AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Eier treroms leilighet på ca. 65 m2 som er gjeldfri. Felleskostnadene er litt over 3.000 kr. Har elbil uten lån og et par hundre tusen på sparekonto. Bor alene, ingen barn, blir 50 om ikke så lenge, uføretrygd på 360.000 kr. Nå er økonomien romslig og jeg kan reise og kose meg. Men kjenner jeg har litt lyst på rekkehus, tomannsbolig e.l. Med peis/ovn, garasje og liten hage. Men for å få til det må jeg låne minst 1 million og bruke opp alle sparepengene. Banken kan gi meg inntil 1,2 mill lån. Spørsmålet er om jeg klarer et slikt lån alene? Er også litt redd for høye strøm- og vedlikeholdskostnader. Hva hvis strømstøtten forsvinner om noen år og strømprisen ikke går ned? Noen kloke økonomer her som kan gi råd? Anonymkode: 7f652...f72
gobbledigook Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Selvfølgelig beholder du leiligheten din. Er dette kødd? 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eier treroms leilighet på ca. 65 m2 som er gjeldfri. Felleskostnadene er litt over 3.000 kr. Har elbil uten lån og et par hundre tusen på sparekonto. Bor alene, ingen barn, blir 50 om ikke så lenge, uføretrygd på 360.000 kr. Nå er økonomien romslig og jeg kan reise og kose meg. Men kjenner jeg har litt lyst på rekkehus, tomannsbolig e.l. Med peis/ovn, garasje og liten hage. Men for å få til det må jeg låne minst 1 million og bruke opp alle sparepengene. Banken kan gi meg inntil 1,2 mill lån. Spørsmålet er om jeg klarer et slikt lån alene? Er også litt redd for høye strøm- og vedlikeholdskostnader. Hva hvis strømstøtten forsvinner om noen år og strømprisen ikke går ned? Noen kloke økonomer her som kan gi råd? Anonymkode: 7f652...f72 Hva i all verden skal du med det når du er alene uten barn? Anonymkode: 802ef...9fb 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Når du blir 50 har du vel ikke lyst på merarbeid med hus og hage? Mye koseligere å kunne reise og ha det romslig økonomisk. Du kan jo bruke litt penger på å oppgradere leiligheten og gjøre den koseligere, sette inn en peisovn etc? Anonymkode: 689e5...d52 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Finnes det ingen mellomting? En leilighet med peis/ovn, garasje og stor terrasse/,liten hage? Jeg hadde aldri kjøpt rekkehus/tomannsbolig i din situasjon. Det på grunn av vedlikehold. Det er betydelig mer vedlikehold når man har hus. Mye derfor folk flytter i leilighet når barna flytter ut. Anonymkode: d9235...671 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva i all verden skal du med det når du er alene uten barn? Anonymkode: 802ef...9fb Så du synes man må ha barn eller partner for å ha rett til å kunne ha hage, eller sitt eget lille hus? Anonymkode: 0e834...ffe 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Hva i alle dager skal du med mer enn 65 kvm og 2 soverom når du er alene? Og hva skal du med rekkehus? Kos deg med friheten din og dropp unødvendig og grunnløs livsstilsinflasjon. Anonymkode: 79acb...166 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 Jeg ville sett det an en stund. Det er ikke noe som haster.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 Du kan ev leie ut leiligheten din og leie et rekkehus, og se om det er noe du ønsker. Anonymkode: 4bf4c...6b7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 Hva med å leie ut leiligheten og bruke leieinntektene til å betale ned på lånet til det nye rekkehuset? Anonymkode: 79b39...2f1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 Jeg ville hatt noe med hage og mer plass Om du er redd det blir mye kan kanskje selveier leilighet i 4-mannsbolig med egen hage hjelpe på? Anonymkode: 66477...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 Jeg hadde verdsatt friheten mer enn en peis og hageflekk. Anonymkode: 6e37b...f3a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 Det ville jeg aldri gjort iallfall hvis jeg var deg Anonymkode: 07b4a...fe8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hva med å leie ut leiligheten og bruke leieinntektene til å betale ned på lånet til det nye rekkehuset? Anonymkode: 79b39...2f1 Rekkehus er ikke så billige at TS kan kjøpe det uten å selge leiligheten og bare låne 1 - 1,2 mill samt tømme sparekonto. Med 360 000 kr i inntekt, vil ikke banken gå med på det alternativet. Tømme sparekontoen og ta opp lån på 1 mill med den inntekten og andre kostnader ved å ha et rekkehus/tomannsbolig, vil fort bli et liv der man må snu på krona. Anbefales ikke. Hilsen økonom. Anonymkode: 96920...142 2
Gjest Adobyen Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Det høres ut som en behagelig situasjon, og hage kan vel finnes i nærheten. Spør en eldre nabo, og du blir nok tatt godt imot. Hadde du dukket opp hos meg så hadde jeg forgyllet deg. Du hadde fått lov å plante og ordne alt du ville, på bekostning av å klippe hekken min og plenen. Endret 18. desember 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du synes man må ha barn eller partner for å ha rett til å kunne ha hage, eller sitt eget lille hus? Anonymkode: 0e834...ffe Men Ts har ikke råd. Anonymkode: 689e5...d52
nebbete fugl Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Eier treroms leilighet på ca. 65 m2 som er gjeldfri. Felleskostnadene er litt over 3.000 kr. Har elbil uten lån og et par hundre tusen på sparekonto. Bor alene, ingen barn, blir 50 om ikke så lenge, uføretrygd på 360.000 kr. Nå er økonomien romslig og jeg kan reise og kose meg. Men kjenner jeg har litt lyst på rekkehus, tomannsbolig e.l. Med peis/ovn, garasje og liten hage. Men for å få til det må jeg låne minst 1 million og bruke opp alle sparepengene. Banken kan gi meg inntil 1,2 mill lån. Spørsmålet er om jeg klarer et slikt lån alene? Er også litt redd for høye strøm- og vedlikeholdskostnader. Hva hvis strømstøtten forsvinner om noen år og strømprisen ikke går ned? Noen kloke økonomer her som kan gi råd? Anonymkode: 7f652...f72 Selvfølgelig beholder du leilighten. Ingen vits å bo seg ihjel.
Million Skrevet 18. desember 2022 #18 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Behold leiligheten. Det er det du har råd til med den årsinntekten. Det er mye mer vedlikehold med en trebygning (rekkehus etc), og forsikringer er også dyrt. I en blokk-leilighet er byggforsikring inkludert i fellesutgiftene, i et rekkehus (selveier) må man punge ut med byggforsikring selv til forsikringsselskap og det er dyrt. Oppvarming av et rekkehus er også dyrere. Nei, jeg ville heller nyte gjeldfri tilværelse i en leilighet enn å påføre meg mer utgifter og dyre strømregninger i et rekkehus, med alle utgifter og alt vedlikehold, plenklipping, maling og snømåking den type bolig medfører. Endret 18. desember 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eier treroms leilighet på ca. 65 m2 som er gjeldfri. Felleskostnadene er litt over 3.000 kr. Har elbil uten lån og et par hundre tusen på sparekonto. Bor alene, ingen barn, blir 50 om ikke så lenge, uføretrygd på 360.000 kr. Nå er økonomien romslig og jeg kan reise og kose meg. Men kjenner jeg har litt lyst på rekkehus, tomannsbolig e.l. Med peis/ovn, garasje og liten hage. Men for å få til det må jeg låne minst 1 million og bruke opp alle sparepengene. Banken kan gi meg inntil 1,2 mill lån. Spørsmålet er om jeg klarer et slikt lån alene? Er også litt redd for høye strøm- og vedlikeholdskostnader. Hva hvis strømstøtten forsvinner om noen år og strømprisen ikke går ned? Noen kloke økonomer her som kan gi råd? Anonymkode: 7f652...f72 Jeg bor i enebolig helt alene og vurderer leilighet. Jeg stortrives her jeg bor, men er lei gressklipping, snømåking og utvendig vedlikehold. Jeg blir gjeldfri om jeg selger huset og kjøper enebolig, men enn så lenge biter jeg tennene sammen og blir her. Jeg kan ikke reise og unne meg alt jeg vil, men trivselen her jeg noe er for stor til at jeg tar spranget til en leilighet ennå. Antakelig gjør jeg det om ett par år. Da er jeg 56. Anonymkode: a6ffa...acb
Jonas82 Skrevet 18. desember 2022 #20 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så du synes man må ha barn eller partner for å ha rett til å kunne ha hage, eller sitt eget lille hus? Anonymkode: 0e834...ffe Ja, og hvorfor skal det være tvil om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå