AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Har ei venninne som oppleves relativt påtrengende med sine meninger og holdninger angående flyktninger, mennesker bosatt i Norge uten norsk opphav etc. Vi har et veldig ulikt verdisyn, men hun skal ofte diskutere og overbevise meg om sine meninger. Mye usaklige kommentarer som ikke gjenspeiler virkelighetens mulige løsninger, som f. Eks. "send alle muslimer hjem". Mye "de" og "oss" når det gjelder det meste. Faktaen er basert på "en jeg kjenner" og "ei jeg vet om". Gjelder ALLE som ikke er rent norske i generasjoner. Det å våge å skulle hjelpe andre fra andre land og f. eks. bistandshjelp i Ukraina er hun totalt i mot. Vi fikk hjelp av USA og England under 2. Verdenskrig, og hun mener derfor at det kun er de vi skal hjelpe tilbake. At Norge gir mye bistand er en kjent sak, og man kan selvsagt mene noe om det - samtidig forstår jeg ikke at man derfor skal møte flyktningene som har kommet til landet med motstand og bitterhet. Da vil jo virkelig ikke integreringen lykkes. Veldig opptatt av at det er hennes og forfedrenes land. Mener at vi ikke skal utføre handel med andre land også. Får også beskjed om at vi ikke trenger "dem" i landet "vårt". Hva med alle restauranter, utesteder, IT, leger, helsepersonell som kommer fra andre land... Trenger vi ikke de? Er det noen som har noen tips til hvordan håndtere slikt? Vi har de morro og fint ellers, så lenge ikke dette blir et tema. I disse dager, med et europa i krig og usikkerhet, er det derimot mer utfordrende å unngå at temaene dukker opp. Jeg er født i Norge, men mine foreldre er av utenlandsk opphav. Føles derfor ganske personlig når det kommer mange negative kommentarer om hvordan "disse" er uten at akkurat mine foreldre nevnes. Jeg har også fått beskjed av henne om at jeg aldri vil bli norsk. Hvordan trår jeg her? Anonymkode: 487fb...073
AprilLudgate Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Vet du, jeg er hvit med foreldre av norsk opphav. Jeg hadde sagt at dette er rasistiske holdninger. Om du virkelig ønsker å beholde henne som venninne så kan du si at du ikke ønsker ga samtaler om disse tingene. Du er for det første prinsipielt uenig i hennes menneskesyn, men du opplever det ekstra ubehagelig fordi det jo angår deg direkte. Så hun må enten slutte med det, eventuelt finne seg en annen venn som orker høre på det der. Jeg hadde ikke giddet, et sted må grens gå - og for meg et det et godt stykke før det. Hun har ikke «meninger», hun er rasist. 6 2 3
Illuminatum Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har også fått beskjed av henne om at jeg aldri vil bli norsk. Hvordan trår jeg her? Anonymkode: 487fb...073 Med den kommentaren hadde det blitt en ex venninne 3 4
svartkatt Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Hun hadde ikke jeg vært venn med. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Jeg hadde dumpet henne som venninne. Kort sagt. Anonymkode: eb88d...956 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Hu virker priviligert siden hu ikke klarer å sette seg inn i andres situasjonener... Jeg tror dessverre ikke du kan trå forsiktig her, med mindre du vil holde kjeft.. Enten må det komme hardt og rått fra deg om at hun kommer med dømmende meninger, og legger samtlige under en kam. Anonymkode: 144a7...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Jeg hadde ikke kalt det der bare usaklige kommentarer. Hun er jo rasist og en sånn person hadde jeg glatt kuttet ut! Er bare å si at du synd holdningene hennes er så drøye at du ikke ser noe forent menneskesyn med henne og derfor ikke vil ha med henne å gjøre mer. Anonymkode: d1d5c...030 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 12 minutter siden, AprilLudgate said: Vet du, jeg er hvit med foreldre av norsk opphav. Jeg hadde sagt at dette er rasistiske holdninger. Om du virkelig ønsker å beholde henne som venninne så kan du si at du ikke ønsker ga samtaler om disse tingene. Du er for det første prinsipielt uenig i hennes menneskesyn, men du opplever det ekstra ubehagelig fordi det jo angår deg direkte. Så hun må enten slutte med det, eventuelt finne seg en annen venn som orker høre på det der. Jeg hadde ikke giddet, et sted må grens gå - og for meg et det et godt stykke før det. Hun har ikke «meninger», hun er rasist. Du er ikke «menneske», du er venstrevridd Anonymkode: 1d32e...813 1
AprilLudgate Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du er ikke «menneske», du er venstrevridd Anonymkode: 1d32e...813 Kan informere deg om at man skal rimelig godt ut på høyresiden for å finne noen som mener dette ikke er rasisme. 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ei venninne som oppleves relativt påtrengende med sine meninger og holdninger angående flyktninger, mennesker bosatt i Norge uten norsk opphav etc. Vi har et veldig ulikt verdisyn, men hun skal ofte diskutere og overbevise meg om sine meninger. Mye usaklige kommentarer som ikke gjenspeiler virkelighetens mulige løsninger, som f. Eks. "send alle muslimer hjem". Mye "de" og "oss" når det gjelder det meste. Faktaen er basert på "en jeg kjenner" og "ei jeg vet om". Gjelder ALLE som ikke er rent norske i generasjoner. Det å våge å skulle hjelpe andre fra andre land og f. eks. bistandshjelp i Ukraina er hun totalt i mot. Vi fikk hjelp av USA og England under 2. Verdenskrig, og hun mener derfor at det kun er de vi skal hjelpe tilbake. At Norge gir mye bistand er en kjent sak, og man kan selvsagt mene noe om det - samtidig forstår jeg ikke at man derfor skal møte flyktningene som har kommet til landet med motstand og bitterhet. Da vil jo virkelig ikke integreringen lykkes. Veldig opptatt av at det er hennes og forfedrenes land. Mener at vi ikke skal utføre handel med andre land også. Får også beskjed om at vi ikke trenger "dem" i landet "vårt". Hva med alle restauranter, utesteder, IT, leger, helsepersonell som kommer fra andre land... Trenger vi ikke de? Er det noen som har noen tips til hvordan håndtere slikt? Vi har de morro og fint ellers, så lenge ikke dette blir et tema. I disse dager, med et europa i krig og usikkerhet, er det derimot mer utfordrende å unngå at temaene dukker opp. Jeg er født i Norge, men mine foreldre er av utenlandsk opphav. Føles derfor ganske personlig når det kommer mange negative kommentarer om hvordan "disse" er uten at akkurat mine foreldre nevnes. Jeg har også fått beskjed av henne om at jeg aldri vil bli norsk. Hvordan trår jeg her? Anonymkode: 487fb...073 Faser henne ut? Sakte og rolig... Anonymkode: 1639c...05b 1
BobbySocks Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 Jeg tror mitt tilsvar hadde vært "reis til helvette". Faen for noen holdninger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 Kan du ikke si til henne at du trives med å være med henne, men at dere har så ulike meninger og oppfatninger omkring det temaet at du ønsker ikke å diskutere det noe videre. Du vil heller beholde en god stemning og gjøre det som dere liker sammen. Anonymkode: e7bb5...501
PetterKanin Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 Hvem du vil ha nær deg er jo opp til deg. Det å dumpe en venninne fordi dere er uenig i politiske spørsmål høres imidlertid litt for amerikansk ut for meg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 Hun er rasist! Ferdigsnakka! Anonymkode: eeae8...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 PetterKanin skrev (14 minutter siden): Hvem du vil ha nær deg er jo opp til deg. Det å dumpe en venninne fordi dere er uenig i politiske spørsmål høres imidlertid litt for amerikansk ut for meg. Jeg har mange venner med ulike meninger, og det er bare bra for å lære, samt å få innblikk i andre sine perspektiver. Dette her går forbi det stadiet for meg og ut over grensene mine. Samtidig er hun en god venninne. Hun liker meg som person, samtidig som at hun har et veldig sinne mot mine gener og mennesker fra andre land, som f. Eks. det landet mine foreldre kommer fra. Jeg bærer min historie, men anser meg som norsk. Jeg har vokst opp med friidrett og skolegang, venner og kjærester. Ser ikke meg selv som annenrangs, fordi jeg mener at menneskers verdi ikke kommer fra hudfargen og landet man kommer fra. Hva er grunnen til at jeg må bevise min verdi, hardere enn hennes "vi" og "våre"? Anonymkode: 487fb...073 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kan du ikke si til henne at du trives med å være med henne, men at dere har så ulike meninger og oppfatninger omkring det temaet at du ønsker ikke å diskutere det noe videre. Du vil heller beholde en god stemning og gjøre det som dere liker sammen. Anonymkode: e7bb5...501 Takk! Har forsøkt det noen ganger, tenker at det blir løsningen i håp om at det roer seg litt. Kanskje hun ikke har det helt bra med seg selv. Forstår fortsatt ikke hva som er målet hennes ved å diskuterer på medmenneskelighet og kjærlighet og overbevise meg om at det er galt. Takk for alle svar. Litt godt å lese at mange skriver det jeg har tenkt inni meg (rasistiske oppfatninger). Anonymkode: 487fb...073
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 Hun er jo først og fremst korka og kunnskapsløs. Vi skal ikke handle med andre land, ja da forstår du så lite at det ikke går an å snakke med vedkommende. Ellers har hun synspunkter på andre mennesker som jeg aldri i hele mitt liv har hørt noen ytre, så dette har jeg litt vanskelig for å tro på. Jeg ville ikke hatt en sånn venn. Anonymkode: aa31e...37b 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #18 Skrevet 18. desember 2022 Høres ut som en bra venn spør du meg. Folk som slikker ræva til islam er mer kvalme. Anonymkode: 5b7d9...11b 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 Jeg ønsker ikke venninner som totalt overkjører meg med sine meninger. Og har så lite sosial intelligens at den andre part føler seg nedtrykt. Ikke minst sånne "jeg vet alt" og "jeg har rett" folk lar jeg høflig og hyggelig fase vekk fra meg. Anonymkode: ba764...73f 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #20 Skrevet 19. desember 2022 Jeg hadde en god venninne med akkurat slike holdninger. Mine barn er halvt utenlandske og hun sa at de muligens ikke burde ha stemmerett i Norge, fordi de ikke var HELT norske. Der gikk grensen for meg, jeg ble forbannet på mine barns vegne og relasjonen til denne venninnen kjølnet betraktelig etter dette. Så dum og frekk KAN man bare ikke være i min verden. Anonymkode: 421ba...f67 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå