Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk er noe dritt.

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Jeg har for aller første gang kjøpt piggfrie vinterdekk og føler at jeg mister grepet. Det kommer til å bli lite kjøring denne vinteren med underkjølt regn, is og vanskelige partier. Skulle rygge litt forsiktig ned en bakke og skled ut i går. Ikke noe jeg liker.  Tror heller at jeg bytter neste sesong og heller avfinner meg med piggdekkavgift og restriksjoner. Illusjonsdekk, fysj.

Andre oppfatninger?

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det er null problem å kjøre piggfritt. Over 20år siden jeg hadde piggdekk, var ikke noe bedre å ta seg frem med de mot uten pigger. Det er ikke helt sammenlignbart heller, da piggfritt har annet mønster og er mykere i gummien over tid. Har kjørt på våt is piggfritt, og den ene morgenen er det å kjøre veldig sakte.

Anonymkode: bdfe6...7ad

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (34 minutter siden):

Jeg har for aller første gang kjøpt piggfrie vinterdekk og føler at jeg mister grepet. Det kommer til å bli lite kjøring denne vinteren med underkjølt regn, is og vanskelige partier. Skulle rygge litt forsiktig ned en bakke og skled ut i går. Ikke noe jeg liker.  Tror heller at jeg bytter neste sesong og heller avfinner meg med piggdekkavgift og restriksjoner. Illusjonsdekk, fysj.

Andre oppfatninger?

Ja. Har kjørt piggfritt i svært mange år her. Null problemer. Tidligere Nokian Hakka R2 og nå Continental WinterContact7 eller noe sånt. Fungerer topp. Kjører både på østlandet på typisk saltslapsveier og i innlandet på usaltede vinterveier. Vanskeligste føret er ubrøytet vei etter snøfall synes jeg, og da hjelper piggdekk ingenting. 

Men det skal sies at det selges mye "kontinentale" piggfrie dekk i Norge også, disse duger dårlig på norsk vinterføre. Må ha nordiske vinterdekk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to dagene man faktisk trenger piggdekk her på østlandet får man heller la bilen stå. Piggfritt har fungert smertefritt i alle år jeg har hatt lappen i hvert fall (dvs siden '91). Det er bare å kjøre etter forholdene. 

Anonymkode: b6f5d...9d6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stolte aldri på de piggfrie dekkene og byttet til piggdekk når de piggfrie var modne for utskiftning.

Anonymkode: 4fcc3...ccd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De to dagene man faktisk trenger piggdekk her på østlandet får man heller la bilen stå. Piggfritt har fungert smertefritt i alle år jeg har hatt lappen i hvert fall (dvs siden '91). Det er bare å kjøre etter forholdene. 

Er det ikke bedre å ha en bil som er skodd for føret, enn en bil som ikke fungerer som et fullverdig fremkomstmiddel - når man først har en?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Er det ikke bedre å ha en bil som er skodd for føret, enn en bil som ikke fungerer som et fullverdig fremkomstmiddel - når man først har en?

Ikke når det koster noen tusenlapper ekstra i året (2800 kr per sesong) for å kunne bruke bilen, som ellers går helt problemfritt 363 av 365 dager i året. Da tar jeg heller buss, taxi eller tog de to dagene. Får mye taxi for 1400 kr/dag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Unødvendig å kjøre med pigg hele sesongen fordi det kanskje er to dager det trengs. Alle andre dager er man riktig skodd også uten pigger.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke når det koster noen tusenlapper ekstra i året (2800 kr per sesong) for å kunne bruke bilen, som ellers går helt problemfritt 363 av 365 dager i året. Da tar jeg heller buss, taxi eller tog de to dagene. Får mye taxi for 1400 kr/dag. 

Til en slik pris kan jeg forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Unødvendig å kjøre med pigg hele sesongen fordi det kanskje er to dager det trengs. Alle andre dager er man riktig skodd også uten pigger.

Piggdekkavgift hos deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for det meste kjørt piggfritt, og det har gått helt fint. I noen få tilfeller har jeg tenkt at pigger har vært bedre. Jeg tenker det kommer an på hvor man ferdes mest. Personlig holder piggfrie dekk lenge for meg, men jeg er også nøye på hvilke dekk jeg bruker såklart. 

Anonymkode: 1ff83...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjørt piggfritt og etter siste hendelse i dag hvor jeg måtte rygge over 200 meter nedover så blir det pigg neste gang. Jeg byttet til bilen min far den har pigg og null problem. Denne veien er grusomt å kjøre, men må opp flere ganger I uka. Dette er i Bærum. 

Anonymkode: 6733c...4b5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
3 hours ago, -jk- said:

Ja. Har kjørt piggfritt i svært mange år her. Null problemer. Tidligere Nokian Hakka R2 og nå Continental WinterContact7 eller noe sånt. Fungerer topp. Kjører både på østlandet på typisk saltslapsveier og i innlandet på usaltede vinterveier. Vanskeligste føret er ubrøytet vei etter snøfall synes jeg, og da hjelper piggdekk ingenting. 

Men det skal sies at det selges mye "kontinentale" piggfrie dekk i Norge også, disse duger dårlig på norsk vinterføre. Må ha nordiske vinterdekk. 

Jeg har nettopp satt disse på bilen min her i Skottland, og de er helt fantastiske på det føret vi har nå. Det er ganske mye is og snø og generelt kaldt, og jeg har kjørt uten problemer. Piggdekk er ulovlig her.

Alle andre kjører selvsagt på sommerdekk, for det er tross alt Storbritannia.

Endret av Linny111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Stavanger, med mye underkjølt regn og klunk is, så er det bare piggdekk som funker. Jeg betaler avgiften med glede, og kjører trygt og stødig hele vinteren. 

Anonymkode: 3d56b...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Adobyen skrev (4 timer siden):

Andre oppfatninger?

Har samme erfaring som deg. Har kjørt drøssevis av tusen km på piggfrie vinterdekk, og følte meg direkte utrygg med dem på. Flere ganger satt jeg med hjertet i halsen, og følte at jeg mistet kontroll. Flere ganger måtte jeg begrense kjøringen og unngå spesielle områder, fordi dekkene ikke tillot meg å kjøre der og da. I puddersnø og godt vinterføre er dem svært bra, men så snart været slåes om og det blir glatt, så er det såvidt dem er bedre enn sommerdekk. 

Og jeg bor i et område med lang vinter, tidvis sporete veier og mye is og holkeføre, så jeg gikk tilslutt endelig for piggdekk av beste sort. Nokian Hakkapeliitta 9. Beste vinterdekk som finnes. Er så fornøyd, og har godt grep under alle forhold. Skal aldri ha noe annet enn Nokian piggdekk ever igjen!

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med piggfritt så det er det slutt på. Mer enn to dager i året jeg trenger piggene. Bor på østlandet, har en bratt og litt vrang innkjørsel... kjører også ofte på fjellet. Jeg ville følt meg uansvarlig om jeg ikke hadde piggdekk... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Piggdekkavgift hos deg også?

Har kjørt piggfritt i årevis, så da det ble piggdekkavgift her i fjor løftet jeg ikke et øyenbryn engang. Men altså, det kommer jo helt an på hvor man bor og hvor man kjører. Selv om pigg er undøvendig for meg, så er det jo ikke likt for alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjørt med annet enn piggfritt, og jeg lar bilen stå om fører tilsier det er det lureste 

Anonymkode: fb735...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...