Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk er noe dritt.

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Det er jo en vanesak. Hvis du ikke bruker bilen vil du ikke lære deg å kjøre på de nye dekkene. Første vinteren jeg hadde førerkort hadde jeg også litt høyere puls, men så blir man flinkere og mestrer større utfordringer. Men da må man øke utfordringen gradvis. Kommer selvsagt litt an på hvor du bor/jobber, har man en monsterbakke man kjører daglig kan det hende man bør ha pigg og 4hjulsstrekk, men 9 av 10 greier seg helt fint piggfritt.

Jeg har vært yrkessåfør i flere år på Østlandet, og har kjørt både med og uten pigg, og det eneste man taper på piggfritt er 3-5 situasjoner i løpet av en hel vinter hvor man bruke litt ekstra tid, enten fordi man må finmanøvrere bilen eller gå litt lengre for å levere varene. 

Anonymkode: 0f50e...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor litt opp i heia på sørlandet og hadde hatt ekstra trygghet i pigger et par dager i året, men har klart meg piggfritt i 20 år. Har hatt kjettinger i bagasjerommet som er i bruk nesten en gang i året. Slipper avgiften i Kristiansand og dårlig samvittighet pga veislitasje de aller fleste dager (nesten alltid bart nede i bygda og i byen).

Anonymkode: b21bd...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skeptisk til piggfritt helt til jeg kjøpte en firehjulstrekk som kom med piggfrie dekk, har en kamerat som hadde helt identisk bil bortsett fra at han hadde breie piggdekk og jeg hadde smale piggfrie dekk.

Bilen min var mye bedre på all slags føre og til og med blankis, hadde bilen hans hatt like smale piggdekk så hadde den nok vært bedre på blankis.

Bredden på dekkene har veldig mye å si siden smale dekk gir høyere marktrykk som betyr bedre feste på vinterføre, mange nye biler kommer med veldig brede lavprofil dekk fra fabrikken og disse dekkene flyter mer spesielt på snøføre og slaps. På sommerføre så er det selvfølgelig en annen sak, der er det greit med brede lavprofil dekk hvis man kjører mest på asfaltert vei. 

Anonymkode: 15a8e...9a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å være stor tilhenger av piggdekk, men etter vel ti vintre uten har jeg helt glemt forskjellen. Regn på is her nå og bilen spinner og sklir litt, men med tilpassa fart går det nå helt fint.

Anonymkode: 55c1f...449

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i nord og kjører piggfritt. Gjort det i mange år. Hadde Nokian før, men nå har jeg Goodyear. Kommer meg opp der jeg vil, og i rundkjøringene kjører jeg litt sakte slik at det går greit at det glir litt. 

Anonymkode: 7d404...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2022 den 23.03):

Det er jo en vanesak. Hvis du ikke bruker bilen vil du ikke lære deg å kjøre på de nye dekkene. Første vinteren jeg hadde førerkort hadde jeg også litt høyere puls, men så blir man flinkere og mestrer større utfordringer. Men da må man øke utfordringen gradvis. Kommer selvsagt litt an på hvor du bor/jobber, har man en monsterbakke man kjører daglig kan det hende man bør ha pigg og 4hjulsstrekk, men 9 av 10 greier seg helt fint piggfritt.

Jeg har vært yrkessåfør i flere år på Østlandet, og har kjørt både med og uten pigg, og det eneste man taper på piggfritt er 3-5 situasjoner i løpet av en hel vinter hvor man bruke litt ekstra tid, enten fordi man må finmanøvrere bilen eller gå litt lengre for å levere varene. 

Anonymkode: 0f50e...cb6

Jeg får vel prøve å venne meg til dem, men jeg er ikke vant med å skli ut nesten på flatmark, så det kan nok ta tid.  Jeg har nok litt kronglete bakker rundt her hjemme også, men bestemte meg for å prøve en sesong og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første sesong jeg kjører piggfritt nå, er skeptisk, men har gått bra så langt. Ikke fått prøvd skikkelig hålke enda, men ubrøyta vei i snøstorm var ekkelt ja. Men det kan det også ha vært med pigg🤷‍♀️ tar det med ro i krappe svinger og rundkjøringer, gir litt her og der.

Anonymkode: e060f...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd piggfritt, men tror likevel at det er lurest med piggdekk her på nordvestlandet. 

Anonymkode: d97ca...bfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 13.52):

Jeg var skeptisk til piggfritt helt til jeg kjøpte en firehjulstrekk som kom med piggfrie dekk, har en kamerat som hadde helt identisk bil bortsett fra at han hadde breie piggdekk og jeg hadde smale piggfrie dekk.

Bilen min var mye bedre på all slags føre og til og med blankis, hadde bilen hans hatt like smale piggdekk så hadde den nok vært bedre på blankis.

Bredden på dekkene har veldig mye å si siden smale dekk gir høyere marktrykk som betyr bedre feste på vinterføre, mange nye biler kommer med veldig brede lavprofil dekk fra fabrikken og disse dekkene flyter mer spesielt på snøføre og slaps. På sommerføre så er det selvfølgelig en annen sak, der er det greit med brede lavprofil dekk hvis man kjører mest på asfaltert vei. 

Anonymkode: 15a8e...9a6

Firehjulstrekk ja..

Anonymkode: 6733c...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt er ikke synonymt med dårlig, ei heller synonymt med bra. Det avgjørende her er hva du velger å kjøpe. Om du går for de store produsentene bør du sjeldent bli skuffet, men om du går for noe som er både billig og med ukjent navn overrasker det meg ikke at du kanskje ender opp med dårlige dekk. Man sparer ikke på vinterdekk, så enkelt er det. 

Når det er sagt er det en overgang å gå fra pigg til piggfritt, det er gjerne to litt forskjellige måter å kjøre bil på. Piggfritt krever litt mer planlegging til tider

Anonymkode: aeb70...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine piggfrie dekk er gode Federal Himalaya endte med pickupen i grøfta tok av litt for tidlig kom meg opp igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i noe som føles som innsiden av en snøkule (bare med mer is), og jeg kjører piggfritt denne vinteren etter flere år med piggdekk. Jeg må si jeg savner de gamle dekkene. Det har ikke vært noe problem å komme seg opp bakker og liknende, men bremselengden er helt horribel sammenliknet med piggdekk, og tidligere i uken skled jeg sidelengs når bilen sto stille pga underkjølt regn. 

Heller piggdekk enn å parkere bilen 200m fra huset flere uker hver vinter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (På 18.12.2022 den 18.13):

Jeg har for aller første gang kjøpt piggfrie vinterdekk og føler at jeg mister grepet. Det kommer til å bli lite kjøring denne vinteren med underkjølt regn, is og vanskelige partier. Skulle rygge litt forsiktig ned en bakke og skled ut i går. Ikke noe jeg liker.  Tror heller at jeg bytter neste sesong og heller avfinner meg med piggdekkavgift og restriksjoner. Illusjonsdekk, fysj.

Andre oppfatninger?

Det spørs jo akkurat hvor du bor. Jeg har bodd mesteparten av mitt voksne liv i og rett utenfor Oslo. Her er det uproblematisk med piggfritt. Jeg har dog bodd et år i Bodø, og der var det et helvete å ikke ha piggdekk, fordi det regner og fryser hele tiden, og på sånt føre så er det bare piggdekk som gjelder. Måtte la bilen stå mye gjennom vinteren der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/18/2022 at 6:13 PM, Adobyen said:

Jeg har for aller første gang kjøpt piggfrie vinterdekk og føler at jeg mister grepet. Det kommer til å bli lite kjøring denne vinteren med underkjølt regn, is og vanskelige partier. Skulle rygge litt forsiktig ned en bakke og skled ut i går. Ikke noe jeg liker.  Tror heller at jeg bytter neste sesong og heller avfinner meg med piggdekkavgift og restriksjoner. Illusjonsdekk, fysj.

Andre oppfatninger?

Har kjørt 26 år med piggfrie vinterdekk uten problemer

Anonymkode: bb18e...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veidriftselskapet min mann jobber i bruker kun piggfrie dekk og de kommer frem. Det er gode og dårlige piggfrie, får de dårlige dekk blir de byttet ut. De har alltid kjetting med.

Anonymkode: 14f94...193

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (På 18.12.2022 den 18.13):

Andre oppfatninger?

Jeg kjører med pigg og betaler avgift de dagene jeg bruker bilen. For min kjøring fungerer ikke piggfritt. Piggfritt er for noen og pigger er for andre

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 19.23):

Eg bur på vestlandet og liker best piggdekk.

Anonymkode: 84809...7c5

Nytter ikke med annet her om en skal avvike endel fra hovedveiene eller over fjell 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt alle typer dekk i flere 10 år. På is er det bare pigger som nytter. En jeg kjenner som kjører redningsbil sier at 95 % av bilene har piggfritt.  Jeg har lang bratt vei til huset og det er 4 hjulstrekk og pigger som teller her.4WW er ikke noe bedre når en skal bremse eller kjøre nedover.

Anonymkode: 3b450...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...