AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Hei, Dere andre med små barn, pleier dere å ha julen selv eller blir dere invitert bort? Hvor mye hjelp får dere av andre og pleier dere å ha langvarig besøk i julen? Jeg har selv julen hos meg. Svigers kommer på besøk og blir der hele julen… Full jobb helt frem til jul, tre barn, gaver, mat og alle innkjøp må jeg stå for selv. Jeg føler meg rett og slett sliten, og synes det er er hav av oppgaver og lite tid avslapning og hygge, selv om jeg ikke egentlig legger lista så høyt.. Noen andre i samme situasjon? Anonymkode: 5cd21...cac
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Hele julen? Det var lenge! Da synes jeg det er innafor å fordele oppgaver til gjestene også. Og det kan være at de faktisk vil sette pris på å bli inkludert i familien med det praktiske også. Anonymkode: c16f2...10e 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 Når det er svigerforeldrene dine som kommer tar vel din mann minst halvparten? Hvorfor skriver du "jeg"? "Jeg har julen hos meg", "alle innkjøp må jeg stå for selv" osv. Er mannen din død? I så fall, hvorfor skal du feire med svigers? Anonymkode: bfc73...213 3 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Be svigers hjelpe til -min erfaring er at folk hjelper mer en gjerne til om de blir spurt. Noen ganger så lar folk vær å spørre fordi man blir vandt til at man som regel får svar «det går bra» når man tilbyr seg. Så vær åpen på at det hadde vært supert med hjelp, men da må man også tåle at ikke alt blir helt som man selv hadde gjort det. Anonymkode: 2411b...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 La barna ta unna de oppgavene de kan klare (utifra alder). Og så setter du svigers og barn til å pynte på lillejuleaften, mens du fikser litt på kjøkkenet. Matvarer handler du på nett og får levert hjem (meny eller oda). Anonymkode: 9ebf6...00b 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Kan ikke partneren din gjøre en del? Anonymkode: ba4ef...5d5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Og hvis det er romjulen du gruer deg til, så anbefaler jeg at du setter opp en ukesplan slik at alle vet hva som skal skje. Da slipper man mye misforståelser og surr. Så skriv opp aktiviteter pluss måltider for hele romjulen. Da er det lettere for svigers å hjelpe til med matlaging, dekking av bord e.l. I min familie skal vi på skitur andre juledag, og på kvelden spiser vi risengrynsgrøt som ble laget tidligere på dagen. Veldig enkelt og greit. Anonymkode: 9ebf6...00b 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): La barna ta unna de oppgavene de kan klare (utifra alder). Og så setter du svigers og barn til å pynte på lillejuleaften, mens du fikser litt på kjøkkenet. Matvarer handler du på nett og får levert hjem (meny eller oda). Anonymkode: 9ebf6...00b Jøss, et svar som indikerede at mannen i huset er et spøkelse. Anonymkode: bfc73...213 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Be svigers hjelpe til -min erfaring er at folk hjelper mer en gjerne til om de blir spurt. Noen ganger så lar folk vær å spørre fordi man blir vandt til at man som regel får svar «det går bra» når man tilbyr seg. Så vær åpen på at det hadde vært supert med hjelp, men da må man også tåle at ikke alt blir helt som man selv hadde gjort det. Anonymkode: 2411b...d8f Gjestene skal hjelpe til, mens verten er fritatt for alt? Anonymkode: bfc73...213
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jøss, et svar som indikerede at mannen i huset er et spøkelse. Anonymkode: bfc73...213 Siden TS ikke nevner ham en eneste gang antar jeg at han er død, eller ikke deltar i familielivet av andre årsaker. Hun nevner kun seg selv, sine tre barn og deres besteforeldre. Da må vi jo gå ut i fra at det ikke er andre personer involvert enn de hun nevner. Anonymkode: 9ebf6...00b 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 Skjønner ikke helt hvordan det blir sånn når absolutt alt kan løses med litt planlegging. Var ferdig med julegavene i november. Fikk mesteparten i posten og pakket inn fortløpende. Vi har begge nye jobber I år og har derfor ikke tatt fri i jula, men dagene er planlagt framover for å få plass til alt. Huset har blitt gjort klart litt og litt på kveldstid, all hverdagskaos ble håndtert i forbindelse med adventstiden (typ vaskerommet ble shiket og vedlikeholdt ila desember). All julemat som ikke trenger å være ferskt ble kjøpt inn samtidig med ukeshandlingen uka som var nå (pinnekjøtt, røkelaks, spekemat ect ect). Resten kjøpes inn på onsdag mens største er på juleavslutning på idrett, da har vi satt av kvelden til at jeg handler resten mens mannen legger barna og rydder det siste som skal taes før julevasken skal gjøres unna. Det ene badet ble tatt i helga nå slik at det er unnagjort til vi får gjester. Gjesterommet ble gjort klart forrige helg og det er allerede skiftet klart på sengene det og ekstra gjesteseng redd opp. På torsdag har vi planlagt grandis klart til middag slik at vi fortløpende kan samarbeide om barna og vasking litt om hverandre. Vi setter på musikk i huset og alle ungene rydder rommene med hjelp slik at jeg får vasket over gulvene kjapt mens de er på badet og gjør seg klare for seng. Lille julaften skal vi jobbe kort dag, og da gjøres alt ferdig som ikke ble gjort kvelden før samt poteter skrelles. Risgrøt med mandel sammen med barna til middag, Fjordland duger helt fint og gjør jobben. Mannens foreldre og bror kommer sent på kvelden lille julaften, da serverer vi spekemat, flatbrød, eggerøre og pepperkaker med blåmuggost. Eggerøre tar 5 min, resten bare pakkes ut og legges på fat. Så mitt tips er: planlegg bedre til neste år. Og kanskje trenger ikke gulvene vaskes akkurat i år når du føler du henger litt bakpå allerede. Vi har fått tid til både vennekvelder og filmkos i hele desember fordi vi har hatt en plan på det meste og satt av tid. Og samarbeidet godt 😊 Føler vi har hatt ro hele desember, til tross for at ting må gjøres. Anonymkode: 2ee4c...d74 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 Fatter ikke at det ikke stilles krav ( som JEG syns burde vært en selvfølge) at dersom man kommer på besøk over tid så bidrar man, og at partner også er likestilt. Om de kommer til dere i julen, ikke vart de opp til en hver tid. de klarer å lage seg frokost og sette på kaffen selv. Sitt i såfall like mye som mannen eller si at dette får du fikse. Herlighet jeg er så glad for at jeg både har oppegående familie/svigers og en mann som klarer ting på egenhånd der det er en selvfølge at vi bidrar like mye. Anonymkode: 4f678...9f6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Siden TS ikke nevner ham en eneste gang antar jeg at han er død, eller ikke deltar i familielivet av andre årsaker. Hun nevner kun seg selv, sine tre barn og deres besteforeldre. Da må vi jo gå ut i fra at det ikke er andre personer involvert enn de hun nevner. Anonymkode: 9ebf6...00b Ja, man må nesten gå ut i fra at faren til barna ikke er tilstede. Iallfall ikke i jula. Så da ts, må du be barna hjelpe til ut fra alder og sette svigers i sving. Anonymkode: 59565...dd8 1
fru Alving Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner ikke helt hvordan det blir sånn når absolutt alt kan løses med litt planlegging. Var ferdig med julegavene i november. Fikk mesteparten i posten og pakket inn fortløpende. Vi har begge nye jobber I år og har derfor ikke tatt fri i jula, men dagene er planlagt framover for å få plass til alt. Huset har blitt gjort klart litt og litt på kveldstid, all hverdagskaos ble håndtert i forbindelse med adventstiden (typ vaskerommet ble shiket og vedlikeholdt ila desember). All julemat som ikke trenger å være ferskt ble kjøpt inn samtidig med ukeshandlingen uka som var nå (pinnekjøtt, røkelaks, spekemat ect ect). Resten kjøpes inn på onsdag mens største er på juleavslutning på idrett, da har vi satt av kvelden til at jeg handler resten mens mannen legger barna og rydder det siste som skal taes før julevasken skal gjøres unna. Det ene badet ble tatt i helga nå slik at det er unnagjort til vi får gjester. Gjesterommet ble gjort klart forrige helg og det er allerede skiftet klart på sengene det og ekstra gjesteseng redd opp. På torsdag har vi planlagt grandis klart til middag slik at vi fortløpende kan samarbeide om barna og vasking litt om hverandre. Vi setter på musikk i huset og alle ungene rydder rommene med hjelp slik at jeg får vasket over gulvene kjapt mens de er på badet og gjør seg klare for seng. Lille julaften skal vi jobbe kort dag, og da gjøres alt ferdig som ikke ble gjort kvelden før samt poteter skrelles. Risgrøt med mandel sammen med barna til middag, Fjordland duger helt fint og gjør jobben. Mannens foreldre og bror kommer sent på kvelden lille julaften, da serverer vi spekemat, flatbrød, eggerøre og pepperkaker med blåmuggost. Eggerøre tar 5 min, resten bare pakkes ut og legges på fat. Så mitt tips er: planlegg bedre til neste år. Og kanskje trenger ikke gulvene vaskes akkurat i år når du føler du henger litt bakpå allerede. Vi har fått tid til både vennekvelder og filmkos i hele desember fordi vi har hatt en plan på det meste og satt av tid. Og samarbeidet godt 😊 Føler vi har hatt ro hele desember, til tross for at ting må gjøres. Anonymkode: 2ee4c...d74 Har du planlagt når dere skal ha sex også?
Bokdamen Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 fru Alving skrev (8 timer siden): Har du planlagt når dere skal ha sex også? Det er faktisk ikke så dumt hvis man har en hektisk hverdag og små barn 🤷🏼♀️ 1
fru Alving Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 Bokdamen skrev (4 minutter siden): Det er faktisk ikke så dumt hvis man har en hektisk hverdag og små barn 🤷🏼♀️ Det er tid mens Grandiosaen står i ovnen😂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå