Gå til innhold

Er det noen her som bor i Spania?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurdere å flytte til Spania. Ungene er voksne, og har flyttet hjemmefra. Vi eier en liten bolig der.

Jeg kan få jobb der som lærer ved en nordisk skole. Drømmer om å lære meg godt nok spansk til å kunne jobbe i spansk sfo.

Er det noen her som har flyttet fra Norge til Spania. Hvilke tips og råd vil dere gi oss? Er det noe å tenke på, eller bør vi legge tanken fra oss?

Anonymkode: 99792...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde i Spania en stund, men valgte å flytte hjem etter kort tid. Utfordringen for meg er at jeg sleit med å tilpasse meg, samt jeg savnet venner og familie, og det som var kjent og trygt. Spanjoler er høylydte, alt er "manjana manjana". Hvis du tror det er slitsom å vente å håndtverkere i Norge, så gang det med 100 i Spania. 

Siden dere allerede eier en bolig og slipper leiemarkedet der (for det er også et kapittel for seg selv), så har dere et godt utgangspunkt. Da har dere nok funnet en del av Spania som dere trives i, og dere vet mer hva dere går til i forhold til området. Jeg dro ned mer på måfå, og klarte ikke finne "mitt" sted. Jeg er ufør og trengte forøvrig ikke tenke på jobb. Har dere greie jobbmuligheter, så har dere også et mye bedre utgangspunkt for å få nettverk enn jeg hadde. For meg ble det ensomt. 

Jeg sier Go for it. Er kjempeglad jeg gjorde det, selv om det ikke helt ble som jeg håpet. Jeg fikk sett mye av Spania og utfordret meg selv på mange vis. Det var en lærerik og fin opplevelse, og hvem vet, kanskje jeg drar ned igjen senere. Men jeg kunne nok aldri bosatt meg der permanent. For det er noe helt annet å feriere der, og det å bo der fast. 

Det finnes flere FB grupper med nordmenn som har bosatt seg i Spania, og der vil du kunne få veldig mye nyttige og praktiske tips :) 

Anonymkode: 97325...655

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bodde i Spania en stund, men valgte å flytte hjem etter kort tid. Utfordringen for meg er at jeg sleit med å tilpasse meg, samt jeg savnet venner og familie, og det som var kjent og trygt. Spanjoler er høylydte, alt er "manjana manjana". Hvis du tror det er slitsom å vente å håndtverkere i Norge, så gang det med 100 i Spania. 

Siden dere allerede eier en bolig og slipper leiemarkedet der (for det er også et kapittel for seg selv), så har dere et godt utgangspunkt. Da har dere nok funnet en del av Spania som dere trives i, og dere vet mer hva dere går til i forhold til området. Jeg dro ned mer på måfå, og klarte ikke finne "mitt" sted. Jeg er ufør og trengte forøvrig ikke tenke på jobb. Har dere greie jobbmuligheter, så har dere også et mye bedre utgangspunkt for å få nettverk enn jeg hadde. For meg ble det ensomt. 

Jeg sier Go for it. Er kjempeglad jeg gjorde det, selv om det ikke helt ble som jeg håpet. Jeg fikk sett mye av Spania og utfordret meg selv på mange vis. Det var en lærerik og fin opplevelse, og hvem vet, kanskje jeg drar ned igjen senere. Men jeg kunne nok aldri bosatt meg der permanent. For det er noe helt annet å feriere der, og det å bo der fast. 

Det finnes flere FB grupper med nordmenn som har bosatt seg i Spania, og der vil du kunne få veldig mye nyttige og praktiske tips :) 

Tusen takk for god tilbakemelding. Ja, vi er godt kjent i området. Det lille huset vårt har helt fantastisk beliggenhet, og har vært i familiens eie hele mitt liv. Så drømmen om å bo der, er noe mannen min har blitt «smittet» av😅.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for god tilbakemelding. Ja, vi er godt kjent i området. Det lille huset vårt har helt fantastisk beliggenhet, og har vært i familiens eie hele mitt liv. Så drømmen om å bo der, er noe mannen min har blitt «smittet» av😅.

Da syns jeg dere skal gjøre det!

Altså, dere har hverandre, og med jobber så er det mye lettere å få seg nettverk. Dere kjenner allerede området godt. Og hvis dere angrer dere etter 2 år - flytt hjem igjen. Verre er det ikke.

Husk at dere mister medlemskap i Folketrygden, det er viktig å tenke på. Dere kan søke om frivillig medlemskap, hvor dere kan velge om dere vil ha medlemskap i helsetrygd eller pensjonstrygd
https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/rettigheter-i-folketrygden-opphold-i-utlandet

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/relatert-informasjon/frivillig-medlemskap-opphold-utenfor-norge

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at det var svært mye tull ved den ene norske skolen for et par år siden (ureglementære oppsigelser og elendig arbeidsmiljø og kontrakter som burde vært ulovlige all tid skolen får norsk statsstøtte..). Så sjekk litt ut hva du går til. 

Det er også en relativt stor andel av tragiske barneskjebner der, med foreldre som har rømt fra norsk barnevern -og kommet til land med rimelig alkohol... 

Selvfølgelig er det mye bra også! Og min ene kamerat stortrivdes som lærer der, men en annen jeg kjenner kasta inn håndkleet etter kort tid grunnet nevnte problematikk. 

Anonymkode: 1d7c2...46a

Skrevet

Den skolen jeg jobber på nå, her i Norge, har mye adferdsproblematikk. Det er daglig psykisk og fysisk vold. Barnevernet fungerer ikke. Politiet er inne på flere av elevene. Det er MYE!!

Dette er også grunn til at vi vurderer å flytte. Jeg vet om en norsk skole som ikke helt har drevet etter reglene, var veldig mye styr under korona. Videre er det enkelte norske som flykter fra barnevernet. Vi får se det an. Veldig interessant og spennende å høre fra andre som har prøvd seg.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Da syns jeg dere skal gjøre det!

Altså, dere har hverandre, og med jobber så er det mye lettere å få seg nettverk. Dere kjenner allerede området godt. Og hvis dere angrer dere etter 2 år - flytt hjem igjen. Verre er det ikke.

Husk at dere mister medlemskap i Folketrygden, det er viktig å tenke på. Dere kan søke om frivillig medlemskap, hvor dere kan velge om dere vil ha medlemskap i helsetrygd eller pensjonstrygd
https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/rettigheter-i-folketrygden-opphold-i-utlandet

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/relatert-informasjon/frivillig-medlemskap-opphold-utenfor-norge

Man kan ikke søke om frivillig medlemsskap om man er vanlig arbeidstaker i landet man flytter til. Det er ganske strenge regler for å få være frivillig medlem.

Anonymkode: 2daf2...d8d

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men hvilke konkrete ulemper er det å ikke være medlem av Folketrygden? Vil pengene jeg har betalt inn til statens pensjonskasse bare «forsvinne»? Dersom vi flytter til Spania, blir boende der i feks 10 år, kan vi da flytte tilbake til Norge igjen (og med det bli medlem på nytt)? Har de noe tilsvarende i Spania?

Vi har for store barn til å få barnetrygd. Dermed mottar verken jeg eller mannen trygd i dag. Vi skatter jo, og betaler inn på pensjon i Norge.

Skrevet

Når man ikke er medlem i Folketrygden så mister man diverse rettigheter som man har som fastboende i Norge, man mister ikke allerede oppsparte pensjonsrettigheter men man fortsetter heller ikke å spare opp pensjon.

Hvis du flytter til Spania så skal du bli medlem i den spanske versjonen av folketrygden som heter Seguridad Social, da skal du betale inn der i stedet for til Norge og det gir deg de samme rettighetene som spanjoler. Norge og Spania har forresten en trygdeavtale,

Mye forvirring rundt dette med medlemskap i Folketrygden, spesielt for alderspensjonister og uførepensjonister. Mange tror at man mister uføretrygden om man ikke er medlem i Folketrygden men det er altså feil.

https://snl.no/folketrygden

Anonymkode: c32f8...11a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...