Gå til innhold

Noen flere her med PTSD (eller vært i voldelig forhold) som opplever å være følelsesmessig "nummen" /avskrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært gift med en voldelig mann i 10 år, og endelig kommet ut av det (for 2 år siden), så kjenner jeg at kroppen min ikke lenger går i helspenn. Det er en god ting. Men jeg har utviklet PTSD og er i behandling for dette. Men, noe som jeg ikke har tatt opp med terapeuten enda, men som jeg tenker mye på...: Etter dette forholdet, føler jeg meg så utrolig avskrudd eller nummen følelsesmessig. Jeg kan le og gråte, men alt føles litt "flatt". I tillegg er det som om moralen min har endret seg, eller kanskje empatien min....Jeg har feks gått hen og kysset med mannen til ei jeg kjenner. Det ville, tidligere, vært helt forkastelig i mine øyne. Nå bryr jeg meg knapt. I tillegg er jeg skikkelig kynisk når det gjelder å date og måten jeg avviser folk på....Jeg er blitt en versjon av meg selv jeg ikke helt kjenner igjen. Jeg får heldigvis terapi og hjelp, men jeg skremmes av å se hvor lite jeg bryr meg om både meg selv men også andres følelser...Hva kommer dette av? Kan det være en slags opposisjon til å alltid ha gjort alt rett i forholdet (hvis ikke ble jeg slått), alltid vært pliktoppfyllende, alltid vært superempatiks overfor eksen og tilstede for han hele tiden...

Hva skjer? Kan noen forklare? og henger dette sammen med ptsd? 

Anonymkode: b8610...247

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,det henger sammen med ptsd.

Er slik jeg og, bruker medisiner som demper angst og uro. Medisinene kan også gjøre en slik nummen som du forklarer.

Skrevet

Kroppen setter en 'ut av kroppen' for å beskytte seg som traumene, har min psykolog forklart meg.

(Jeg er dårlig på å forklare,beklager det..)

Skrevet (endret)

Jeg gikk også fra å være "snill og flink pike" til å bli helt annerledes etter å ha kommet meg vekk fra min eks. Jeg ble veldig psykisk syk og havnet i rusmiljøet og mye kriminalitet samtidig som mange psykiske sammenbrudd og innleggelser. Jeg føler meg frakoblet verden på en måte. Den føles ikke alltid ekte. 

Jeg har ikke vært hensynsløs ovenfor andre, sett bort ifra deres bekymring for meg, men jeg har vært skikkelig stygg med meg selv. Må jo gjøre det selv nå som eksen ikke gjør det ikke sant? Det har begynt å bli bedre da. Men det tok mange år. Jeg gikk fra han i 2016, men var i 2018 i et annet voldelig forhold med en sadistisk (diagnostisert) psykopat som nå sitter i fengsel. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet

Jeg og ble sånn, alle konpassene mine spant rett runt, moralen min, brukte penger som vann, ga faen i det jeg ellers brydde meg om. Men det er en del av prosessen tror jeg, for nå, 5 år etter bruddet, er jeg en stabil person med verdiene mer på plass, føler meg som og er en bedre person. det blir bedre.

Anonymkode: 4f54d...777

Skrevet

Jeg har kompleks PTSD. Dette er annerledes. Men det jeg kan si er at etter jeg kom inn i trygge omgivelser, måtte jeg jobbe i mange år med å komme i kontakt med følelser som jeg aldri hadde fått anledning til å utvikle. Du som bare har vanlig PTSD har sikkert fått utviklet følelsene dine i en trygg barndomsperiode. Da kan du og terapeuten sette av noen år til å hjelpe deg med å utvikle et normalt følelsesregister. Jeg har aldri gått hos psykolog (stoler ikke nå dem, etter alt det idiotiske jeg ser at Peder Kjøs sier om kvinner bl. a.), men om de er kompetente, har de gjerne en metode for å reetablere et sunt følelsesliv? Ellers kan jeg anbefale moderate mengder kunst, teater, kultur, yoga og meditasjon. Litteratur fungerer også fint. Man må øve seg på følelser, innsikt, og på å forstå både seg selv og andre.

Anonymkode: 89fa0...618

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...