SandraG Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Ja, det tror jeg at det er. Jeg har kronisk dårlig samvittighet for det meste, har vel hatt det hele mitt voksne liv. Og jeg har sett det hos mamma, bestemor, og mange andre kvinner. Følelsen av at noe skulle vært gjort bedre, at noe er min skyld, at jeg ikke strekker til. Men jeg ser sjelden dette hos menn. Jeg kan spørre en nær mannlig venn eller partnere jeg har hatt, og de sier at nei, det kjenner de ikke på. Jeg ser det også i kommunikasjonen vi har. I flere situasjoner tenker jeg at "her hadde det jammen vært på sin plass om du hadde litt dårlig samvittighet!" Men nei. Så hvorfor er det slik, tro? Har det å gjøre med den gammeldagse tankegangen der jenter oppdras til å ha omsorg og omtanke for andre, å sette andre først? 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 SandraG skrev (1 minutt siden): Ja, det tror jeg at det er. Jeg har kronisk dårlig samvittighet for det meste, har vel hatt det hele mitt voksne liv. Og jeg har sett det hos mamma, bestemor, og mange andre kvinner. Følelsen av at noe skulle vært gjort bedre, at noe er min skyld, at jeg ikke strekker til. Men jeg ser sjelden dette hos menn. Jeg kan spørre en nær mannlig venn eller partnere jeg har hatt, og de sier at nei, det kjenner de ikke på. Jeg ser det også i kommunikasjonen vi har. I flere situasjoner tenker jeg at "her hadde det jammen vært på sin plass om du hadde litt dårlig samvittighet!" Men nei. Så hvorfor er det slik, tro? Har det å gjøre med den gammeldagse tankegangen der jenter oppdras til å ha omsorg og omtanke for andre, å sette andre først? Ja, jeg har også dårlig samvittighet for alt mulig. Men tror også at folk vet om det og utnytter det, en veldig enkel måte å få viljen sin på. Anonymkode: 08b65...0e6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 Her er det egentlig motsatt. Jeg er ganske avslappet, og føler jeg gjør mitt beste. Mannen er den som alltid tenker at det ikke er godt nok. Anonymkode: 4ce7d...f87
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Jeg tror det har med noen biologiske forskjeller å gjøre. Unntak finner man alltid, men jeg tror en kvinnehjerne er mer satt sammen slik at man skal ta vare på hverandre. Men slik er det ikke i det moderne samfunnet, så vi får ikke fullført dette biologiske behovet. Dermed føler vi en mangel. Jeg har ikke andre ord å sette på disse tankene, men kvinner ER forskjellige fra menn, fordi vi store deler av livet har hormonendringer så å si hver uke. Det har ikke menn. Vi er lagd slik for å bære fram barn, og ta vare på dem. Men nå skal barn i barnehage og vi må ut i jobb og hyre noen andre til å passe våre barn, som igjen har dette som jobb og må sette sine egne barn til andre osv. Vi er fremmedgjort fra mange grunnleggende behov, og det tror jeg skaper ekstremt mye ubehag. Dette vil selvsagt også ha betydning for menn, men nå svarer jeg først og fremst på bakgrunn av dette med dårlig samvittighet. Anonymkode: 242bd...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 SandraG skrev (12 minutter siden): Ja, det tror jeg at det er. Jeg har kronisk dårlig samvittighet for det meste, har vel hatt det hele mitt voksne liv. Og jeg har sett det hos mamma, bestemor, og mange andre kvinner. Følelsen av at noe skulle vært gjort bedre, at noe er min skyld, at jeg ikke strekker til. Men jeg ser sjelden dette hos menn. Jeg kan spørre en nær mannlig venn eller partnere jeg har hatt, og de sier at nei, det kjenner de ikke på. Jeg ser det også i kommunikasjonen vi har. I flere situasjoner tenker jeg at "her hadde det jammen vært på sin plass om du hadde litt dårlig samvittighet!" Men nei. Så hvorfor er det slik, tro? Har det å gjøre med den gammeldagse tankegangen der jenter oppdras til å ha omsorg og omtanke for andre, å sette andre først? Spørsmålet ditt, ts, er hvorfor du velger å ha dårlig samvittighet? Du kan jo, helt åpenbart, velge å la det være. Og selv om vi godtar premissene dine: hvem oppdrar barn? Foreldrene deres. Så om jentebarn oppdras til å ha dårlig samvittighet og guttebarn oppdras til å ikke ha det? Hva med å velge å oppdra dine egne barn på en mer konstruktiv måte? Uansett, følelser er et valg. Så ta det på alvor og luk bort dem som ikke tjener deg. Anonymkode: 209fd...d71 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Min erfaring er også at det er flere kvinner enn menn som sliter med dårlig samvittighet overfor seg selv, familien sin og generelt. Jeg leste en forskningsartikkel en gang om forskjellen på menn og kvinner, og der stod det at når kvinner sover så arbeider hjernen deres mer enn når menn er våkne. Dette var jo selvfølgelig en generell forskning, men det viser at vi er bygd forskjellig. Kvinnens nervesystem og hormonsystem er mer komplisert enn hos menn. Anonymkode: 58195...b8e 1
Kipling Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 Sikkert en kjønnsgreie der ja, personlig har jeg så sjelden dårlig samvittighet at jeg ikke egentlig kan si at jeg i det hele tatt husker følelsen nå. Men jeg ser ingen grunn til å tro at det har med oppdragelse å gjøre. Kvinner er naturlig en god del mer nevrotiske enn menn er, så jeg vil tro at det har mye med saken å gjøre. Dårlig samvittighet er jo mer eller mindre en type nevrotisme. Kvinner er naturlige "bekymrere" og dere bryr dere mye mer enn vi gjør om å følge reglene og bli sett på som en god person etc. Er vel en evolusjonær konsekvens av å være det svake kjønn som var mer avhengig av flokkens beskyttelse
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 Grunnleggende forskjell mellom kvinner og menn. Kvinner har sterkere forbindelse mellom høyre og venstre hjernehalvdel, er bedre på å planlegge/ta høyde for flere ledd fremover og derfor? bekymrer seg mer/er mer engstelig enn menn. Anonymkode: efefa...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 Jeg har ikke så dårlig samvittighet egentlig og vet ikke hvor stor forskjell det er. Kjenner mange nevrotiske damer og menn og like mange kyniske av begge parter circa. Nåja. Samvittighet er jo bra å ha selvfølgelig. Å tenke over hvordan man behandler andre bør etter min mening være en integrert del av hverdagen og ikke henvises til den «feminine» sfæren. Dydsetikk er feks veldig spennende. Men har en venninne som er ekstreeem på det der, så ekstremt at det er irriterende. Hun ser overhodet ikke sine egne behov og vet knapt nok hva de er eller hva hun selv vil. Det første hun tenker på er å ikke skuffe noen, å ikke få dårlig samvittighet. Men nå hadde hun røva foreldre og da, som ikke brydde seg noe om hva hun ville. Men som du sier: Det er jo ikke alle som får dårlig samvittighet når de burde engang. Det er etter min mening verre og de er slitsomme å forholde seg til fordi de er så ego. Anonymkode: 17a6c...7ca
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #10 Skrevet 22. desember 2022 Nei, jeg tror egentlig ikke det. Jeg tror bare at kvinner er bedre på å snakke om og uttrykke følelsene sine enn menn pga samfunnsnormer. Mannen min har oftere dårlig samvittighet enn meg, og selv om egenerfaring ikke representerer flertallet så gjør ikke synsing det heller. De fleste av oss er også oppvokst med denne «skyld og skam» metoden som var vanlig frem til begynnelsen av 2000-tallet. Det har gitt mange en indre følelse av dårlig samvittighet, skyld eller skam i situasjoner der den er uberettiget. Kvinner har kanskje i større grad brukt dette på døtre enn sønner. Anonymkode: 2873d...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #11 Skrevet 22. desember 2022 Jeg må være unntaket jeg da. Gidder ikke ha dårlig samvittighet for alt. Blir ikke noe bedre menneske av det. En gjør så godt en kan. Er ikke noe supermenneske heller. Ikke alle klarer å legge samvittigheten av seg . Men den hjelper ingen. Anonymkode: 7a34c...5dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå