AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Har tidligere vært hos psykolog 2 ganger blant annet fordi jeg sliter med sosial angst. Jeg måtte få med et skriv fra psykologen for å få innvilget sykemelding og fikk da også med notater hen hadde skrevet om meg, som jeg opplevde som veldig sjenerende å lese. Jeg synes praten oss i mellom gikk overraskende bra, hen hadde skrevet ned at jeg slet veldig med kommunikasjonen f.eks, andre ting også som ble beskrevet i et veldig negativt lys. Dermed har jo psykologen gitt meg det motsatte av hva jeg trengte, siden jeg sliter generelt med å møte nye mennesker fordi jeg overtenker hva andre skulle mene om meg. Noen som vet om dette er vanlige notater for en psykolog å skrive ned? Kunne ønske hen hadde holdt de for seg selv isåfall. Anonymkode: 307c1...ba0
Gidavmeg Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Psykologen må jo skrive hva du strever med. Alt det positive med deg er jo ikke problematisk og noe han skal hjelpe deg med. Hadde han fokusert på dine gode sider hadde jo heller ikke den som skriver sykemelding skjønt hvorfor du trenger det. 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 Gidavmeg skrev (Akkurat nå): Psykologen må jo skrive hva du strever med. Alt det positive med deg er jo ikke problematisk og noe han skal hjelpe deg med. Hadde han fokusert på dine gode sider hadde jo heller ikke den som skriver sykemelding skjønt hvorfor du trenger det. Disse notatene skulle ikke leveres til legen. Var et eget skriv ment til legen der det bare stod at psykologen anbefalte så og så lang sykmelding og som et bevis på at jeg i det hele tatt var i behandling av psykolog. Anonymkode: 307c1...ba0 1
Jadaomatte Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Om han hadde syntes du var tipp, topp og kjempeflott, hadde du vel ikke fått sykemelding? Han skal jo skrive ned alt du sliter med, med andre folk, ting du forteller selv. 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Jadaomatte skrev (Akkurat nå): Om han hadde syntes du var tipp, topp og kjempeflott, hadde du vel ikke fått sykemelding? Han skal jo skrive ned alt du sliter med, med andre folk, ting du forteller selv. Se kommentaren over, disse skulle ikke til legen. Anonymkode: 307c1...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Jeg skjønner hvordan du føler det, er sårt å lese slikt om seg selv. Hårene reiser seg når jeg ser meg selv omtalt som "pasienten". Men ja, det er helt normalt at behandler tar notater. Anonymkode: 5ae59...e87
Frøkenfryden Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Se kommentaren over, disse skulle ikke til legen. Anonymkode: 307c1...ba0 Men hvorfor ikke, legen må jo ha noe å grunngi med? Var det ikke derfor du trengte noe fra psykologen? Vil tro lege trenger mer enn bare ja til sykmelding og at du går i terapi. Ellers er det litt rart å gi ut, å få utlevert journal er jo gjerne en større greie der du leverer inn brev om at du ønsker journalen og sånn er min erfaring. Derfor skjønte jeg ikke helt at du bare fikk det hvis ikke det var til legen.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 Det er vanlig. Har kjent på det samme. De har et analytisk blikk og er litt som du sier på jakt etter det negative. Men det er jobben deres, finne sykdomstegn og behandle disse. Beskriver deg gjerne som agitert og anspent osv, og sånt kan kjennes vondt. Men det er ment å hjelpe. Ikke be om flere jorunalnotat, det hjelper ikke å lese. Bare psykologens arbeidsredskap. Anonymkode: 86bb4...6ea 4
Daria Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 -Husk på hva det er skrevet for, har jeg blitt minnet om et par ganger når jeg har fått rapporter og journalnotater. Behandler skriver ikke for å stille deg i et godt lys (eller noen helhetlig framstilling av deg som person), hen fokuserer på det som det er relevant for behandling og forløp. Hadde du ikke slitt med ting, ville du jo ikke vært i behandling i utgangspunktet. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vanlig. Har kjent på det samme. De har et analytisk blikk og er litt som du sier på jakt etter det negative. Men det er jobben deres, finne sykdomstegn og behandle disse. Beskriver deg gjerne som agitert og anspent osv, og sånt kan kjennes vondt. Men det er ment å hjelpe. Ikke be om flere jorunalnotat, det hjelper ikke å lese. Bare psykologens arbeidsredskap. Anonymkode: 86bb4...6ea Ja, jeg ønsket ikke jornalnotater egentlig, men fikk det med da jeg ba om det som skulle til legen mtp sykmelding. Men da vet jeg det er vanlig hvertfall. Anonymkode: 307c1...ba0
Frøkenfryden Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 Det er bittelitt avsporing men kanskje noe å tenke på. Å lese «pasienten» er sikkert litt vanskelig, ser den. Men som behandler vil jeg bare si at det er gjennomtenkt at det er det ordet jeg bruker. (Bruker det eller han/hun). Ordet «bruker» synes jeg gir dårlige assosiasjoner, noen «bruker» noe. «Klient» betyr egentlig «den som er avhengig av» , som jeg virkelig ikke liker, og er egentlig knyttet litt til økonomisk transaksjon og sånn. Liker ikke det som ligger i det. «Pasient» betyr «den som lider» og er også kommet av «patient», altså den tålmodige. Så jeg valgte pasient, da jeg syntes jeg viste de jeg møter mest respekt med ordet «pasient» i mine journalnotater. .. og nei jeg har ikke kilder på det over, er lenge siden jeg studerte nå. 🙂 3 1
Daria Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 Frøkenfryden skrev (1 minutt siden): Det er bittelitt avsporing men kanskje noe å tenke på. Å lese «pasienten» er sikkert litt vanskelig, ser den. Men som behandler vil jeg bare si at det er gjennomtenkt at det er det ordet jeg bruker. (Bruker det eller han/hun). Ordet «bruker» synes jeg gir dårlige assosiasjoner, noen «bruker» noe. «Klient» betyr egentlig «den som er avhengig av» , som jeg virkelig ikke liker, og er egentlig knyttet litt til økonomisk transaksjon og sånn. Liker ikke det som ligger i det. «Pasient» betyr «den som lider» og er også kommet av «patient», altså den tålmodige. Så jeg valgte pasient, da jeg syntes jeg viste de jeg møter mest respekt med ordet «pasient» i mine journalnotater. .. og nei jeg har ikke kilder på det over, er lenge siden jeg studerte nå. 🙂 Interessante betraktninger, jeg har lurt litt på hvor bevisst det ordvalget er. Jeg har, fordi jeg er nysgjerrig og går i terapi, lest en del psykologibøker, lagt merke til at det varierer litt hvilket ord som brukes og fundert på om det sier noe om terapeutens tilnærming og tankegang. Jeg synes klient er veldig forretningsmessig og ikke hører hjemme i helsevesenet og foretrekker å kalle meg og bli omtalt som pasient i sånne sammenhenger. 1
Embla Othea Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 Psykologen må jo skrive om hva du sliter med slik at du får hjelp. Hen gjør ikke jobben sin hvis hen bare skriver positive ting.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 En ting er at det kan opplevast ubehagelig å lese om seg selv. Det er noe annet når det som står der ikke stemmer med det som du opplever. Du kan ta det opp med psykologen, si at du kjenner deg misforstått i hans tolkning. Anonymkode: 7218f...563
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En ting er at det kan opplevast ubehagelig å lese om seg selv. Det er noe annet når det som står der ikke stemmer med det som du opplever. Du kan ta det opp med psykologen, si at du kjenner deg misforstått i hans tolkning. Anonymkode: 7218f...563 Jeg følte selv det gikk så bra å kommunisere med han/henne, så det var leit å lese det bl.a. Det siste jeg trenger er et så dømmende blikk på meg når det er akkurat det jeg sliter med, så blir ikke noe mer psykolog på meg hvertfall. Anonymkode: 307c1...ba0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg følte selv det gikk så bra å kommunisere med han/henne, så det var leit å lese det bl.a. Det siste jeg trenger er et så dømmende blikk på meg når det er akkurat det jeg sliter med, så blir ikke noe mer psykolog på meg hvertfall. Anonymkode: 307c1...ba0 Jeg synes ikke du skal la den sosiale angsten din få hindre deg i å få hjelp med den sosiale angsten din. Du straffer bare deg selv, da. Anonymkode: af9f1...ca3 2
Frøkenfryden Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg følte selv det gikk så bra å kommunisere med han/henne, så det var leit å lese det bl.a. Det siste jeg trenger er et så dømmende blikk på meg når det er akkurat det jeg sliter med, så blir ikke noe mer psykolog på meg hvertfall. Anonymkode: 307c1...ba0 Var leit det ble slik for deg. Men.. Det er faktisk også slik at man er pliktig til å journalføre sin faglige vurdering uavhengig av hva pasient syns. Det bør så klart forsøkes godt formulert med respekt men man kan ikke holde tilbake info som er sentral, det er ikke innenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #18 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes ikke du skal la den sosiale angsten din få hindre deg i å få hjelp med den sosiale angsten din. Du straffer bare deg selv, da. Anonymkode: af9f1...ca3 De to timene gjorde det stikk motsatte for meg, så klarer meg bedre på egenhånd. Synes notater burde skrives MYE mer respektfullt og ikke så nedlatende mot pasienten. Anonymkode: 307c1...ba0
MortenMunkholm Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De to timene gjorde det stikk motsatte for meg, så klarer meg bedre på egenhånd. Synes notater burde skrives MYE mer respektfullt og ikke så nedlatende mot pasienten. Anonymkode: 307c1...ba0 Det er ikke nedlatende. Du tar åpenbart ting i verste mening. Folk prøver å hjelpe deg! Psykologen spesielt. At du ikke tar i mot, er ditt valg. Men du får en tyngre vei enn nødvendig ved å være så nærtakende. Du kan hate meg, men tenk over det. Endret 18. desember 2022 av MortenMunkholm 4
Gjest supernova_87 Skrevet 18. desember 2022 #20 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De to timene gjorde det stikk motsatte for meg, så klarer meg bedre på egenhånd. Synes notater burde skrives MYE mer respektfullt og ikke så nedlatende mot pasienten. Anonymkode: 307c1...ba0 Du har et poeng. I flere utdanninger fokuseres det på at dokumenter i klientarbeid skal skrives på en måte som ikke er nedverdigende for klienten å lese. Men mange behandlere har dårlig tid og tenker lite på at det skal leses eller hvor mye makt hvilke ord de bruker har. Er også vanlig å reagere på å se seg omtalt som pasient og tredjeperson, og ofte tilsynelatende helt uten "agency". Å skrive respektfulle dokumenter om pasienter er en kunst, og jeg kan tenke meg at det underprioriteres i en slitsom jobbhverdag. Husk at du kan reagere på dette og at selv om man jobber i høystatusyrke at de ikke skal settes på en pidestall. Ofte gjør man det med leger og psykologer og blir ekstra lei seg når disse da er sleivhendte i jobben sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå