Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir 20 år på nyåret. Jeg har adhd, og med koronaundervisning ble skolen for mye for meg. Jeg besto alle fag på vg1. Greide ikke matte eller norsk på vg2. Vg3 besto jeg ingen fag, tror jeg. En tid ruset jeg meg endel som selvmedisinering. Dette har jeg sluttet helt med nå. Jeg har også jobbet fulltid som servitør i høst, men funnet ut at det ikke er dette jeg vil jobbe med.

Jeg har vært langt nede, men begynner nå å bli klar for skole igjen. Jeg har undersøkt litt, og har lyst å begynne på vgs på ny. Jeg har lyst å bli hudpleier.

Hvordan går jeg frem for å søke på dette? Har jeg «rett på» skoleplass? Hvem eller hvor bør jeg kontakte hjelp for å få dette til?

Anonymkode: adac4...cc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har ungdomsrett til du fyller 24 år, så rett på skoleplass har du. Men om du har rett helt fra VG1 er jeg usikker på. 
På VIGO.no finner du både søkefrister og annen informasjon. 
Når jeg søkte opptak til VG4 så kontaktet jeg rådgiver på skolen jeg ville gå på og spurte om vedkommende hadde tid og mulighet til å hjelpe meg med søknader og spørsmål, og fikk god hjelp derfra. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med rådgiver på vgs der du gikk. Hør om hva som er mulig, og hva du må gjøre videre.

Bruker du medisiner (utskrevet av lege) for adhd?

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ikke på medisiner. Har prøvd ut Ritalin, men ble depressiv og suicidal. Tør ikke prøve andre medisiner etter det.

Jeg skal forsøke å ta kontakt med rådgiver på skolen jeg ønsker å gå. Takk for tips!

Anonymkode: adac4...cc1

• Hjerte 1
Skrevet

Det som er fint med å starte på nytt, er at kanskje får du innpasset noen av fagene dine (fellesfag). At du slipper å ta de på nytt fra 1.året. snakk med rådgiver.

Anonymkode: 18f5a...425

• Nyttig 1
Skrevet

Du må kontakte din gamle Vgs og be om time hos rådgiver. Du kan søke om utvidet ungdomsrett på grunn av sykdom. 

Anonymkode: c93a4...08e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ta kontakt med oppfølgingstjenesten i ditt fylke. Der kan du få hjelp til å komme i gang igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Du har ungdomsrett frem til det året du fyller 25. Så du har krav på skoleplass.

Endret av Embla Othea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...