AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Sliter skikkelig med å ta et valg. Jeg er 24 år og har aldri gått på prevensjon, og har egentlig alltid vært skeptisk til hormonell prevensjon. Jeg er redd for bivirkninger av hormonell prevensjon, men nå har jeg fått meg kjæreste og det er på tide å starte med prevensjon. Ønsker ikke p-piller. P-stav har jeg også egentlig utelukket pga. høyt hormonnivå og at man ikke vet hvordan blødningsmønsteret blir. Har aldri hatt problemer med mensensmerter/kraftige blødninger så jeg liker faktisk å ha mensen. Jeg står mellom disse to alternativene: Alternativ 1: Jaydess hormonspiral: Lavt hormonnivå og dermed mindre risiko for bivirkninger enn annen hormonell prevensjon (slik jeg har forstått det da). Det positive med denne er at den koster rundt 1200 kr og dermed er mye billigere enn alternativ 2. Innsetting av hormonspiral får jeg gjort gratis på helsestasjon. Det negative er jo at det er hormonell prevensjon og dermed mulig med bivirkninger. Alternativ 2: Ballerine perlespiral: En kobberball som er helt uten hormoner. Dermed ingen fare for hormonelle bivirkninger og jeg fortsetter å ha min naturlige syklus. Innsettingen skal også være lettere og mindre smertefull enn andre spiraler, inkludert Jaydess. Det negative er at det er større sjanse for at kroppen støter ut spiralen, og det blir mye dyrere (totalt rundt 3600 kr, for må i tillegg til å betale for spiralen betale for privat gynekologtime). En annen ting er at siden denne spiralen er relativt ny er det få studier på den. Er vel kun gjort én studie og den er gjort av produsenten selv. Så jeg er litt usikker på om jeg hadde turt å stole på at den beskytter godt mot graviditet. Sånn sett føles kanskje hormonspiral tryggere. (Gynefix og vanlig kobberspiral er ikke et alternativ pga. innsettingen). Vurderer kanskje å prøve Jaydess først og om jeg skulle bli plaget med bivirkninger så kan jeg ta den ut og heller prøve Ballerine. Men er så usikker! Er redd for å få endringer i humør, hud, vekt, sexlyst osv. Samtidig blir det jo veldig mye billigere med Jaydess og jeg hadde nok stolt mer på den. Har kvernet på dette siden oktober, men hver gang jeg tror jeg har bestemt meg så blir jeg plutselig usikker igjen noen dager senere. Hadde jeg vært plaget med mensensmerter/kraftige blødninger så hadde valget vært enkelt, men siden jeg egentlig ikke har lyst å miste mensen blir valget vanskeligere. Har jo egentlig lyst å beholde min naturlige syklus. Vil derfor høre andres tanker/erfaringer! Anonymkode: e0a4c...936
svartkatt Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Har brukt hormonspiral i mange år uten problemer. Veldig greit å slippe eller ha mindre mens. Ikke alle det funker for, dessverre. Endret 18. desember 2022 av svartkatt
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 Selv ønsker jeg jo egentlig ikke å slippe mensen, ønsker helst å ha naturlig syklus. Det er det som gjør at jeg er usikker på hva jeg skal velge 😬 TS Anonymkode: e0a4c...936
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Ikke begynn på noe når du ikke vil. Det er ikke nødvendig. Kjøp boken Taking charge of your fertility og et termometer, og begynn å dokumenter syklusen. Anonymkode: 794d9...3c8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Bruk kondom. Den absolutt beste prevensjonen. Anonymkode: 040f5...682
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Vi har brukt kondom i noen måneder nå, men ønsker ikke å fortsette med det. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ikke begynn på noe når du ikke vil. Det er ikke nødvendig. Kjøp boken Taking charge of your fertility og et termometer, og begynn å dokumenter syklusen. Anonymkode: 794d9...3c8 Det er ikke sikkert nok for meg, jeg kan virkelig ikke bli gravid nå siden jeg har 3,5 år igjen av studiene og i tillegg har vi bare vært sammen noen mnd. Han ønsker heller ikke barn nå. Jeg vil også unngå å havne i en situasjon der jeg må ta abort fordi jeg vet jeg kommer til å ta det tungt. TS Anonymkode: e0a4c...936
Sofakona Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 P ring...mens 1 gang o mnd og hormoner går rett der de skal
Necasi Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sliter skikkelig med å ta et valg. Jeg er 24 år og har aldri gått på prevensjon, og har egentlig alltid vært skeptisk til hormonell prevensjon. Jeg er redd for bivirkninger av hormonell prevensjon, men nå har jeg fått meg kjæreste og det er på tide å starte med prevensjon. Ønsker ikke p-piller. P-stav har jeg også egentlig utelukket pga. høyt hormonnivå og at man ikke vet hvordan blødningsmønsteret blir. Har aldri hatt problemer med mensensmerter/kraftige blødninger så jeg liker faktisk å ha mensen. Jeg står mellom disse to alternativene: Alternativ 1: Jaydess hormonspiral: Lavt hormonnivå og dermed mindre risiko for bivirkninger enn annen hormonell prevensjon (slik jeg har forstått det da). Det positive med denne er at den koster rundt 1200 kr og dermed er mye billigere enn alternativ 2. Innsetting av hormonspiral får jeg gjort gratis på helsestasjon. Det negative er jo at det er hormonell prevensjon og dermed mulig med bivirkninger. Alternativ 2: Ballerine perlespiral: En kobberball som er helt uten hormoner. Dermed ingen fare for hormonelle bivirkninger og jeg fortsetter å ha min naturlige syklus. Innsettingen skal også være lettere og mindre smertefull enn andre spiraler, inkludert Jaydess. Det negative er at det er større sjanse for at kroppen støter ut spiralen, og det blir mye dyrere (totalt rundt 3600 kr, for må i tillegg til å betale for spiralen betale for privat gynekologtime). En annen ting er at siden denne spiralen er relativt ny er det få studier på den. Er vel kun gjort én studie og den er gjort av produsenten selv. Så jeg er litt usikker på om jeg hadde turt å stole på at den beskytter godt mot graviditet. Sånn sett føles kanskje hormonspiral tryggere. (Gynefix og vanlig kobberspiral er ikke et alternativ pga. innsettingen). Vurderer kanskje å prøve Jaydess først og om jeg skulle bli plaget med bivirkninger så kan jeg ta den ut og heller prøve Ballerine. Men er så usikker! Er redd for å få endringer i humør, hud, vekt, sexlyst osv. Samtidig blir det jo veldig mye billigere med Jaydess og jeg hadde nok stolt mer på den. Har kvernet på dette siden oktober, men hver gang jeg tror jeg har bestemt meg så blir jeg plutselig usikker igjen noen dager senere. Hadde jeg vært plaget med mensensmerter/kraftige blødninger så hadde valget vært enkelt, men siden jeg egentlig ikke har lyst å miste mensen blir valget vanskeligere. Har jo egentlig lyst å beholde min naturlige syklus. Vil derfor høre andres tanker/erfaringer! Anonymkode: e0a4c...936 Jeg har hatt ballerine i 1.5 år nå og er meget fornøyd! Fikk vanlig fastlege til å sette den inn. Veldig få smerter i begynnelsen og legger ikke merke til den nå. Har jevnlig sex og ikke blitt gravid så den holder det den lover hos meg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 Necasi skrev (10 minutter siden): Jeg har hatt ballerine i 1.5 år nå og er meget fornøyd! Fikk vanlig fastlege til å sette den inn. Veldig få smerter i begynnelsen og legger ikke merke til den nå. Har jevnlig sex og ikke blitt gravid så den holder det den lover hos meg. Takk!! Kun Aleris jeg kan kan få satt inn Ballerine her jeg bor. Så det blir mye dyrere enn om jeg velger Jaydess, men forhåpentligvis verdt det. Har bestilt time hos Aleris 25. januar for en stund siden, hvis jeg skulle ombestemme meg avbestiller jeg bare timen. Men kjenner jeg heller mest mot Ballerine TS Anonymkode: e0a4c...936
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå