AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Leier rom. Ovnen har stått på fult siden kuldergradene kom, 35 grader, men det er fremdeles veldig kaldt. Ovnen er varm. Det er panelovn. Har kommet borti noen knapper på den noen ganger og da kan det stå p1, p2 osv. noen som vet hva det betyr? Er det dårlig isolasjon som gjør det kaldt her? Kan si jeg har murvegg, altså veggen er ikke av tre. Har det noe å si? Leiligheten er nyoppusset, men vi merker at arbeidet som er gjort er veldig billig. Anonymkode: 4eb87...80a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Gamle bygninger har jo ikke isolasjon. Da blir det kaldt. Skaff en større ovn, eller kle på deg mer klær. Finnes mange artikler om slikt nå, men du kan også vurdere tykke gardiner, varmefolie på vinduer etc. Anonymkode: 6d291...483
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 P1, P2 etc. er forskjellige programmer for temperaturstyring. Dvs. at selv om du har stilt ovnen på 35 grader er det ikke sikkert ovnen styrer mot denne temperaturen mer enn noen få timer om dagen, avhengig av hvordan programmet er innstilt. Søk opp bruksanvisningen til ovnen på nett, og lær deg hvordan du bruker programmene (evt hvordan du skrur dem helt av, så du kan styre temperaturen på "gamlemåten"). (Adax Neo Basic har forresten slike programmer. Er det den du har? I så fall finner du bruksanvisningen her. ) Et annet spørsmål er om ovnen har nok effekt til å varme opp rommet. Tommelfingerregelen er at du trenger 60 W pr. m2. Anonymkode: 45d8a...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Så lenge ovnen er varm, så er det sannsynlig at den også avgir varme, selv om du har kommet borti knapper... Er veggene eller gulv kaldt? Trekker det fra vindu eller ventil? Anonymkode: 22a99...3ef
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så lenge ovnen er varm, så er det sannsynlig at den også avgir varme, selv om du har kommet borti knapper... Er veggene eller gulv kaldt? Trekker det fra vindu eller ventil? Anonymkode: 22a99...3ef Er i 2.etasje, så ingen gulvvarme, men er heller ikke nedpå bakken. Veggen er veldig kald! Anonymkode: 4eb87...80a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 Kratt_ skrev (3 timer siden): Lufter du? Sjelden nå som det er så kaldt. 1 gang i uka kanskje men bare noen minutter fordi jeg ikke vil ha sånn tett lukt. Anonymkode: 4eb87...80a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 Jeg har duette gardin, sånn med folie inni som er mørkleggende og denne henger nede hele dagen når jeg er på jobb da den kan hjelpe litt på å isolere. Anonymkode: 4eb87...80a
Kratt_ Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjelden nå som det er så kaldt. 1 gang i uka kanskje men bare noen minutter fordi jeg ikke vil ha sånn tett lukt. Anonymkode: 4eb87...80a Har du annen ventilasjon der inne?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 Det er nok pga dårlig isolasjon i yttervegger. Hvis du har lufteluke åpen på vegg, så kan du lukke den litt inntil (men ikke helt, litt luft inn er viktig). Ellers så kan du sjekke om det trekker fra vinduer også, om det vil hjelpe med en ny tetningslist, og i tillegg litt tykke gardiner. Ha også tykt teppe på gulv hvis du kan, det luner å ha noe varmt å trå på. Har forøvrig samme problem hos meg, iskaldt soverom pga dårlig isolasjon. Anonymkode: 09d71...d93
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Bor i en gammel bygård selv hvor to av veggene alltid er iskalde og det trekker veldig fra vinduene. Løser det med å ha tykke gardiner som jeg har igjen hele tiden så det isolerer litt + en må lufte godt om morgen og kveld, ellers blir det klamt og kaldt. Tøfler er et must, det samme er stilongs og ullundertøy. Ellers bruker jeg å tenne en del stearinlys for å få litt annerledes varme. I det siste har jeg hatt min på maks 15c for å unngå skrekkstrømregning. Anonymkode: 6581d...2fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå