AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Jeg hadde gjort det. Hvis jeg var 80 år og fikk vite at jeg hadde begynnende demens og at jeg iløpet av et år kom til å være en grønnsak, da hadde jeg ønsket å avslutte livet. Anonymkode: 6ffd4...1e9 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde gjort det. Hvis jeg var 80 år og fikk vite at jeg hadde begynnende demens og at jeg iløpet av et år kom til å være en grønnsak, da hadde jeg ønsket å avslutte livet. Anonymkode: 6ffd4...1e9 Faren min har begynnende demens. Jeg tviler på at han hadde valgt å avslutte livet sånn uten videre. Anonymkode: abc06...16d 1 2 5
Scoops Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Er ganske sikker på at jeg hadde benyttet meg av det ja,selv om døden er noe av det som skremmer meg mest 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Ja, uten tvil. Alzheimer/demens, ALS, uhelbredelig kreft, hjernetumor osv. Anonymkode: bb488...8e7 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Absolutt! Og i tilfeller med uhelbredelig kreft, eller annet som innebærer store smerter og funksjonstap. Litt på siden av tema, men synes det burde legaliseres uansett om man er terminal eller ikke. Alvorlig kronisk sykdom over mange år etc, og man ønsker det selv, bør man få slippe, selvom det ikke er garantert dødelig innen 12 mnd. Anonymkode: 0af9d...5d1 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Uten tvil. Er stor beundrer av Nils Arne Morka (morka84), men hadde aldri klart å være like positiv som han. Anonymkode: 06f49...f4d 1
Hjerte Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 Det er umulig å vite. Først og fremst er det umulig å forutse sykdomsutviklingen i den grad spørmålet legger opp til. 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 Har slitt med langvarig depresjon i over 20 år, hadde glatt benyttet meg av aktiv dødshjelp pronto. Anonymkode: 78cd6...b01 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 ALS, ja definitivt. Bestiller avslutning i Sveits om jeg skulle få den diagnosen. Med demens er det vanskeligere fordi den er glidende og selvinnsikten varierende. Anonymkode: 4f207...9cd 2
GrønnNellik68 Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde gjort det. Hvis jeg var 80 år og fikk vite at jeg hadde begynnende demens og at jeg iløpet av et år kom til å være en grønnsak, da hadde jeg ønsket å avslutte livet. Anonymkode: 6ffd4...1e9 ja savner en skikkelig seriøs debatt om aktiv dødshjelp i Norge. Jeg hadde uten tvil gått for aktiv dødshjelp hvis jeg fikk noe som ALS eller noe i den duren. Jeg opplevde i fjor at faren min som hadde parkinson var på avlastning og på ett sykehjem klarte og falle og slå hodet sitt i veggen og fikk en massiv hjerneblødning og havna på sykehus. Der fikk vi med en gang beskjed om at det ikke var noe mer å gjøre. Annet enn å vente på at han skulle dø. Det skulle gå 6 dager der jeg satt hver dag 8-10 timer ved sengen hans. Og det gjorde så jævlig vondt å se at han prøvde å si noe og prøvde og forklare noe. Han klarte å si ja og nei og rørte på hender og ben så det var så vanskelig å skjønne at det ikke var noe mer og gjøre. Aldri følt meg så hjelpesløs i hele mitt liv. Ikke fikk han noe verken vått eller tørt for det fikk vi beskjed om at det ville forlenge dødsprossessen og kun fukting av munn. I mine følelser og mage følelse så er jeg hellig overbevisst at han følte sult og tørste og hørte hva vi sa og alt dette der. Men når kroppen ikke får vann eller noe næring så går det jo bare en vei. Man dør. I dette tilfelle så hadde jeg så sårt ønsket at vi kunne fått aktiv dødshjelp for dette var ett forferdelig mareritt å være vitne til. Jeg hadde følt det bedre om han kunne fått sovne stille inn etter en sprøyte enn å se den dødskampen utspille seg foran øynene mine. Nå er jeg ikke noe ekspert på døden men det er noe av det jævligste jeg har vært med på i hele mitt liv. Tårene triller hver gang jeg tenker på det og om jeg kunne gjort noe annet. Kunne jeg ha tvunget dem til å gi han næring? For det var en bedring etter andre og tredje dagen men de vendte ryggen til følte jeg når jeg prøvde å si at han er bedre.. Nei jeg unner ingen å oppleve noe sånt. Jeg har aldri sett noen død eller noen som dør og at det skulle bli min egen far hadde jeg aldri kunnet forestille meg. Ja der fikk jeg blåst ut av meg det jeg har tenkt og følt i forbindelse med dette. Og har blitt helt for aktiv dødshjelp etter den opplevelsen. I Nederland vet jeg de har det og det må da være en lettelse å kunne få velge det når alt annet er håpløst. Mye mer verdig død i mitt hode. 3 15 1
GrønnNellik68 Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 ♥ skrev (15 minutter siden): Det er umulig å vite. Først og fremst er det umulig å forutse sykdomsutviklingen i den grad spørmålet legger opp til. ALS dør du av uansett.. og den er visst helt forferdelig. Men hver sin smak. Aktiv dødshjelp helt klart her. 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 Ja. Omtrent alle kvinnene i min familie har fått demens på sine eldre dager. Det er ikke noe jeg har lyst å gå rundt med i 10-15 år før jeg stryker med. Aktiv dødshjelp er et soleklart ja fra meg hvis det blir lov. Anonymkode: 7c59d...1cf 2
Hjerte Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 GrønnNellik68 skrev (4 minutter siden): ALS dør du av uansett.. og den er visst helt forferdelig. Men hver sin smak. Aktiv dødshjelp helt klart her. At man dør er det eneste sikre her i livet. Spørsmålet er om livet fram til døden er verdt å leve. Og man vet ikke på forhånd hva man kan og ikke kan finne mening i. Og ikke minst, man vet ikke hvor ens eget skjæringspunkt er, der lidelsen overskygger alt man måtte ha av positive opplevelser.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 Ja. Dyr får aktiv dødshjelp for at de skal slippe å lide. Mennesker bør få samme mulighet. Anonymkode: 81112...ad0 10 3
Topsi Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 GrønnNellik68 skrev (11 minutter siden): ja savner en skikkelig seriøs debatt om aktiv dødshjelp i Norge. Jeg hadde uten tvil gått for aktiv dødshjelp hvis jeg fikk noe som ALS eller noe i den duren. Jeg opplevde i fjor at faren min som hadde parkinson var på avlastning og på ett sykehjem klarte og falle og slå hodet sitt i veggen og fikk en massiv hjerneblødning og havna på sykehus. Der fikk vi med en gang beskjed om at det ikke var noe mer å gjøre. Annet enn å vente på at han skulle dø. Det skulle gå 6 dager der jeg satt hver dag 8-10 timer ved sengen hans. Og det gjorde så jævlig vondt å se at han prøvde å si noe og prøvde og forklare noe. Han klarte å si ja og nei og rørte på hender og ben så det var så vanskelig å skjønne at det ikke var noe mer og gjøre. Aldri følt meg så hjelpesløs i hele mitt liv. Ikke fikk han noe verken vått eller tørt for det fikk vi beskjed om at det ville forlenge dødsprossessen og kun fukting av munn. I mine følelser og mage følelse så er jeg hellig overbevisst at han følte sult og tørste og hørte hva vi sa og alt dette der. Men når kroppen ikke får vann eller noe næring så går det jo bare en vei. Man dør. I dette tilfelle så hadde jeg så sårt ønsket at vi kunne fått aktiv dødshjelp for dette var ett forferdelig mareritt å være vitne til. Jeg hadde følt det bedre om han kunne fått sovne stille inn etter en sprøyte enn å se den dødskampen utspille seg foran øynene mine. Nå er jeg ikke noe ekspert på døden men det er noe av det jævligste jeg har vært med på i hele mitt liv. Tårene triller hver gang jeg tenker på det og om jeg kunne gjort noe annet. Kunne jeg ha tvunget dem til å gi han næring? For det var en bedring etter andre og tredje dagen men de vendte ryggen til følte jeg når jeg prøvde å si at han er bedre.. Nei jeg unner ingen å oppleve noe sånt. Jeg har aldri sett noen død eller noen som dør og at det skulle bli min egen far hadde jeg aldri kunnet forestille meg. Ja der fikk jeg blåst ut av meg det jeg har tenkt og følt i forbindelse med dette. Og har blitt helt for aktiv dødshjelp etter den opplevelsen. I Nederland vet jeg de har det og det må da være en lettelse å kunne få velge det når alt annet er håpløst. Mye mer verdig død i mitt hode. Det dere opplevde er selvsagt fryktelig, men hvordan tenker du at han kunne samtykke til aktiv dødshjelp i.den situasjonen? 2
Topsi Skrevet 18. desember 2022 #18 Skrevet 18. desember 2022 Nei, jeg vil ikke at noen skal drepe meg, men jeg ville da heller dø av en tilfeldig infeksjon og fått morfin istedetfor antibiotika 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 Ja uten tvil. Så lenge man fortsatt er samtykkekompetent ( tidlig stadie av slike sykdommer) så ville dette vært en fantastisk løsning, både på individnivå og samfunnsnivå. Anonymkode: 4f3ad...428
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #20 Skrevet 18. desember 2022 Jeg følger bloggen "mamma på hjul,hun har levd med ALS nå i 7 år helt siden yngste sønnen ble født.Hun har et pågangsmot og styrke en bare må beundre.Men jeg vet med meg selv at jeg hadde gitt opp med en slik diagnose. Anonymkode: 16677...9dc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå