AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #1 Skrevet 18. desember 2022 Min lille hannkatt er bare 6 måneder gammel men vi har lagt merke til at han, i motsetning til alle andre katter vi har hatt, ikke trykker med potene når han koser. Har aldri hatt en katt som ikke har gjort dette, alle sammen har "trykket". jeg har aldri skjønt om det er fordi det er instinktivt i dem slik de gjorde da de diet, eller om det er for å gjøre underlaget mykere/bedre for dem, men uansett, er det rart eller noe å bekymre seg for at denne ikke gjør det? han er veldig kosete. Anonymkode: a9c74...4b1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #2 Skrevet 18. desember 2022 Nei, jeg ville ikke bekymret meg for det om han virker fin og frisk på alle andre måter. Anonymkode: a5377...f54 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #3 Skrevet 18. desember 2022 Ikke bekymre deg, ikke alle katter gjør dette. Jeg har en som gjør det og en som ikke gjør det. De er begge like kosete. Anonymkode: 6b60c...8ed 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #4 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min lille hannkatt er bare 6 måneder gammel men vi har lagt merke til at han, i motsetning til alle andre katter vi har hatt, ikke trykker med potene når han koser. Har aldri hatt en katt som ikke har gjort dette, alle sammen har "trykket". jeg har aldri skjønt om det er fordi det er instinktivt i dem slik de gjorde da de diet, eller om det er for å gjøre underlaget mykere/bedre for dem, men uansett, er det rart eller noe å bekymre seg for at denne ikke gjør det? han er veldig kosete. Anonymkode: a9c74...4b1 Det tok over et år før vår begynte å «tråkke» med potene. Jeg ble så overrasket første gangen det skjedde 🥰. Kan hende din også er litt avventende. Anonymkode: 62e12...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #5 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tok over et år før vår begynte å «tråkke» med potene. Jeg ble så overrasket første gangen det skjedde 🥰. Kan hende din også er litt avventende. Anonymkode: 62e12...ad5 Skal nevnes at dette skjer sjeldent. Mest på morgen/kveldskos. Anonymkode: 62e12...ad5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 Av alle kattene jeg har hatt så har noen trykket og noen ikke. Anonymkode: 6f1c7...093
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #7 Skrevet 18. desember 2022 Jeg har tre katter. En trykker ikke i det hele tatt. En trykker KUN når han «koser seg selv» med en bamse. Sistemann trykker hele tiden. Noen katter gjør det, andre ikke. Helt normalt. De som blir tatt for tidlig fra mor har større sannsynlighet for å trykke og å «sutte» enn de som får være med mor lengst mulig. Anonymkode: 69f49...71e 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 Det har mye med kjemi å gjøre. Trykkende(cookie making) katter er underdadig eier. Man får aldri noe gratis av katter, og noen er mer selvstendige enn andre. Det beste du kan gjøre med en katt er å være tydelig og fair. I motsetning til hunder så må du fortjene plassen som eier. Anonymkode: b7dd5...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har tre katter. En trykker ikke i det hele tatt. En trykker KUN når han «koser seg selv» med en bamse. Sistemann trykker hele tiden. Noen katter gjør det, andre ikke. Helt normalt. De som blir tatt for tidlig fra mor har større sannsynlighet for å trykke og å «sutte» enn de som får være med mor lengst mulig. Anonymkode: 69f49...71e De som er tatt for tidlig fra moren suger ofte også. Anonymkode: b7dd5...9ad 2
Gullsjakal Skrevet 18. desember 2022 #10 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min lille hannkatt er bare 6 måneder gammel men vi har lagt merke til at han, i motsetning til alle andre katter vi har hatt, ikke trykker med potene når han koser. Har aldri hatt en katt som ikke har gjort dette, alle sammen har "trykket". jeg har aldri skjønt om det er fordi det er instinktivt i dem slik de gjorde da de diet, eller om det er for å gjøre underlaget mykere/bedre for dem, men uansett, er det rart eller noe å bekymre seg for at denne ikke gjør det? han er veldig kosete. Anonymkode: a9c74...4b1 Jeg tror at det har med hvor de er mentalt å gjøre. Instinkt. Merker det varierer hos koseklumpene mine. Har to unge voksne her nå. I perioder så er det ingenting, og så er det masse av det. Når den ene er sur på den andre, så blir den som får det sure mot seg ekstra tråkkete. Og syns den ene at den andre fikk for mye oppmerksomhet en dag, så blir den som syns det tråkkete. Og i perioder så bytter de på å tråkke på meg, så jeg blir helt sår. Må legge polstring imellom, for de tar helt av. Også er det en periode uten tråkking igjen. Bare fortsett å kos med den, bruk tid, og enda mer tid, gjør den helt salig, så pluttselig tråkker den i vei. Stimulering i bakhode/nakke, og på magen fremkaller det raskt hos mine. Jeg etterligner bevegelsen til en stor pote, "tråkker" på en måte i pelsen dems, med hånda, slik som de tråkker på meg. Ene min begynner å sikle når jeg gjør det, og smatter som om den skulle die på genseren min. Den andre hverken smatter eller sikler, men slipper gjerne en promp. Når jeg gjør mye ekstra sammen med dem, lek, aktivitet etc, så blir det mer kosebiting her. Kjeder de seg en periode så er det mindre kosebiting. Gamlepus malte ikke før han passerte året. Og snakket(mjauet) fortsatt ikke det tredje året. Han bare slo med labben på utgangsdøra. Så jeg begynte å mjaue hver gang jeg åpnet døra. Og etter tre uker, så løsnet stemmebåndet på'n. Han mjauet til alt pluttselig, og hadde mye å si, og jeg måtte lære den å begrense seg. Håper dette gav mening😅 Det går i perioder.. med alt👍 Jeg tror ikke at det er noe å bekymre seg for. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som blir tatt for tidlig fra mor har større sannsynlighet for å trykke og å «sutte» enn de som får være med mor lengst mulig. Anonymkode: 69f49...71e Det er riktig. Det bør kanskje nevnes at jeg var fostermor/mor for mine fra de var veldig små, og de hadde en veldig tøff/traumatisk start på livet. Katter tatt fra mor for tidlig blir ofte suttere.
Gullsjakal Skrevet 18. desember 2022 #11 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Beklager. Avsporing. Endret 18. desember 2022 av Gullsjakal
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #12 Skrevet 18. desember 2022 Min katt begynte ikke med dette før han ble gammel. Som ung var han lite kosete og vi så aldri at han «knadde» med potene verken på teppe eller på oss. Nå er han en eldre herremann som vil ha mye kos og gir potemassasje hver dag❤️❤️ Anonymkode: a13c8...fca
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 Katten min er veldig kosete, men den tråkker/knar ikke. Den ligger og klorer/krafser litt med klørene bare. Men jeg har noen saueskinn i stua, og når katten tilfeldigvis går over ett av dem, blir den sittende der og kna og ser ut som den nesten er i transe. Håper det ikke betyr at den er mer glad i skinnene enn i meg. Eller at den ser seg selv som underdannig skinnene, men ikke meg. 😟 Anonymkode: bb887...0f1 1
Gullsjakal Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Katten min er veldig kosete, men den tråkker/knar ikke. Den ligger og klorer/krafser litt med klørene bare. Men jeg har noen saueskinn i stua, og når katten tilfeldigvis går over ett av dem, blir den sittende der og kna og ser ut som den nesten er i transe. Håper det ikke betyr at den er mer glad i skinnene enn i meg. Eller at den ser seg selv som underdannig skinnene, men ikke meg. 😟 Anonymkode: bb887...0f1 Herlig. Når det gjelder skinn så oppfører kattene seg veldig forskjellige i mitt hjem. Det kommer kanskje an på lukten i dem. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret for det. Det er kanskje det at det myke under potene og lukten minner den om noe fra barndommen dens? Eller at den lå på skinn som baby? Ene min går til angrep på skinnene og driver å flår dem så ulldottene flyr. Den andre vasker og steller skinnene. Gamlepus oppførte seg som om skinn var skrekken selv, og kunne ikke sette labbene på det.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): De som er tatt for tidlig fra moren suger ofte også. Anonymkode: b7dd5...9ad Ja det jeg mente med «sutte»🤣 Anonymkode: 69f49...71e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 Gullsjakal skrev (2 timer siden): Herlig. Når det gjelder skinn så oppfører kattene seg veldig forskjellige i mitt hjem. Det kommer kanskje an på lukten i dem. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret for det. Det er kanskje det at det myke under potene og lukten minner den om noe fra barndommen dens? Eller at den lå på skinn som baby? Ene min går til angrep på skinnene og driver å flår dem så ulldottene flyr. Den andre vasker og steller skinnene. Gamlepus oppførte seg som om skinn var skrekken selv, og kunne ikke sette labbene på det. Hehe, jeg er ikke så veldig bekymra. Jeg tenkte skinnene minner om en varm og pelsete kattemamma den brukte å kna på for å få melk for mange år siden. Blir ikke det samme med pelsfrie meg. Gamlepus og den angripende katten din har kanskje mamma-issues? Anonymkode: bb887...0f1
h/k Skrevet 18. desember 2022 #17 Skrevet 18. desember 2022 At en katt trykker med potene bunner i de fleste tilfeller i at de er tatt for tidlig fra mor, altså før de er 100% avvent ved 12 uker. Vær glad katten din ikke har atferdsforstyrrelser (som dette er...)
Gullsjakal Skrevet 18. desember 2022 #18 Skrevet 18. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hehe, jeg er ikke så veldig bekymra. Jeg tenkte skinnene minner om en varm og pelsete kattemamma den brukte å kna på for å få melk for mange år siden. Blir ikke det samme med pelsfrie meg. Gamlepus og den angripende katten din har kanskje mamma-issues? Anonymkode: bb887...0f1 Det er antagelig det. Som jeg skrev lenger over her, så tråkkes jeg på så jeg blir så sår at jeg må ha polstring imellom. Gamlepus har vært død i mange år, men han hadde aversjon mot alt dødt, både skinn, andre større døde dyr, og kjøtt fra frysedisken. Aner ikke hvorfor. Han fanget mus,rotter,fugl ute, og gav det bort i gave til gamle pusemor, eller kattungene, men jeg så aldri at han spiste sånn selv. Han knasket tørrmat. Og jeg hadde en tam mus som han gikk fritt sammen med og behandlet som en venn. Gamlepus var venner med alle de jeg inviterte inn. Og gråt når de skiltes. Min skinn-angripende pus er veldig dalt, mot meg, men ser mat i alt og ble oppdratt som vill de første mnd av sin mor, ute. Han er på jakt og jeg tror han øver/gir utslipp for det mot skinnet også. Søster hans ble oppdratt til å bli mor, og hun steller ham, og gir omsorg. Hun er også en dyktig jeger, men ikke på samme måte. Hun fanger mat til ham hver dag, mens han vokter terretoriet og varsler om fare. Jeg sov ute sammen med dem, og temmet deres mor. Jeg måtte jobbe hardt for å få innpass i familien. Jeg har hatt katter hele livet, men måtte forandre flere av mine oppfatninger etter at jeg møtte disse/observerte de som ville over tid. Endret 18. desember 2022 av Gullsjakal
Gullsjakal Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 h/k skrev (25 minutter siden): At en katt trykker med potene bunner i de fleste tilfeller i at de er tatt for tidlig fra mor, altså før de er 100% avvent ved 12 uker. Vær glad katten din ikke har atferdsforstyrrelser (som dette er...) Jeg er uenig i det. Jeg kjenner flere katter som har vært sammen med sin mor til de har blitt over året/noen lenger, og de er tråkkere de også. Men sutting, det er en konsekvens av å miste mor for tidlig. En ammet mor til den var 9 mnd gammel😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå