Gå til innhold

Hvordan forholde seg til ex som skylder på meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet fra hverandre etter et langt samliv i sommer. Det var jeg som tok initativet, det var mange år med mangel på respekt, følelser, omtanke, kommunikasjon. Han var fornøyd med at vi bodde sammen som søsken, det var ikke jeg. Man er alltid to om et brudd, tenker jeg. Men i denne prosessen legger han all skyld på meg, og gjør seg til et offer. Han har ikke på noe tidspunkt reflektert over sin egen rolle i dette. Så denne følelsen av at jeg har sviktet og vært "slem" som har gått, er en holdning som jeg også føler påvirker barna. Han er veldig passiv-aggressiv, og vil aldri si noe rett ut, alt er hint. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal respondere på det. Jeg blir fort lei meg, selv om jeg logisk sett vet at jeg ikke har skylden i dette. Jeg er så lei av at det liksom er synd på han hele tiden.

Anonymkode: ca559...c4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å snakke med eksen om et forhold som er over.

Hvis dere har barn, samarbeid om barna. Hvis dere ikke har barn, move on.

Anonymkode: 261cc...afc

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) mangel på respekt, følelser, omtanke, kommunikasjon.

Man er alltid to om et brudd, tenker jeg.

Så denne følelsen av at jeg har sviktet og vært "slem" som har gått, er en holdning som jeg også føler påvirker barna. 

Du tenker feil, etter min mening. Du fikk nok og gadd ikke finne deg i mer. Det er lov å trekke en strek og si nok er nok. Det samme skal du lære barna: Hvis noen behandler dem på en måte de ikke vil behandles på, er det lov å gå sin vei. 

Også snakk med barna om psykisk vold. 

Anonymkode: 135b1...6e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Slutt å snakke med eksen om et forhold som er over.

Hvis dere har barn, samarbeid om barna. Hvis dere ikke har barn, move on.

Anonymkode: 261cc...afc

Vi snakker ikke om forholdet. Han sender meg meldinger om det ene og det andre, og jeg kan ikke la være å lese det siden det av og til gjelder barna. Jeg responderer bare når jeg må. Han har en snikete, manipulerende måte å kommunisere på, vanskelig å forklare. Men det suger all energi og livsglede. 

ts.

Skrevet

Sånn er det vel ofte, at det blir slutt fordi kommunikasjonen ikke fungerer og så fortsetter de problemene også lenge etter et brudd. Det beste er å ikke dele bolig, omsorg for barn etc, men må man så må man. 

Da jeg måtte samarbeide med min dypt deprimerte og manipulative eks (som gikk fra meg btw) lagde jeg kommunikasjonsregler. De holdt jeg meg til veldig strengt. Jeg leste feks ikke meldinger fra ham med det samme de kom inn. Det funka lenge greit. Etterhvert ga jeg ham beskjed om at vi heretter skulle kommunisere kun på mail. Målet var hele tida å unngå å bli påvirka for mye av hans tankesett. Mulig det er noe tilsvarende du allerede har gjort for å skjerme deg? Da jeg var helt desperat sliten av min eks' oppførsel, ba jeg andre lese det som kom fra ham. Så kunne de filtrere ut hvorvidt noe burde få en respons. Men det var enormt krevende, husker jeg, og vi hadde ikke en gang barn sammen. Jeg råder deg til å søke hjelp og støtte hos folk rundt deg, for jeg tror dette bare blir tøffere for deg framover. Kan du bevisst søke ting som gir deg energi og livsglede, for å skape mer balanse? 

Anonymkode: 25c80...c82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...