AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Jeg bor ikke ned barnefar og har aldri bodd med ham, men vi var kjærester inntil nylig. Babyen er under 6 mnd. gammel. Har forstått det slik at etter de nye reglene har vi automatisk delt foreldreansvar, men at jeg som mor vil få foreldreansvaret alene kun ved å søke HVIS søknaden sendes innen et år etter at farskap ble fastsatt og far må evt. til domstol for å bestride dette. Er det så enkelt, eller må det være dokumentert prekære grunner til eneansvar slik som ved vanlig samboerskap? Er redd at det blir ord mot ord. (Barnefar har nylig ruset seg og dessuten snakket "truende" til barnet.) Håper noen som har vært igjennom dette (etter nye regler) kan svare. Har spurt NAV, fastlege, helsesøster, jordmor OG sosionom. INGEN av dem har kunnet svare med sikkerhet på hvordan de nye reglene fungerer, og ingen av dem har med sikkerhet forstått ordlyden på skatteetaten sine nettsider. 😨😰 Anonymkode: 8eea5...634
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Det skal svært mye til for at far mister delt foreldrerett. Fedre som faktisk mishandler egne barn er det vanskelig å frata delt foreldrerett. Du bør kontakte advokat som kan barnerettigheter for å høre hva du sksl gjøre. Anonymkode: 0cddc...291 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det skal svært mye til for at far mister delt foreldrerett. Fedre som faktisk mishandler egne barn er det vanskelig å frata delt foreldrerett. Du bør kontakte advokat som kan barnerettigheter for å høre hva du sksl gjøre. Anonymkode: 0cddc...291 Fra skatteetatens nettsider Uthevet er det jeg lurer på. Alle barn som fødes fra og med 1. januar 2020 får i utgangspunktet foreldre med felles foreldreansvar. Dette gjelder både barn som har gifte foreldre, samboende foreldre og barn som har foreldre som ikke bor sammen. Foreldre som ikke bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, gi melding til Folkeregisteret om at mor ønsker foreldreansvaret alene. Dersom far likevel ønsker foreldreansvaret, kan han bringe saken inn for retten. Anonymkode: 8eea5...634 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 Ring familievernkontoret, de må jo vite reglene rundt dette. Anonymkode: 760b2...e82
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 Har vært sammen en mann i 8 år. Vi bor ikke sammen. Vi feirer jul med mine foreldre annenhver år. Han får en pk sokker fra mine foreldre hvert år. Gjennom året hjelper han de mye med tekniske ting, plenklipp og snømåking, gratis. Så det er flaut synes jeg Anonymkode: bb416...352
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Viktig å skjønne: Foreldreansvaret har ikke noe med samvær å gjøre. Foreldreansvae har betydning for f eks å få utstedt pass til barnet (begge må skrive under), valg av skole eller evt hjemmeundervisning. Selv om far ikke har foreldreansvar, har han krav på samvær. Anonymkode: a4c44...eec 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Dersom dere aldri har bodd sammen: Fyll ut og send inn. https://www.skatteetaten.no/globalassets/person/folkeregisteret/fodsel-og-navnevalg/skjema_foreldreansvar_mor_alene_b.pdf Lykke til! (PS: og foreldreansvar har ganske stor betydning mht. avgjørelsesmyndighet ovenfor barnet, selv om en har krav på samvær også dersom en ikke har foreldreansvar). Anonymkode: 47c04...b82 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 Ja, det er så enkelt. Du behøver ikke begrunne. Og så er det jo som tidligere, at han med all sannsynlighet vil få del i foreldreansvaret om han orker ta en rettsrunde, men mange gidder ikke. Lykke til. Anonymkode: 438d3...d17 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 Kan du ikke bare sende melding til folkeregisteret og varsle at du vil ha foreldreansvar alene? Så får du etterhvert brev tilbake fra dem. Hvis far driver med rus, så har han neppe kapasitet til rettssak. Anonymkode: df228...149 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 Hvorfor spør du NAV (med flere) om noe som er Skatteetatens regelverk? Og av alle de du har spurt - hvorfor ikke Skatteetaten? De som faktisk har med regelen å gjøre? Men, hadde de krevd en begrunnelse, så hadde det selvfølgelig vært opplyst om på siden deres, der de informerer om regelen. Anonymkode: ab001...7f9 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fra skatteetatens nettsider Uthevet er det jeg lurer på. Alle barn som fødes fra og med 1. januar 2020 får i utgangspunktet foreldre med felles foreldreansvar. Dette gjelder både barn som har gifte foreldre, samboende foreldre og barn som har foreldre som ikke bor sammen. Foreldre som ikke bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, gi melding til Folkeregisteret om at mor ønsker foreldreansvaret alene. Dersom far likevel ønsker foreldreansvaret, kan han bringe saken inn for retten. Anonymkode: 8eea5...634 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dersom dere aldri har bodd sammen: Fyll ut og send inn. https://www.skatteetaten.no/globalassets/person/folkeregisteret/fodsel-og-navnevalg/skjema_foreldreansvar_mor_alene_b.pdf Lykke til! (PS: og foreldreansvar har ganske stor betydning mht. avgjørelsesmyndighet ovenfor barnet, selv om en har krav på samvær også dersom en ikke har foreldreansvar). Anonymkode: 47c04...b82 Syns det er rart at ingen du har spurt kunne svare på dette, når du ser to brukere på forumet her fant svar med det samme, TS. Du sender bare inn det skjemaet der. Du og barnefar har aldri bodd sammen og det er mindre enn ett år siden babyen ble født og da er det bare å sende inn utfylt skjema til skatteetaten. Og dersom far bestrider så er det han som må ta det til retten. Anonymkode: f6bbc...ad8 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Syns det er rart at ingen du har spurt kunne svare på dette, når du ser to brukere på forumet her fant svar med det samme, TS. Du sender bare inn det skjemaet der. Du og barnefar har aldri bodd sammen og det er mindre enn ett år siden babyen ble født og da er det bare å sende inn utfylt skjema til skatteetaten. Og dersom far bestrider så er det han som må ta det til retten. Anonymkode: f6bbc...ad8 Det er jo ikke så veldig rart, når hun spurt diverse instanser som ikke håndhever denne regelen. Selvfølgelig bør de ikke svare på ting som ikke er deres ansvarsområde. TS burde derimot fått råd om å ringe Skatteetaten, og henvende seg til rett sted. Det ville vært uansvarlig å gi råd om regelverk en ikke forvalter. Anonymkode: ab001...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns det er rart at ingen du har spurt kunne svare på dette, når du ser to brukere på forumet her fant svar med det samme, TS. Du sender bare inn det skjemaet der. Du og barnefar har aldri bodd sammen og det er mindre enn ett år siden babyen ble født og da er det bare å sende inn utfylt skjema til skatteetaten. Og dersom far bestrider så er det han som må ta det til retten. Anonymkode: f6bbc...ad8 Jeg har funnet skjemaet tidligere, men ble så usikker. Forøvrig spurte jeg jordmor fordi det i utgangspunktet var hun som gav meg anbefaling allerede i graviditeten om å søke, ettersom både jeg og barnefar er i en sårbar situasjon. Hun skulle ha spesialkompetanse på den type situasjon. Jeg måtte altså i etterkant opplyse henne om at regelverket er endret. Nav spurte jeg via sosionom fordi det er de som skal ha farsskapserklæringen, fastlegen fordi jeg var så nervøs for fremtiden at det gikk utover helsen og lurte på om han hadde erfaring med slik situasjon. Og hovedgrunnen til at jeg har gått til alle disse og spurt og ikke direkte til skatteetaten, er at jeg er i et forsterket opplegg hvor nevnte instanser skal samarbeide tverrfaglig tett rundt meg og barnet og hjelpe oss med ulike problemstillinger ettersom jeg har en vanskelig fortid bla. med psykisk lidelse. Uansett, tusen takk for svar! Anonymkode: 8eea5...634
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 Send inn og så ønsker jeg deg lykke til. Når jeg fikk mitt barn fikk jeg beskjed om å gå på folkeregisteret og fylle ut skjema for delt foreldreansvar (ganske mange år siden). Liten by, alle kjenner alle etc og hun som møtte meg i skranken ba meg gå hjem og tenke over konsekvensene av å gi far foreldreansvar når vi ikke bodde sammen og heller signere når jeg så i hvor stor grad han stilte opp for barnet. Heldigvis at hun sa det for barnet er nå snart 30 år og far har ikke vist seg på de årene. Anonymkode: 6189c...a80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå