Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

NRK melder om at fra 1. februar kan matvareprisene øke med nye 10%. 

Grunnen skal være den høye strømprisen. 

Sitat

– Økte strømutgifter i høst alene utgjør dobbelt så mye som overskuddet var i fjor, sier kommunikasjonssjef Kjell Rakkenes.

Selskapet får ingen strømstøtte fra myndighetene. Dermed må kostnadene fordeles mellom bonde, industri, handel og forbrukerne, forklarer han.

– Det betyr at alle må ta sitt, og det betyr dessverre at prisene ut mot kunder må øke, sier Rakkenes.

https://www.nrk.no/norge/kraftig-hopp-i-matprisene-fra-1.-februar_-oker-opp-mot-10-prosent-1.16225036

Dette viser bare den uendelige negative økonomiske spiralen norske forbrukere har havnet i som følge av fullstendig fraværende politikk. Inflasjonen er kunstig og politisk styrt. 

Dette vil igjen sørge for nye rentehopp også fordi, ironisk nok, inflasjonen må holdes nede. 

Hvem tar både kostnadene, belastningen og må sørge for bremsen? Jo, forbrukerne. Vi. Vi må ta regningen, fordi politikken svikter. 

Det økonomiske presset vi står i nå er bare starten. Er dere klar for en tung og kald tid fremover?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dritt land

Anonymkode: cddc7...cdc

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Lurer på om politikere og fiffen ønsker at der skal være reallønnsnedgang hvert år slik at alle til slutt lever fra hånd til munn?

Endret av Topsi
  • Liker 6
Skrevet

Dette skjer jo ikke bare i Norge. Prisene på mat, strøm og drivstoff øker overalt og det samme gjør rentene. Norge er ikke en isolert del av verden. 

Anonymkode: 87e41...c1d

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dritt land

Anonymkode: cddc7...cdc

Du tenker det er bedre i andre land?😅

Anonymkode: 3f0cb...c21

• Liker 26
  • Nyttig 2
Skrevet
Bombasi skrev (8 minutter siden):

NRK melder om at fra 1. februar kan matvareprisene øke med nye 10%. 

Grunnen skal være den høye strømprisen. 

https://www.nrk.no/norge/kraftig-hopp-i-matprisene-fra-1.-februar_-oker-opp-mot-10-prosent-1.16225036

Dette viser bare den uendelige negative økonomiske spiralen norske forbrukere har havnet i som følge av fullstendig fraværende politikk. Inflasjonen er kunstig og politisk styrt. 

Dette vil igjen sørge for nye rentehopp også fordi, ironisk nok, inflasjonen må holdes nede. 

Hvem tar både kostnadene, belastningen og må sørge for bremsen? Jo, forbrukerne. Vi. Vi må ta regningen, fordi politikken svikter. 

Det økonomiske presset vi står i nå er bare starten. Er dere klar for en tung og kald tid fremover?

Noe du ikke har fått med deg her?? Prisene på matvarer har steget, og fortsetter trolig å stige minst det samme i sammenlignbare land..

Anonymkode: a41eb...588

• Liker 4
Skrevet

Så veldig glad jeg er en munter harryhandler og ivrig gjest i små grønnsaksbutikker drevet av nye landsmenn. Hver eneste krone jeg IKKE støtter REMA og Kiwi med er en stor glede. Tror jeg legger igjen maks 50 kr i uka i de butikkene der. Grådige og ekle kjeder som samarbeider og utnytter oss og situasjonen (og et særdeles udugelig Konkurransetilsyn).

Anonymkode: d41eb...d90

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Verden skal tilbake til 1800-tallet. Vi har levd over evne, alle sammen. 

Anonymkode: add7e...31b

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noe du ikke har fått med deg her?? Prisene på matvarer har steget, og fortsetter trolig å stige minst det samme i sammenlignbare land..

Fullstendig klar over det. Men Norge har mulighet til å regulere inflasjonen ned i sitt eget land uavhengig av andre land.

Hadde politikerne innført makspris på strøm eller gitt bedriftene strømstøtte, så hadde ikke inflasjonen vært så stor. 

Hadde politikerne kuttet avgifter på drivstoff også, så hadde inflasjonen vært svært begrenset. 

Det er prisene på strøm og drivstoff som gjør at vi har en inflasjon i landet. Det sier selv dagligvarekjedene. Så hvorfor gjøres ikke noe med det? Neida, regninga og ansvaret sendes til forbrukerne. 

Det sier seg selv at når en bonde må betale 3 kr kWt på et stort og energikrevende bondevirke, samt kjøpe drivstoff til rekordpris, da må også pris på mat økes ut mot forbrukerne.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så veldig glad jeg er en munter harryhandler og ivrig gjest i små grønnsaksbutikker drevet av nye landsmenn. Hver eneste krone jeg IKKE støtter REMA og Kiwi med er en stor glede. Tror jeg legger igjen maks 50 kr i uka i de butikkene der. Grådige og ekle kjeder som samarbeider og utnytter oss og situasjonen (og et særdeles udugelig Konkurransetilsyn).

Anonymkode: d41eb...d90

Det er definitivt et spill for galleriet av kjedene også. De benytter hver eneste reelle og kunstige situasjon på å heve prisene for egen vinning, og så drar de fram at det er leverandørene deres som sliter. 

Problemet er at kjedene hever prisene mye mer enn hva leverandørene ønsker. 

• Liker 6
Skrevet
Bombasi skrev (9 minutter siden):

Fullstendig klar over det. Men Norge har mulighet til å regulere inflasjonen ned i sitt eget land uavhengig av andre land.

Hadde politikerne innført makspris på strøm eller gitt bedriftene strømstøtte, så hadde ikke inflasjonen vært så stor. 

Hadde politikerne kuttet avgifter på drivstoff også, så hadde inflasjonen vært svært begrenset. 

Det er prisene på strøm og drivstoff som gjør at vi har en inflasjon i landet. Det sier selv dagligvarekjedene. Så hvorfor gjøres ikke noe med det? Neida, regninga og ansvaret sendes til forbrukerne. 

Det sier seg selv at når en bonde må betale 3 kr kWt på et stort og energikrevende bondevirke, samt kjøpe drivstoff til rekordpris, da må også pris på mat økes ut mot forbrukerne.

Om det hadde vært så enkelt ville det jo blitt gjort for lenge siden… Stømstøtte til bedrifter er jeg helt enig i, men makspris på strøm ville gjort den økonomiske situasjonen langt mer kritisk pga økte renter om man inne kutter tilsvarende i skole, sykehus osv..

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om det hadde vært så enkelt ville det jo blitt gjort for lenge siden… Stømstøtte til bedrifter er jeg helt enig i, men makspris på strøm ville gjort den økonomiske situasjonen langt mer kritisk pga økte renter om man inne kutter tilsvarende i skole, sykehus osv..

Nei, det er ingen automatikk at vi hadde gjort dette for lenge siden. Fordi det er så mye penger i spill, og så mye penger å tjene på det. Både gjennom strøm, avgifter og rente. 

Vi har ingen strømkrise i landet isolert sett. Vi er selvforsynt og vell så det. Det er absolutt ingen grunn til at strøm som koster 10-12 øre å produsere skal selges ut til norske forbrukere til høy pris og norsk næringsliv til ekstrem høy pris, særlig når man vet at den høye strømprisen kjører Norge ned i en økonomisk krisetid det vil ta mange, mange år å komme seg ut ifra. 

Problemet er at det sitter en Stat og melker denne pengegalloppen fra ALLE kanter, der det sitter langt inne å regulere dette.

Mens regningen sendes ut til oss. Forbrukerne. Fra alle kanter, det også.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

165E7F9A-CA0E-41F5-B016-22D563A51962.thumb.jpeg.2fa48e509a5431c46673cf0f7e227f45.jpegJeg har kjøpt et par ekstra av tilbudsvarene nå, og tar litt mer hvis jeg rekker det før februar. Ribbe er anvendelig til annet enn julemiddag. Kalkun også.  Kålrot er godt til mye og koster 4,90 pr kilo nå.  Det kan oppbevares kjølig i lang tid.  I fjor kjøpte jeg et salt lammelår, kokte og delte opp, kokte god kraft og brukte opp over flere måneder til pålegg, ertesuppe, lapskaus osv.  

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (3 minutter siden):

Jeg har kjøpt et par ekstra av tilbudsvarene nå, og tar litt mer hvis jeg rekker det før februar. Ribbe er anvendelig til annet enn julemiddag. Kalkun også.  Kålrot er godt til mye og koster 4,90 pr kilo nå.  Det kan oppbevares kjølig i lang tid.  I fjor kjøpte jeg et salt lammelår, kokte og delte opp, kokte god kraft og brukte opp over flere måneder til pålegg, ertesuppe, lapskaus osv.  

Dette er et godt råd. 

Man bør altså hamstre tørrvarer, drikkevarer, varer som kan fryses og frysevarer før 01.02.23, gjerne et par måneder fram i tid. 

For de som har mulighet da.

Det hender at prisjusteringene som skjer 01.02 justeres ned igjen etter et par måneder. 

Før det kommer en ny justering fra 01.07....

Skrevet
Bombasi skrev (40 minutter siden):

Det hadde vært logisk, men det mest provoserende er at det er dagligvare-kjedene som selv tar de ekstra pengene, ikke bonden. Jeg hadde med glede betalt litt mer om de pengene faktisk gikk til bonden (derfor handler jeg en del på Reko-ringen).

Anonymkode: 00aa7...6e8

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært logisk, men det mest provoserende er at det er dagligvare-kjedene som selv tar de ekstra pengene, ikke bonden. Jeg hadde med glede betalt litt mer om de pengene faktisk gikk til bonden (derfor handler jeg en del på Reko-ringen).

Ja enig, og det skrev jeg i et tidligere innlegg i denne tråden. 

Ikke nok med at de kommer med et påslag for leverandørenes del, men del utnytter enhver situasjon for å tjene mer selv også.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Adobyen said:

165E7F9A-CA0E-41F5-B016-22D563A51962.thumb.jpeg.2fa48e509a5431c46673cf0f7e227f45.jpegJeg har kjøpt et par ekstra av tilbudsvarene nå, og tar litt mer hvis jeg rekker det før februar. Ribbe er anvendelig til annet enn julemiddag. Kalkun også.  Kålrot er godt til mye og koster 4,90 pr kilo nå.  Det kan oppbevares kjølig i lang tid.  I fjor kjøpte jeg et salt lammelår, kokte og delte opp, kokte god kraft og brukte opp over flere måneder til pålegg, ertesuppe, lapskaus osv.  

Ja, man kan spise godt for lite penger om man planlegger slik du har gjort her. Syns renta og strømmen begynner å svi litt nå, men mat er fortsatt billig siden jeg også kjøper litt strategisk og fryser ned.

Skrevet
Gliffy skrev (4 minutter siden):

Ja, man kan spise godt for lite penger om man planlegger slik du har gjort her. Syns renta og strømmen begynner å svi litt nå, men mat er fortsatt billig siden jeg også kjøper litt strategisk og fryser ned.

Takk :) men det krever jo litt tid og tålmodighet altså, og fryseboks. 

Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Nei, det er ingen automatikk at vi hadde gjort dette for lenge siden. Fordi det er så mye penger i spill, og så mye penger å tjene på det. Både gjennom strøm, avgifter og rente. 

Vi har ingen strømkrise i landet isolert sett. Vi er selvforsynt og vell så det. Det er absolutt ingen grunn til at strøm som koster 10-12 øre å produsere skal selges ut til norske forbrukere til høy pris og norsk næringsliv til ekstrem høy pris, særlig når man vet at den høye strømprisen kjører Norge ned i en økonomisk krisetid det vil ta mange, mange år å komme seg ut ifra. 

Problemet er at det sitter en Stat og melker denne pengegalloppen fra ALLE kanter, der det sitter langt inne å regulere dette.

Mens regningen sendes ut til oss. Forbrukerne. Fra alle kanter, det også.

Nå kan jo ikke regjeringen styre det europeiske strømmarkedet - det eneste regjeringen kan gjøre er å sette en makspris og betale resterende til kraftprodusentene gjennom våre skattepenger - altså penger som man enten må ta fra oljefondet (som ville gitt galopperende rente), eller kutte tilsvarende beløp i skule, helse, uførepensjon, sosialstøtte osv.. Virker som om veldig mange ikke forstår denne sammenhengen. Det enkleste for en politiker er jo å gjøre det mest populistiske på kort sikt, men når det biter de som har minst mer i halen etter 3 måneder så vil jo det være som å pisse i buksen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det stemmer nok ikke. Har selv handlet flere ganger direkte fra bonden, gjennom reko-ringen. Prisene er høyere om jeg kjøper dirkte fra bonden enn i butikk. Dessverre.. Ellers hadde jeg kjøpt oftere fra bonden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...