Gå til innhold

Kropper og vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi leser mye negativt og stigmatiserende om folk med ekstra kilo på kroppene sine.  Jeg tror på at genene betyr veldig mye.  Selv tilhører jeg en familie med høye, magre mennesker, og det skyldes ikke matmangel. Det er plent umulig for oss å legge på oss.

Jeg er uføretrygdet og økonomien er så som så. Jeg handler enkelt og rimelig og klarer å mette flere enn meg selv med hjemmelaget og enkel bondekost og brød.

Jeg blir deprimert og frustrert av å lese klager og fordommer mot at overvektige mennesker påstår at de er fattige.  Vitenskapen trekker jo i alle retninger. Noen sier at det er enkelt. Kalorier inn og kalorier ut.  Andre prøver desperat og fånyttes å legge på seg et eneste gram, inkl. meg selv. Jeg har mottatt en dose mobbing som ung, men ikke i nærheten av hva de overvektige opplever.  Skulle så inderlig ønske at vi mennesker kunne slutte med å dømme hverandre ❤️

Denne artikkelen er det mange som bare avfeier og flirer av, men jeg tror at det må være noe i den. Det stemmer for meg. 198 høy og 67 kg.

Forskning om gener og overvekt

Endret av Adobyen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overvekt er i høy grad genetisk ja. Ernæringsekspert på praktisk info programmet til Jon almås sa at mange overvektige kan ikke noe for det 

Anonymkode: f5236...cef

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overvekt er i høy grad genetisk ja. Ernæringsekspert på praktisk info programmet til Jon almås sa at mange overvektige kan ikke noe for det 

Anonymkode: f5236...cef

Jeg synes i hvertfall at det er helt forferdelig med all mobbingen de utsettes for.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her. Jeg kjenner flere som claimer de er "naturlig tynne", og flere som er overvektige "selv om de spiser sunt". Det har til syvende og sist ALLTID med inntak å gjøre. Noen blir mette og tilfredsstile på mindre mengder mat, og noen føler seg alltid sultne på samme mengde mat. Så om noe er "naturlig" her så har det med egen individuel følelse av metthet å gjøre. Det kostholdet du skisserer; hjemmelaget mat, enkelt og billig, er jo oppskriften på en slank kropp. 

Men hvorfor skal det være et mål å ta bort ansvaret fra enkeltindividet? Mange som klarer å gå ned i vekt aksepterer at de må gjøre jobben selv, og innser at det blir tøft å overstyre behovet for overspising. I aksept, ansvar for egen helse, så ligger det enormt mye mestring. 

Shaming er en helt annen sak, og det er en uting uansett. Men å tro at alle er dømt til å være overvektig "pga gener" er ansvarsfraskrivelse og fordummende, og til syvende og sist så kan slike påstander skape maktløshet og resignasjon. Det er ikke motiverende for de som sliter med overvekt (jeg har selv vært ganske overvektig btw, og har klart å gå ned i vekt kun med egen innsats og en uvikelig tro på at jeg fortjener det).

Anonymkode: 798ca...cbb

• Liker 2
Skrevet

På den annen side spiller hva og hvor mye man putter i munnen en enorm stor rolle...Og mange overvektige underdriver mengde de får i seg.

Anonymkode: 47bb6...a92

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

På den annen side spiller hva og hvor mye man putter i munnen en enorm stor rolle...Og mange overvektige underdriver mengde de får i seg.

Men dette er jo også (subjektivt) relativt til sultfølelse og metthetsfølelse og disse belønningssystemene i hjernen, hormoner som kan være forstyrret osv. Dette er "litt" mer komplisert enn mange vi ha det til. Dette at bl.a. gener gjør at det er STOR forskjell på personer mht. hvor lett de kan gå opp - eller ned - i vekt, spiller en rolle, og det var jo det ts ville poengtere. Men ingen kommenterer artikkelen han tok utgangspunkt i og linket til. Det sier jo litt.

De som tenker for enkelt om og forstår for lite av overvekt og hvor sammensatte og ulike årsakene kan være, er ikke overraskende også de mest fordomsfulle og de som lettest tyr til hets og mobbing. Tenker vel det var det ts ville minne oss på. 

Men det er jo de mest forutinntatte og fordomsfulle som er minst interessert i å ta til seg kunnskaper som hjelper dem til å forstå at ting ikke er så enkelt som de selv vil ha det til. De vil helst få ha fordommene sine i fred og slippe å bli utfordret av kunnskap, forståelse og vitenskap.

Det er jo fordommers og fordomsfulle menneskers natur, rett og slett. 

Anonymkode: 5eda4...56b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 12.05):

Men dette er jo også (subjektivt) relativt til sultfølelse og metthetsfølelse og disse belønningssystemene i hjernen, hormoner som kan være forstyrret osv. Dette er "litt" mer komplisert enn mange vi ha det til. Dette at bl.a. gener gjør at det er STOR forskjell på personer mht. hvor lett de kan gå opp - eller ned - i vekt, spiller en rolle, og det var jo det ts ville poengtere. Men ingen kommenterer artikkelen han tok utgangspunkt i og linket til. Det sier jo litt.

De som tenker for enkelt om og forstår for lite av overvekt og hvor sammensatte og ulike årsakene kan være, er ikke overraskende også de mest fordomsfulle og de som lettest tyr til hets og mobbing. Tenker vel det var det ts ville minne oss på. 

Men det er jo de mest forutinntatte og fordomsfulle som er minst interessert i å ta til seg kunnskaper som hjelper dem til å forstå at ting ikke er så enkelt som de selv vil ha det til. De vil helst få ha fordommene sine i fred og slippe å bli utfordret av kunnskap, forståelse og vitenskap.

Det er jo fordommers og fordomsfulle menneskers natur, rett og slett. 

Anonymkode: 5eda4...56b

Men det er jo sannhet i at kalorier inn har sammenheng med vekt. Og mange slanke tar gode valg hver dag, inkludert i ferier og høytider for å unngå overvekt. Det er ikke nødvendigvis fordi de ikke har lyst på mer mat, eller lyst til å spise is og sjokolade, det har noe med vilje å gjøre uansett årsak til evt. overspising. Til opplysning har enhver avhengighet å gjøre med vilje til syvende og sist. Dert er ikke gitt at det er "lett" for en slank person å holde vekten.

Skrevet

Vi er ulike. Jeg har hatt svært høy BMI uten å være tykk, fordi jeg er veldig muskeltett.
Med det fornøyelige resultat at helsepersonell blir vantro i situasjoner der det er aktuelt med veiing og måling.
"Nei, dette må være feil. Vi veier en gang til."

Sånn er prisen for å like å løfte tunge ting. Ikke får man helseforsikring heller, når man trener seg tung.

Skrevet
On 12/19/2022 at 9:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her. Jeg kjenner flere som claimer de er "naturlig tynne", og flere som er overvektige "selv om de spiser sunt". Det har til syvende og sist ALLTID med inntak å gjøre. Noen blir mette og tilfredsstile på mindre mengder mat, og noen føler seg alltid sultne på samme mengde mat. Så om noe er "naturlig" her så har det med egen individuel følelse av metthet å gjøre. Det kostholdet du skisserer; hjemmelaget mat, enkelt og billig, er jo oppskriften på en slank kropp. 

Men hvorfor skal det være et mål å ta bort ansvaret fra enkeltindividet? Mange som klarer å gå ned i vekt aksepterer at de må gjøre jobben selv, og innser at det blir tøft å overstyre behovet for overspising. I aksept, ansvar for egen helse, så ligger det enormt mye mestring. 

Shaming er en helt annen sak, og det er en uting uansett. Men å tro at alle er dømt til å være overvektig "pga gener" er ansvarsfraskrivelse og fordummende, og til syvende og sist så kan slike påstander skape maktløshet og resignasjon. Det er ikke motiverende for de som sliter med overvekt (jeg har selv vært ganske overvektig btw, og har klart å gå ned i vekt kun med egen innsats og en uvikelig tro på at jeg fortjener det).

Nei det er ikke slik det funker, det er bare det du tror. Noen mennesker er bare genetisk tynnere og vanskeligere for å legge på seg, jeg spiser MYE mer enn søstera mi, og faren min. Da mener jeg ekstremt mye mat, faren min spiser bare 3 ganger om dagen, jeg spiser dobbelt så mye og mer, mye brød, pizza og en del usunne ting, mens han spiser mye sunnere, samme med søstera mi, jeg han lzm spise opp hele kjøleskapet på 2 døgn. Men søstera mi veier 56 kg mens jeg bar veier 39 kg, og hun er bare 2 cm høyere enn meg. Jeg er 153 cm btw. Så nei selvom det er vansklig å tro er det faktisk slik at andre kan spise mer og fortsatt ikke legge så mye på seg enn andre, men nå er min høy forbrenning mye raskere enn de fleste. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 21.38):

Ja da, jeg vet jo av erfaring at vi magre også får en dose og kallenavnene sitter løst.  Det er ikke til å unngå når folk er så dømmende som de er. Men det som rettes mot oss er ikke fullt så fordømmende som hva våre rundere medmennesker, særlig damene, får høre etter seg. Stakkars dem.  Og det er så grusomt unødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...