkerhet i hodet bare.

Det viktigaste er att du har dekk som er en god kombinasjon med bilen, og myke!

Har opplevd dekk som ikke er brukandes på en bil,  og fantastiske på en annen.

Hilsen yrkessjåfør 

• Liker 2
Skrevet
Reign skrev (7 minutter siden):

Da regner jeg med du kjøper varebil siden du en gang i året skal laste noe stort i bilen også?

Det var en tåpelig sammenligning. Man risikerer ikke fatale ulykker ved ikke å kunne laste noe stort i bilen.

Men om man skal laste noe stort i bilen jevnlig, selv så sjeldent som én gang i året, så er det ikke dumt å kjøpe en bil som har kapasiteten til det.

• Liker 1
Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (5 minutter siden):

Når d er grise glatt, så sklir du med piggdekk me. Pigger gir sån falsk sikkerhet i hodet bare.

Det viktigaste er att du har dekk som er en god kombinasjon med bilen, og myke!

Har opplevd dekk som ikke er brukandes på en bil,  og fantastiske på en annen.

Hilsen yrkessjåfør 

Man sklir selvsagt også med piggfekk, poenget med pigger er at det griper mer tak i isen enn ingen pigger.

Skrevet
Spiff84 skrev (14 minutter siden):

Man sklir selvsagt også med piggfekk, poenget med pigger er at det griper mer tak i isen enn ingen pigger.

Det der..sitter bare i hodet. E var som deg før, tils e prøvde en vinter med piggfrie. 

Piggfrie har mykere gummi å biter tak lika godt. 

Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (Akkurat nå):

Det der..sitter bare i hodet. E var som deg før, tils e prøvde en vinter med piggfrie. 

Piggfrie har mykere gummi å biter tak lika godt. 

Nei, det sitter ikke bare i hodet. Det er konkret fysikk. 

Nei, de biter ikke like godt da ingenting ved piggfrie dekk penetrerer isen. Du har imidlertid rett i at gummiblandingen gjerne er mykere, med de fordeler og ulemper det medfører. 

• Liker 1
Skrevet
Spiff84 skrev (Akkurat nå):

Nei, det sitter ikke bare i hodet. Det er konkret fysikk. 

Nei, de biter ikke like godt da ingenting ved piggfrie dekk penetrerer isen. Du har imidlertid rett i at gummiblandingen gjerne er mykere, med de fordeler og ulemper det medfører. 

Du får tru det då, heilt plutselig en dag kjem du me å skjønne det!  

Skrevet

Nekter kjøre piggfritt her vi bor nå. Det har vi prøvd et par ganger på forskjellige biler, det er direkte livsfarlig. Har piggfritt på en av bilene våre, den blir garantert minst brukt av bilene våre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (19 minutter siden):

Du får tru det då, heilt plutselig en dag kjem du me å skjønne det!  

Hvorfor skal jeg tro noe, når jeg i stedet kan vite noe?

Skrevet
Reign skrev (6 timer siden):

Er da mye mer enn en gang i året jeg trenger de dekkene her. Kjøpte ikke bil for å la den stå halve vinteren. 

• Liker 2
Skrevet

Bor I oslo, har ikke brukt pigger på over 20 år. 

PÅ alt unntatt blank is så er min erfaring at piggfrie er best.

De gangene man trenger piggdekk i Oslo er det like greit å la bilen stå og heller bruke tbanen.

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (På 18.12.2022 den 21.20):

Er det ikke bedre å ha en bil som er skodd for føret, enn en bil som ikke fungerer som et fullverdig fremkomstmiddel - når man først har en?

Fordi piggfritt er bedre enn pigger alle andre dager enn de to dagene hver vinter hvor det er våt holke.

Piggdekk er dårligere enn piggfritt under alle andre forhold.

På Østlandet hvor det stort sett er bare veier eller pakket snø er piggdekk idioti. Piggdekk gir vesentlig lenger bremselengde enn piggfritt på bar asfalt.

Piggfritt sparer både liv og verdier.

• Liker 3
Skrevet

Se hva utrykkningskjøretøyene bruker.

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (14 minutter siden):

Fordi piggfritt er bedre enn pigger alle andre dager enn de to dagene hver vinter hvor det er våt holke.

På Østlandet hvor det stort sett er bare veier eller pakket snø er piggdekk idioti. Piggdekk gir vesentlig lenger bremselengde enn piggfritt på bar asfalt.

Hvem i alle dager bryr seg om hva dere driver med på Østlandet, det er en så liten del av norske vinterveier at det knapt nok er relevant i det hele tatt i denne sammenhengen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvem i alle dager bryr seg om hva dere driver med på Østlandet, det er en så liten del av norske vinterveier at det knapt nok er relevant i det hele tatt i denne sammenhengen.

Det er nå engang der folk bor i dette landet. Det er også der veiene har en slik standard at man kan opprettholde en fart av mer enn 45km/t. 

Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Nye piggdekk er bedre enn nye piggfridekk på alle plan. Etter ca. halvslitte dekk snur dette, men da skal man jo kjøpe nye uansett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2022 den 18.50):

At det er null problem å kjøre piggfritt. Over 20år siden jeg hadde piggdekk, var ikke noe bedre å ta seg frem med de mot uten pigger. Det er ikke helt sammenlignbart heller, da piggfritt har annet mønster og er mykere i gummien over tid. Har kjørt på våt is piggfritt, og den ene morgenen er det å kjøre veldig sakte.

Anonymkode: bdfe6...7ad

Kan du linke til noe som forteller at piggfrie dekk har en annen gummiblanding og et annet mønster ?

Skrevet
Spiff84 skrev (5 minutter siden):

Nye piggdekk er bedre enn nye piggfridekk på alle plan. Etter ca. halvslitte dekk snur dette, men da skal man jo kjøpe nye uansett. 

Dette er et annet poeng. Piggdekk forfaller raskere. De begynner å mister pigger med én gang, og da har man bare et dårlig vinterdekk med hard gummi. Piggfrie dekk slites sakte med uniform gymmikvalitet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...