Gå til innhold

Overflod av julegaver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man ønsker seg det man ønsker seg. Og får det man får. De to samsvarer ikke, fordi mange er så dårlige på dette med gaver.

Du må nok bare enda klarere snakke om og signalisere og poengtere at dere faktisk ikke har behov for gaver, og at dere - gitt at de virkelig ønsker å gi gaver - godt kan tenke dere brukte ting. Vær her helt konkret - lag ønskelister med lenker til faktiske ting, brukte som nye. Et barn, minimalistisk eller ei, behøver ting. Som sykler, ski, vinterjakke og nye sko. Sett dem på ønskelista til jul og bursdag.

Og det dere får? Mye av det kommer nok med byttelapp og kan byttes i romjula. For husk - en gave er en ting noen gir deg for å si «du er en jeg liker». Den er ikke en ting du må beholde. Så få alt du ikke behøver eller ønsker ut av huset umiddelbart. Har det ikke byttelapp? Doner, selg, gi videre.

Husk at barn ikke bør ha stort flere leker enn alderen deres. En 3-åring leker altså best med 3 leker. Stort flere og hen vil bli stresset og overveldet og ikke leke i det hele.

Og, om folk signaliserer at de kommer til å velge å bli støtt om du kvitter deg med deres gave: anerkjenn at det handler om deres dårlige psykiske helse. Og kvitt deg med gaven. 

Anonymkode: e86e9...7c3

Eh 3 leker ellers leker man ikke? Jøss jeg må kjenne mye rare barn

Anonymkode: 7f6e8...f61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er veldig merkelig at slike overbevisste foreldre genuint virker å tro at andres giverglede rundt julaften skal påvirke generell oppdragelse.

Velg dine kamper, nyt at mange setter pris på barnet ditt og sørg for å oppdra barnet ditt mellom julaften og julaften i stedet. De pakkene kommer høyst sannsynlig til å gi masse glede til barnet ditt uavhengig av dine og pappaens grunnleggende verdier. 

Og slutt å lete aktivt etter ting å bekymre deg for.

God jul!

Anonymkode: f7683...bdf

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før neste jul avtaler dere å droppe gaver med noen og heller finne på noe koselig før jul, feks med venner. Så han «bare» får gaver fra familie. 

Anonymkode: b49dd...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør det ikke

Jupp, det gjør det. Spesielt de som har minst og dårligst økonomiforståelse. 

Hvorfor denne evige trangen til å hamstre så jævlig? Én gave holder i massevis. Spesielt i jula, hvor så mange gir og får. 

Mye bedre å få én ting av kvalitet, en kvalitetsløst ræl. 

Anonymkode: 40601...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jupp, det gjør det. Spesielt de som har minst og dårligst økonomiforståelse. 

Hvorfor denne evige trangen til å hamstre så jævlig? Én gave holder i massevis. Spesielt i jula, hvor så mange gir og får. 

Mye bedre å få én ting av kvalitet, en kvalitetsløst ræl. 

Nei det gjør det ikke🙄 ræl? Kjøper aldri rl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en sønn som snart fyller 3 år. Jeg og mannen min er veldig minimalistiske av oss, og har hele veien ønsket å lære sønnen vår verdien av penger, at det er viktig å ønske seg ting, jobbe for ting, spare til ting, osv. Han har alt han trenger og litt til uansett. 

Nå som julaften nærmer seg er jeg faktisk i sjokk over hvor mye gaver han allerede har fått fra familie og venner. Vi skal feire jul hjemme hos oss, så mange har allerede vært her og lagt igjen gaver til han/oss (mest han selvsagt). Det er faktisk med en ekstrem bismak at jeg sitter her og ser på disse gavene under treet. Jeg vet hvor mange som sliter om dagen. Vi merker det allerede på økonomien selv og verre skal det jo bli. Og hva skal egentlig en treåring med tjue forskjellige lastebiler (som et eksempel, jeg vet jo ikke hva han får enda...). 

Samtidig er jeg jo veldig takknemlig for at så mange ønsker å gi han gaver. Jeg vet jo at det er veldig stas for mange å gi de til han også. Men jeg tenker i mitt stille sinn at jeg ikke ønsker et gavekaos hver eneste jul og et barnerom stappfullt av leker og ting som ikke blir brukt. Er jeg alene om disse tankene? Er det feil å heller be om penger til sparekonto, eller praktiske ting som han trenger og blir brukt? Eller er det bare å bite det i seg og la det stå til? 🙂 Del gjerne tanker og erfaringer her. 

Anonymkode: 9e579...ae3

trenger ikke lære en 3åring det

Anonymkode: 0a8bc...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn i bhg alder og de får utrolig mange gaver. Det er bestemor som står for flesteparten, og jeg har bedt henne ikke bruke mer enn 1000 kr per unge, men det er vist helt uaktuelt.

Etter forrige julaften tok jeg halvparten av gavene og ga bort til noen flyktninger. Ingen har merket at halvparten er borte. Jeg kommer til å gjøre det samme i år.

Anonymkode: 40064...221

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv to som får mange pakker, og ikke bare nok med det så har de jo bursdag like rundt juletider også.

Etter jul og bursdag går vi gjennom lekene de allerede har, og sorterer litt sånn; 1. leker som er ødelagt og ikke kan fikses (kastes), leker som ikke lekes noe særlig med og kan gis bort, og leker som lekes med ofte.

De nye lekene havner da på rotasjon sammen med de lekene som lekes med ofte. Og så er det påån igjen til neste år.

Av og til kan man jo og få dobbelt opp, eller ting ungen egentlig ikke liker/er for liten til. Da kan man bytte, sette til senere eller gi bort. 😊

Til neste år kan dere eventuelt si til noen at dere ønsker ikke gaver, men tar gjerne imot kaffebesøk/middagsbesøk etc. Eventuelt si at dere ønsker gavekort/billett til lekeland, basseng, o.l. avhengig av hva dere har rundt dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår tankene dine. Barna mine får 20-30 gaver hver jul. Det er litt vanskelig å forholde seg til. De river opp, men selve gaven er lite interessant. De er så små, så det som er gøy er i grunn å åpne gaver. (3 og 5 år) 

Jeg kan ikke «bestille» gaver til barna mine, føler jeg. Folk får gi det de vil.. Etter jul går vi gjennom gavene. Noen er ikke tatt ut av pakken, og er ikke noe hverken vi eller barnet ønsker/trenger. Den kan selges eller gis videre. Tar ofte en runde på rommene deres. Selger, gir bort og kaster. Helt vanvittig det gavekjøret.

Anonymkode: 21ea7...c0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt får kun gaver til jul og bursdag, og da hender det at hn får 15+ i gave. Kan være alt fra leker, klær og bøker.. som hn da kun har frem til neste begivenhet. Alt utenom  det får hn  klare seg med.  

Så om hn  ser noe i lekebutikken, klesbutikk eller bokbutikken som hn  vil ha, så må hn  pent vente til jul/bursdagen. Dette er noe hn er inneforstått med 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har en sønn som snart fyller 3 år. Jeg og mannen min er veldig minimalistiske av oss, og har hele veien ønsket å lære sønnen vår verdien av penger, at det er viktig å ønske seg ting, jobbe for ting, spare til ting, osv. Han har alt han trenger og litt til uansett

Anonymkode: 9e579...ae3

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skrev jul og bursdag. Men hvorfor skal man øse ut ting hele året når barn kan lære seg å ønske ting? Vi kunne kjøpt alt de ønsker seg året gjennom, med en gang ønsket kommer, men DET gir faktisk bortskjemte barn. Om noen tryner på sykkel og ødelegger hjelmen så får de selvfølgelig ny, men når man ønsker en ny kul hjelm eller fotballsko lik idolet på et engelsk lag, så takler man fint å vente til det er en anledning. Hva er galt med det mener du? 

Anonymkode: a36f7...445

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan si fra at dere ønsker dere praktiske ting til barnet, klær, nytt av noe som er slitt, tøfler, strikka sokker, akebrett  f.eks. Bare å si at barnerommet er stappfullt av leker, så det trenger han ikke. 

Anonymkode: 5d198...dab

Er ikke gavene en får til jul og bursdag som gir bortskjemte barn.

Det er alt foreldre kjøper ellers i året som gjør det.

Foreldre som kjøper så mye leker og gøy i løpet av året, at det som står igjen å ønske ungen til jul er klær og praktiske ting.

Anonymkode: b8493...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke minimalistiske men syns likevel at det blir altfor mange gaver til barnet vårt. Dette blir barnets 3 jul, og han har så vidt begynt å forstå konseptet med det å åpne pakker. Han har fra svigermor alene hver jul fått en 25 - 30 gaver. Vi har prøvd å snakke til henne om at det er altfor mye etter hver jul, men hun hører ikke. Ser for meg at det fra henne alene kommer i alle fall 20 gaver i år. I tillegg har han I år fått pakke kalender og så langt er det en leke hver dag fra henne.

Tanken er koselig den, men det blir alt for mye!

I tillegg så er det jo gaver fra Oss, besteforeldre på min side, oldeforeldre, tanter og onkler og søskenbarn. Og jeg vil påstå at antall gaver vi gir til sammen er færre enn det svigermor gir alene.

Barnerommet er overfylt av leker, og gjerne større leker som tar mye plass. Han har egentlig mer enn nok leker, vi har ikke plass til dem han har engang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som kjøper så mye leker og gøy i løpet av året, at det som står igjen å ønske ungen til jul er klær og praktiske ting.

Vår løsning er rett og slett at barna får leker KUN til jul og bursdag. Annet de trenger får de fortløpende igjennom året. Og selv med lite familie og kun to anledninger hvor de får leker så har de nok.

Vi er også veldig bevisste på hva de ønsker seg slik at de får kvalitetsleker og ikke plastræl. Hvis ikke får de leker som blir fort ødelagt og det er både bortkastede penger og barna blir lei seg. 

Jeg rydder og kaster jevnt om jeg finner ødelagte ting og sørger for å rotere hva som står fremme av leker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, tussi84 said:

Vi er ikke minimalistiske men syns likevel at det blir altfor mange gaver til barnet vårt. Dette blir barnets 3 jul, og han har så vidt begynt å forstå konseptet med det å åpne pakker. Han har fra svigermor alene hver jul fått en 25 - 30 gaver. Vi har prøvd å snakke til henne om at det er altfor mye etter hver jul, men hun hører ikke. Ser for meg at det fra henne alene kommer i alle fall 20 gaver i år. I tillegg har han I år fått pakke kalender og så langt er det en leke hver dag fra henne.

Tanken er koselig den, men det blir alt for mye!

I tillegg så er det jo gaver fra Oss, besteforeldre på min side, oldeforeldre, tanter og onkler og søskenbarn. Og jeg vil påstå at antall gaver vi gir til sammen er færre enn det svigermor gir alene.

Barnerommet er overfylt av leker, og gjerne større leker som tar mye plass. Han har egentlig mer enn nok leker, vi har ikke plass til dem han har engang. 

Du kan kanskje ta opp at det er dere som må pakke opp nesten alle gavene? At så mange gaver er for mye for et lite barn, de blir lei. Han kan heller ikke bare åpne gaver fra henne julaften men fra andre i slekten.. 

Ev lar du barnet åpne 1-2 gaver fra hennes og sparer resten. Hvis dere feirer jul med henne så synst hun sikkert det er stats at barnet åpner fra henne. Men lag en grense slik at andre også kan slippe til :) 

så sier du bare at en 3åring kan ikke åpne så mange gaver på en gang, han blir overveldet. 

Anonymkode: b1939...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMy1989 skrev (37 minutter siden):

Vår løsning er rett og slett at barna får leker KUN til jul og bursdag. Annet de trenger får de fortløpende igjennom året. Og selv med lite familie og kun to anledninger hvor de får leker så har de nok.

Vi er også veldig bevisste på hva de ønsker seg slik at de får kvalitetsleker og ikke plastræl. Hvis ikke får de leker som blir fort ødelagt og det er både bortkastede penger og barna blir lei seg. 

Jeg rydder og kaster jevnt om jeg finner ødelagte ting og sørger for å rotere hva som står fremme av leker. 

Er så sjarmerende med voksne som mener det andre kjøper dr ræl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da an å ønske seg praktiske ting selv om man ikke har «brukt opp» alt det gøye ila året? Vi ønsker lue og votter til barnet, selv om han knapt får en eneste leke av oss ila året. Synes det er unødvendig med alt for mye leker og «ræl», men hos oss så står også leker på ønskelista, siden han faktisk kun har et fåtall leker fra før (alt fått til jul/bursdag). 

Kjenner meg igjen i det TS skiver jeg. ..som en av få her ser jeg, og det illustrerer kanskje problemet. I motsetning til TS har vi ganske liten familie, og får ikke gaver av venner/andre, men jeg er likevel opptatt av måtehold i de gavene vi både gir og får - pga miljø, økonomi, rot i huset, OG for at barnet skal se fram til andre ting med jula enn kun et hav av gaver. Og ikke vokse opp med samme «gammeldagse» holdninger om at mer er bedre og at jula er en tid for overflod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er vi som er foreldre nå, sitt ansvar å vise sunn fornuft og moderasjon. Hva skal et barn, eller voksen for den del, med 10-20-30 gaver til jul? Helt forbanna seriøst. Brorparten man får, er stort sett juggel og ting av dårlig kvalitet. Det blir sett på i to minutt, og så er det et jag videre til neste gave. 

Helt horribelt. Jeg er så drittlei av dette gavekjøret, og jeg har gitt klart uttrykk til omgivelsene at jeg ikke ønsker meg TING what so ever. 

Det som betyr noe, er tid sammen og det å dele opplevelser. 

Handelsstanden fryder seg, mens nordmenn (som egentlig ikke har råd til det) går amok på julehandel.

Grøss.

Jeg er helt enig med deg. Det er lov som giver å tenke selv, ikke bare foreldrenes ansvar. Spesielt når de samme sier på besøk "Oi, du har mange ting, så mye du har!" lekene tyter ut av skuffer og skap, ikeakjøkkenet stappet fullt med leker i skap, hylle og mikroovn, kommer ikke frem omtrent pga alle lekekassene... likevel er det 20 gaver til jul og bursdag! Han fikk 4 gaver av oss foreldrene til 4årsdagen sin og bare "Jeg fikk ikke så mye av dere da mamma!" har forklart i ettertid, og mye nå før jul, at det er viktig å sette pris på det man får, og at det er like gøy å få færre gaver han sa han ønsket seg, enn masse pakker så han glemmer hva han har fått. 

Synes det blir for dumt når han kun så antallet gaver framfor hva som var i dem. Men jeg tror han har forstått fram til jul nå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...