Gå til innhold

Konstant bråk i leiligheten over🫢

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått nok, dette har vært pågående i 1 år nå. Sykelig bråk, tramping, smelling av dører, hyling, høylytt musikk. Jeg har sagt ifra til vekter flere ganger , men uten at noen ting er gjort. I etasjen over meg, morgen  til kveld. Høres ut som en person som kaster ting på gulvet hele tiden fra morgen til kveld. Eller slår noen, hva vet jeg. For noen dager siden, skulle jeg til 4.etasje. Så hørte jeg plutselig en stemme fra etasjen over de så meg gå inn døren: hei kan du åpne opp for oss inngangsdøren. Stod det 2 ambulansemedarbeidere i denne etasjen over.

Sa jeg kunne prøve med min nøkkel til den inngangsdøren 5.etasje, det gikk ikke. Så sa jeg at nøkkelen fungerer kun til min etasje. Etterpå hørte jeg at de ambulansemedarbeiderne, banket på flere ganger på døren i etasjen over, hallo åpn opp. Flere ganger. Jeg ble såklart nysgjerrig men spurte ikke hva som hadde skjedd, sa hadet og god jul til hverandre og at jeg håpet på at det ordnet seg med å komme inn, vet ikke om Politiet kom. Men nå kjenner jeg at jeg har fått nok, kjenner heller ikke de som bor der i den etasjen, mistenker en mann og en kvinne bor der. Må jo være enten en psykisk syk person eller en som utøver vold, merkelige greier. Bråket ødelegger min søvn og konsentrasjonen min til lesingen i forbindelse med studier, 24/7.  hva skal jeg gjøre?? 😊

Anonymkode: 99e6a...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ts. Trist å høre at du ikke har fått gehør og hjelp. Vil tro det er flere naboer rundt deg som også sliter med støyen fra de du nevner.

Ta kontakt med andre naboer og forhør deg med dem om hva slags støy de hører og hva de har gjort eller ønsker å gjøre for å få bukt med problemet. Styret forventer sikkert at dere først skal ta kontakt med de som støyer og løse problemet med å si ifra. Da bør du ha med deg to naboer minst slik at dere får alle 3 vitner og kan beskrive hva som evt skjer, om naboene sier de skal ta hensyn eller om de kommer med tullprat mot dere.

Dere må enes om å klage til styret på beboere i denne leiligheten hver gang det skjer noe. Vis nulltoleranse siden dette forstyrrer dere alle og gjør dere utrygge i egne hjem. Så må dere også ringe politiet hver gang. Særlig etter kl 23.

I alle borettslag og sameier kreves det at det skal være ro i stilletidene og at det ellers skal utvises generelt hensyn resten av døgnet. Det betyr at naboer kan ikke støye rundt akkurat som de vil uten tanke for andre naboer. Oppussing og akutte reparasjoner pga vann/kloakk og lignende kommer utenom og er noe en må forvente skjer iblant. 

Om du kan, dokumenter med lydopptak og evt andre brudd på ordensregler, forsøpling, hensetting osv.

Jeg vet dette kan kjennes ubehagelig, men du har rettigheter og det er derfor vi har ordensregler, vedtekter og lover. 

Anonymkode: f8894...16e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2022 den 20.00):

Hei ts. Trist å høre at du ikke har fått gehør og hjelp. Vil tro det er flere naboer rundt deg som også sliter med støyen fra de du nevner.

Ta kontakt med andre naboer og forhør deg med dem om hva slags støy de hører og hva de har gjort eller ønsker å gjøre for å få bukt med problemet. Styret forventer sikkert at dere først skal ta kontakt med de som støyer og løse problemet med å si ifra. Da bør du ha med deg to naboer minst slik at dere får alle 3 vitner og kan beskrive hva som evt skjer, om naboene sier de skal ta hensyn eller om de kommer med tullprat mot dere.

Dere må enes om å klage til styret på beboere i denne leiligheten hver gang det skjer noe. Vis nulltoleranse siden dette forstyrrer dere alle og gjør dere utrygge i egne hjem. Så må dere også ringe politiet hver gang. Særlig etter kl 23.

I alle borettslag og sameier kreves det at det skal være ro i stilletidene og at det ellers skal utvises generelt hensyn resten av døgnet. Det betyr at naboer kan ikke støye rundt akkurat som de vil uten tanke for andre naboer. Oppussing og akutte reparasjoner pga vann/kloakk og lignende kommer utenom og er noe en må forvente skjer iblant. 

Om du kan, dokumenter med lydopptak og evt andre brudd på ordensregler, forsøpling, hensetting osv.

Jeg vet dette kan kjennes ubehagelig, men du har rettigheter og det er derfor vi har ordensregler, vedtekter og lover. 

Tuusen takk for gode råd, jeg skal prøve på det. Reiser bort hos familien min i noen dager, så blir godt å få vært borte ifra bråket😊

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ringer du ikke politiet når det pågår når du mistenker vold? Det er en lovfestet naboplikt man har. http://www.taushettarliv.no

Anonymkode: eba82...7df

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 23.07):

Hvorfor ringer du ikke politiet når det pågår når du mistenker vold? Det er en lovfestet naboplikt man har. http://www.taushettarliv.no

Anonymkode: eba82...7df

Altfor få som vender det andre kinnet til, folk har blitt likegyldige. Var ingen som ringte i borettslaget der venninnen min ble slått jevnlig av samboeren heller, selv om det var utrolig lydt. Folk gjorde ingenting. For meg er den type mennesker like ille som voldsutøverne. 

Anonymkode: 06655...526

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altfor få som vender det andre kinnet til, folk har blitt likegyldige.

Å vende det andre kinnet til betyr å akseptere/tilgi. Er det det i ønsker å si? I så fall sier du mot deg selv. 

Anonymkode: dbf9e...e28

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altfor få som vender det andre kinnet til, folk har blitt likegyldige. Var ingen som ringte i borettslaget der venninnen min ble slått jevnlig av samboeren heller, selv om det var utrolig lydt. Folk gjorde ingenting. For meg er den type mennesker like ille som voldsutøverne. 

Som sagt har jeg kontaktet vektere  tidligere, jeg har sagt at om det ikke gir seg ringer jeg Politiet. Og tar det videre, av og til er det helt stille. Andre ganger  bråk. Jeg er ingen ille person

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk er redde for å varsle også, ikke de at de er ille folk. Men de er redd for at det ikke blir tatt på alvor

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 9.19):

Folk er redde for å varsle også, ikke de at de er ille folk. Men de er redd for at det ikke blir tatt på alvor

Det er sant. Ofte er man kanskje den eneste som hørte det som skjedde også, siden andre naboer enten er ute eller sitter med lyd på ørene. Man har jo ikke lyst til å rope Ulv heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 3.47):

Jiiiiz. Er hun ok nå? 

Anonymkode: 12d2c...8dc

Skrevet

Oppgrader taket. Installer lydbøyler, med nye lekter og gipstak. Da blir det stille. 

Anonymkode: 4c702...309

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...