Tonjemor74 Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 For noen dager siden opplevde jeg marerittet mitt. Mamma (som er superaktiv og frisk pensjonist) bare falt om med et forvridd anikstuutrykk. Fikk INGEN kontakt og hun pustet veldig svakt/lite., og leppene ble blå Jeg ringer umiddelbart 113 i Oslo, og fikk ikke svar før det hadde gått 2,5 minutter! Dere aner ikke hvor redd jeg var, og hvor uendelig lang tid nesten 3 minutter er, når en man er så glad i ligger livløs på gulvet!! Og når jeg får svar -så sier jeg "Endelig! Dere må komme og hjelpe mamma med en gang!" Hvorpå det første hen sier er; "det er jeg som bestemmer det, ikke du" (eller no sånt -husker ikke ordrett. Jeg var så skjelven og slet med å finne ordene fordi jeg hadde ventet så lenge og var så stressa..) mye styr, ambulanse kom heldigvis raskt og kjørte med blålys og sirener til sykehus. Mamma ligger nå på overvåking, og vi vet ikke om dette har gått bra enda. Og jeg er så knust! Når jeg snakket med legene og sykepleierene om ventetiden på 113, så ristet de på hodet og fortalte det var VANLIG pga alvorlig, langvarig krise på 113 som dekker Oslo, Bærum/Asker, romerike, Follo og østfold. De ba meg google det, da NRK har skrevet endel om det i høst. Og jo mer jeg leser jo mer sint blir jeg! De ba meg også klage, da det var helt enig med meg at i mamma sin situasjon telte hvert sekund. Og jeg skal selvsagt klage, men orker ikke nå før mamma sin situasjon er avklart.( vi vet ikke om hun overlever, om hun blir seg selv eller om hun dør) Men det går om igjen og om igjen oppi hodet mitt når jeg sto på stua og så mamma bevistløs med rare grimaser og lepper som ble blå, og det bare ringte og ringte.. ALDRI vært så redd. Nå må befolkningen våkne opp - for dette er veldig alvorlig!!! 113 er så dårlig bemannet at det er HELT vanlig å vente flere minutter før man får svar! Når man normalt skal ha svar ETTER 10 SEKUNDER. TENK hvis dette gjelder barnet ditt på 3 år som ikke får puste? Eller samboer som faller om? Eller dere havner i en stygg bilulykke??? Altså jeg er sjokkert! Og skjønner jo det kan være samtidskonflikt innimellom, men ifølge artikkelene i NRK er dette NORMALEN DAGLIG at mange innringere må vente opptil 2-3 minutter før svar.. Nå må vi våkne opp og kreve at noen ordner opp - for dette er helt SYKT. Her er link til den ene av flere artikler fra NRK Oslo/østlandet om krisen på 113 - og her MÅ vi alle reagere! Du vet ALDRI når dette rammer deg - ALDRI! Og jeg lover - å ikke få svar på 113 i en krise er så vondt at jeg unner ingen det. Bare se for deg at barnet ditt slutter å puste og faller om. Eller skyting et sted. Eller jordskred som i Gjerdrum -osv osv Og så får du faen ikke svar på 113???????? Skjønner at dette IKKE er de som jobber med å svare 113 sin feil, men ledelsen der har tydeligvis gjort en veldig, veldig dårlig vurdering og håndtering av en varslet krise. Og her må politikere gripe inn å finne umiddelbare løsninger så vi kan være mer trygge her i vårt område.. Anbefaler dere å lese linken og del den gjerne. Jo flere som reagerer, jo større press på politikere. LES!; https://www.nrk.no/osloogviken/amk-krisen-i-oslo_-det-kan-ta-tid-a-fa-svar-pa-113-1.16128955 8 32 8
cattleya Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Det ante jeg ikke, det hørtes helt forferdelig ut! Håper det går bra med moren din!❤️ 6 4
Wawli Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 Det er manko på sykepleiere i landet (som blant annet besvarer AMK). Veldig trist. 9
Tonjemor74 Skrevet 18. desember 2022 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Vet jo det er manko på sykepleiere. Men 113 er samfunnskritisk og MÅ fungere. Hvis ikke 113 fungerer, så får man heller ikke hjelp!!! Det er dE som beslutter om det skal sendes ambulanser, legebil og/eller helikopter. Og de veileder den som ringer i førstehjelp for å redde liv. Når de IKKE har normal kapasitet slik som 113 har resten av landet, så er noe alvorlig galt. Folk bare skjønner ikke problemet før man selv står der og trenger raskest mulig hjelp. Der står i artikkelen at 113 Oslo har ansvaret for over 1,7 millioner innbyggere. 1,7 MILLIONER mennesker. her burde vi kreve en løsning snarest - for dette er en ubegripelig krise man ikke helt ser/skjønner før man trenger akutt hjelpen selv. Vil dere virkelig ta sjangsen på at dette ikke kommer til å ramme dere?? Seriøst? Jo flere som reagerer, jo større sjangs for å bli hørt! Endret 18. desember 2022 av Tonjemor74 5 3 3
Axa Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Hvor er dette landet på vei? Vi må ha helsepersonell Vi må prioritere ungdom som sliter psykisk Og hva med at det blir fler og fler fattige her i landet. Jo, da sender vi milliarder til andre land 8 3
Marissa Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Du hadde jo akkurat en ganske lang tråd om dette, hvorfor lager du ny? Ja det er fælt å vente, men du fikk jo raskt hjelp når det var din tur. Andre steder i landet må man gjerne ventet over en time på å få ambulanse og kyndig hjelp (hvert sekund teller der også), du klager over å måtte vente litt lenge på at noen tok telefonen. Litt perspektiv før du klager over at folk i Oslo får for lite hadde vært greit. Syns synd på de som jobber på AMK og blir hengt ut hver gang folk er misfornøyd, de kan jo ikke noe for hvordan ressurstilgangen er. Det er for øvrig mangel på helsepersonell i dette landet, det kommer til å bli hardere prioriteringer i fremtiden. Det er heller ikke penger til alt folk mener det offentlige skal stille opp med, så den "da må de bare få tak i flere folk" som pleier å være løsningen i disse trådene fungerer ikke.,113 fungerer, du FIKK hjelp, din mor FÅR hjelp, sluttresultatet hadde neppe vært annerledes om de svarte tlf 1 min før. 15 3
amo Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Ring 110 eller 112 du skal få hjelp samme hvilket nødnummer du ringer. Ikke at det skal være nødvendig, men når man ikke får hjelp,hos Amk så må man prøve videre……er dere flere tilstede, så ring hvert deres nummer. 2
Drizzt Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 Det var utvilsomt ekstremt skummelt, TS. Og fullstendig uakseptabelt. Dessverre er det ikke overraskende. Når normal ventetid på Legevakta er 6 timer uansett hva det er snakk om, så vet man at helsevesenet suger. At det ikke er nok bemanning på 113 er ikke veldig overraskende, nei. Det er bare i tråd med situasjonen i norsk offentlig helsevesen. Jeg blir ikke overrasket hvis det dukker opp et privat alternativ til 113 med kortere ventetid på telefon. Og dette svaret ''det er jeg som bestemmer dette'' er fullstendig uakseptabel. Jeg har ringt 113 bare 1 gang for mange år siden i en situasjon hvor en eldre person hadde falt om i snøen ved en bussholdeplass sent på kvelden og jeg gikk tilfeldigvis forbi. Den eldre personen kunne ikke bevege seg, kunne knapt svare på mine spørsmål og etter 45 sek ventetid på telefonen ble jeg nærmest avhørt før de sendte ambulanse. De stilte en rekke spørsmål som jeg hadde null mulighet å svare på i en sak som fra mitt ståsted var akutt og kritisk (en eldre person ligger i snøen ukjent antall minutter og snakker usammenhengende uten å kunne bevege seg). De kan godt spørre om alt mulig mens ambulansen er på vei, ikke før de sender den. Det er snakk om veldig små marginer her, men de i AMK hadde veldig, veldig god tid for prat. Der og da skjønte jeg at Norge er et u-land når det gjelder helsehjelp. Jo, ambulansen kom etterhvert og personen ble hentet, men ikke før det hadde gått altfor mange minutter i (etter min mening) helt unødvendig prat. De kunne stilt spørsmålene til meg mens de pakket henne i varme tepper eller annet, ikke mens hun lå i snøen og frøs. 10 2
Tonjemor74 Skrevet 18. desember 2022 Forfatter #9 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Marissa skrev (1 time siden): Du hadde jo akkurat en ganske lang tråd om dette, hvorfor lager du ny? Ja det er fælt å vente, men du fikk jo raskt hjelp når det var din tur. Andre steder i landet må man gjerne ventet over en time på å få ambulanse og kyndig hjelp (hvert sekund teller der også), du klager over å måtte vente litt lenge på at noen tok telefonen. Litt perspektiv før du klager over at folk i Oslo får for lite hadde vært greit. Syns synd på de som jobber på AMK og blir hengt ut hver gang folk er misfornøyd, de kan jo ikke noe for hvordan ressurstilgangen er. Det er for øvrig mangel på helsepersonell i dette landet, det kommer til å bli hardere prioriteringer i fremtiden. Det er heller ikke penger til alt folk mener det offentlige skal stille opp med, så den "da må de bare få tak i flere folk" som pleier å være løsningen i disse trådene fungerer ikke.,113 fungerer, du FIKK hjelp, din mor FÅR hjelp, sluttresultatet hadde neppe vært annerledes om de svarte tlf 1 min før. For det første; den første tråden ble slettet av moderator fordi den lå i feil forum som anonymt. For det andre; du fatter virkelig ikke problemet her. Ved hjertestans, kvelning, skuddskader, blodåres om sprekker i hjernen eller magen osv så teller hvert eneste sekund. Og ikke bare MÅ 113 iverksette at ressurser varsles, men de veileder i livsnødcendig livreddende førstehjelp i påvente av hjelpen kommer frem. Hadde jeg fått svar innen 10 sekunder som er helsdirektoratet sitt KRAV, så kunne jeg fått veiledning til å gjøre riktig hjerte-lungeredning, de kan se personen på video osv osv. Når det tar 3-5 MINUTTER å få svar - så kan feks hjerneskade allerede være irevrsibelt - som lege på Ullevål mener har skjedd med mamma. Du kan faen ikke sammenligne dette med folk som bor i grisegrendte strøk som venter en time på at ambulanse kommer frem- det er en helt annen diskusjon og total avsporing. Det NRK OG DEANSATTE SELV PÅ 113 PÅPEKER; så er bemanningen UFORSVARLIG, UHOLDBAR OG FARLIG FOR ALLE DE 1,7 -2 MILLIONER MENNESKER SOM 113 OSLO SKAL DEKKE. Hold deg til tema! Endret 18. desember 2022 av Tonjemor74 16 2
Bie-damen Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 Norske politikere styrer norsk helsevesen i grøfta. Befolkningen øker drastisk, politikere styrer helseforetakene og hører absolutt ikke på fagfolk. Alt skal spares på og kuttes i. 3 1
Gjest Ms Baxter Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 Helsevesenet forfaller… jeg har jobbet der, utakknemlig jobb, jeg er en av mange sykepleierene Norge har mistet. Håper det gikk bra m din mor.
Fillifjong Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 Helt ugreit. Det er så ufattelig skummelt hvor vi er på vei, med fullstendig nedbygging av alt offentlig - som er og har vært en suksessoppskrift for oss. Håper vi klarer å snu skuta, før det er for sent. 5
Bag Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 Hvis du ikke får amulanse og det er livsfare så kan man bruke nødretten. Du bør fortrinnsvis be en nabo eller andre som ikke er sterkt følsesmessig engasjert om å kjøre. Man skal da bruke nødblink, lyd og helst markere med et hvitest mulig tøystykke festet i vinduet på begge sider. Hvilken trafikkregler man kan bryte er avhengig av hvor alvorlig det er. Det mest alvorlige, å kjøre i motfelt på motorvei, forutsetter at det er mange liv som er i fare Når jeg lærte om dette så var regelen at man straks skulle ringe lensmannen etter kjørringen og snarest mulig senere sende en faks med beskrivelse av omstendighetene. 1
FaktabasertTroll Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 Tonjemor74 skrev (3 timer siden): Jeg ringer umiddelbart 113 i Oslo, og fikk ikke svar før det hadde gått 2,5 minutter! Dere aner ikke hvor redd jeg var, og hvor uendelig lang tid nesten 3 minutter er, når en man er så glad i ligger livløs på gulvet!! Ja enig, men hva slags tilbud mener du bør kuttes for å finansiere flere ansatte til AMK? Virker som "alt" av offentlige tjenester allerede er kuttet ned for mye, er ikke mye å hente av overflod noe sted. Er vel det som er problemet til politikerne fengsler, veier, sykehjem, sykehus, amk, politi, brann, til og med vannledningene under byene våre er veldig underfinansiert/på etterskudd. Alt offentlig er underfinansiert, og ting vil bare bli verre i tiden fremover med eldrebølgen, så dette vil bli brutalt. Er begrenset hvor mye en får økt skattene også for å dekke gapet, folk flest har det trangt nå så en 10% økning i skatt f.eks vil ikke bli godtatt av folket, så hva gjør en ? Regnestykket går ikke opp... Det er problemet. Og løsningen er... (?) 2 1
GrønnNellik68 Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 FaktabasertTroll skrev (4 minutter siden): Ja enig, men hva slags tilbud mener du bør kuttes for å finansiere flere ansatte til AMK? Virker som "alt" av offentlige tjenester allerede er kuttet ned for mye, er ikke mye å hente av overflod noe sted. Er vel det som er problemet til politikerne fengsler, veier, sykehjem, sykehus, amk, politi, brann, til og med vannledningene under byene våre er veldig underfinansiert/på etterskudd. Alt offentlig er underfinansiert, og ting vil bare bli verre i tiden fremover med eldrebølgen, så dette vil bli brutalt. Er begrenset hvor mye en får økt skattene også for å dekke gapet, folk flest har det trangt nå så en 10% økning i skatt f.eks vil ikke bli godtatt av folket, så hva gjør en ? Regnestykket går ikke opp... Det er problemet. Og løsningen er... (?) hva faan har vi oljefondet til ? Skal det bare ligge der og vokse? Hvis folk vil ha mer offentlig styring så stem rødt neste gang. de vil jo at staten skal styre alt dette her. H og ap skal kutte det som kuttes kan så fortsett å og stem H og Ap annenhver gang folk er jo ikke i stand til å tenke noe nytt. 3 3
Marissa Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 Tonjemor74 skrev (2 minutter siden): For det første; den første tråden ble slettet av moderator fordi den lå i feil forum som anonymt. For det andre; du fatter virkelig ikke problemet her. Ved hjertestans, kvelning, skuddskader, blodåres om sprekker i hjernen eller magen osv så teller hvert eneste sekund. Og ikke bare MÅ 113 iverksette at ressurser varsles, men de veileder i livsnødcendig livreddende førstehjelp i påvente av hjelpen kommer frem. Hadde jeg fått svar innen 10 sekunder som er helsdirektoratet sitt KRAV, så kunne jeg fått veiledning til å gjøre riktig hjerte-lungeredning, de kan se personen på video osv osv. Når det tar 3-5 MINUTTER å få svar - så kan feks hjerneskade allerede være irevrsibelt - som lege på Ullevål mener har skjedd med mamma. Du kan faen ikke sammenligne dette med folk som bor i grisegrendte strøk som venter en time - det er en helt annen diskusjon og total avsporing. Det NRK OG DEANSATTE SELV PÅ 113 PÅPEKER; så er bemanningen UFORSVARLIG, UHOLDBAR OG FARLIG FOR ALLE DE 1,7 -2 MILLIONER MENNESKER SOM 113 OSLO SKAL DEKKE. Hold deg til tema! I den andre tråden din sa du du ventet i 2 min, nå er det blitt til 5? Joda, jeg skjønner at hvert sekund teller, men mener du AMK skulle slengt på røret til andre som trengte hjelp for å hjelpe akkurat DEG? Det er trist om din mor har fått hjerneskade, men har hun hatt aneurisme så hadde det ikke hjulpet med veiledning i førstehjelp i ett minutt eller to, da er et sykehusbehandling som gjelder. Og de fleste med hjertestans overlever heller ikke, selv om de får førstehjelp. Resusitasjonsraten ligger vel på 25-30%, men færre enn det skrives ut fra sykehus. Det er åpenbart her at du sliter med at din mor er syk, og må ha noen å legge skylden på, forståelig nok det. Men du må virkelig finne noen å snakke med sorgen og sjokket om, ellers kommer bitterheten til å spise deg opp. Og selvfølgelig kan det sammenlignes med helsehjelpen man får andre steder i landet, trenger ikke være veldig grisgrendt for å vente lenge på hjelp. Du bor sentralt og fikk hjelpe med en gang, du ventet to minutter mer enn du syns var akseptabelt. I hht de retningslinjene du er så glad i så skal ambulansen være fremme til en hendelse etter 12 min i tettbygd strøk og 25 min i distriktet, jeg kan love deg at de aller fleste venter betydelig mer enn 2 min over den tiden for å få hjelp. Det kan absolutt sammenlignes, det man må sammenligne er tiden fra en hendelse inntreffer til man får kompetent hjelp/er på sykehus. Hvorfor mener du egentlig dere i osloområdet skal ha det så mye bedre enn alle andre? Du kan jo ta en kikk på 113 serien til NRK, så kan vi se om du krangler like mye om de to minuttene etterpå når du ser hvor heldig dere faktisk er. Det gjør du nok, for man er seg selv nærmest, men det kan gi et perspektiv på tid. Og så ett moment til, nemlig dette med å bli oppmerksom på ting. Nyhetssakene om AMK i Oslo har vært i ulike medier, flere ganger over tid, men du er en som har oversett det glatt for "gjelder ikke meg". Faktum er at det er sagt fra om ressursknapphet i helsevesenet lenge, men ingen bryr seg før det rammer dem selv. Og da skrikes det i store bokstaver slik du gjør her. Da er det urettferdig og uforsvarlig, det skal klages og folk skal stilles etter en veggs, og stakkars meg som ble rammet av dette. Samme med eldreomsorgen, der reagerer ingen før det er fælt på Ullern helsehus, Oslos vestkant. Samme med fødselsomsorgen, der reageres det heller ikke før ABC i Oslo skal stenge delvis, selv om det er annen kyndig hjelp vegg i vegg. Og slik kan man fortsette, om psykiatri, rusomsorg, hjemmesykepleie, skolehelsetjeneste, helsestasjon. Ingen reagerer før det rammer noen i Oslo, og ingen reagerer før det rammer dem selv. Nå vet du at det er krise, da kan du forberede deg på at det kommer til å bli mye verre fremover. 9 1 7
Sansx Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 Alle bør kunne førstehjelp selv. Du kan ta et kurs hos norsk luftambulanse. I verste fall dør mennesket hvis du ikke sørger for frie luftveier. Evt får hjerneskade. Så du selv har også et ansvar. Som flere sier her. Bemanningskrisen i helsevesenet er varslet om lenge og bør ikke være en overraskelse. Det blir ikke bedre fremover heller. 2 1
Venkman Skrevet 18. desember 2022 #18 Skrevet 18. desember 2022 Marissa skrev (18 minutter siden): I den andre tråden din sa du du ventet i 2 min, nå er det blitt til 5? Joda, jeg skjønner at hvert sekund teller, men mener du AMK skulle slengt på røret til andre som trengte hjelp for å hjelpe akkurat DEG? Det er trist om din mor har fått hjerneskade, men har hun hatt aneurisme så hadde det ikke hjulpet med veiledning i førstehjelp i ett minutt eller to, da er et sykehusbehandling som gjelder. Og de fleste med hjertestans overlever heller ikke, selv om de får førstehjelp. Resusitasjonsraten ligger vel på 25-30%, men færre enn det skrives ut fra sykehus. Det er åpenbart her at du sliter med at din mor er syk, og må ha noen å legge skylden på, forståelig nok det. Men du må virkelig finne noen å snakke med sorgen og sjokket om, ellers kommer bitterheten til å spise deg opp. Og selvfølgelig kan det sammenlignes med helsehjelpen man får andre steder i landet, trenger ikke være veldig grisgrendt for å vente lenge på hjelp. Du bor sentralt og fikk hjelpe med en gang, du ventet to minutter mer enn du syns var akseptabelt. I hht de retningslinjene du er så glad i så skal ambulansen være fremme til en hendelse etter 12 min i tettbygd strøk og 25 min i distriktet, jeg kan love deg at de aller fleste venter betydelig mer enn 2 min over den tiden for å få hjelp. Det kan absolutt sammenlignes, det man må sammenligne er tiden fra en hendelse inntreffer til man får kompetent hjelp/er på sykehus. Hvorfor mener du egentlig dere i osloområdet skal ha det så mye bedre enn alle andre? Du kan jo ta en kikk på 113 serien til NRK, så kan vi se om du krangler like mye om de to minuttene etterpå når du ser hvor heldig dere faktisk er. Det gjør du nok, for man er seg selv nærmest, men det kan gi et perspektiv på tid. Og så ett moment til, nemlig dette med å bli oppmerksom på ting. Nyhetssakene om AMK i Oslo har vært i ulike medier, flere ganger over tid, men du er en som har oversett det glatt for "gjelder ikke meg". Faktum er at det er sagt fra om ressursknapphet i helsevesenet lenge, men ingen bryr seg før det rammer dem selv. Og da skrikes det i store bokstaver slik du gjør her. Da er det urettferdig og uforsvarlig, det skal klages og folk skal stilles etter en veggs, og stakkars meg som ble rammet av dette. Samme med eldreomsorgen, der reagerer ingen før det er fælt på Ullern helsehus, Oslos vestkant. Samme med fødselsomsorgen, der reageres det heller ikke før ABC i Oslo skal stenge delvis, selv om det er annen kyndig hjelp vegg i vegg. Og slik kan man fortsette, om psykiatri, rusomsorg, hjemmesykepleie, skolehelsetjeneste, helsestasjon. Ingen reagerer før det rammer noen i Oslo, og ingen reagerer før det rammer dem selv. Nå vet du at det er krise, da kan du forberede deg på at det kommer til å bli mye verre fremover. Voldsomt så mye whataboutism du klarer å trykke inn i et innlegg. Faktum er at AMK har et krav om at de skal besvare alle samtaler innen 10 sekunder. Da må ressurser tas fra ett eller annet sted for å nå dette målet. Det hjelper lite å påpeke at de på Senja må vente både 1, 2 og 3 timer på helsehjelp. Eller at overlevelsesraten på kranielle aneurismer er på så-og-så mange prosent, så da er det ikke så nøye om det tar 10 sekunder eller 3 minutter. 10 1
Juliv Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 Dette er jo helt krise, så forferdelig! Starte en underskrift kampanje? Håper din mor blir frisk ❤️ 1
Drizzt Skrevet 18. desember 2022 #20 Skrevet 18. desember 2022 Sansx skrev (20 minutter siden): Alle bør kunne førstehjelp selv. Du kan ta et kurs hos norsk luftambulanse. I verste fall dør mennesket hvis du ikke sørger for frie luftveier. Evt får hjerneskade. Så du selv har også et ansvar. Som flere sier her. Bemanningskrisen i helsevesenet er varslet om lenge og bør ikke være en overraskelse. Det blir ikke bedre fremover heller. Førstehjelp hjelper ikke når det man trenger er akutt behandling på sykehus. Da kan man trøste seg med at man gjorde noe selv om det ikke utgjorde noe forskjell og personen døde fordi det ikke ble satt i gang operasjon tidligere. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå