AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Del Skrevet 18. desember 2022 Jeg har en sønn som snart fyller 3 år. Jeg og mannen min er veldig minimalistiske av oss, og har hele veien ønsket å lære sønnen vår verdien av penger, at det er viktig å ønske seg ting, jobbe for ting, spare til ting, osv. Han har alt han trenger og litt til uansett. Nå som julaften nærmer seg er jeg faktisk i sjokk over hvor mye gaver han allerede har fått fra familie og venner. Vi skal feire jul hjemme hos oss, så mange har allerede vært her og lagt igjen gaver til han/oss (mest han selvsagt). Det er faktisk med en ekstrem bismak at jeg sitter her og ser på disse gavene under treet. Jeg vet hvor mange som sliter om dagen. Vi merker det allerede på økonomien selv og verre skal det jo bli. Og hva skal egentlig en treåring med tjue forskjellige lastebiler (som et eksempel, jeg vet jo ikke hva han får enda...). Samtidig er jeg jo veldig takknemlig for at så mange ønsker å gi han gaver. Jeg vet jo at det er veldig stas for mange å gi de til han også. Men jeg tenker i mitt stille sinn at jeg ikke ønsker et gavekaos hver eneste jul og et barnerom stappfullt av leker og ting som ikke blir brukt. Er jeg alene om disse tankene? Er det feil å heller be om penger til sparekonto, eller praktiske ting som han trenger og blir brukt? Eller er det bare å bite det i seg og la det stå til? 🙂 Del gjerne tanker og erfaringer her. Anonymkode: 9e579...ae3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Del Skrevet 18. desember 2022 Du blander sammen mange ulike grunner; - Bortskjemt; nei, det blir han ikke av materielle ting, men av andre verdier dere lærer han i livet. Så det ordner seg. - Andre sliter; da sørger dere for å sakte donere gaver verken han eller giveren husker videre, til de som trenger det. - Overfylt barnerom; samme løsning som over. - Dere trenger klær og praktiske ting; da er det helt innenfor å kommunisere dette. Men dropp ønske om penger Anonymkode: a1bc7...755 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Del Skrevet 18. desember 2022 Ikke sett så mye begrensninger på andre, gjør det på dere selv, men dere kan jo gi litt ønskelister så det ikke bare blir plastdrit. Ellers er det lurt å ha kasser med leker som dere roterer på slik at det legges bort for en stund og så byttes det på, da blir ikke rommet fullt. Anonymkode: 9ea7c...bee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Del Skrevet 18. desember 2022 Når dere merker prisstigningen på økonomien og ha får mye gaver, kutt ned på det dere gir selv. For øvrig er det ingen som blir bortskjemt av mye gaver julaften, det er alt som skjer resten av året som bestemmer om et barn blir bortskjemt. Jeg har ikke barn, men har tantebarn som er priviligert på mange måter, bl.a. med besteforeldre med god råd og jeg som tante kan også bruke mye penger på dem. De får det de trenger og ønsker seg, men de får det til jul og bursdag, ikke med en gang de har lyst på noe hele året. De må skrive ønskeliste, og så avtaler vi oss i mellom sånn at de får det de trenger (f.eks fotballsko, treningsklær, sykkelhjelm) og noe i mer "lyst på" kategorien som gamingting, supporterutstyr, leker og skateboard. De er takknemlig og glad for alt de får, og setter pris på hver eneste ting. Men det handler også om at foreldrene minner dem på gjennom året hvor heldig de er som får slike gaver. F.eks kjøpte jeg strandleker ett år i bursdagsgave som de tok med på ferie, når barna lekte så sa foreldrene "du var jammen heldig som fikk så gøye leker av tante Hanne". Og da fikk jeg takk når de kom hjem, for de hadde kost seg med lekene. Når ting ikke lenger er i bruk kan det selges eller gis bort så andre får nytte av det. Et annet triks hvis barnet får mye likt er at du ta bort litt av det som han får i gave og porsjonerer det ut fremover våren. Da blir han ikke lei alt på en gang, og det kan bli litt rotasjon i lekene. Anonymkode: a36f7...445 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har en sønn som snart fyller 3 år. Jeg og mannen min er veldig minimalistiske av oss, og har hele veien ønsket å lære sønnen vår verdien av penger, at det er viktig å ønske seg ting, jobbe for ting, spare til ting, osv. Han har alt han trenger og litt til uansett. Nå som julaften nærmer seg er jeg faktisk i sjokk over hvor mye gaver han allerede har fått fra familie og venner. Vi skal feire jul hjemme hos oss, så mange har allerede vært her og lagt igjen gaver til han/oss (mest han selvsagt). Det er faktisk med en ekstrem bismak at jeg sitter her og ser på disse gavene under treet. Jeg vet hvor mange som sliter om dagen. Vi merker det allerede på økonomien selv og verre skal det jo bli. Og hva skal egentlig en treåring med tjue forskjellige lastebiler (som et eksempel, jeg vet jo ikke hva han får enda...). Samtidig er jeg jo veldig takknemlig for at så mange ønsker å gi han gaver. Jeg vet jo at det er veldig stas for mange å gi de til han også. Men jeg tenker i mitt stille sinn at jeg ikke ønsker et gavekaos hver eneste jul og et barnerom stappfullt av leker og ting som ikke blir brukt. Er jeg alene om disse tankene? Er det feil å heller be om penger til sparekonto, eller praktiske ting som han trenger og blir brukt? Eller er det bare å bite det i seg og la det stå til? 🙂 Del gjerne tanker og erfaringer her. Anonymkode: 9e579...ae3 Ja det er feil å be om penger på konto 🙄 Anonymkode: 7f6e8...f61 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når dere merker prisstigningen på økonomien og ha får mye gaver, kutt ned på det dere gir selv. For øvrig er det ingen som blir bortskjemt av mye gaver julaften, det er alt som skjer resten av året som bestemmer om et barn blir bortskjemt. Jeg har ikke barn, men har tantebarn som er priviligert på mange måter, bl.a. med besteforeldre med god råd og jeg som tante kan også bruke mye penger på dem. De får det de trenger og ønsker seg, men de får det til jul og bursdag, ikke med en gang de har lyst på noe hele året. De må skrive ønskeliste, og så avtaler vi oss i mellom sånn at de får det de trenger (f.eks fotballsko, treningsklær, sykkelhjelm) og noe i mer "lyst på" kategorien som gamingting, supporterutstyr, leker og skateboard. De er takknemlig og glad for alt de får, og setter pris på hver eneste ting. Men det handler også om at foreldrene minner dem på gjennom året hvor heldig de er som får slike gaver. F.eks kjøpte jeg strandleker ett år i bursdagsgave som de tok med på ferie, når barna lekte så sa foreldrene "du var jammen heldig som fikk så gøye leker av tante Hanne". Og da fikk jeg takk når de kom hjem, for de hadde kost seg med lekene. Når ting ikke lenger er i bruk kan det selges eller gis bort så andre får nytte av det. Et annet triks hvis barnet får mye likt er at du ta bort litt av det som han får i gave og porsjonerer det ut fremover våren. Da blir han ikke lei alt på en gang, og det kan bli litt rotasjon i lekene. Anonymkode: a36f7...445 Jeg håper virkelig de får sykkelhjelm , fotballsko ol utenom jul 🙈 Anonymkode: 7f6e8...f61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Del Skrevet 18. desember 2022 Det er vi som er foreldre nå, sitt ansvar å vise sunn fornuft og moderasjon. Hva skal et barn, eller voksen for den del, med 10-20-30 gaver til jul? Helt forbanna seriøst. Brorparten man får, er stort sett juggel og ting av dårlig kvalitet. Det blir sett på i to minutt, og så er det et jag videre til neste gave. Helt horribelt. Jeg er så drittlei av dette gavekjøret, og jeg har gitt klart uttrykk til omgivelsene at jeg ikke ønsker meg TING what so ever. Det som betyr noe, er tid sammen og det å dele opplevelser. Handelsstanden fryder seg, mens nordmenn (som egentlig ikke har råd til det) går amok på julehandel. Grøss. Anonymkode: 40601...fd0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #8 Del Skrevet 18. desember 2022 Synes det er veldig merkelig at slike overbevisste foreldre genuint virker å tro at andres giverglede rundt julaften skal påvirke generell oppdragelse. Velg dine kamper, nyt at mange setter pris på barnet ditt og sørg for å oppdra barnet ditt mellom julaften og julaften i stedet. De pakkene kommer høyst sannsynlig til å gi masse glede til barnet ditt uavhengig av dine og pappaens grunnleggende verdier. Og slutt å lete aktivt etter ting å bekymre deg for. God jul! Anonymkode: f7683...bdf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #9 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg håper virkelig de får sykkelhjelm , fotballsko ol utenom jul 🙈 Anonymkode: 7f6e8...f61 Jeg skrev jul og bursdag. Men hvorfor skal man øse ut ting hele året når barn kan lære seg å ønske ting? Vi kunne kjøpt alt de ønsker seg året gjennom, med en gang ønsket kommer, men DET gir faktisk bortskjemte barn. Om noen tryner på sykkel og ødelegger hjelmen så får de selvfølgelig ny, men når man ønsker en ny kul hjelm eller fotballsko lik idolet på et engelsk lag, så takler man fint å vente til det er en anledning. Hva er galt med det mener du? Anonymkode: a36f7...445 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev jul og bursdag. Men hvorfor skal man øse ut ting hele året når barn kan lære seg å ønske ting? Vi kunne kjøpt alt de ønsker seg året gjennom, med en gang ønsket kommer, men DET gir faktisk bortskjemte barn. Om noen tryner på sykkel og ødelegger hjelmen så får de selvfølgelig ny, men når man ønsker en ny kul hjelm eller fotballsko lik idolet på et engelsk lag, så takler man fint å vente til det er en anledning. Hva er galt med det mener du? Anonymkode: a36f7...445 Det gjenspeiler bare folks forhold til penger og materielle verdier ellers. Sad, but true. Det er ikke lett å få et forhold til penger og økonomi, når alt bare ramler opp i hendene på en, fra fødsel av. Her må folk begynne å tenke seg alvorlig mye om. Slutt å kjøpe ting, hele forbanna tiden. Bruk tiden sammen, på noe matnyttig. Anonymkode: 40601...fd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #11 Del Skrevet 18. desember 2022 Du kan si fra at dere ønsker dere praktiske ting til barnet, klær, nytt av noe som er slitt, tøfler, strikka sokker, akebrett f.eks. Bare å si at barnerommet er stappfullt av leker, så det trenger han ikke. Anonymkode: 5d198...dab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #12 Del Skrevet 18. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Du kan si fra at dere ønsker dere praktiske ting til barnet, klær, nytt av noe som er slitt, tøfler, strikka sokker, akebrett f.eks. Bare å si at barnerommet er stappfullt av leker, så det trenger han ikke. Anonymkode: 5d198...dab Det er ikke feil å si det. Anonymkode: 5d198...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det gjenspeiler bare folks forhold til penger og materielle verdier ellers. Sad, but true. Det er ikke lett å få et forhold til penger og økonomi, når alt bare ramler opp i hendene på en, fra fødsel av. Her må folk begynne å tenke seg alvorlig mye om. Slutt å kjøpe ting, hele forbanna tiden. Bruk tiden sammen, på noe matnyttig. Anonymkode: 40601...fd0 Skjønner faktisk ikke hvorfor du siterer meg på denne. Anonymkode: a36f7...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Del Skrevet 18. desember 2022 Man ønsker seg det man ønsker seg. Og får det man får. De to samsvarer ikke, fordi mange er så dårlige på dette med gaver. Du må nok bare enda klarere snakke om og signalisere og poengtere at dere faktisk ikke har behov for gaver, og at dere - gitt at de virkelig ønsker å gi gaver - godt kan tenke dere brukte ting. Vær her helt konkret - lag ønskelister med lenker til faktiske ting, brukte som nye. Et barn, minimalistisk eller ei, behøver ting. Som sykler, ski, vinterjakke og nye sko. Sett dem på ønskelista til jul og bursdag. Og det dere får? Mye av det kommer nok med byttelapp og kan byttes i romjula. For husk - en gave er en ting noen gir deg for å si «du er en jeg liker». Den er ikke en ting du må beholde. Så få alt du ikke behøver eller ønsker ut av huset umiddelbart. Har det ikke byttelapp? Doner, selg, gi videre. Husk at barn ikke bør ha stort flere leker enn alderen deres. En 3-åring leker altså best med 3 leker. Stort flere og hen vil bli stresset og overveldet og ikke leke i det hele. Og, om folk signaliserer at de kommer til å velge å bli støtt om du kvitter deg med deres gave: anerkjenn at det handler om deres dårlige psykiske helse. Og kvitt deg med gaven. Anonymkode: e86e9...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Del Skrevet 18. desember 2022 Så flott at dere tenker på dette, TS! Våre barn er virkelig ikke bortskjemte med gaver fra slekten, så her har dere jo et skikkelig luksusproblem, men det høres jo unektelig spesielt ut dersom dere ikke kan ønske nyttige ting til barnet deres? Vinterdress, regntøy, ulltøy, sykkel, akebrett, luer, votter, kvalitetsdyne og kvalitetspute, matboks og drikkeflaske osv osv, er det virkelig så vanskelig å ønske seg dette da? 🤔 Anonymkode: fda39...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det gjenspeiler bare folks forhold til penger og materielle verdier ellers. Sad, but true. Det er ikke lett å få et forhold til penger og økonomi, når alt bare ramler opp i hendene på en, fra fødsel av. Her må folk begynne å tenke seg alvorlig mye om. Slutt å kjøpe ting, hele forbanna tiden. Bruk tiden sammen, på noe matnyttig. Anonymkode: 40601...fd0 Alle jeg kjenner som har kjørt seg i grøfta økonomisk har vokst opp med lite, og dårlig råd. Når de først får sin første lønning, oppdager at det finnes noe som heter kredittkort, får egen jobb. Da går det fullstendig skeis. For de skal "ta igjen" noe de aldri har fått. Jeg har vokst opp med å få alt jeg trengte, ferier, og vi har aldri hatt dårlig råd. Men jeg lærte en ting; å alltid spørre meg selv "er det verdt det?" ikke "har jeg råd?". Og har med det alltid hatt et godt forhold til penger, og ikke hatt dårlig råd, selv som student. Da jeg visste hvordan man kunne ha penger på konto uten å bruke dem. Anonymkode: a1bc7...755 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #17 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du kan si fra at dere ønsker dere praktiske ting til barnet, klær, nytt av noe som er slitt, tøfler, strikka sokker, akebrett f.eks. Bare å si at barnerommet er stappfullt av leker, så det trenger han ikke. Anonymkode: 5d198...dab Vet ikke hvordan det er med ts, men med mine foreldre hjelper det ikke... Jeg sendte foreldrene mine en ønskeliste med tre praktiske ting som vi kunne tenke oss til vår baby på 10 uker til jul. Mamma kunne nylig fortelle at hun har mistet tellingen over hvor mye hun har kjøpt, men at det er et sted mellom 25-30 gaver. Kjenner jeg blir svett av tanken. Anonymkode: c7973...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #18 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vi som er foreldre nå, sitt ansvar å vise sunn fornuft og moderasjon. Hva skal et barn, eller voksen for den del, med 10-20-30 gaver til jul? Helt forbanna seriøst. Brorparten man får, er stort sett juggel og ting av dårlig kvalitet. Det blir sett på i to minutt, og så er det et jag videre til neste gave. Helt horribelt. Jeg er så drittlei av dette gavekjøret, og jeg har gitt klart uttrykk til omgivelsene at jeg ikke ønsker meg TING what so ever. Det som betyr noe, er tid sammen og det å dele opplevelser. Handelsstanden fryder seg, mens nordmenn (som egentlig ikke har råd til det) går amok på julehandel. Grøss. Anonymkode: 40601...fd0 Du har vært uheldig skjønner jeg, Inger her gir juggel og ting brukes Anonymkode: 7f6e8...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #19 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skrev jul og bursdag. Men hvorfor skal man øse ut ting hele året når barn kan lære seg å ønske ting? Vi kunne kjøpt alt de ønsker seg året gjennom, med en gang ønsket kommer, men DET gir faktisk bortskjemte barn. Om noen tryner på sykkel og ødelegger hjelmen så får de selvfølgelig ny, men når man ønsker en ny kul hjelm eller fotballsko lik idolet på et engelsk lag, så takler man fint å vente til det er en anledning. Hva er galt med det mener du? Anonymkode: a36f7...445 Nei man blir ikke bortskjemt av å få dekket normale behov, hjelm og fotballsko går under det. Hadde blitt flau om unga måtte ønske seg det Anonymkode: 7f6e8...f61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #20 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjenspeiler bare folks forhold til penger og materielle verdier ellers. Sad, but true. Det er ikke lett å få et forhold til penger og økonomi, når alt bare ramler opp i hendene på en, fra fødsel av. Her må folk begynne å tenke seg alvorlig mye om. Slutt å kjøpe ting, hele forbanna tiden. Bruk tiden sammen, på noe matnyttig. Anonymkode: 40601...fd0 Nei det gjør det ikke Anonymkode: 7f6e8...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå