AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Jeg har begynt å stusse på mIn pensjonerte ektemakes (69) atferd. Jeg kan f.eks. ikke snakke til ham hvis han konsentrerer seg om noe annet, eks følger med på TV eller leser noe. Han oppfatter overhodet ikke noe av det jeg sier hvis han ikke konsentrer seg. Jeg har begynt å starte viktige budskap med «se på meg» før jeg overbringer det jeg skal si. Teknologiske utfordringer har han ikke sjans på, han var ikke flink før heller, men nå er det helt umulig, jeg løser dette for ham. Plutselig klarer han ikke enkle ting som å sette klokka på komfyren. Hvis vi skal med bil i sentrum, kjører jeg alltid for jeg er redd han ikke klarer å oppfatte et komplekst trafikkbilde, særlig hvis det er mørkt. Hvis han kjører der det er enklere, kan jeg ikke snakke til ham i rundkjøringer for han klarer ikke å konsentrere seg om både kjøring og hva jeg sier. Jeg synes ofte han er treg til å forstå det jeg sier om det er emner han har lite kjennskap til fra før. Han fører lister over alt mulig, noe jeg liker, og glemmer derfor ikke ting som skal gjøres og har heller ikke problem med å finne veien. Tenker han er litt for ung til kognitiv svikt, men kanskje er det vanlig? Har begynt å bekymre meg for framtida om dette skal eskalere og jeg har ingen å snakke med om dette for da er jeg redd de begynner å behandle ham annerledes. Anonymkode: 02658...209
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Hei! Det du ramser opp her kan være tegn på demenssykdom, men det kan også være symptomer på andre ting. Er det lenge siden han ble pensjonert? Overgangen fra yrkesaktiv til pensjonist er en stor endring i ens liv, og kan påvirke hvordan man oppfatter seg selv og hvordan man håndterer hverdagen. Det kan blant annet være at opplevelsen av pensjonisttilværelsen ikke svarer til de forventninger som man har, og det kan være utfordrende å finne «mening» i hverdagen uten å ha en jobb å gå til. Dette kan resultere i en depresjon, og depresjon hos eldre har ofte samme symptomer som demens. Vitaminmangel, spesielt vitamin D og B12 kan gi symptomene du nevner. Det samme med utmattelse. Jeg ville også fått sjekket hørselen. Hvordan er døgnrytmen? Sosial kontakt (venner, familie, naboer)? Fysiske helseutfordringer? Jeg tenker at det absolutt er verdt et legebesøk, men ikke ta sorgene på forskudd. Det er gode muligheter for at det er reversible årsaker bak symptomene. Legen vil sannsynligvis sjekke det som jeg har nevnt, og ta kognitive tester som MMSe-nr3 og klokketest, og kanskje henvise til MR etterhvert dersom han ser behov for det. Og dersom det skulle foreligge en demensdiagnose så finnes det «bremsemedisiner». Da kan det også være fornuftig å lage en fremtidsfullmakt. På aldringoghelse.no kan du finne mye god informasjon om temaet. Anonymkode: 98ed8...a6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå