Gå til innhold

Leieboer ønsker å sette inn nye faste installasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier ut en bolig hvor leieboer ønsker å bytte ut enkelte ting som ovner, vinduer, lamper og peis. Jeg har sagt at hun har frie tøyler til å gjøre som hun vil, men at jeg ikke betaler for det og at det må hun ta på egen regning. Dette sier hun er greit. Hun ønsker å bo der lenge. Hvordan løses dette når hun en dag flytter ut? Hun kan jo ikke akkurat ta vinduene og peisen med seg. 

Anonymkode: 56a96...489

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be henne skrive under på at de nye installasjonene betales av henne og vil tilhøre leiligheten og at de blir værende når hun flytter ut. Da er det ingen tvil i etterkant.

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet

Da får hun velge nøyaktig det hun vil? Hva gjør du hvis du blir misfornøyd med valgene? 

Anonymkode: d335c...85c

• Liker 1
Skrevet

Har hun bodd der lenge? Hvis noe kommer fram senere i leieforholdet som gjør henne uønsket av deg, vil det kanskje bli verre å avslutte leieforholdet hvis hun har kostet oppgradering selv? 

• Liker 1
Skrevet
Hulderen skrev (6 minutter siden):

Be henne skrive under på at de nye installasjonene betales av henne og vil tilhøre leiligheten og at de blir værende når hun flytter ut. Da er det ingen tvil i etterkant.

Dette er det utrolig nok mange som gjør og jeg skjønner ikke hvorfor, ei venninne av meg kjøpte en veldig dyr baderom innredning der hun bodde og bodde bare der i 4 år før hun arvet hus og flyttet. Det var møbler til rundt 30-40.000 som bare ble igjen i den boligen. 

Anonymkode: 3f13d...388

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da får hun velge nøyaktig det hun vil? Hva gjør du hvis du blir misfornøyd med valgene? 

Jeg ville IKKE gitt leietaker helt frie tøyler, men sagt at jeg skal forhåndsgodkjenne det hun vil sette inn/ bytte ut. Hva hvis leietaker setter inn en helt grusom, enorm peis? Det er DYRT å fjerne. 
Jeg ville også hatt inn i kontrakten at disse påkostningene er på leietakers regning, og at du som eier ikke skal gi noe vederlag for dette til leietaker når leietaker flytter. 
Det er også viktig å avklare at disse tingene blir gjort av fagfolk. Du som huseier må få dokumentasjon på det, for det er du som står ansvarlig for dette senere. Hva hvis hun setter inn vinduer selv, hun gjør det feil. og de lekker? DU får avkortning på forsikringen. Hva hvis hun leier inn en elektriker svart? DU står uten dokumentasjon når det brenner, eller når du skal selge. 

Anonymkode: 55dbe...0bf

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Det eneste riktige her er at utleier godkjenner faste innstallasjoner OG betaler det!!!

Anonymkode: 23890...688

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hun kan velge tilnærmede hva hun vil. Boligen er gammel og alt ser bedre ut enn det gjør nå.

Til alle dere andre: takk for svar! Da lager jeg en ekstra kontrakt som tilsier at de hun velger å sette inn må bli hvis/når hun ønsker å flytte ut😊

TS

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det eneste riktige her er at utleier godkjenner faste innstallasjoner OG betaler det!!!

Hvorfor i alle dager skal jeg påkoste store kostnader for noe leietaker ønsker rent estetisk når tingene fungerer som det skal? Hun har jo selv valgt å bo i boligen. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen grunn til at utleier skal betale det om det som står der i dag fungerer etter hensikten. 

• Liker 2
Skrevet

Den dagen hun flytter kan hun også re-installere de opprinnelige varene. 

Anonymkode: f4b4b...ea2

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Ingen grunn til at utleier skal betale det om det som står der i dag fungerer etter hensikten. 

Jeg trodde desse vinduene var gamle og trekkfulle, og peis pga store strømutgifter. Hvis det kun er av estetiske grunner tar jeg tilbake svaret mitt😬Da skal ikke utleier måtte påkoste. Da antar jeg at standard er fullt akseptabel!?

Skrevet

Leieboer som vil betale for å pusse opp din bolig, ok javel 

Anonymkode: 80e58...f4a

Skrevet

Hadde utleieren min latt meg bytte vinduer og alt mulig her jeg bor så ville jeg og gladelig ha betalt for å gjøre det. Det å ha det fint rundt seg betyr så mye for trivselen. 

Anonymkode: a3a65...110

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg trodde desse vinduene var gamle og trekkfulle, og peis pga store strømutgifter. Hvis det kun er av estetiske grunner tar jeg tilbake svaret mitt😬Da skal ikke utleier måtte påkoste. Da antar jeg at standard er fullt akseptabel!?

Vinduene er gamle og de kan nok trekke litt, peisen likeså men fungerer som den skal, så standardmessig har hun godtatt at slik er det før hun skrev under på kontrakten. Er det helseskadelig (som det ikke er) så hadde jeg vært pålagt til å utbedre. Men ikke standardmessig. Igjen, så har jeg godkjent at hun kan gjøre hva hun vil med leiligheten, men jeg er ikke interessert i å legge ut for det.

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vinduene er gamle og de kan nok trekke litt, peisen likeså men fungerer som den skal, så standardmessig har hun godtatt at slik er det før hun skrev under på kontrakten. Er det helseskadelig (som det ikke er) så hadde jeg vært pålagt til å utbedre. Men ikke standardmessig. Igjen, så har jeg godkjent at hun kan gjøre hva hun vil med leiligheten, men jeg er ikke interessert i å legge ut for det.

TS

Klart du ikke skal legge ut da. Men denne leietakeren må mangle økonomisk sans. Jeg malte en gang et kjøkken der jeg leide, klarte ikke den spygrønne fargen. Men det var noen hundrelapper…utleier godkjente det.

Skrevet

Ja, sørg for å ha en skriftlig avtale på at faste installasjoner som påkostes av leietager skal stå igjen i leiligheten ved utflytting, og at utleier ikke skal betale vederlag til leietaker for dette.

Ellers har du et problem når hun skal flytte ut og vil «ta med seg» vinduene sine eller nekter å betale leie i oppsigelsestiden på grunn av oppgraderingene hun har gjort i boligen.

Anonymkode: 567a3...cdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...