AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #81 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (2 minutter siden): Dette er jo bare tull. Nei det er det ikke, folk har ikke lenger grunnferdighetene for å kjøre på vinterføre nettopp pga. elektronikken som gjør jobben for sjåføren. Kjører man sånn med en god gammeldags analog bil så går det galt. Jeg ser til stadighet folk som står bom fast fordi de står å stanger med ESP på, noen ganger så må man faktisk skru av sånt fordi det er nødvendig med hjulspinn for å komme frem. Hvis ABS til stadighet slår inn så kjører man for fort i forhold til veigrepet og man bør avpasse hastigheten, dette er elektroniske hjelpemidler som er laget for å være til hjelp i en nødsituasjon og ikke for å være en naturlig del av kjørestilen. Bremselengden når ABS slår ut er lengre enn ved kontrollert nedbremsing der man ikke mister grepet, fordelen med ABS er jo at man har en viss kontroll over styringen i stedet for at hjulene låses helt. Anonymkode: 15a8e...9a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #82 Skrevet 28. desember 2022 Adobyen skrev (På 18.12.2022 den 18.13): Jeg har for aller første gang kjøpt piggfrie vinterdekk og føler at jeg mister grepet. Det kommer til å bli lite kjøring denne vinteren med underkjølt regn, is og vanskelige partier. Skulle rygge litt forsiktig ned en bakke og skled ut i går. Ikke noe jeg liker. Tror heller at jeg bytter neste sesong og heller avfinner meg med piggdekkavgift og restriksjoner. Illusjonsdekk, fysj. Andre oppfatninger? På spesielle føreforhold, når regn fryser til is på bakken er det kun piggdekk som holder. Kjøpte meg ny bruktbil for 1,5 år siden, den var det piggfrie dekk på. De kasta jeg og kjøpte skikkelig gode piggdekk. Her på bygda er det ikke piggdekkavgift, og de få gangene jeg er til byen betaler jeg bare den avgifta. Aldri vil jeg ha det piggfri drittet. Det er helt ok på vinterføre, men kun der. Anonymkode: afa6b...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #83 Skrevet 28. desember 2022 Vi har en bil med pigg, og en helt ny med piggfrie. Skulle egentlig ha pigg på den nye, men leverandøren leverte piggfritt av en feil. Tenkte at det skulle gå fint. Da jeg tok lappen var piggfritt tingen, og det var ikke før jeg kjøpte den bilen vi har med pigger at jeg innså hvor mye bedre det er. Gledet meg så mye til å kjøre den nye bilen, men her i Eidsvoll er det så JÆVLIG at den får stå, eller bli kjørt av samboeren min. Anonymkode: b9cb5...33a 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #84 Skrevet 28. desember 2022 Spiff84 skrev (1 time siden): Å låse hjulene ved bremsing er å bruke hele bilen, inkludert dekkene feil. Holder man på slik vil selvsagt ikke piggene vare lenge, men ingen holder jo på slik. Her er du fullstendig på villspor, med dine meninger. Har hatt piggdekk i mange år, og kjørte med de som hadde stål også i innfeste av piggen. Den gangen satte de seg godt etter noen rolige mil. De siste jeg hadde, var med den forbanna miljøpiggen! Om de satte seg, så ble de likevel borte en etter en, når de fant det for godt. Og når gummien i et piggdekk er hardere enn et piggfritt, lever man direkte farlig i den tro at piggene skal være til hjelp, når de ligger igjen alle andre steder til ingen nytte. Piggfrie dekk derimot, stoler jeg mer på når det gjelder å stå på, på glatte veier. Har kjørt på blank is med vann på for å komme meg på jobb, og på det underlaget hadde kun de gamle piggene vert hjelp, og da mener jeg de før miljøpiggen, som virkelig klora seg fast i isen. Din mening er ditt problem, ikke andres, og det sitter mellom ørene dine på hva som er trygt og ikke. Hadde du blitt satt på en blindtest på snødekke, hadde du blitt overraska, det er det andre som har blitt før deg. Anonymkode: bdfe6...7ad 1
Spiff84 Skrevet 28. desember 2022 #85 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (1 time siden): Det er ingen som snakker om å låse hjulene. Man har ikke låst hjulene ved nedbremsing siden slutten av 80-tallet, og man sluttet å spinne ved akselerasjon ca 10 år senere. Google ABS og ESP. Likevel spytter nye dekk pigger. Ligger du bak en bil på motorveien så knatrer det i frontruta. Da har man i såfall kjøpt noe av svært laber kvalitet. 2
Spiff84 Skrevet 28. desember 2022 #86 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Her er du fullstendig på villspor, med dine meninger. Har hatt piggdekk i mange år, og kjørte med de som hadde stål også i innfeste av piggen. Den gangen satte de seg godt etter noen rolige mil. De siste jeg hadde, var med den forbanna miljøpiggen! Om de satte seg, så ble de likevel borte en etter en, når de fant det for godt. Og når gummien i et piggdekk er hardere enn et piggfritt, lever man direkte farlig i den tro at piggene skal være til hjelp, når de ligger igjen alle andre steder til ingen nytte. Piggfrie dekk derimot, stoler jeg mer på når det gjelder å stå på, på glatte veier. Har kjørt på blank is med vann på for å komme meg på jobb, og på det underlaget hadde kun de gamle piggene vert hjelp, og da mener jeg de før miljøpiggen, som virkelig klora seg fast i isen. Din mening er ditt problem, ikke andres, og det sitter mellom ørene dine på hva som er trygt og ikke. Hadde du blitt satt på en blindtest på snødekke, hadde du blitt overraska, det er det andre som har blitt før deg. Anonymkode: bdfe6...7ad Nei, jeg er ikke fullstendig på villspor. Om piggene faller ut av dekket betyr det enten for lav kvalitet, for dårlig fører eller kombinasjon av dette. 1
Spiff84 Skrevet 28. desember 2022 #87 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man kjører helt på grensen sånn at ESP og ABS slår ut så kjører man enten feil eller så er dekkene av dårlig kvalitet, kanskje en kombinasjon av begge deler. Hold avstand, det er ikke pigger som flyr men sand, grus, is og andre ting som legger seg i mønsteret på dekkene. Det er forresten et tegn på at mønstret på dekkene fungerer siden det er laget for å rense seg selv. Anonymkode: 15a8e...9a6 Helt riktig. 1
Spiff84 Skrevet 28. desember 2022 #88 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, våt holke er piggdekk best, men ofte også på vanlig holke i min erfaring. Nei, det går helt fint å bremse på bar asfalt også med piggdekk. Og i vårt område er det ikke akkurat noe som heter spesielt bart uansett, nå som de har sluttet å salte av miljøvernhensyn og heller ikke brøyter spesielt ofte.....Det gjør at det legger seg et fint islag i lengre tid.... Anonymkode: cd0dc...651 På is gir piggdekk best feste, uavhengig av om den er våt eller ikke.
Snok1 Skrevet 28. desember 2022 #89 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her er du fullstendig på villspor, med dine meninger. Har hatt piggdekk i mange år, og kjørte med de som hadde stål også i innfeste av piggen. Den gangen satte de seg godt etter noen rolige mil. De siste jeg hadde, var med den forbanna miljøpiggen! Om de satte seg, så ble de likevel borte en etter en, når de fant det for godt. Og når gummien i et piggdekk er hardere enn et piggfritt, lever man direkte farlig i den tro at piggene skal være til hjelp, når de ligger igjen alle andre steder til ingen nytte. Piggfrie dekk derimot, stoler jeg mer på når det gjelder å stå på, på glatte veier. Har kjørt på blank is med vann på for å komme meg på jobb, og på det underlaget hadde kun de gamle piggene vert hjelp, og da mener jeg de før miljøpiggen, som virkelig klora seg fast i isen. Din mening er ditt problem, ikke andres, og det sitter mellom ørene dine på hva som er trygt og ikke. Hadde du blitt satt på en blindtest på snødekke, hadde du blitt overraska, det er det andre som har blitt før deg. Anonymkode: bdfe6...7ad Alt du skriver her er korrekt.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #90 Skrevet 28. desember 2022 Piggfritt er greit når det er tørt vinterføre uten noe glatte ute. Er det glatt, snø, is osv så er der pigg som er best. En må selvsagt investere i gode piggdekk, og så må en bruke fornuft når en kjører på vinterføre😉 Anonymkode: 46503...b11 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #91 Skrevet 28. desember 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvem i alle dager bryr seg om hva dere driver med på Østlandet, det er en så liten del av norske vinterveier at det knapt nok er relevant i det hele tatt i denne sammenhengen. Anonymkode: c9312...f17 Men det er der de fleste kjører... Anonymkode: bb18e...866
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #92 Skrevet 28. desember 2022 Spiff84 skrev (6 timer siden): På is gir piggdekk best feste, uavhengig av om den er våt eller ikke. Og det kalles for falsk trygghet! Anonymkode: bdfe6...7ad
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #93 Skrevet 28. desember 2022 Om man skal velge piggdekk eller piggfritt kommer vel an på hvor man bor? Iallefall sånn jeg har oppfattet det. Bor man på et sted der det er mye is, er piggdekk kanskje best. Spesielt langs kysten og steder der det ofte ligger rett nedenfor 0 grader på vinteren, sånn at det tiner til vann, fryser, tiner til vann, fryser... Bor også opp en bakke som er umulig å kjøre på når det iser på. Blir rett og slett farlig. Foretrekker dermed piggdekk (sammen med firehjulstrekk). Bor man på et sted med mye snø, ikke så mye is, er piggfritt best. Piggfrie har vel bedre grep på snø enn piggdekk, har de ikke? Så da må man velge selv, og om man synes det er mest praktisk med godt grep på is eller godt grep på snø, for akkurat din bruk av bilen. Anonymkode: ee646...7c8 1
mingus Skrevet 28. desember 2022 #94 Skrevet 28. desember 2022 Snok1 skrev (10 timer siden): Du har jo ikke erfaring med begge typer dekk i samme situasjoner. Du kommer ikke med kunnskap, du kommer med synsing. Hva er det du egentlig prater om? Jeg har kjørt trygt rundt på piggdekk i årevis uten noen nestenulykke, men seilt rundt på piggfri i år som bare det. Jeg skjønner ikke hvor du får det der ifra, men. 🙂 Egne erfaringer teller jo like mye. Du synser. 1
Wenda Skrevet 28. desember 2022 #95 Skrevet 28. desember 2022 Kjører piggfritt og aldri opplevd noe negativt med det. Man kjører etter forholdene uansett. Kjører i alt fra storbyer på Østlandet til nedsnødde veier langt oppi innlandet (jeg elsker å gå turer og kan fint komme meg frem til de mest utrolige stedene med bil for å gå en topptur) 1
Geojak Skrevet 11. januar 2023 #96 Skrevet 11. januar 2023 Kjørt piggfritt i mange år, og det har gått helt fint. men må kjøre etter forholdene, og kanskje droppe kjøreturen på islagte våre veier. Og… det er vel en grunn til at politi og ambulanse kjører med piggdekk.. Det betyr vel at piggfritt ikke er best ved alle forhold, må jo være en grunn for at nødetatene velger pigg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå